Zamyšlení nad možnostmi psychohygieny učitelů v ČR - ochrana pedagoga zn. 2020

Vydáno:

Od 18. listopadu 2020 se do škol vrátili žáci 1. a 2. tříd základních škol. Brzy se chystají další změny ve školství, které zatím nejsou zcela jasné. Listopad roku 2020 se v mnohém nepodobal předchozím listopadům. Změny nastartované přenosem onemocnění covid-19 na evropský kontinent v březnu letošního roku se ve společnosti dotkly všech – zvýšená opatrnost, ohledy na ohrožené skupiny obyvatel, ochranné roušky na obličejícha dodržování sociální distance.

Takřka revoluční dopad má aktuální dění na režim vzdělávání, na školní docházku. Návodů na to, jak obstát při volbě jednotné videoplatformy, jak strukturovat distanční online vzdělávání či jak volit správné rozvržení online výuky a samostatné práce žáků, již éterem několik rezonuje. Pojďme si ale položit otázku:
„Jak se starat o oblast psychohygieny v procesu vzdělávání v této nelehké době?“
Rovina péče o duševní blaho se týká jak samotných pedagogů, tak přeneseně i žáků, ať už se vzdělávání účastní v online distanční podobě, či navštěvují školu prezenčně.
Současnost je orámována dvěma hlavními prvky: pocity sociální izolace, resp. osamělosti a nejistotou týkající se dalšího vývoje omezujících vládních opatření. Tyto pocity se velice snadno překlopí v pesimistické vyhlídky, nálady blížící se depresivnímu prožívání. V kombinaci se snahou obstát v době, kdy se na pedagogy nakládá nutnost zorientovat se ve způsobech distanční formy vzdělávání za pomoci online nástrojů, se lehce dostaví pocity vyčerpání a beznaděje. Nutné je rovněž připomenout, že mnoho pedagogů se ocitá ve vícero životních rolích a vedle pracovního zařazení „učitel“ jsou ještě rodiči, kteří bojují na obou stranách barikády online distančního vzdělávání (rodina–škola), čímž je jejich nasazení v době online distanční výuky znásobeno péčí o vlastní potomky a působením na ně jako otec/matka.
Pokud si představíme, že pedagog je balónkem a všechny zmíněné faktory jsou různé plyny, které ho naf

Související dokumenty

Pracovní situace

Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Schéma posuzování návratu ze zahraničí školami podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví
Pracovní volno a očkování proti COVID-19
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzdělávání koordinátorů EV
Nástup do práce - znovu otevření škol v době mimořádných opatření
Jak má postupovat ředitel školy v případě, že učitel odmítne nosit roušku?
Individuální konzultace na půdě školy
Covid-19 jako nemoc z povolání
Může ředitel nařídit učitelům, aby se nechali očkovat proti covid-19?
Osobně, na dálku, nebo kombinovaně: Jak je to s poradami během koronaviru?
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Kdo nese odpovědnost, pokud se při testování podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví něco pokazí?
Reakce na vzorový dopis rodičů školám od advokátky Jany Zwyrtek-Hamplové
Hodnocení žáka omluveného z důvodu odmítání testování, ochrany dýchacích cest
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Informace k mimořádnému opatření Ministerstva zdravotnictví k provozu škol od 1. do 10. září 2021 v souvislosti s pandemií covid-19
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část

Poradna

Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Podnapilý rodič
Výuka Aj
Úvazek
Úvazek
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Vánoční prázdniny – nepřerušený provoz školní družiny
Online výuka
Pracovní náplň
FKSP a proplácení ochranných pomůcek
FKSP a očkování
Provoz MŠ
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Ukončení předškolního vzdělávání