Konference ASCD o vůdcovství ve vzdělávání je prominentní profesionální vzdělávací událostí pro pedagogy a učitele, kteří usilují o zlepšení školního klimatu. Letos se konference koná 8.–10. listopadu 2019 v kongresovém centru v Marylandu, ve městě Washington, D. C., USA. Téma konference, Odolné školy v akci, zkoumá nové strategie a ověřená řešení pro naléhavé problémy, kterým čelí školy a pedagogové na všech úrovních. Jelikož se pravděpodobně jedná o jednu z nejvýznamnějších globálních událostí na poli leadershipu ve vzdělávání, myslím, že bychom se měli i zde, na druhé polokouli, zajímat, jaká aktuální témata se v tomto důležitém oboru řeší.
Pořadatel
Sdružení pro dohled nad osnovami a tvorbu osnov (Association for Supervision and Curriculum Development, ASCD1)) je americká organizace založená v roce 1943. Má více než 125 000 členů z více než 129 zemí, zahrnujících vedoucí školských správ, ředitele škol, učitele, profesory a další pedagogické pracovníky, a zastřešuje také 71 přidružených organizací. K členství se můžete přihlásit i vy.2) Původním zaměřením byla ASCD orientována na osnovy a supervizi, nyní toto sdružení poskytuje svým členům profesní rozvoj, podporu vzdělávacího leadershipu a budování odborných kapacit škol. Jako mezinárodní komunita prosazuje ASCD úspěch pro každého žáka a celostní přístup k osobnosti dítěte a poskytuje řadu programů, produktů a služeb, které ovlivňují způsob vyučování pedagogů a jak tito vedou své žáky.
ASCD podporuje učitele k dosažení excelence v učení, výuce a vedení, přičemž nadřazeným cílem je, aby každé dítě bylo zdravé, v bezpečí, angažované, podporované a vystavované adekvátním podnětům a výzvám. ASCD více než 75 let propracovává systém základních principů. Zaměřuje se nejen na vzdělávací cíle kurikula, ale i na širší, sociální rozměr vzdělávání, včetně rozvoje mravních a tvůrčích schopností studentů a pochopení jejich rozmanitých potřeb. Vyzývá k větší spolupráci napříč školními obvody, školními správami a učiteli.
V rozmanitosti členské základny spočívá největší síla organizace, představující mocný, sjednocený hlas pro rozhodování činitelů po celém světě. ASCD usiluje zprostředkovávat důvěryhodné a nezávislé fórum pro otevřenou diskusi pedagogů, jejich podporu a sdílení idejí, včetně sporných a komplikovaných témat.
Díky svým publikacím, konferencím, digitálním zdrojům a profesionálnímu poradenství se ASCD vyprofilovala ve stabilní a světově uznávanou komunitu stále se učících profesionálů. ASCD vydala více než 750 titulů (úhrnem 1 000 000 knih), publikovaných v 50 zemích a 30 jazycích. Podpora ASCD zasahuje 38 000 amerických veřejných škol s přímým dopadem na 18 000 000 studentů. Konference ASCD3) jsou místem setkávání, inspirace a síťování tisíců pedagogů z celého světa. Po celou dobu své historie – od 40. let, kdy se otevřeně postavila proti cenzuře ve školách, přes 50. a 60. léta, kdy propagovala podporu občanských práv a spravedlnosti, a 80. léta, jež se nesla ve znamení ochrany integrity veřejných škol – je ASCD předním mluvčím v klíčových otázkách vzdělávání.
Událost
Co znamená v roce 2019 být úspěšnou školu a úspěšným školským systémem? Ukazuje se, že nejlepší školy a okrsky podporují celé dítě, využívají vášeň zaměstnanců a silné stránky rodin a budují zdravé komunity. Konference ASCD 2019 si klade za cíl zprostředkovat setkání pedagogů z celého světa a společně napnout síly k naplnění cílených strategií k proměně škol na vzdělávací organizace, kde „studenti, zaměstnanci a celé školní komunity dosahují více“. Na konferenci budou diskutovány konkrétní akce, které lídři musejí podniknout pro posílení školní bezpečnosti, podporu zdravého klimatu, zlepšení výsledků žáků a posílení důvěry, spravedlnosti a úcty k jejich identitě a nalezení cest člověka k člověku a propojení celé společnosti.
Formát konference zahrnuje pět plenárních přednášek, dvě motivační vystoupení (keynotes), paralelní přednášky (celkem 65 workshopů) a diskuse v kuloárech. Konferenci uvede bývalý federální ministr školství John B. King Jr. Níže jsou vypsány hlavní tematické oblasti pro letošní ročník. Ty nám poskytují zajímavý vhled do problémů, které jsou pro současný školský systém v Americe vysoce aktuální a jimiž se i my v České republice můžeme inspirovat i při promýšlení naší inkluze:
*
boj s „kulturou nenávisti“;
*
porozumění stereotypním zkreslením a multikulturní kompetence;
*
prohlubování citlivosti školy na traumata žáků;
*
posilování houževnatého, bezpečného a spravedlivého vzdělávacího prostředí, kde je silná důvěra.
