Biomatky a jiné atributy alternativního školství: 2. část

Vydáno: 8 minut čtení

Takzvané alternativní školství nabízí nejen řešení některých problémů, s nimiž se potýká obvyklá výuka na státních školách, ale také množství rizik, která mohou být v rámci nadšení a budování přehlížena a v delším výhledu se vyvinout ve vážné problémy jiného druhu. Zde tedy přinášíme dokončení textu, jehož první část jsme otiskli v předchozím čísle Řízení školy, a nabízíme ochutnávku některých typických úskalí fungování (zejména mladé) alternativní školy i možnosti jejich prevence, které se konkrétním školám osvědčily – nebo by se byly osvědčily, kdyby na ně včas došlo.

Biomatky a jiné atributy alternativního školství: 2. část
Mgr.
Jan
Jícha
ředitel Naší základní školy v Litni, spisovatel, překladatel a písničkář; www.naseskola.eu, www.honzajicha.cz, jicha.jan@seznam.cz
4. Krize
Říká se, že povinnou etapou ve vývoji alternativní školy je vnitřní rozkol, nastávající po dvou až čtyřech letech od založení a ústící v rozštěpení školy na dvě větve, které pak fungují samostatně, nebo jedna zanikne, případně zaniknou obě. V našem případě se do sporu dostal většinový směr „střídmé alternativy“ a nepočetná, o to však hlasitější „alternativa k alternativě“. Z rozhovorů s představiteli jiných podobně zaměřených škol se zdá, že je to dosti běžný scénář a že následně jeví obvykle větší