Tradiční riziková místa přijímacího řízení a přijímací zkoušky a změny po novele školského zákona

Většina našich středních škol nabízí a uskutečňuje vzdělávání, které není podmíněno složením talentové zkoušky. Následující text se proto zaměřuje na přijímací řízení a „netalentové“ přijímací zkoušky1) do prvního ročníku střední školy, kterými se většina ředitelů od konce ledna zabývá v podstatě nepřetržitě. Kvůli aktuálnosti informací je tento článek zaměřen jen na první kolo přijímacího řízení.

Tradiční riziková místa přijímacího řízení a přijímací zkoušky a změny po novele školského zákona
Bc. et PhDr.
Monika
Puškinová
Ph. D.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola, Hradec Králové
V roce 2012 bude přijímací řízení (nejčastěji v podobě přijímací zkoušky) částečně probíhat již tradičním způsobem. Některé
momenty přijímacího řízení
však od 1. 1. 2012 doznaly v souvislosti s novelou školského zákona (zákon č. 472/2011 Sb., kterým se mění školský zákon)2) zásadních změn.
Ve středu 15. 2., kdy dokončuji tento článek, stále marně hledám ve Sbírce zákonů (www.mvcr.cz) Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR avizovanou novelu vyhlášky č. 671/2004 Sb., kterou se stanoví podrobnosti o organizaci přijímacího řízení ke vzdělávání ve středních školách, v platném znění3). Podle materiálu MŠMT bude
novela vyhlášky o organizaci přijímacího řízení
obsahovat tyto změny:
 
termín přijímacích zkoušek v prvním kole se posune na období od 22. dubna do 30. dubna, a to pro všechny formy vzdělávání;
 
jestliže se přijímací zkouška v prvním kole přijímacího řízení nekoná, lze zaslat rozhodnutí o nepřijetí nebo zveřejnit seznam přijatých uchazečů nejdříve 22. dubna;
 
zrušení § 4 odst. 1 písm. b) vyhlášky o organizaci přijímacího řízení (zveřejnění přehledu přijatých a nepřijatých uchazečů);
 
vyžádání zápisového lístku od krajského úřadu.
V následujícím textu vycházím z platné právní úpravy, tj. neberu v potaz novelu vyhlášky o organizaci přijímacího řízení, o které informuje MŠMT. Přesto (nebo právě proto) se domnívám, že
rozbor současné právní úpravy
přispěje k tomu, abychom se rychle zorientovali v situaci po novele vyhlášky o organizaci přijímacího řízení.
Průběh přijímacího řízení
(přijímací zkoušky) zde bude sledován chronologicky, neboť tento postup je pro praktické použití zřejmě nejvhodnější.
Komentář věnovaný novele školského zákona
je obsažen v druhé polovině článku, protože změny se týkají zejména:
 
počtu přihlášek pro první kolo přijímacího řízení do denní formy;
 
podání přihlášky ředitelem zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy;
 
doručování rozhodnutí o výsledku přijímací zkoušky nebo přijímacího řízení;
 
odevzdání zápisového lístku;
 