Přímo v názvu konference zaznívá klíčové slovo resilience, jehož význam můžeme do češtiny přeložit jako odolnost, houževnatost, pružnost, nezlomnost, schopnost vzdorovat nepříznivým silám, zvládat nečekané situace, překonávat krize. Tedy i z názvu konference můžeme vytušit, co její organizátoři považují za klíčovou schopnost žáků pro budoucí život ve společnosti v 21. století a kterým směrem se bude posouvat kurikulum školního vzdělávání.
Highlights / hlavní přednášky
Na konferenci vystoupí řada řečníků4), kteří platí za odborníky s mezinárodním renomé.
Kristin Souers a Pete Hall (autoři knihy Podpora odolných žáků: Strategie pro vytváření tříd citlivých k traumatům žáků5)) prozkoumají dopad stresorů na mozek, odhalí vzorce našeho mentálního nastavení a budou sdílet způsoby, jak vytvořit
kulturu bezpečí
: učební prostředí, které je bezpečné, předvídatelné a konzistentní.Luis Torres poukáže na skutečnost, že pro mnoho rodin je vzdělání „pátá priorita“. Jídlo, přístřeší, bezpečnost a zdraví přicházejí před vzděláním. Jako pedagogové se musíme zabývat způsoby, jak pomoci rodinám tyto potřeby řešit, aby se děti mohly soustředit na své vzdělání. Po více než 20 let se Torres zaměřuje na
celostní vzdělávání
dětí a nyní ho prosazuje ve škole, která se vypracovala z nejhůře hodnocené v New Yorku a teď dosahuje nejvyšší hodnocení ve státních testech z angličtiny.Phyllis Pajardo se podělí o úsměvné i trpké zkušenosti své dlouhé kariéry školního leadera. Na veřejných školách učí téměř 40 let. V současné době působí jako vedoucí školní divize na předměstí Virginie. S každou novou pozicí, říká, se vrátila zpět do role začátečníka, avšak pokaždé našla způsoby, jak ve své práci prosazovat základní principy spolupráce, kolektivní zodpovědnosti, posilovat vztahy zainteresovaných stran a rozvíjet reflexivní praktiky.
Tiffani Anderson bude posluchače inspirovat k myšlení za hranicemi tradičních metod používaných k boji s chudobou a nízkým akademickým výkonem. Nabídne inspirativní příběhy o překlenování nerovných příležitostí ve školách, které vedly k lepším výsledkům učení žáků. Pod vedením Tiffani Anderson přistoupili pracovníci ve třech různých školních okrscích k systémové transformaci škol a nyní dosahují 90 procent státních standardů.
Jim Knight říká, že velká část naší radosti a zármutku v životě, jakož i náš úspěch a neúspěch v práci jsou přímým důsledkem našich vztahů a naše vztahy vzkvétají nebo se rozpadají v závislosti na tom, jak dobře komunikujeme. Když empaticky nasloucháme a budujeme emocionální propojení, zjišťujeme, že jsou naše životy doma, v práci a ve společnosti hodnotnější. Na setkání s Jimem Knightem se účastníci naučí trénovat sami sebe v umění vést „lepší rozhovory“ a povýšit způsob interakce s ostatními nejen ve škole.
LeeAndra Khan bude zodpovídat otázky, co by se stalo, kdyby školy myslely na potřeby jednoho každého žáka. Co to znamená, když škola bere žáky takové, jací jsou? A jak můžeme lépe porozumět a pomáhat žákům stát se sebevědomějšími a odolnějšími jen tím, že vyslyšíme jejich hlas?
A Manny Scott tvrdí, že dnešní školy nutně potřebují naději. Zaměří pozornost posluchačů tam, kde je třeba dopřát i těm nejbeznadějnějším a nejzaostalejším dětem naději a praktickou pomoc, aby i ony mohly vyniknout. Sdílením životních lekcí i výsledků výzkumu v jeho doktorské práci v oblasti mezikulturní kompetence Scott ukáže, jak společně můžeme proměnit naše školy v bezpečné a pozitivní prostředí, kde jsou všechny děti oprávněny naplňovat svůj potenciál.
Jak vidno, problémy zvýrazněné výše tučným písmem, které řeší v zámoří, jsou velice podobné těm, jimiž se musíme zabývat i u nás. V České republice dosud rezilienci žáků cílevědomě nerozvíjíme, možná o ní ani nic nevíme. Přesto se jeví jako podstatný fenomén, který budeme muset dříve či později vzít na vědomí.
1) www.ascd.org
2) https://shop.ascd.org/ascdmembershiplisting.aspx
3) www.ascd.org/conferences
4) Podrobnosti o plném programu jsou k dispozici na www.ascd.org/cel.
5) http://www.ascd.org/Publications/Books/Overview/Fostering-Resilient-Learners.aspx