Implementace systému pozitivní podpory chování na základních školách

Systém pozitivní podpory chování (Positive Behavior Intervention and Support, dále PBIS) je implementační rámec, který byl vyvinut k tomu, aby pomohl školám postupně zavádět a dlouhodobě udržovat výzkumem ověřené intervence a principy v co nejefektivnější podobě. Díky implementaci PBIS je možné zajistit podporu všem žákům školy podle jejich potřeb. PBIS zlepšuje chování i akademické výsledky žáků, umožňuje budování kvalitních vztahů a pozitivního klimatu ve škole a přináší praktické rady a nástroje využitelné v každodenním životě školy. Materiály potřebné k implementaci PBIS jsou volně dostupné v anglickém jazyce, vzhledem ke komplexnosti systému však doporučujeme školám komunikovat s odborníkem, který se implementaci PBIS profesně věnuje.
Implementace systému pozitivní podpory chování na základních školách
Mgr.
Anna
Kubíčková
odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání
Mgr.
Klára
Laurenčíková-Šimáčková
Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání
Základní předpoklady PBIS
Přestože PBIS prošel v posledních třiceti letech vývoje dílčími změnami, vychází ze stále stejné základní premisy,a to že chování je možné učit a naučit. Stejně tak, jako je při výuce matematiky nutné nejdříve látku vysvětlit, několikrát procvičit aplikaci naučených matematických pravidel a poskytovat žákům zpětnou vazbu k jejich výkonu, tak bychom i při výuce chování měli všem žákům nejdříve srozumitelně vysvětlit, jaké chování je ve škole očekáváno, toto chování několikrát procvičit a poskytovat žákům konstruktivní zpětnou vazbu. Prvním krokem při implementaci PBIS tedy bude diskuze (a následný konsenzus) o očekáváních, která vnímají zaměstnanci, rodiče a žáci školy jako nejdůležitější. Pro co nejefektivnější fixaci vhodného chování by měla být školní očekávání:

Související dokumenty