Kolegium spolku UR ZUŠ ČR prošlo obměnou, a to nejen na pozici předsedy spolku, ale také v oborovém zastoupení. Jedním z „nováčků“ kolegia jsem také já a musím se přiznat, že to pro mne neznamená být v nějaké funkci, pozici nebo mít nějaké privilegium. Je to výzva k odpovědnosti za prosperitu a rozvoj tanečního oboru na ZUŠ v ČR.
Taneční obor startuje diskuzi
Zora
Breczková
předsedkyně taneční sekce UR ZUŠ ČR, ředitelka ZUŠ Klášterec nad Ohří
Vážím si důvěry, kterou jsem od kolegyň a kolegů dostala, ale jsem přesvědčena, že mezi učiteli tanečních oborů se najde mnoho kompetentnějších a výraznějších pedagogických osobností uměleckého vzdělávání (taneční výchovy, v tom pravém slova smyslu), po kterých bychom se měli ohlížet, nechat se jimi inspirovat a měli by být naším vzorem pro rozvoj opravdových hodnot ve vedení tanečních oborů. Jsou to učitelky a učitelé, jejichž otisky tvůrčí práce se jen tak z baletizolu nedají smazat.
Cítím, že je zde příležitost k určité revitalizaci, diskuzi, naslouchání, snaze o vzájemné pochopení, ale také příležitost k oborové rovnosti a otevření některých dveří, které zůstávají před učiteli TO zatím zavřeny. A práce je před námi skutečně mnoho. Snad mi bude v mé funkci pomáhat i mé životní motto: „Snaž se dosáhnout toho, co máš rád, jinak budeš muset mít rád to, čeho dosáhneš.“
Výhodou, která mi dovoluje implementovat výše zmíněné příležitosti, je má práce ředitele školy. Není nutno říkat a psát proč. S ohledem na vývoj společnosti, s ohledem na měnící se chápání hodnot v uměleckém vzdělávání a při vědomí našich tradic je prostě na čase mluvit, a to nahlas, o podobě a kvalitě tanečních oborů na českých ZUŠ. Je třeba začít mluvit o příčinách některých „nešvarů“ v uchopení vzdělávání. Je otázka, zda je nám všem (napříč oborem, napříč všech vedení škol) srozumitelný cíl, záměr a hlubší podstata toho, proč byl tanec přijat do společenství ostatních oborů. Jestliže si nyní někdo říká, co to je za otázky, vždyť tanec je umění, a tedy patří na ZUŠ, tak to je velmi slabý argument. I když k tomu přidáte perfektně naučené kompetence žáků z RVP ZUV s tím, že je jistě naplňujete, věřte, že to jako argumentace mít taneční obor na ZUŠ už dnes nestačí.
Jaké jsou hodnoty opravdové pedagogické práce v tanečním oboru na základních uměleckých školách? To a další otázky bychom rádi otevřeli na připravované Konferenci tanečních oborů ZUŠ – Výchova a vzdělávání k tanečnímu umění. Tato konference by měla přispět ke zmapování a komplexní analýze oboru napříč všemi školami v ČR a stát se odrazovým můstkem pro diskuzi nad tématy: TO z pohledu vývoje společnosti, TO z pohledu závazných kurikulárních dokumentů, TO z pohledu institucí vyššího stupně vzdělávání, TO z pohledu odborných znalostí o oboru u učitelů i ředitelů atd.
Dne 12. února 2020 proběhlo v Praze jednání taneční sekce UR ZUŠ ČR, kde byla možnost diskutovat a ptát se pozvaných hostů z řad Kolegia Umělecké rady ZUŠ (B. Lédl, A. Chalupský), tvůrců RVP ZUV (N. Gregorová), odborníků tanečního vzdělávání a umění, pedagogů taneční katedry HAMU (E. Němečková, M. Eliášová). Je potřeba konstatovat, že setkání bylo opravdu velmi věcné a směřovalo ke hledání zásadních témat pro konferenci.
Do organizace chystané události, tak jako u jiných konferencí, budou přizvány i důležité instituce a osobnosti, které mohou výrazně pomoci v případných změnách, posunech v oblasti podpory kvality vzdělávání tanečního oboru. Bylo jasně čitelné, že na místech krajských předsedkyň jsou kolegyně, učitelky, mající velký zájem o správný vývoj tanečního oboru a o jeho aktivizaci.
Elvíra Němečková, host setkání ústřední taneční sekce, zdůraznila potřebu si uvědomit a mít znalosti o historických souvislostech v oblasti taneční výchovy a vzdělávání, které se věnovalo uměleckým formám a přípravě na profesionální dráhu. Také že současné taneční obory ZUŠ mají široký přesah, a to jak v kvalitních přístupech, v předávání hodnot a působení na osobnostní rozvoj žáka, tak bohužel také v reakci na poptávku a konkurenceschopnost v dnešní konzumní společnosti.
Je potřeba si opět uvědomit, co vlastně od vzdělávání v ZUŠ očekáváme, k čemu ZUŠ mají sloužit a co mají předávat. V souvislosti s RVP ZUV, ale i nad jeho rámec. Příprava žáka na profesní uměleckou dráhu již dávno není v základním uměleckém vzdělávání hlavní prioritou.
Z proběhlé diskuze zde nabízím pro představu některé postřehy, otázky a myšlenky přítomných učitelů tanečních oborů:
*
Cílem ZUŠ je vychovat poučeného člověka.
*
Tanec má funkci nejen pohybově-fyzickou, ale nadto i tu osobnostní. Vychováváme člověka, který má zájem a povědomí o tom, co chce svým pohybem vyjadřovat.
*
Pokud seznamujeme žáky s různými styly tanců a tanečních směrů, musíme znát účel tanců, jak vznikly, jaké mají základy, souvislosti. Zvážit jejich vhodnost pro dané cílové skupiny žáků.
*
Absence soudnosti a sebekritiky při prezentaci tvorby a choreografií v kontextu odpovědnosti za výchovu a přínos pro žáka, v kontextu uvědomění si míry vlastních zkušeností, míry kvality osvojení předaných znalostí u žáků a realizace spíše vlastních cílů.
K otázkám vyplývajícím nejen z implementace RVP ZUV zaznělo, že podoba, vývoj a kvalita závisí a výrazně ovlivňuje:
*
osobnost pedagoga a jeho přístup k profesnímu rozvoji v odbornosti a pedagogice;
*
potřeby a očekávání vedení školy, jejich míra znalosti a porozumění/chápání tanečního umění v kontextu vzdělávání na ZUŠ;
*
očekávání vnějšího prostředí.
Tato témata však nejsou jediná, která se postupně na jednání sekce otevřela. Skutečným přínosem bude, pokud se diskuze zahájí i v krajských organizacích a přímo na školách. Určitě se nevyhneme např. i zamyšlení nad změnou uchopení „taneční soutěžní přehlídky“. Pokud bude zájem k otevřené diskuzi a o pozorné vzájemné naslouchání, těším se, že se téma vzdělávání na tanečním oboru na ZUŠ stane aktuální.