přijetí uchazečů tzv. pod čarou na základě jejich odvolání; tj. úkonů, které probíhají spíše v „druhé půli“ přijímacího řízení.
VYHLÁŠENÍ PRVNÍHO KOLA PŘIJÍMACÍHO ŘÍZENÍ
Leden roku 2012 je sice již minulostí, přesto si zrekapitulujme
vyhlášení prvního kola
přijímacího řízení do prvního ročníku, které provádí ředitel školy pro obory
vzdělání bez talentové zkoušky
do 31. ledna (§ 60 odst. 1 školského zákona, § 2 vyhlášky o organizaci přijímacího řízení).
Jestliže ředitel střední školy plánuje, že se v příštím školním roce budou v určitém oboru vzdělávat žáci, je pro něj
vyhlášení prvního kola přijímacího řízení
povinné (§ 60 odst. 1 školského zákona).
Ředitel střední školy může naplánovat
přijímací řízení bez konání přijímací zkoušky, nebo
přijímací řízení, v jehož rámci se přijímací zkouška koná
(§ 60 odst. 2 školského zákona).
Toto plánování a rozhodování je samozřejmě také ukončeno 31. lednem. Jestliže ředitel střední školy rozhodne, že se
přijímací zkouška nekoná, má o tom informovat uchazeče nebo zákonné zástupce nezletilých uchazečů bez zbytečného odkladu (§ 60 odst. 2 školského zákona).
Jako optimální se proto jeví
informovat o nekonání přijímací zkoušky
současně s vyhlášením prvního kola přijímacího řízení.
Nejzazší termín zveřejnění
rozhodnutí ředitele střední školy o konání přijímací zkoušky je určen školským zákonem [§ 60 odst. 4 písm. a) školského zákona], a to na den 31. ledna.
VYHLÁŠENÍ PRVNÍHO KOLA PŘIJÍMACÍHO ŘÍZENÍ BEZ KONÁNÍ PŘIJÍMACÍ ZKOUŠKY
I když ředitel střední školy rozhodne o
konání přijímacího řízení bez přijímací zkoušky, první kolo přijímacího řízení proběhne v určitém termínu.
Při jeho stanovení se školský zákon v § 60 odst. 1 odkazuje na prováděcí právní předpis, tj. na vyhlášku o organizaci přijímacího řízení. Bohužel tato vyhláška o termínech přijímacího řízení mlčí. V § 3 odst. 1 a odst. 3 uvádí pouze rozpětí pracovních dnů, ve kterých se může konat přijímací zkouška.
Lze dovodit, že
ředitel střední školy
může vyhlásit první kolo přijímacího řízení na stejné dny, ve kterých lze konat přijímací zkoušku, tj. od 22. dubna do 7. května, pokud se jedná o pracovní dny. Tento výklad koresponduje s tím, že ředitel střední školy vyhlásí
výsledky přijímacího řízení bez přijímací zkoušky
nejpozději poslední den termínu, ve kterém se mohou konat přijímací zkoušky [§ 6 odst. 2 písm. b) vyhlášky o organizaci přijímacího řízení].
Je důležité zdůraznit, že tyto termíny se týkají
„běžné“ denní formy vzdělávání. Pro jinou než denní formu vzdělávání
(tj. pro večerní, dálkovou, distanční a kombinovanou), do nástavbového studia, zkráceného studia pro získání středního vzdělání s výučním listem a zkráceného studia pro získání středního vzdělání s maturitní zkouškou se přijímací řízení (opět na základě analogie s přijímacími zkouškami) koná později –
v pracovních dnech od 2. do 17. května
(§ 3 odst. 3 vyhlášky o organizaci přijímacího řízení).
Je chybou, vyvolanou zřejmě neznalostí právních předpisů a snahou zkomprimovat první kolo přijímacího řízení do dvou dnů,
vyhlašovat přijímací řízení pro jinou než denní formu
a uvedené typy studia ve stejném termínu jako pro „běžnou“ formu denní. Současně se lze setkat s tím, že
školy zaměňují
zkrácené studium pro získání středního vzdělání s výučním listem (§ 84 školského zákona) a středního vzdělání s maturitní zkouškou (§ 85 školského zákona) s dálkovou formou studia (§ 25školského zákona). To se samozřejmě promítá do terminologicky i fakticky
nepřesného vyhlášení přijímacího řízení.
Podmínkou přijetí ke vzdělávání ve střední škole je
splnění povinné školní docházky nebo úspěšné ukončení základního vzdělávání
před splněním povinné školní docházky (§ 59odst. 1 školského zákona) a případně i
splnění podmínek zdravotní způsobilosti
uchazeče pro určitý obor vzdělání (§ 60 odst. 15 školského zákona). Tyto podmínky plynou přímo ze školského zákona.
Povinností ředitele školy při vyhlášení prvního kola přijímacího řízení bez přijímací zkoušky je kromě vyhlášení termínu přijímacího řízení (o kterém již byla řeč) také stanovit:
 
jednotná kritéria
pro uchazeče přijímané v prvním kole přijímacího řízení pro určitý obor a formu vzdělání [§ 60 odst. 3 písm. a) školského zákona];
 
předpokládaný počet přijímaných uchazečů
daného oboru a formy vzdělání [§ 60 odst. 3 písm. b) školského zákona].
Jednotná kritéria, která uvádí § 60 odst. 3 písm. a) školského zákona, jsou dále konkretizována. Podle § 60 odst. 13 školského zákona v jednotlivých kolech (tj. i v prvním kole) přijímacího řízení hodnotí ředitel školy uchazeče podle:
 
