Vrstevnické učení: dělit se o to, co znám

Vydáno: 11 minut čtení

Před několika lety jsem byla svědkem pozoruhodného rozhovoru. Dva muži s plnovousem, profesní kolegové, diskutovali nějaký problém a náhle se jeden z nich ptá: „Mimochodem víš, že jsi můj septimán?“ Společné zážitky spolužáků z osmiletého gymnázia, které dělí věkový rozdíl sedmi let a kteří se poznali v rámci vrstevnického programu, rezonovaly i po dvou dekádách.

Vrstevnické učení: dělit se o to, co znám
Michaela
Stoilova
ředitelka, metodička a lektorka, Hodnotové vzdělávání Cyril Mooney
Termín vrstevnické učení je široký a pokrývá celou řadu kooperativních technik učení. Nabízí hlubší vhled do probírané látky u starších i mladších spolužáků, posiluje vzájemné dobré vztahy, schopnost spolupracovat, ale podporuje také vědomí vlastní hodnoty. Je to forma práce, která odráží takové hodnoty, jako je respekt, tolerance, odpovědnost nebo štědrost, a rozvíjí mnoho dovedností, například spolupráci, komunikaci a pružnost. Může se z něj stát jeden z hlavních pilířů cílené práce s těmito a dalšími hodnotami ve škole. Přestože výhody vzájemného učení jsou opakovaně artikulované, logistická a organizační náročnost od systematičtějšího a pravidelnějšího uplatnění tohoto přístupu bohužel často odrazuje.
V tomto článku nabízím ucelenější pohled na možnosti vrstevnického učení a zároveň i několik zkušeností z různých typů škol, které jsme nashromáždili s kolegyněmi a kolegy z organizace Hodnotové vzdělávání Cyril Mooney. Zaměřím se na ty, v nichž jsou zapojeny děti z různých kolektivů a většinou také různého věku. Nebudeme se tedy věnovat technikám používaným většinou v rámci třídy, jako jsou různé podoby skupinové spolupráce, skládankové učení
(jigsaw method)
nebo vrstevnické aktivní učení podle Erica Mazura, i když prvky těchto metod rezonují i v níže popsaných příkladech.
Zaujal vás tento článek? Inspirujte se dál. Všechny texty Učitelského měsíčníku s názvem: Týden pro wellbeing ve škole aneb když se do školy těším si můžete hezky najednou stáhnout v pdf jako bonus.
Vrstevník jako mentor
Hovoříme-li o vrstevnictví, nemůžeme se úplně vyhnout anglickému slovu
peer
, s nímž se právě pro jeho obtížný překlad setkáváme i v českých textech. V tom nejširším smyslu jím rozumíme nejen vrstevníka, ale obecně někoho, kdo má stejnou zkušenost, respektive může sdílet svou pokročilejší zkušenost. Sdílení zkušenosti a užitečných strategií mezi lidmi v podobné situaci je možné využít v nejrůznějších oblastech, od boje se závislostmi přes sociální vyloučení po duševní zdraví.
Ve školním prostředí pak pod slovem peer rozumíme spolužáka, který má nějakou znalost, dovednost nebo zkušenost a může ji předávat dál.
Asi nejrozšířenějším vrstevnickým setkáním v rámci školy, v němž dochází k předávání zkušeností, jsou
patroni ze starších tříd
, kdy se osmáci či deváťáci ujmou prvňáků nebo šesťáků nově příchozích na druhý stupeň. Jde tedy zejména o podporu emoční, sociální a radu v praktických věcech.
Dobrou přípravou starších parťáků může být krátká aktivita, v níž je motivujeme, aby si sami vzpomněli na svůj první den ve škole nebo na druhém stupni.
*
Z čeho měli obavy?
*
Co je překvapilo?
*
Co by je potěšilo?
Je skvělé, když se takový vztah neredukuje pouze na první školní den nebo jednorázový adaptační program. Partnerství je ideální plánovat dlouhodobě a podpořit jej dalšími aktivitami během roku nebo let. Dobrým příkladem může být pravidelné čtení s deváťáky. Který prvňák by neocenil báječný pocit, že má staršího parťáka jenom pro sebe? Za osvědčený postup, jak posílit pouto mezi žáky starší a mladší třídy, považujeme, jsou-li společně pověřeni organizací nějaké pravidelné školní akce, jako je jarmark, školní akademie nebo den otevřených dveří.
Vhodnou příležitostí pro vrstevnické učení jsou také
osvětové programy
