Zahraniční stáže v odborném vzdělávání - přínosy a bariéry

Již 20 let podporují evropské vzdělávací programy výjezdy žáků a studentů středních a vyšších odborných škol do zahraničí. Od roku 2013 se projektů mezinárodní mobility zúčastnilo přes 40 000 žáků a studentů. V posledních letech věnovala Evropská komise zvýšenou pozornost zejména dlouhodobým výjezdům, a v roce 2016 proto vyhlásila iniciativu ErasmusPRO na podporu individuálních zahraničních mobilit v délce tři až dvanáct měsíců. Výjezdů se mohou účastnit nejen studenti středních a vyšších odborných škol a učilišť, ale i čerství absolventi.

Zahraniční stáže v odborném vzdělávání – přínosy a bariéry
Kolektiv autorů Domu zahraniční spolupráce
V souvislosti s podporou dlouhodobých individuálních mobilit realizoval Dům zahraniční spolupráce (DZS) dotazníkové šetření s cílem identifikovat hlavní přínosy dlouhodobých mobilit a potenciální bariéry jejich rozvoje. Šetření se zaměřilo na dvě cílové skupiny, které rozhodují o efektivitě dlouhodobých stáží – odborné školy coby vysílající organizace a žáky a studenty coby účastníky stáží.
Dlouhodobé stáže jsou realizovány nejčastěji v délce tří až čtyř měsíců. Nejvíce účastníků dlouhodobých výjezdů pochází z řad žáků středních odborných škol (72 %). Méně účastníků mobilit studuje vyšší odbornou školu (21 %), nejméně pak střední odborné učiliště (7 %).
Z pohledu škol se jako hlavní překážky dlouhodobé mobility ukázaly obavy potenciálních účastníků a jejich rodičů a s nimi související nízký zájem žáků vycestovat. Sami stážisté měli největší obavy z dlouhého odloučení od rodiny a přátel a z nutnosti spolehnout se sami na sebe. Žáci i koordinátoři označili jako problematické sladění školních termínů a stáže a z toho plynoucí obavy ze zameškání učiva či školní praxe. Naopak finanční náklady nevnímá jako bariéru ani jedna skupina respondentů.
Stážisté i koordinátoři z odborných škol se shodují v názoru, že dlouhodobé stáže zvyšují odborné kompetence a posilují samostatnost a tím i sebevědomí účastníků. Absolventi stáží hodnotí pozitivně možnost vyzkoušet si práci v mezinárodním prostředí, získané povědomí o charakteru konkrétních pracovišť a pochopitelně zlepšení svých jazykových kompetencí díky výjezdu.
Hlavní zjištění realizovaného šetření
Očima koordinátorů
*
Kapacity stáží jsou dostatečné.
*
Uznávání výsledků učení osvojených na mobilitě funguje bez problémů.
*
Didaktických materiálů v elektronické podobě je dostatek.
*
Příprava a realizace dlouhodobých mobilit není náročnější než příprava krátkodobých mobilit.
*
Přínosy dlouhodobých mobilit stojí za práci a čas vynaložené na jejich koordinaci.
Očima žáků a studentů
*
Dalším žákům a studentům by výjezd doporučilo 91 % absolventů stáže.
*
Většina absolventů stáže udržuje kontakt s novými přáteli ze zahraničí.
*
Předchozí účast na krátkodobém výjezdu vzbuzuje zájem o dlouhodobou mobilitu a pomáhá překonat obavy.
*
Přítomnost dalších žáků ze stejné školy či doprovodné osoby na stáži je velmi přínosná zejména na začátku výjezdu.
Poznámka redakce: Za obsah sdělení odpovídá výlučně autor. Sdělení nereprezentuje názory Evropské komise a Evropská komise neodpovídá za použití informací, jež jsou jeho obsahem. Spolufinancováno z programu Evropské unie Erasmus+ a z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.