hodnocení na vysvědčení z předchozího vzdělávání;
 
výsledků hodnocení dosažených při talentové zkoušce, je-li stanovena;
 
výsledků hodnocení dosažených při přijímací zkoušce, je-li stanovena;
 
dalších skutečností, které osvědčují vhodné schopnosti, vědomosti a zájmy uchazeče.
Tento text školského zákona je v praxi ředitelů středních škol různě interpretován. Dle mého právního názoru je
povinností ředitele školy
hodnotit uchazeče podle
všech kritérií
uvedených v zákoně. V případě přijímacího řízení bez přijímací zkoušky a bez talentové zkoušky, který nás nyní zajímá, je
ředitel školy povinen hodnotit uchazeče
podle:
 
hodnocení na vysvědčení
z předchozího vzdělávání;
 
dalších skutečností, které osvědčují vhodné schopnosti, vědomosti a zájmy uchazeče.
Znamená to tedy, že se ředitel školy nemůže omezit jen na hodnocení uvedeném na vysvědčení a „další skutečnosti“ nebrat v úvahu. Při
vyhlášení prvního kola přijímacího řízení
je povinen stanovit jako kritérium přijetí jak hodnocení na vysvědčení z předchozího vzdělávání, tak další skutečnosti, které osvědčují vhodné schopnosti, vědomosti a zájmy uchazeče (a to i pro zkrácené studium, dálkovou formu vzdělávání atd.).
Na ustanovení § 60 odst. 3 školského zákona (kritéria hodnocení) se odkazuje § 1 odst. 2 vyhlášky o organizaci přijímacího řízení. V textu vyhlášky je stále pasáž, podle které může být součástí přihlášky ke vzdělávání jako doklad určený ředitelem střední školy
výstupní hodnocení
uchazeče ze základního vzdělávání.
Povinnost základní školy
vydat žákovi v posledním roce plnění povinné školní docházky výstupní hodnocení je však od 1. 1. 2012 zrušena.
Dále je
zrušena povinnost školy vydat výstupní hodnocení žákovi v pátém a sedmém ročníku, který se hlásí k přijetí ke vzdělávání ve střední škole (bývalý § 51 odst. 5). Je proto vhodné, aby ředitelé středních škol
výstupní hodnocení pro účely přijímacího řízení
nevyžadovali a uchazeče podle výstupního hodnocení nehodnotili.
I v tomto „zjednodušeném“ případě, kdy ředitel hodnotí uchazeče podle hodnocení na vysvědčení z předchozího vzdělávání a „dalších skutečností“, jsou
kritéria stanovená pro uchazeče
„speciální kapitolou“ přijímacího řízení. Nehledě na to, že přijímací řízení podle školského zákona a vyhlášky o organizaci přijímacího řízení probíhá již několik let, je stále možné se setkat s nevhodně, nebo dokonce zcela chybně stanovenými kritérii.
Klasickou nepřesností je formulace, podle které se hodnotí
uchazeči o přijetí do prvního ročníku střední školy
s čtyřletým vzdělávacím programem denní formy (např. tzv. čtyřletého gymnázia). Dočítáme se například, že uchazeč je hodnocen podle známek na vysvědčení za druhé pololetí 8. ročníku základní školy a první pololetí 9. ročníku základní školy. Zcela se opomíjí možnost, že
uchazeč může být žákem víceletého gymnázia.
Dále se zapomíná na
žáky speciálních základních škol, ve kterých má vzdělávání deset ročníků (§ 48 odst. 2 školského zákona). Při pokusu
vyčlenit pouze některé vyučovací předměty, které se řediteli střední školy jeví jako důležité, se můžeme setkat s formulací, že se hodnotí „první cizí jazyk“. Co je „prvním cizím jazykem“ však není dešifrováno.
Další skutečnosti, které osvědčují vhodné schopnosti, vědomosti a zájmy uchazeče, mohou být stanoveny jako účast uchazeče v nejrůznějších soutěžích. V tomto případě je jednak nutné přesně stanovit druh soutěže, případně umístění v určitém kole (např. pouze v celostátním). Kromě počtu bodů získaných za každé uznané umístění je vhodné
stanovit nejvyšší možný počet bodů za „další skutečnosti“.
Pouze tehdy může ředitel školy v rámci kritérií přijímacího řízení stanovit nejvyšší možný počet získaných bodů.
Předpokládaný počet přijímaných uchazečů by měl v zásadě odpovídat počtu žáků otevíraného prvního ročníku.
Neměl by přesáhnout nejvyšší možný počet žáků v ročníku podle zápisu v rejstříku škol a školských zařízení, stejně tak by neměl součet
budoucích přijatých uchazečů
a žáků školy v daném oboru vzdělání přesáhnout maximální počet žáků v oboru vzdělání, který je uveden v rejstříku škol a školských zařízení.
Současně je nutné zdůraznit, že
předpokládaný počet přijímaných uchazečů
nemusí být totožný s nejvyšším počtem přijatých uchazečů. Celkem běžně ředitel střední školy zveřejní předpokládaný počet přijatých uchazečů jako 30 uchazečů a přijatých uchazečů (např. na základě odvolání, přijímací zkoušky v náhradním termínu) je 32. Takový postup je možný na základě
výjimky pro naplňování tříd
udělené zřizovatelem.
Když si zrekapitulujeme, co všechno musí obsahovat vyhlášení prvního kola přijímacího řízení, určitě dospějeme k závěru, že se nejedná o dokument na jednu stranu A4. I když se jedná o více stran textu, je nutné zveřejnit tento dokument celý a na veřejně přístupném místě ve škole a současně způsobem umožňujícím
dálkový přístup do 31. ledna
(§ 2 vyhlášky o organizaci přijímacího řízení).
VYHLÁŠENÍ PRVNÍHO KOLA PŘIJÍMACÍHO ŘÍZENÍ S PŘIJÍMACÍ ZKOUŠKOU
Vyhlášení prvního kola přijímacího řízení, jehož součástí je přijímací zkouška, je v pravomoci ředitele střední školy (§ 60 odst. 2 školského zákona).
Většinou však bývá ředitel ovlivněn názorem zřizovatele střední školy.
Jestliže ředitel střední školy rozhodne, že se v rámci přijímacího řízení bude
konat přijímací zkouška, musí splnit:
 
