Škola pro učitele: Otevřete okna technologiím

Vydáno:

Organizátoři tradiční Letní školy moderních učitelů si letos dali za cíl zvýšit počet účastníků, kteří se zde mají šanci naučit, jak efektivněji využívat technologie ve výuce. „Najde se ale tolik aktivních učitelů, kteří chtějí týden zasloužených prázdnin strávit sebevzděláváním?“ ptali se sami sebe. Našlo se. Kapacita hotelu byla brzy naplněna až po střechu, a tak 4. ročník letní školy organizovaný společností Microsoft byl zatím největším. A možná také nejpovedenějším.

Škola pro učitele: Otevřete okna technologiím
 
Jana
Knesplová
MBA
manažerka programu Partneři ve vzdělávání, Microsoft
Připravit pro dnešní náročné žáky zajímavou hodinu není úplně snadné. S pomocí moderních technologií je to však pro učitele snazší. Na letošním ročníku
Letní školy moderních učitelů
mělo čtyřicet učitelů z České republiky a dvacet ze Slovenska příležitost proniknout do tajů a možností technologií ve výuce. Letní škola pod záštitou společnosti Microsoft se konala v krásném prostředí Bílých Karpat na Zlínsku již počtvrté. A ten, kdo se jí zúčastní, rád se vrací.
CO UMÍ TECHNOLOGIE
Tablety, notebooky či třeba interaktivní tabule dnes najdeme v celé řadě škol. Ne vždy je ale učitelé umí využívat naplno, a tak se někdy stane, že nemalá investice zůstane téměř ležet ladem. A to je škoda, protože technologie umožňují
inovovat a oživit výuku
téměř nekonečným množstvím způsobů. Jak ale na to? Týden letní školy nabízí nejen přednášky, návody a workshopy, ale především je to pro aktivní pedagogy příležitost
potkat se, sdílet zkušenosti a příklady dobré praxe
v přátelské neformální atmosféře.
„Letní školy moderních učitelů se účastním od samého začátku již čtvrtým rokem, protože mě týden ve společnosti takto pozitivně naladěných kantorů vždy nabije a inspiruje na celý školní rok,“
říká například Tomáš Šimko, učitel ICT ze Střední školy Kostka ve Vsetíně.
Letos připravili organizátoři pro účastníky celou řadu novinek a překvapení. Kromě navýšení kapacity se zaměřili na větší interaktivitu a intenzivnější zapojení účastníků. Například
přibylo workshopů
na úkor tradičních přednášek. Všichni účastníci tak měli mnohem více možností nejen o technologiích poslouchat, ale pořádně si je i v praxi osahat a vyzkoušet. Seznámili se tak třeba s nejnovějšími modely tabletů a viděli praktické ukázky práce s nimi ve výuce, vyzkoušeli si
nový výukový software
nebo se na chvíli ocitli ve sci-fisvěte při seznamování s programovatelným humanoidním robotem. Na vlastní kůži si vyzkoušeli i praktické
edukativní využití technologie Skype
při spojení s argentinskými učiteli, kdy bylo jejich úkolem dopátrat se pomocí otázek typu
ano/ne
toho, kam přesně se dovolali.
Mezi další novinky patřila i týmová hra, kdy učitelé pracovali v mezinárodních, česko-slovenských týmech na projektových úkolech, které lze snadno přenést do vyučovacích hodin. Jiné, účastníky tradičně oblíbené části letní školy naopak zůstaly nezměněny – jako například Burza nápadů, do níž každý účastník přispěl zajímavým projektem či výukovým tipem, který se osvědčil v praxi.
Tento různorodý mix shrnuje další z účastníků, Jakub Šmolík, učitel ICT z litomyšlského Gymnázia Aloise Jiráska: „
Letní škola Microsoftu je opravdu unikátní kombinací různých výukových postupů, možností vyzkoušet si nejrůznější moderní technologie pro výuku v praxi, setkat se s inspirativními osobnostmi a možností sdílet zkušenosti se stejně zapálenými pedagogy.“
