Distanční vzdělávání - přístupy a posuny rok od nástupu pandemie

Nedávno si Česká republika připomínala rok od nástupu pandemie nemoci covid-19, která kromě jiných oblastí velmi výrazně zasáhla také do oblasti vzdělávání. Česká školní inspekce již od dubna 2020 sleduje a vyhodnocuje realizaci distančního vzdělávání, jeho proměn, pozitivních posunů i problematičtějších aspektů, které s sebou tato náročná forma vzdělávání nese. Hlavním cílem každé aktivity České školní inspekce v období distančního vzdělávání je vysledovat pozitivní a inspirativní přístupy škol v různých problematikách souvisejících s distanční výukou, v případě potřeby školám metodicky pomáhat
a diskutovat s nimi vhodné cesty k poskytování udržitelného distančního vzdělávání a také připravovat náměty a doporučení pro Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy pro nastavení využitelné centrální podpory směrem ke školám. Veškeré výstupy České školní inspekce jsou k dispozici na 

www.csicr.cz.

Reflexe ročních zkušeností
Od ledna 2021 Česká školní inspekce pokračovala v realizaci tematické inspekční činnosti v základních a středních školách započaté v září 2020, která sleduje dopady mimořádných opatření na podmínky i průběh vzdělávání v prezenčním i distančním režimu. Cílem této tematické inspekční činnosti bylo zjistit, jak vzdělávání ve školách probíhá v situaci, kdy část žáků byla či je přítomna prezenčně(např. 1. a 2. ročníky základního vzdělávání byly po většinu sledovaného období vzdělávány prezenčně) a další část distančně, pomoci školám situaci vyhodnotit, vysledovat přístupy, které školy po mnohaměsíční zkušenosti s distančním vzděláváním a po řadě vydaných metodických doporučení ze strany Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, České školní inspekce i dalších institucí a organizací aplikují, vyhodnotit průběh hodin vedených prezenčně i distančně s ohledem na jejich zaměření, obsah a efektivitu, poskytnout školám metodicky orientovanou zpětnou vazbu a současně připravit agregované podklady pro Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy k zacílení další metodické podpory. Součástí této tematické inspekční činnosti byly i virtuální hospitace v online hodinách, protože právě sledování vlastního průběhu výuky, resp. alespoň té online synchronní části, je i v distančním režimu pro kvalitativní výpovědi a pro identifikaci inspirací i problematičtějších jevů velmi důležité, a také tematicky zaměřené rozhovory s vedením školy a učiteli. Nešlo tedyo žádné veřejné hodnocení školy a už vůbec nešlo o žádnou kontrolu (na úrovni školy nebyl vydáván ani žádný inspekční výstup).
V březnu 2021 Česká ško

Související dokumenty

Pracovní situace

Individuální konzultace na půdě školy
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Postup při uzavírání škol z důvodů zvýšené nemocnosti akutními respiračními infekcemi a chřipkou
Výkon práce zaměstnanců – pedagogických pracovníků
Převedení učitele na jinou práci za nouzového stavu
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Distanční vzdělávání a ochrana osobních údajů
Informace k provozu škol a školkých zařízení od 12. dubna 2021 do odvolání
Stanovisko k nutnosti mít souhlas se zpracováním osobních údajů pro účely testování žáků od 12. 4. 2021
Manuál k testování žáků a zaměstnanců (testy Lepu Medical)
Co školám hrozí v souvislosti s pandemickými opatřeními?
Rotační výuka – překážka v práci na straně zaměstnance
Darování antigenního testu škole
Kdo nese odpovědnost, pokud se při testování podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví něco pokazí?
Reakce na vzorový dopis rodičů školám od advokátky Jany Zwyrtek-Hamplové
Hodnocení žáka omluveného z důvodu odmítání testování, ochrany dýchacích cest

Poradna

Vánoční prázdniny – nepřerušený provoz školní družiny
Online výuka
Pracovní náplň
FKSP a proplácení ochranných pomůcek
FKSP a očkování
Provoz MŠ
Ukončení předškolního vzdělávání
Vracení úplaty
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon
Výuka Aj