povinnosti vyplývají z vyhlášení prvního kola přijímacího řízení bez přijímací zkoušky (viz výše);
 
další povinnosti spojené s konáním přijímací zkoušky.
Povinnosti spojené s vyhlášením prvního kola přijímacího řízení bez přijímací zkoušky byly rozebrány výše, proto se nyní zaměřím pouze na
povinnosti spojené s konáním přijímací zkoušky.
Jestliže ředitel střední školy rozhodne, že se budou
v rámci prvního kola přijímacího řízení konat přijímací zkoušky, pak musí podle § 60 odst. 4 školského zákona zveřejnit do 31. ledna:
 
vlastní rozhodnutí o konání přijímací zkoušky;
 
termíny konání přijímací zkoušky;
 
jednotlivá kritéria přijímací zkoušky;
 
předpokládaný počet přijímaných uchazečů.
Na rozdíl od ostatních kol přijímacího řízení pro první kolo přijímacího řízení s přijímací zkouškou musí ředitel školy
stanovit nejméně dva termíny pro konání přijímací zkoušky
(§ 60 odst. 2 školského zákona). Čistě teoreticky může ředitel školy vyhlásit tři, čtyři i více termínů pro konání přijímací zkoušky. V praxi se však tato varianta samozřejmě nevyskytuje.
V případě přijímací zkoušky
vyhláška o organizaci přijímacího řízení
jednoznačně stanoví, že
přijímací zkouška v prvním kole přijímacího řízení
koná v pracovních dnech v termínech od 22. dubna do 7. května (§ 3odst. 1). V prvním kole přijímacího řízení do jiné než denní formy vzdělávání, do nástavbového studia, zkráceného studia pro získání středního vzdělání s výučním listem a zkráceného studia pro získání středního vzdělání se maturitní zkouškou se koná přijímací zkouška
v pracovních dnech v termínech od 2. do 17. května
(§ 3 odst. 3 vyhlášky o organizaci přijímacího řízení). V praxi ředitelé nevyužívají možnost, kterou jim dává § 60 odst. 12 školského zákona:
V odůvodněných případech může ředitel školy rozhodnout o prodloužení doby konání přijímací nebo talentové zkoušky, a to na následující pracovní dny, které bezprostředně navazují na termín stanovený pro přijímací nebo talentové zkoušky.
Jednotlivá kritéria přijímací zkoušky
jsou kritéria hodnocení momentálního výkonu uchazeče, která mají ověřit jeho předpoklady ke vzdělávání. Tato kritéria by měla být přesná a jednoznačná, stejná pro
oba termíny konání přijímací zkoušky
(i když ve dvou termínech, stále se jedná o jedno kolo přijímacího řízení). Z toho plyne, že i
zadání přijímací zkoušky
v obou termínech prvního kola přijímacího řízení by mělo být:
 
