Dobrodružství, které není pro žádné bábovky! Vanda a Eda v Onlajn světě míří do školek.

Vydáno: 4 minuty čtení

„Večer jsem nemohl vůbec usnout. Musel jsem pořád přemýšlet, jak bude asi pokračovat závodní hra. Potichu jsem se vykradl z postele, sebral mobil ze stolu a šup s ním zpátky pod peřinu, abych nevzbudil Nůďáka. Hra byla stále napínavější. Usnul jsem až pozdě v noci.“

Řízení školy onlineUkázka jednoho ze čtveřice příběhů, které seznamují předškoláky s riziky při používání digitálních technologií a které v podobě knížky zamíří v listopadu a v prosinci i do těch nejodlehlejších školek v České republice. 

Hrdiny jednotlivých příběhů jsou dvojčata Vanda a Eda, která spolu s čtenáři postupně objevují digitální technologie, Onlajn svět i jejich nebezpečí. První příběh, ze kterého jste již kousek ochutnali, hovoří o závislosti na mobilu. Eda, který je zároveň hlavním vypravěčem jednotlivých příběhů, dostane k narozeninám svůj první mobil. Je jim natolik okouzlen a zaneprázdněn, že nemá zájem o jiné aktivity. Na tohle jednání vzápětí doplácí, protože je podrážděný, unavený a odmítají si s ním hrát kamarádi i Vanda. Příběh ukazuje na projevy závislosti ve všech třech rovinách – psychické, fyzické a sociální. Zároveň upozorňuje na rozšířený nešvar využívání mobilu v době určené k odpočinku.

Příběh druhý s názvem Onlajn kamarád představuje seznamování na internetu. Odvážnější Eda si začne dopisovat s Pepem, který se vydává za devítiletého kluka. Nabídne mu osobní schůzku v podobě procházky s pejskem, kterého si Eda vždycky přál. Vanda je zpočátku opatrnější, ale fotka Pana Foxe, tak se pejsek jmenuje, ji přesvědčí a na schůzku se vydává spolu s Edou. Jak jistě tušíte, hlavním cílem příběhu je upozornit na riziko kybergroomingu a obecně komunikace s neznámými lidmi.

Legrační fotka, tedy třetí příběh ukazuje, jak snadno může naše digitální stopa ovlivnit náš život. Rošťácký Eda zašle svou legrační fotku kamarádovi, který se s ní pochlubí spolužákům a rázem se z fotky stává hit. Šíří se dál a Eda to nemůže zastavit. Příběh slouží jako ukázka toho, jak snadno se může fotografie či jiný záznam stát nástrojem ponižování, zesměšňování či ztrapňování. Dle výzkumné zprávy České děti v kybersvětě (2019), zažilo tuto formu agrese přes 12 % dětí.

V posledním příběhu se Vanda stává obětí a zároveň šiřitelem nenávistných projevů na internetu. Do školy nastoupí nová spolužačka ze zahraničí, která je v Česku na návštěvě u babičky. Vandě se od počátku nelíbí, protože je velmi oblíbená u učitelů i spolužáků, a dokonce se skamarádí se Zorkou, nejlepší kamarádkou Vandy. Hněv, se kterým jde Vanda na internet hledat informace o nové spolužačce, podpoří nenávistné články a diskuze o cizincích. Vanda se ocitá v informační bublině, která vrcholí…  Ale to už si budete muset přečíst sami, stejně jako verzi příběhů, v nichž se dvojčata zachovají správně. Každý příběh je totiž složen z úvodní zápletky, po které se děti mohou rozhodnout, jak by měl příběh pokračovat. Na závěr nechybí ponaučení, které slouží k ukotvení správných návyků.

Knížka je zpracována ve formě textů doplněných o karty s obrázky, které lze z knížky odstřihnout a v průběhu čtení ukázat dětem. Obrázky mají učinit dětem text srozumitelnější, zároveň je lze využít i samostatně k diskuzi s dětmi. Starším dětem mohou posloužit jako podklad pro tvorbu vlastních příběhů. Autorkou textů je Petra Sobková, která pracuje na oddělení vzdělávání NÚKIB. Autorem ilustrací je mladá umělkyně Inka Mazáčová, která obrázky věnovala Národnímu úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost bez nároku na honorář. Jazykovou korekturu provedla Nella Mazáčová, taktéž bez nároku na honorář.

Kurz: Vanda a Eda v Onl@jn světě (nukib.cz)

 

Zdroj: Tisková zpráva NÚKIB