Přednášky a workshopy byly rozděleny tak, aby si na své přišli všichni zúčastnění, ať již šlo o zapálené techniky – učitele informatiky, nebo „netechnické“ učitele ostatních předmětů. A tak například zatímco
Karel Klatovský
hovořil o nasazení Windows ve škole, workshop pro netechniky souběžně vedla Lenka Kremlíková, která v praktické ukázkové hodině předvedla, jak může vypadat interaktivní výuka s tablety v hodině matematiky.
Učitelům se podrobně představil nejen operační systém Windows, ale také on line cloudové služby Office 356, které umožňují sdílet dokumenty, kalendáře, využít ve výuce prvky týmové práce a vést žáky a studenty ke spolupráci v týmu.
K PRÁZDNINÁM PATŘÍ I ZÁBAVA
Pochopitelně kromě školy čekala na zúčastněné učitele i pořádná porce zábavy a volnočasových aktivit. I při nich často hrály moderní technologie důležitou roli. I když, jak kdy. Například na workshop nazvaný
3D efekt snadno a rychle
pod vedením
Ibolye Straussové
přišli techničtí nadšenci s počítači a odcházeli s pomalovanými skleničkami a květináči. Zkrátka
Letní škola moderních učitelů
umí účastníky pořádně proměnit.
Celým týdnem se navíc prolínala již zmiňovaná týmová hra. I když na první pohled zábavná, i ona otevírala učitelům nové obzory a možnost aplikovat nové postupy do výuky. Přesně v duchu hesla „Škola hrou“. Učitelé v týmech totiž plnili různé zábavné i edukativní úkoly. Jejich prostřednictvím se zcela nenásilnou formou seznamovali s tabletem a dalšími novými technologiemi, což ocenili zejména učitelé netechnických předmětů.
A tak na ně čekal například úkol sestavit
interaktivní herbář.
Členové týmů se vydali do krásné přírody Bílých Karpat a pomocí tabletu fotili různé rostliny. To byla ta jednodušší část. Dále měli prostřednictvím aplikace CreateBook, kterou si stáhli z Windows Store, nebo oblíbeného zápisníku OneNote připravit herbář s popisky, zvukem či jinými multimediálními vstupy, získanými třeba i za pomoci různých senzorů a externích měřicích systémů. To potěšilo zejména kolegy fyzikáře, kteří zjistili, jak snadno lze k tabletu připojit například měřič vlhkosti vzduchu, teploty a dalších veličin.
Součástí týmové hry byla třeba i soutěž Československo hledá pedagogický talent, kdy měly týmy za úkol připravit pro ostatní co nejzajímavější výuku s využitím nejnovějších technologií.
A co by to bylo za letní školu bez táboráku, špekáčků a kytary? Jen s tím rozdílem, že po týdnu s technologiemi se pro hledání textů nepoužíval zpěvník, ale tablet.
ZA ROK ZASE V HOTELU KOPANICE
Čtvrtý ročník je minulostí, ale již nyní organizátoři přemýšlejí nad novými nápady a postřehy pro
pátý ročník,
který na učitele čeká zase o příštích prázdninách. Samozřejmě i na příštím ročníku letní školy se lze těšit na celou řadu novinek, horkých tipů a vylepšení. V každém případě je ale jisté, že všichni učitelé, kteří se nebojí pojmout výuku trochu jinak, budou mít zase šanci potkat se se stejně naladěnými kolegy.
V Microsoftu se rozvoji učitelů a inovacím ve výuce v rámci naší iniciativy
Partneři ve vzdělávání
věnujeme v průběhu celého školního roku. Letní škola je tedy pro nás takovým vyvrcholením všech aktivit a zároveň odměnou a poděkováním aktivním učitelům, kteří využívají našich technologií k přípravě ještě zajímavější interaktivní výuky.