Vzhledem k vysokým počtům uprchlíků přicházejících do ČR může v exponovaných oblastech nastávat situace, kdy nebudou stačit kapacity ubytovacích zařízení pro ukrajinské uprchlíky a bude nutné využít prostor škol, např. tělocvičny, v rámci civilního a nouzového plánování. Přinášíme základní doporučení k organizačnímu zajištění včetně vzoru provozního řádu. Více viz zbytek doporučení.
Co musí zřizovatel ve spolupráci se školou v takovém zařídit nejdříve?
- komunikovat s krizovým štábem obce/kraje a HZS, které má na starosti ochranu obyvatelstva
- před samotným příchodem uprchlíků zkontrolovat vhodnost prostor z pohledu požární ochrany a prevence rizik a případné nedostatky odstranit
- označit vnitřní prostory místa nouzového ubytování, např.: místo příjmu evakuovaných, WC, umývárny, jídelna, kuchyně, ložnice, společenská místnost, místo pro poskytnutí zdravotnické pomoci atp.
- zřídit místo příjmu ubytovaných
- řídit místo pro poskytnutí zdravotnické pomoci
- zpracovat a vyvěsit „Provozní řád místa nouzového ubytování“ a seznámit s ním ubytované – a to jak v češtině, tak v rodném jazyce cizinců
- vydat směrnice obsahující bezpečnostní, hygienické, organizační a personální pravidla.
Jako příklad uvádíme:
- pomůcky pro identifikaci osob a evidence nouzově ubytovaných osob,
- pomůcky pro označení personálu,
- zajištění potřebného personálu včetně tlumočníků 24/7,
- určení prostor pro domácí zvířata (klece),
- místo/prostředky pro uložení cenností,
- zákaz požívání alkoholu a návykových látek, zákaz kouření ve škole a jejím okolí,
Jak zřízení místa nouzového ubytování ovlivní provoz školy?
Je pravděpodobné, že provoz místa nouzového ubytování bude mít zásadní vliv na každodenní provoz školy. Nezbytně nutné je v maximální míře oddělit oba provozy a minimalizovat jejich křížení. Vymezte oddělené prostory, určené pouze pro žáky a zaměstnance, do kterých ubytovaní a personál nebudou mít přístup. Pokud je třeba některé prostory sdílet, stanovte časový harmonogram tak, aby se ve společných prostorách skupiny nepotkávaly v jeden čas. Zajistit je nutné intenzivní úklid ve zvýšené frekvenci, stanovit preventivní hygienická opatření i pravidla postupu při výskytu infekčních onemocnění.
Jak situace ovlivní vzdělávání ve škole?
Je možné, že kromě tělocvičny nebude škola moc využívat i další prostory určené pro výuku. V takovém případě bude zřejmě nutné přistoupit k dočasné úpravě rozvrhu, případně jeho zkrácení. Vzhledem k důležitosti pohybových aktivit pro fyzickou i duševní kondici dětí, doporučujeme sportovní aktivity zcela nevynechat a pokud to místní podmínky dovolí, zařazovat hodiny tělesné výchovy venku, na veřejných sportovištích atp. Tyto odchylky od standardního rozvrhu a počtu vyučovacích hodin týdně jsou za takovéto mimořádné situace akceptovatelné.
Nezapomeňte zákonné zástupce informovat o všech změnách souvisejících s výukou žáků a ujistěte je o tom, že organizace nouzového ubytování je dobře nastavena a že jsou stanovena potřebná pravidla bezpečnosti a ochrany zdraví. Samotné žáky prokazatelně seznamte s novými pravidly.
Jak zajistit základní potřeby a služby pro nouzově ubytované?
V místě ubytování je vhodné zřídit informační tabuli (vývěsku) pro informování ubytovaných o fungování místa nouzového a o možnostech poskytnutí základních služeb, poskytnutí humanitární pomoci, použití prostředků hromadné dopravy atd. – a to jak v češtině, tak v rodném jazyce cizinců.
- zajištění základních potřeb a služeb pro nouzově ubytované osoby
- pitná voda, strava,
- sociální vybavení, hygienické a toaletní potřeby,
- úklidové a dezinfekční prostředky
- ošacení a jeho čištění,
- základní spotřebiče (lednice, varná konvice), přenosná svítilna
- lůžkoviny,
- dětský koutek, vybavení pro kojence a batolata
- lékařské ošetření (příp. i veterinární služba),
- prostředky pro poskytnutí první zdravotnické pomoci, léky,
- elektrická energie, zásuvky k nabíjení či využívání elektrospotřebičů
- internetové připojení případně sdílená PC stanice pro komunikaci s úřady,
- sociální služby,
- psychosociální pomoc.
V rámci fungování nouzového ubytování je nutné brát v úvahu i možná rizika a specifika:
- nedodržování vydaných pokynů ze strany nouzově ubytovaných,
- nebezpečí krádeží a výtržností,
- konflikty v mezilidských vztazích,
- jazyková bariéra,
- speciální péče o nemocné, postižené, imobilní osoby a děti,
- přítomnost domácích zvířat ubytovaných osob,
- nevhodné chování osob (hlučnost, sociální zanedbanost),
- užívání návykových látek,
- stresové jednání jednotlivců, deprese,
- nedostatek informací.