svým zaměřením a náročností srovnatelné, protože na základě výsledků přijímací zkoušky ve dvou termínech prvního kola přijímacího řízení se samozřejmě stanoví jen jedno celkové pořadí úspěšnosti uchazečů;
 
v souladu s rámcovým programem základního vzdělávání (§ 60 odst. 2 školského zákona).
Zveřejnění jednotlivých kritérií přijímací zkoušky
se většinou chápe jako:
 
zveřejnění předmětů, ze kterých se bude zkouška konat, nebo zveřejnění prověření studijních schopností uchazečů (tj. zveřejnění obsahu přijímací zkoušky);
 
uvedení formy přijímací zkoušky (např. test);
 
uvedení maximálního počtu bodů, které lze získat.
Je vhodné uchazeče přesně informovat o tom, v jaké
formě bude přijímací zkouška probíhat
(test s uzavřenými či otevřenými úlohami, diktát apod.). Je určitě zbytečné zdůrazňovat, že přijímací zkouška se pak od avizované formy nesmí odklonit.
Stanovení nejvyššího počtu bodů, které lze při přijímací zkoušce získat, je zřejmě pro účely vyhlášení přijímacího řízení dostatečné. Pro
interní účely
(a následně i pro případné odvolací řízení) a pro
informování uchazeče před vykonáním přijímací zkoušky
je nutné, aby škola přesně stanovila:
 
počet bodů za řešení jednotlivých úloh, případně za splnění jednotlivých kroků určité úlohy;
 
v případě několika pravdivých odpovědí na testovou otázku, zda se budou, nebo nebudou odečítat body za neoznačenou pravdivou variantu odpovědi nebo označenou nepravdivou variantu odpovědi;
 
který zápis řešení se bude brát v úvahu (např. pouze na záznamovém archu a správně provedeným „křížkem“).
Pro
předpokládaný počet přijímaných uchazečů
platí stejná pravidla jako pro předpokládaný počet přijímaných uchazečů v přijímacím řízení bez přijímací zkoušky. Případné
přijetí uchazečů, kteří konají přijímací zkoušku v náhradním termínu
(§ 60 odst. 11 školského zákona) bude ředitel střední školy řešit pomocí nejvyššího počtu přijatých uchazečů (viz výše).
Jen pro úplnost uveďme, že takový uchazeč se musí
nejpozději do 3 dnů po termínu stanoveném pro přijímací nebo talentovou zkoušku písemně řediteli omluvit.
Přijímací zkouška v náhradním termínu se koná nejpozději do 1 měsíce po termínu konání řádné přijímací zkoušky (§ 60 odst. 11 školského zákona) a
pozvánku k vykonání přijímací zkoušky nebo talentové zkoušky v náhradním termínu zašle ředitel školy nejpozději 7 dnů
před jejím konáním (§ 3 odst. 7 vyhlášky o organizaci přijímacího řízení).
V případě
přijetí uchazeče, který koná přijímací zkoušku v náhradním termínu, musí ředitel školy počítat s tím, že musí snížit počet volných míst pro potřebu odvolacího řízení (§ 5 odst. 1 vyhlášky o organizaci přijímacího řízení).
Jestliže je
vyhlášení prvního kola přijímacího řízení bez přijímacích zkoušek
dosti rozsáhlým dokumentem, pak rozhodnutí o konání přijímacích zkoušek je ještě rozsáhlejší. Většinou se jedná o 3 až 5 stran textu. I v tomto případě je nutné tento oficiální dokument zveřejnit do 31. ledna celý a ve veřejně přístupném místě ve škole a současně způsobem umožňujícím dálkový přístup (§ 60 odst. 4 školského zákona, § 2 vyhlášky o organizaci přijímacího řízení).
PODÁNÍ PŘIHLÁŠEK, POČET PŘIHLÁŠEK PRO PRVNÍ KOLO PŘIJÍMACÍHO ŘÍZENÍ DO DENNÍ FORMY A DO JINÉ NEŽ DENNÍ FORMY
Výčet osob, které podávají přihlášku ke vzdělávání na střední škole pro první kolo přijímacího řízení, se částečně změnil. Kromě zletilého uchazeče a zákonného zástupce nezletilého uchazeče se touto osobou nově stal pro uchazeče s nařízenou ústavní výchovou nebo uloženou ochrannou výchovou v nezbytných případech také
ředitel zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy. Pokud k této situaci dojde, musí ředitel zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy neodkladně informovat zákonného zástupce tohoto žáka (§ 60 odst. 5 školského zákona)4).
Uchazeči odevzdají přihlášku do denní formy vzdělávání řediteli školy do 15. března. Uchazeči, kteří se hlásí do jiné než denní formy vzdělávání, odevzdají přihlášku řediteli střední školy do 20. března
(§ 60b odst. 1 a odst. 2 školského zákona).
V této souvislosti ještě jednou zmíníme, že při
vyhlášení prvního kola přijímacího řízení
by nemělo dojít k záměně jiné než denní formy (tj. večerní, dálkové, distanční a kombinované) podle § 25 odst. 2 školského zákona a
 