. Po předchozí přípravě starší žáci seznamují i své mladší spolužáky s nějakým tématem, vhodná jsou například témata týkající se ochrany životního prostředí, zdravého životního stylu nebo trávení volného času. Vyškolení vrstevníků (někdy se setkáváme s termínem peer aktivisté) a péči o ně nabízejí školám různé organizace, je možné obrátit se například na Centrum inkluze, přípravu ale škola může zajistit sama. V ZŠ Lada v České Lípě se žáci, kteří vzdělávají své mladší spolužáky například v první pomoci, na svůj úkol připravují v rámci kroužku, tedy nad rámec školní docházky. Můžeme také doporučit propojení projektového a vrstevnického učení. Žáci se nejprve delší dobu zabývají nějakým tématem, které podrobně zpracují. Pak se připraví na prezentaci svým mladším spolužákům a promyslí také vhodnou podobu, jak jim nabyté znalosti co nejlépe předat.
Učitelka angličtiny, koordinátorka vrstevnického programu HVCM: „Velice mě překvapilo, že páťáci do svého programu pro třeťáky sami od sebe zahrnuli i zpětnou vazbu. Zajímalo je, nejen jak se jejich svěřencům hodina líbila, ale také co je nejvíc zaujalo. Uvědomila jsem si, jak moc děti vnímají všechno, co v hodině děláme my.“
Vědomí, že práce vložená do projektu bude následně využita v programu s mladšími spolužáky, dává úsilí další rozměr, činí jej smysluplnějším. V tomto případě jde často o jednorázové akce, ale i ty je možné v rámci školy předávat ze třídy na třídu, a mohou se tak stát sdíleným informačním bohatstvím školy. Takovým způsobem se například ze školního projektu na téma menstruační chudoba na gymnáziu PORG v Libni vyvinul program pro mladší spolužáky, a později dokonce web menorea.cz, který informace shromážděné středoškoláky šíří i za hranice školy.
Spolupracovat mohou nejen třídy, ale i střední a základní školy. Taková forma spolupráce je vhodná například v rámci kariérového poradenství a přípravy na přijímačky. V opakovaných online setkáních deváťáci ze ZŠ Kamenná stezka velmi ocenili tipy žáků kutnohorské průmyslovky.
Pravidelné začlenění vrstevnického programu do výuky
jsme v několika formách po dobu dvou let (2020–2022) sledovali na ZŠ Kamenná stezka.
Učitelka angličtiny, koordinátorka vrstevnického programu HVCM: „Na práci s mladšími páťáky se sedmáci připravovali na své hodině angličtiny. Společně jsme zvolili téma a rozhodli se, jaké aktivity pro své spolužáky připraví. Příprava na jednu společnou hodinu zabere většinou hodiny dvě, a ještě si děti odnesou nějakou práci domů. Očekávala jsem, že je to bude bavit, ale verva, s níž se i jinak pasivní děti do práce pustily, mě opravdu překvapila. Zažili jsme také, že jeden ze žáků zapomněl kartičky, které na hodinu potřeboval, doma. Něco stihnul o přestávce, trochu jsem jim pomohla provizorně je připravit, ale myslím, že žádná poznámka za zapomenutý úkol se nevyrovná tomu pocitu, že pro mladší spolužáky nemá hru tak pěknou, jak by mohl.“
V hodinách angličtiny děti ze všech zúčastněných tříd spolupráci hodnotily jako skvělou a program se pozitivně odrazil na klimatu školy – děti se ve třídách spontánně navštěvovaly, mluvily spolu v jídelně atp. Ze závěrečné evaluace ale vyplynulo, že vzhledem k náročnosti přípravy i logistiky propojení tříd je podobná práce možná maximálně čtyřikrát za rok. Po zkušenostech z Kutné Hory věříme, že je to v dlouhodobém horizontu funkční model, který má potenciál proměnit klima školy a postoj k učení u jednotlivých žáků.
Další možností pro funkční využití vrstevníků v roli mentorů nebo parťáků je
doučování
. Doučovaným dětem to přináší luxus cílené pozornosti, možnost individualizovat a povzbuzení. Starší parťák by měl tyto cíle společné interakce znát
(v domluveném čase věnuj pozornost svému parťákovi, přemýšlej, co mu je blízké, co mu může pomoci, všímej si, co ho může povzbudit)
. Zároveň získává hlubší porozumění dané látce, větší jistotu v její interpretaci (nejednou musí opakovaně vysvětlovat stejnou věc a hledat cesty, jak ji přiblížit jinak). V neposlední řadě je důležité také zvědomit, že se dělí o to, co má, tedy v tomto případě o to, co zná a umí, což zároveň upevňuje vztah k vlastním znalostem a vlastnímu učení.
Jak děti připravit na vrstevnické učení
(aktivita vhodná pro třídu i smíšenou skupinu)
Nejprve požádejte děti, ať si vyberou nějakou činnost, kterou opravdu umějí (můžete ji vymezit předmětem, ale může jít i o nějakou zvláštní dovednost – hru, tvořivou aktivitu, písničku…). Následně děti rozdělte do dvojic a nechte je, aby se vzájemně učily. Otázky, které můžete použít v následné reflexi:
*
Co potřebujeme k tomu, abychom někoho naučili to, co sami umíme?
*
Co musíme udělat?
*
Co potřebujeme od člověka, kterého učíme?
*
Co vám pomohlo, když jste se učili?
*
Co se stane, když to, co se učíme, je příliš obtížné? A co když je to příliš snadné?
V průběhu pravidelných doučování pak zvědomte, čeho si obě strany na společné práci cení. Možné otázky pro reflexi:
*
Baví vás učit se s vaším parťákem? Proč?
*
V čem je to jiné?
*
Co jste se dnes naučili? (Ptáme se obou stran.)
*
Co byste dnes ocenili na svém parťákovi?
Vrstevnictví z pohledu žáka a z pohledu učitele
Vrstevnictví je také jedinečnou příležitostí dát žákům vědomí, že se podílejí na práci pro nějaký celek. Čas a jejich úsilí, které mladším spolužákům věnují, není hrou, je to reálná práce, která má pro školu význam a počítá se. Právě tato perspektiva a to, že je jejich účast na vzdělávacím procesu brána vážně, posiluje vnímání sebehodnoty dětí i jejich zodpovědnost. Možnost zažít úspěch, ale také to, že se něco nepodaří, zvyšuje odolnost dětí i jejich kreativitu. Působení ve třídě mladších spolužáků je bezpečnou cestou, jak děti přímo na půdě školy konfrontovat s reálnými výzvami.
Z pohledu učitele stojí vrstevnické učení, tak jako každá inovace, na počátku značné úsilí. Na společné učení je třeba připravit starší i mladší parťáky. K tomu připočtěte přípravu vlastní, nelze podcenit ani logistiku a organizaci propojení obou skupin žáků. Objem individuální péče, kterou však v tomto modelu mohou děti dostat, tuto úvodní investici vyvažuje. Benefitem je také navázání užší spolupráce mezi kolegy, kteří garantují program v jednotlivých třídách. Příprava starších parťáků zase podle naší zkušenosti přináší výrazné posílení vazby mezi žáky a učitelem.
Po jedné hodině angličtiny, kterou sedmáci vedli se skupinkami třeťáků, popisovaly dvě sedmačky při reflexi, jak jim bylo nepříjemné, že jim některé děti nevěnovaly dost pozornosti. Svěřily se, že na svoje učitele pohlížejí s daleko větší empatií. „Je to opravdu nepříjemné, když se o něco snažíte a ti kluci vás neposlouchají.“
Na závěr je důležité zdůraznit to, co by se vlastně mělo stát úplně na začátku. Výhodou, kterou jsme zatím dostatečně nezmínili, je vztah k celoživotnímu učení. Schopnost dávat, ale také přijímat. Otevřenost k podnětům ve svém okolí. Proto bychom velice rádi podpořili všechny učitele, kteří mají chuť pustit se do nějaké z forem vrstevnického učení, aby si vzájemné učení vyzkoušeli nejprve se svými kolegy. Sborovna je velmi často hlubokou studnicí znalosti, výborných tipů a zkušeností. Ne vždy toho využíváme tak, jak bychom mohli.
V tomto článku jsou zachyceny zkušenosti z různých vrstevnických programů na těchto školách: ZŠ Kamenná stezka v Kutné Hoře, Gymnázium Jiřího Ortena v Kutné Hoře, gymnázium PORG – Libeň v Praze, VOŠ, SPŠ a JŠ Kutná Hora, ZŠ a MŠ Dolní Třešňovec, ZŠ Odry, Komenského.

Související dokumenty

Pracovní situace

Adaptační kurzy
Učitelé – kategorie pomáhající profese
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Konflikt se žákem. Postup při řešení problémů se žáky
Zvyšování psychické odolnosti pedagogů
Zvyšování psychické odolnosti učitelek MŠ
Školní psycholog na střední škole
Školní metodik prevence
Jak komunikovat s dětmi, které prožívají ztrátu blízké osoby (rodiče)
Mezioborová spolupráce při ochraně dětí ohrožených syndromem CAN
Jednání výchovné komise
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Jak postupovat v případě konfliktních situací ve škole
Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevenceve 2. pololetí školního roku 2021/2022
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodické doporučení MŠMT pro práci s Individuálním výchovným programem v rámci řešení rizikového chování žáků
Výchovná opatření a jejich zveřejňování
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022

Poradna

Výuka Aj
Problémy ve třídě
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Počet žáků ve třídě
Lesní školka
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Žák v zahraničí