Jak podpořit wellbeing žáků během mimořádných situací

Vydáno: 5 minut čtení

V posledních letech jsme čelili několika celospolečenským krizím. Od těch dlouhodobějších, jako pandemie a válka na Ukrajině, po krátkodobější, avšak neméně závažné, jako byly bombové výhrůžky nebo povodně. I když se na první pohled může zdát, že takové události na děti, kterých se bezprostředně nedotýkají a které je nemusí aktivně řešit, nemají dopad, opak je pravdou. Pro děti, které jsou teprve v procesu vývoje, často nemohou situaci aktivně ovlivnit a mají omezený přístup k informacím, mohou takové situace znamenat značnou psychickou zátěž, a podepsat se tak na jejich celkové pohodě.

Jak podpořit wellbeing žáků během mimořádných situací
Mgr.
Tereza
Tetourová
psycholožka
Celospolečenské krizové situace se promítají i do školního prostředí a mohou ovlivňovat celkovou atmosféru ve škole i ve třídách a také prožívání jednotlivých žáků. Mimořádné události tím pádem nelze ve školním prostředí jednoduše „ignorovat“, protože skrze reakce žáků i pedagogických pracovníků jsou v něm stále přítomné. Mohou tak negativně působit na kapacitu dětí učit se novým poznatkům a v důsledku toho narušovat jejich celkový výkon.
Jak tedy k mimořádným situacím přistoupit? A lze je využít i ve svůj prospěch? Prvním krokem je „zpomalit“ (ve smyslu „ostatní záležitosti teď jdou na chvíli stranou“), reflektovat možný vliv mimořádné události na své vlastní reakce i reakce žáků a vytvořit prostor o nich mluvit. Tento krok zároveň může být pro děti dobrou příležitostí naučit se něčemu novému, resp. rozvíjet své dovednosti v řešení zátěžových situací. Už tím, že se společně s dětmi „zastavíme“ a upřednostníme komunikaci o aktuální situaci a o tom, jaké pocity v nás vyvolává, ukazujeme dětem jeden z nástrojů péče o duševní zdraví.
Zaujal vás tento článek? Inspirujte se dál. Všechny texty Učitelského měsíčníku s názvem: Týden pro wellbeing ve škole aneb když se do školy těším si můžete hezky najednou stáhnout v pdf jako bonus.
Prostor ke komunikaci o mimořádné události můžeme využít více způsoby. Se žáky je možné mluvit o tom, jak celé situaci rozumí, jaké informace o ní mají a odkud je čerpají. Díky takové diskusi společně můžeme odhalit různé dezinterpretace a dodat dětem ověřené informace. Děti tak můžeme díky dodání jasných informací v různých ohledech ujistit a učit je, jak se mají samy stavět ke zprávám z médií, sociálních sítí a svého okolí. Žáky také můžeme povzbudit k reflexi jejich pocitů, tzn. ptát se jich, jaké emoce v nich mimořádná situace vyvolává, jak je ovlivňuje a v neposlední řadě co jim pomáhá situaci a případné náročné emoce zvládat. To vše přispívá k rozvoji socioemočních dovedností dětí. Může také pomoct, že dětem umožníme poslouchat se navzájem, tzn. vidět, že každé z nich situaci nějakým způsobem prožívá. V neposlední řadě pro ně může být důležité vidět i to, že i nás dospělé situace zasahuje, a proto je v pořádku v těžkých chvílích „zpomalit“ a nevyžadovat od sebe standardní výkon.
Vzhledem k tomu, že krizové situace přinášejí stres a ovlivňují i ty, kteří se o děti starají, je užitečné mít po ruce různé podpůrné materiály. Jednou z možností jsou infografiky. Jejich výhodou je, že dokážou v krizových situacích nabídnout rychlou orientaci a zároveň sloužit pro pedagogy jako opora pro vedení rozhovoru s dětmi. Mohou být i zdrojem podpory pro děti samotné. „V některých situacích je ‚každá rada drahá‘. Je potřeba mít přístup k informacím, člověk si někdy není jistý, jak reagovat nebo jak se na danou problematiku dívat, a právě infografiky poskytují pohled, který vás třeba hned nenapadne. Velkou předností infografik je i to, že mohou nabízet rady pro rodiče a provázející, nejen pro děti. Jako rodič taky kolikrát přemýšlím, jestli dělám něco dobře/špatně, mohla bych dělat líp… a také potřebuji povzbudit nebo poradit,“ zdůrazňuje hodnotu takových materiálů sociální pedagožka Dagmar Slaninová ze Základní školy Tišnov, Smíškova. V souvislosti se svým profesním působením dodává: „Pro mě je důležité, že jsem materiály sdílela nebo dala na viditelná místa ve škole, a kdo chce, může je vidět.“
Kvalitních podpůrných materiálů, které mohou být během mimořádných událostí nápomocné, je k dispozici celá řada. Je možné například využít balíček infografik Centra LOCIKA, který přímo cílí na mimořádné události a přináší inspiraci, jak o těchto situacích komunikovat s dětmi. Přesto je klíčové mít na paměti, že nejdůležitější je osobní kontakt s dětmi a vzájemné sdílení zkušeností (a to nejen co se týče žáků, ale i na rovině kolegiální podpory). V mimořádných situacích pak může pomoct i doporučení krizových linek či chatů, které poskytují podporu dětem i pedagogům. Má smysl si opakovaně připomínat, že na těžké věci je důležité nebýt sám. S tímto přístupem můžeme snáze zvládat nadcházející krizové situace nebo jim alespoň čelit s větší jistotou.
https://www.detstvibeznasili.cz
https://www.centrumlocika.cz
https://drive.google.com/file/d/1b-RgEe9bHh_q89_9pvg-JIuG53wDmxdW/view

Související dokumenty

Pracovní situace

Učitelé – kategorie pomáhající profese
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Zvyšování psychické odolnosti pedagogů
Adaptační kurzy
Zvyšování psychické odolnosti učitelek MŠ
Konflikt se žákem. Postup při řešení problémů se žáky
Školní psycholog na střední škole
Školní metodik prevence
Mezioborová spolupráce při ochraně dětí ohrožených syndromem CAN
Jak komunikovat s dětmi, které prožívají ztrátu blízké osoby (rodiče)
Jednání výchovné komise
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Jak postupovat v případě konfliktních situací ve škole
Metodické doporučení MŠMT pro práci s Individuálním výchovným programem v rámci řešení rizikového chování žáků
Výchovná opatření a jejich zveřejňování
Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevenceve 2. pololetí školního roku 2021/2022
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022

Poradna

Výuka Aj
Problémy ve třídě
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Žák v zahraničí