• Oblíbené
  • Poznámka

Podpora, inspirace a spolupráce

Vydáno:

Podpora, inspirace a spolupráce – to jsou hodnoty, které porota ocenila u letošních vítězů ceny pro inspirativní pedagogy – Global Teacher Prize Czech Republic. Vyhlášení vítězů GTP CR 2019 proběhlo 10. června v prostorách Opera v Praze. Slavnostním večerem provedla všechny přítomné moderátorka Ester Janečková a respekt a hold oceněným učitelům přišli vzdát kolegové, pedagogické osobnosti, partneři ceny i političtí představitelé. Vítězům pogratulovali ministr školství Robert Plaga, předseda senátního výboru zahrnujícího vzdělávání Jiří Drahoš a ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

Podpora, inspirace a spolupráce
Mgr.
Hana
Matoušů
koordinátorka GTP CR
Vítězem letošního ročníku ceny se stal Tomáš Chrobák ze Základní školy Baška u Frýdku-Místku. Porotu u něj oslovil především přístup založený na důvěře v děti a jejich schopnost převzít zodpovědnost za vlastní učení; zaujala ji aktivita na straně dětí, jejich schopnost respektovat se, učit se od sebe navzájem, pracovat samostatně i ve skupině a vedení dětí k popisné zpětné vazbě a sebehodnocení. Zároveň ocenila respektující přístup, využití metod formativního hodnocení a smysluplných metod a forem práce, kdy matematika je nejen cílem, ale i prostředkem k osvojení si dovedností.
Na druhém místě se umístila Monika Olšáková ze Základní školy Janovice. Porotu zaujal její pedagogický konstruktivismus coby progresivní přístup k řízení učení žáků, jasně stanovený cíl hodiny a vlastní text připravený tak, aby se děti mohly učit samostatně i ve skupinách. Současně ocenila pečlivě zacílenou přípravu a promyšlený postup práce, předem stanovené důkazy o učení, respektující přístup, použití metod formativního hodnocení a důraz na téma ochrany životního prostředí.
Třetí místo získal František Brauner z Gymnázia Olomouc-Hejčín. Porota vyzdvihla především jeho respektující přístup ke studentům, názornou výuku, vedení studentů k touze po poznání, poskytnutí prostoru k vlastní aktivitě a přebírání zodpovědnosti za vlastní vzdělání. Současně ocenila odbornost a využití různorodých edukativních prostředků, tedy že učitel v odlišné pedagogické situaci neváhá opustit to, co má již ozkoušené.
Zajímavostí je, že pedagogové, kteří se umístili na prvních dvou místech, působí na základních školách, které jsou od sebe vzdálené zhruba sedm kilometrů, a byť učí každý jiný předmět, úzce spolupracují.
Všichni vítězové obdrželi finanční ohodnocení, ceny od partnerů GTP CR a také stromeček jabloně, který ponese symbolické plody jejich práce.
Průběh GTP CR 2019
Na podporu letošního ročníku ceny byl natočen spot, ve kterém na svá školní léta vzpomíná 15 zajímavých osobností českého veřejného života. Bez ohledu na různorodost věku a profesního zaměření se všichni shodli na tom, že velké očekávání po příchodu do školy velmi rychle vystřídalo rozčarování. Většina ale přesto během školních let potkala pedagoga, který je dovedl nadchnout, inspirovat, či je dokonce nasměrovat k budoucímu povolání. Ve spotu účinkovali například moderátor Martin Veselovský, herečka Martha Issová či kardiochirurg Jan Pirk. Kromě pozitivních reakcí zaznamenal spot také vysokou sledovanost – jenom na sociálních sítích ho zhlédlo přes 200 000 uživatelů, kteří ho společně s osobními vzpomínkami na své učitele sdíleli mezi svými přáteli.
To mělo v letošním, druhém ročníku ceny za následek neuvěřitelný nárůst nominací zajímavých učitelů – celkem se jich ze všech krajů České republiky sešlo téměř 700. Nominace byly oproti minulým ročníkům unikátní také tím, že mezi nominovanými byla řada pedagogů, kteří již své povolání nevykonávají, a nechyběly ani nominace in memoriam. Důvod k nominacím těchto učitelů byl shodný – byla to příležitost poděkovat jim za vše, co v životech svých žáků znamenali.
Samotná nominace však automaticky neznamená účast v ceně, učitelé se následně přihlašují sami a vyplnění přihlášky není pouhou formalitou – je třeba v ní doložit činnost v rámci čtyř kritérií. Nominovaní pedagogové se však plošně shodli na tom, že již samotná nominace je pro ně velkým zadostiučiněním a motivací do další činnosti.
Letos se do ceny přihlásilo 124 kandidátů, kteří byli postupně hodnoceni ve třech kolech. V tom prvním je bodovali nezávislí hodnotitelé z řad pedagogů, ředitelů škol a odborníků angažujících se v oblasti vzdělávání. Letos bylo těchto odborníků celkem 38 a každou přihlášku nezávisle na sobě hodnotilo šest z nich.
