V posledních letech jsme čelili několika celospolečenským krizím. Od těch dlouhodobějších, jako pandemie a válka na Ukrajině, po krátkodobější, avšak neméně závažné, jako byly bombové výhrůžky nebo povodně. I když se na první pohled může zdát, že takové události na děti, kterých se bezprostředně nedotýkají a které je nemusí aktivně řešit, nemají dopad, opak je pravdou. Pro děti, které jsou teprve v procesu vývoje, často nemohou situaci aktivně ovlivnit a mají omezený přístup k informacím, mohou takové situace znamenat značnou psychickou zátěž, a podepsat se tak na jejich celkové pohodě.
Jak podpořit wellbeing žáků během mimořádných situací
Mgr.
Tereza
Tetourová
psycholožka
Celospolečenské krizové situace se promítají i do školního prostředí a mohou ovlivňovat celkovou atmosféru ve škole i ve třídách a také prožívání jednotlivých žáků. Mimořádné události tím pádem nelze ve školním prostředí jednoduše „ignorovat“, protože skrze reakce žáků i pedagogických pracovníků jsou v něm stále přítomné. Mohou tak negativně působit na kapacitu dětí učit se novým poznatkům a v důsledku toho narušovat jejich celkový výkon.
Jak tedy k mimořádným situacím přistoupit? A lze je využít i ve svůj prospěch? Prvním krokem je „zpomalit“ (ve smyslu „ostatní záležitosti teď jdou na chvíli stranou“), reflektovat možný vliv mimořádné události na své vlastní reakce i reakce žáků a vytvořit prostor o nich mluvit. Tento krok zároveň může být pro děti dobrou příležitostí naučit se něčemu novému, resp. rozvíjet své dovednosti v řešení zátěžových situací. Už tím, že se společně s dětmi „zastavíme“ a upřednostníme komunikaci o aktuální situaci a o tom, jaké pocity v nás vyvolává, ukazujeme dětem jeden z nástrojů péče o duševní zdraví.
Zaujal vás tento článek? Inspirujte se dál. Všechny texty Učitelského měsíčníku s názvem: Týden pro wellbeing ve škole aneb když se do školy těším si můžete hezky najednou stáhnout v pdf jako bonus. |
Prostor ke komunikaci o mimořádné události můžeme využít více způsoby. Se žáky je možné mluvit o tom, jak celé situaci rozumí, jaké informace o ní mají a odkud je čerpají. Díky takové diskusi společně můžeme odhalit různé dezinterpretace a dodat dětem ověřené informace. Děti tak můžeme díky dodání jasných informací v různých ohledech ujistit a učit je, jak se mají samy stavět ke zprávám z médií, sociálních sítí a svého okolí. Žáky také můžeme povzbudit k reflexi jejich pocitů, tzn. ptát se jich, jaké emoce v nich mimořádná situace vyvolává, jak je ovlivňuje a v neposlední řadě co jim pomáhá situaci a případné náročné emoce zvládat. To vše přispívá k rozvoji socioemočních dovedností dětí. Může také pomoct, že dětem umožníme poslouchat se navzájem, tzn. vidět, že každé z nich situaci nějakým způsobem prožívá. V neposlední řadě pro ně může být důležité vidět i to, že i nás dospělé situace zasahuje, a proto je v pořádku v těžkých chvílích „zpomalit“ a nevyžadovat od sebe standardní výkon.
Vzhledem k tomu, že krizové situace přinášejí stres a ovlivňují i ty, kteří se o děti starají, je užitečné mít po ruce různé podpůrné materiály. Jednou z možností jsou infografiky. Jejich výhodou je, že dokážou v krizových situacích nabídnout rychlou orientaci a zároveň sloužit pro pedagogy jako opora pro vedení rozhovoru s dětmi. Mohou být i zdrojem podpory pro děti samotné. „V některých situacích je ‚každá rada drahá‘. Je potřeba mít přístup k informacím, člověk si někdy není jistý, jak reagovat nebo jak se na danou problematiku dívat, a právě infografiky poskytují pohled, který vás třeba hned nenapadne. Velkou předností infografik je i to, že mohou nabízet rady pro rodiče a provázející, nejen pro děti. Jako rodič taky kolikrát přemýšlím, jestli dělám něco dobře/špatně, mohla bych dělat líp… a také potřebuji povzbudit nebo poradit,“ zdůrazňuje hodnotu takových materiálů sociální pedagožka Dagmar Slaninová ze Základní školy Tišnov, Smíškova. V souvislosti se svým profesním působením dodává: „Pro mě je důležité, že jsem materiály sdílela nebo dala na viditelná místa ve škole, a kdo chce, může je vidět.“
Kvalitních podpůrných materiálů, které mohou být během mimořádných událostí nápomocné, je k dispozici celá řada. Je možné například využít balíček infografik Centra LOCIKA, který přímo cílí na mimořádné události a přináší inspiraci, jak o těchto situacích komunikovat s dětmi. Přesto je klíčové mít na paměti, že nejdůležitější je osobní kontakt s dětmi a vzájemné sdílení zkušeností (a to nejen co se týče žáků, ale i na rovině kolegiální podpory). V mimořádných situacích pak může pomoct i doporučení krizových linek či chatů, které poskytují podporu dětem i pedagogům. Má smysl si opakovaně připomínat, že na těžké věci je důležité nebýt sám. S tímto přístupem můžeme snáze zvládat nadcházející krizové situace nebo jim alespoň čelit s větší jistotou.

https://www.detstvibeznasili.cz
https://www.centrumlocika.cz
https://drive.google.com/file/d/1b-RgEe9bHh_q89_9pvg-JIuG53wDmxdW/view