Mezinárodní environmentálně-výchovné programy pod taktovkou vzdělávacího centra TEREZA

Vydáno:

Vzdělávací centrum TEREZA již 25 let podporuje školy v oblasti environmentální výchovy a rozvoje přírodovědné gramotnosti. V současnosti je do dlouhodobých vzdělávacích programů EKOŠKOLA, GLOBE a LES VE ŠKOLE, které TEREZA přinesla do České republiky ze zahraničí a upravila je pro naše podmínky, zapojeno přes 750 mateřských, základních a středních škol, zhruba 4 000 učitelů a 94 000 žáků.

Mezinárodní environmentálně-výchovné programy pod taktovkou vzdělávacího centra TEREZA
Mgr.
Petr
Daniš,
ředitel TEREZY
OČ NÁM JDE
-
Zaměřujeme se na děti.
Cílíme především na vzdělávání dětí a mladých lidí, protože jsou otevření novým pohledům a protože právě oni budou vytvářet budoucí podobu naší společnosti.
-
Vedeme k odpovědnosti.
Rozvíjíme u žáků znalosti a dovednosti potřebné k tomu, aby dokázali kriticky myslet, samostatně a informovaně se rozhodovat, odpovědně jednat a podílet se na životě a směřování společnosti.
-
Působíme dlouhodobě.
Připravujeme dlouhodobé vzdělávací programy, které nabízejí provázané činnosti po celou dobu školní docházky dětí. Během programů se děti nejen „učí“, ale také jsou v kontaktu s reálným světem - zlepšují svou třídu, školu, domácnost, místo, kde žijí.
-
Spolupracujeme se školami.
Usilujeme o rozšiřování našich programů mezi žáky na co nejvíce školách. Učitelům poskytujeme propracované materiály (metodiky, pracovní listy pro žáky, pomůcky do výuky), nabízíme semináře, konzultace a podporu přímo ve škole, pořádáme inspirativní setkání.
-
Učíme aktivními metodami.
Využíváme metody aktivního učení, které přinášejí lepší výsledky než frontální výuka. Upřednostňujeme postupy pedagogického konstruktivismu, např. zážitkovou pedagogiku, projektové vyučování či badatelsky orientované učení.
-
Vyhodnocujeme naše výsledky.
Získáváme zpětnou vazbu z přímého kontaktu s dětmi, učiteli a rodiči. Zkoumáme dopady našich programů ve spolupráci s nezávislými odborníky formou evaluačních výzkumů. Všechna zjištění využíváme k dalšímu zlepšení programů.
-
Prošlapáváme nové cesty.
Usilujeme o postavení pionýra, který udává směr v oblastech přírodovědné výuky, environmentální výchovy a vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Zkoušíme a zavádíme nové přístupy, udržujeme kontakt s výzkumem a přinášíme novinky ze zahraničí.
JAK PODPORUJEME ŠKOLY
Přinášíme mezinárodní ověřené vzdělávací programy, jejichž metodické postupy, pracovní listy či přímo ukázkové hodiny lze dlouhodobě využívat ve školní výuce. Tyto programy navazují na požadavky rámcových vzdělávacích programů a lze je zařadit do různých, většinou přírodovědných předmětů. Programy jsou jedinečné tím, že se v nich zcela přirozeně prolínají teorie a praxe. Zakládají se na praktické zkušenosti, děti jsou v modelových či reálných situacích a řeší modelové či reálné problémy. Při jejich zvládání se toho ale potřebují spoustu naučit. Učí se nejenom odborným znalostem, procvičují čtení, psaní a počítání, ale také rozvíjejí řadu životních dovedností, jako plánovat si svoji práci nebo spolupracovat. Díky svému praktickému rozměru jsou velice motivující pro žáky.
Do některého z našich programů se může přihlásit každá mateřská, základní nebo střední škola v České republice. Má to určitá pravidla, která popisujeme na našich webových stránkách. Například ne každý program je pro všechny typy škol, u některých programů nestačí zájem jednoho učitele, ale je třeba potvrzení zájmu i ředitelem školy a podobně. Školy také obvykle platí příspěvek za účast v programu, který ale vždy představuje méně než jednu desetinu našich skutečných nákladů na jeho realizaci. Přihlášené školy potom získávají zdarma celou řadu služeb spojených s programem, jako jsou: semináře pro učitele, rozsáhlé metodické materiály, pracovní listy pro děti, průběžný poradenský a konzultační servis a tak dále.
Některé školy a učitelé se našich programů účastní velice aktivně a dlouhodobě, dobře je známe z mnoha seminářů, akcí a návštěv na jejich školách. Tyto zkušené učitele potom často oslovujeme k účasti v náročnějších činnostech a projektech. Společně s nimi například vyvíjíme nové metodiky a pracovní materiály pro děti, učitele trénujeme, aby se mohli stát lektory a mentory dalších učitelů, a podobně.
Stručné představení jednotlivých programů:
-
Program Les ve škole
Žáci poznávají přírodní prostředí, les - náš největší přírodní ekosystém, ve svém okolí. Aktivitami přímo v lese poznávají přírodní zákonitosti a rozvíjejí svůj vztah k přírodě. Program je určen pro základní školy a poskytuje podrobné plány aktivit a výukové materiály pro jednotlivé ročníky.
-
Program GLOBE
Žáci v roli mladých vědců provádějí odborná měření a pozorování různých ukazatelů a jevů v přírodě. Učí se rozumět přírodním procesům, samostatně bádat, odhalovat místní problémy životního prostředí a hledat jejich řešení. Program probíhá ve spolupráci s NASA a je určen pro základní a střední školy.
-
Program Ekoškola
Žáci procházejí svoji školu od sklepa až po půdu a společně s učiteli, provozními zaměstnanci a rodiči plánují a realizují změny, které snižují dopad školy na životní prostředí a dělají z ní příjemnější, demokratičtější a přírodě bližší místo k životu. Program nabízíme ve verzích pro mateřské, základní a střední školy.
Jak probíhají programy v samotné praxi škol, to bude předmětem navazujících článků v dalších vydáních Řízení školy.