nástavbového studia, které trvá 2 roky v
denní formě vzdělávání
(§ 83 školského zákona);
 
zkráceného studia pro získání středního vzdělání s výučním listem, které trvá 1 až 2 roky v
denní formě vzdělávání
(§ 84 školského zákona);
 
zkráceného studia pro získání středního vzdělání s maturitní zkouškou, které trvá 1 až 2 roky v
denní formě vzdělávání
(§ 85 školského zákona).
Novelou školského zákona se snížil počet přihlášek pro první kolo přijímacího řízení do
denní formy vzdělávání ze tří na dvě přihlášky
(§ 60 odst. 7 školského zákona). Pro první kolo přijímacího řízení
jiné formy vzdělávání než denní není počet přihlášek omezen.
V souvislosti s tím, že se počet přihlášek pro první kolo přijímacího řízení do denní formy vzdělávání snížil na dvě přihlášky, chci upozornit, že pro uchazeče
stále platí následující omezení:
 
pro první kolo přijímacího řízení na jeden obor vzdělání konané v rámci jedné školy, pokud v jeho rámci ředitel rozhodne o konání přijímací zkoušky, nelze zkoušku konat ve více různých termínech, ve kterých se zkouška koná (§ 60 odst. 7 školského zákona);
 
stejný termín pro konání přijímací zkoušky nebo talentové zkoušky v jiném oboru vzdělání nebo jiné škole, do kterých uchazeč podal přihlášku, není důvodem stanovení náhradního termínu konání přijímací zkoušky nebo talentové zkoušky (§ 60 odst. 9 školského zákona).
INFORMOVÁNÍ UCHAZEČŮ O TOM, ŽE SE NEKONÁ PŘIJÍMACÍ ZKOUŠKA NEBO ŽE JI UCHAZEČ NENÍ POVINEN KONAT
Jak bylo několikrát zdůrazněno,
ředitel střední školy rozhodne nejpozději do 31. ledna
o tom, zda se v rámci přijímacího řízení bude konat přijímací zkouška. Z toho plyne, že do konce ledna také ředitel střední školy rozhodne, že se přijímací zkouška nekoná. O tom, že se přijímací zkouška nekoná, má ředitel
informovat uchazeče nebo zákonného zástupce nezletilého uchazeče
bez zbytečného odkladu (§ 60 odst. 2 školského zákona). Je pravděpodobné, že ředitel tak učiní do 31. ledna.
Uveřejní toto rozhodnutí ve veřejně přístupném místě
ve škole a způsobem umožňujícím dálkový přístup.
Nehledě na tuto skutečnost musí ředitel školy
informovat konkrétní zletilé uchazeče nebo konkrétní zákonné zástupce nezletilých uchazečů po odevzdání přihlášky, tj. po 15. březnu. Školský zákon sice hovoří pouze o tom, že ředitel je povinen informovat o nekonání přijímací zkoušky bez zbytečného odkladu (§ 60 odst. 2).
Lze však na základě analogie s
informacemi o konání přijímací zkoušky
dovodit, že by měl ředitel sdělit zletilým uchazečům a zákonným zástupcům nezletilých uchazečů:
 