Do semifinále, resp. druhého kola hodnocení, postoupilo 31 kandidátů z celkem 10 různých krajů. Nejpočetněji byl v semifinále zastoupen Moravskoslezský kraj – celkem se z něho o postup do finále ucházelo sedm kandidátů.
V tomto druhém kole hodnotilo přihlášky semifinalistů sedm hodnotitelů, kteří vybrali finálovou desítku – tu předali odborné porotě, která se za finalisty rozjela na návštěvu do hodin a následně vybrala tři vítěze.
Letošní finále bylo vyrovnané co do zastoupení mužů a žen i pedagogů působících na základních a středních školách. Za finalisty se porotci, mezi kterými jsou zastoupeny pedagogické kapacity i odborníci z různých profesí angažující se v oblasti vzdělávání, rozjeli do šesti krajů České republiky. Skladba hodin, které viděli, byla pestrá – mezi finalisty byli pedagogové humanitních i exaktních předmětů působící jak na základních, tak i středních školách, na venkově i ve velkoměstech. Součástí návštěvy byl i krátký rozhovor s finalistou. Celá návštěva byla natáčena, aby si i ti porotci, kteří se výjezdu nemohli zúčastnit, mohli udělat představu o kandidátovi „naživo“ a nejen z dvourozměrné přihlášky. Po skončení výjezdů porotci na společném zasedání vybrali tři letošní vítěze.
GTP CR 2020
Nominovat zajímavé učitele a přihlásit se do dalšího ročníku ceny bude možné od 1. ledna 2020, nominace budou otevřené do 28. února a podat přihlášku bude možné do 15. března 2020. Novinkou příštího ročníku bude letní škola pro finalisty, která kromě zajímavého programu umožní finalistům blíže se poznat a navázat vzájemnou spolupráci.
Tomáš Chrobák působí na ZŠ Baška, kde učí matematiku a tělocvik. Vyučuje Hejného metodou, kterou i lektoruje. Pro metodu vytváří sbírky pro učitele či pracovní sešity pro žáky. Natáčí webináře pro učitele, pořádá kavárny pro rodiče, je členem Národního kabinetu matematiky. Ve volném čase organizuje projekt Sobotní škola hrou, který je zaměřen na různorodé výchovně-vzdělávací programy (www.vikendovaskola.cz). Je mentorem, publikuje. V létě pořádá stanové tábory.
Monika Olšáková působí v ZŠ a MŠ Janovice, kde vyučuje chemii, přírodopis, angličtinu a environmentální výchovu. Ve své výuce klade důraz na třífázový model výuky, kde za zásadní považuje žákovo učení v podnětném prostředí s řadou reálných výzev a se zpětnou vazbou na jeho výkony. Využívá čtenářství pro rozvoj žákovských dovedností při práci s textem, zaměřuje se na badatelsky orientované vyučování. Je koordinátorkou EVVO, vede ekotým dětí i dospělých. Má zkušenosti se ziskem grantů pro školní zahradu, ekostezku v obci, na pobyty žáků. Aktivně spolupracuje s rodiči (kavárny, brigády, dílny). Je lektorkou programu RWCT pro začátečníky i pokročilé, dále lektoruje BOV. Účastní se pedagogických festivalů v rámci PŠÚ. Působí jako externí čtenářský mentor na 5. ZŠ Třinec, Koperníkova, s rozrůstajícím se týmem učitelů. Pracuje v kolektivu PŠÚ, zejména na oborovém čtenářství, spolupracuje se vzdělávacím sdružením TEREZA (Badatelé.cz, Učíme se venku, CIVIS aj.), nadačním fondem Hyundai, odborem životního prostředí MSK či s Turtle Foundation.
František Brauner vyučuje biologii a chemii na anglické sekci Gymnázia Olomouc-Hejčín. Ve svých hodinách hojně využívá „hands-on“ aktivity a propojuje teorii s praxí. Organizuje výměnné studentské programy v USA. Založil na škole volnočasový kroužek SimpleBio. Spolupracuje s organizacemi Sluňákov, Člověk v tísni či ARPOK. Je školním koordinátorem projektu Světová škola. Lektoruje semináře pro učitele v oblasti CLIL a kreativní výuky biologie a chemie. Vyučuje na PřF UP.
Global Teacher Prize Czech Republic je odborná cena reflektující činnost učitelů základních a středních škol. Jejím cílem je podpořit a ocenit stávající učitele, motivovat ostatní k výkonu učitelské profese a napomoci zvýšení prestiže učitelského povolání. Přihlášení kandidáti jsou hodnoceni na základě čtyř kritérií – podpora vzdělávacího úspěchu každého žáka, vytváření inovativních a přenositelných forem výuky, mimoškolní aktivity a spolupráce s dalšími vzdělávacími institucemi a zapojení a vliv v učitelské komunitě.
V roce 2019 se uskutečnil druhý ročník ceny. Více informací na www.gtpcr.cz.

Sdílení dokumentu

Poznámka k dokumentu