termín konání
přijímacího řízení bez přijímací zkoušky;
 
jednotná kritéria
pro všechny uchazeče přijímané v prvním kole přijímacího řízení;
 
předpokládaný
počet přijímaných uchazečů
(§ 60 odst. 3 a odst. 4).
Dále vyhláška o organizaci přijímací zkoušky výslovně stanoví, že v případě, že se přijímací zkouška nekoná nebo ji v souladu s kritérii přijímacího řízení není uchazeč povinen konat, písemně sdělí ředitel školy uchazeči
přidělené registrační číslo
zároveň s
informací o nekonání přijímací zkoušky
(§ 4 odst. 3).
Vyhláška hovoří o další
variantě organizace přijímacího řízení – v některých případech ředitelé středních škol rozhodnou o konání přijímací zkoušky, ale současně při stanovení kritérií přijímací zkoušky určí, že někteří uchazeči přijímací zkoušku konat nemusejí (např. ti, kteří mají průměr do 1,2). Právě těmto zletilým uchazečům nebo zákonným zástupcům nezletilých uchazečů se
nedoručuje pozvánka k přijímací zkoušce, ale výše popsané informace o přijímacím řízení a přidělené registrační číslo.
POZVÁNKA K PŘIJÍMACÍ ZKOUŠCE PRO PRVNÍ KOLO PŘIJÍMACÍHO ŘÍZENÍ DO DENNÍ FORMY VZDĚLÁVÁNÍ
Pozvánku k přijímací zkoušce
pro první kolo přijímacího řízení do denní formy vzdělávání pro konkrétní termín
zasílá ředitel školy 14 dní před termínem konání
přijímací zkoušky (§ 60 odst. 8 školského zákona).
Součástí pozvánky k přijímací zkoušce nebo talentové zkoušce jsou
informace o požadavcích na tyto zkoušky, předpokládaném počtu přijímaných uchazečů a kritériích přijímacího řízení, stanovených ředitelem školy (§ 3 odst. 8 vyhlášky o organizaci přijímací zkoušky).
Jak již bylo jednou zmíněno, podle § 3 odst. 7 vyhlášky o organizaci přijímacího řízení pozvánku k vykonání přijímací zkoušky nebo talentové zkoušky v náhradním termínu zašle ředitel školy nejpozději 7 dnů před jejím konáním.
Do pozvánky o přijímací zkoušce se registrační číslo uchazeče nepíše, protože je uchazeči přiděleno ve škole v den přijímací zkoušky před jejím zahájením (§ 4 odst. 3 vyhlášky o organizaci přijímací zkoušky).
VYDÁNÍ ROZHODNUTÍ A JEHO DORUČENÍ
Ředitel střední školy vydává rozhodnutí o přijetí, nebo nepřijetí ke vzdělávání do prvního ročníku ve střední škole podle § 59 a následujících školského zákona.
Jak říká § 165 odst. 2 písm. f) školského zákona, rozhodnutí ředitele školy, kterou zřizuje stát, kraj, obec nebo svazek obcí, kterým přijímá, nebo nepřijímá uchazeče ke vzdělávání ve střední škole, spadá do rozhodování v oblasti státní správy. To znamená, že při svém rozhodování postupuje ředitel střední školy podle správního řádu. Ustanovení školského zákona, které nesmyslně tvrdilo, že správní řád se nevztahuje na rozhodování podle § 165 odst. 2 písm. f) školského zákona, bylo novelou školského zákona zrušeno (viz současné znění § 183 odst. 1 školského zákona)5).
Novela školského zákona nově upravila doručování
rozhodnutí o výsledku přijímací zkoušky nebo přijímacího řízení
(§ 60 odst. 16 a odst. 17 školského zákona).
Doručení rozhodnutí o přijetí
Jestliže je uchazeč na základě přijímacího řízení (ať už je, nebo není jeho součástí přijímací zkouška)
přijat, pak musí ředitel školy
vydat rozhodnutí o přijetí
a toto rozhodnutí oznámit zletilému uchazeči nebo zákonnému zástupci nezletilého uchazeče. V tomto případě se rozhodnutí oznámí tak, že se
zveřejnění seznam přijatých uchazečů
(§ 60 odst. 16 a odst. 17, § 183 odst. 2 školského zákona). Zveřejněním seznamu přijatých uchazečů (pod registračními čísly) se považují rozhodnutí, kterými se
vyhovuje žádostem o přijetí
ke vzdělávání, za
oznámená
(§ 183 odst. 2 školského zákona).
V této části hovoří školský zákon terminologií, na kterou nejsme z praxe zvyklí. Doposud jsme přijatým zletilým uchazečům nebo zákonným zástupům přijatých nezletilých uchazečů
doručovali stejnopis
rozhodnutí do vlastních rukou.
Nyní se ve školském zákoně hovoří o oznámení.
V § 72 správního řádu se hovoří o způsobech oznámení rozhodnutí, zveřejnění seznamu na veřejně přístupném místě ve škole (a současně způsobem umožňujícím dálkový přístup) však neobsahuje.
Zřejmě musíme předpokládat, že
oznámení je v tomto případě totožné s doručením rozhodnutí do vlastních rukou a zveřejněním seznamu uchazečů
(pod jejich registračními čísly) jsou rozhodnutí o přijetí doručená.
Tato skutečnost je velice důležitá, protože se od ní odvíjí
lhůta na odvolání
a okamžik
nabytí právní moci
rozhodnutí. Uchazeč (i přijatý) se může odvolat proti rozhodnutí o výsledku přijímacího řízení ve lhůtě 3 pracovních dnů od doručení rozhodnutí (§ 60 odst. 19 školského zákona). Po marném uplynutí lhůty na odvolání rozhodnutí nabývá právní moci. Stejně tak je den oznámení rozhodnutí o přijetí důležitý pro určení lhůty, ve které má přijatý uchazeč
odevzdat zápisový lístek
(§ 60a odst. 6 školského zákona).
Protože jsme se začali seznamovat s doručením rozhodnutí z úhlu pohledu času, pokračujme v něm. Kdy a na jak dlouho se
seznam přijatých uchazečů
(pod přidělenými registračními čísly) zveřejňuje?
Jestliže se v rámci přijímacího řízení koná přijímací zkouška, pak je ředitel střední školy povinen
zveřejnit seznam přijatých uchazečů do 3 pracovních dnů
po termínu stanoveném pro přijímací zkoušky (§ 60 odst. 16 školského zákona). Jestliže se koná přijímací řízení bez přijímací zkoušky, pak nejpozději poslední den, ve kterém se mohou konat přijímací zkoušky [§ 60 odst. 17 školského zákona, § 4 odst. 2 písm. b) vyhlášky o organizaci přijímacího řízení].
Protože od data zveřejnění seznamu přijatých uchazečů se odvíjí řada zásadních právních důsledků (nabytí právní moci, možnost odvolání, odevzdání zápisového lístku), je důležité zdůraznit, že
seznam přijatých uchazečů
(pod přidělenými registračními čísly) se zveřejňuje
jak na veřejně přístupném místě ve škole, tak způsobem umožňujícím dálkový přístup.
Je jasné, že
obě formy zveřejnění musí být zveřejněny ve stejný den.
Na seznamu přijatých uchazečů musí být vyznačeno
datum zveřejnění
a seznam musí být zveřejněn
alespoň po dobu 15 dnů
(§ 183 odst. 1 školského zákona), a to jak vytištěný seznam na veřejně přístupném místě ve škole, tak seznam zveřejněný způsobem umožňujícím dálkový přístup.
Jak má zveřejnění seznamu přijatých uchazečů vypadat, co představuje?
Podle § 183 odst. 1 školského zákona má uvedený seznam obsahovat:
 
seznam přijatých uchazečů pod přiděleným registračním číslem;
 
výsledek řízení u každého uchazeče;
 
datum zveřejnění seznamu;
 
poučení o právních následcích neodevzdání zápisového lístku.
NAPŘÍKLAD:
Obchodní akademie a Střední pedagogická škola, Brno, Heršpická 15
Seznam přijatých uchazečů pod přiděleným registračním číslem v prvním kole přijímacího řízení do prvního ročníku oboru vzdělání 63-41-M/02 Obchodní akademie, denní formy vzdělávání, ve školním roce 2012/2013
V souladu s ustanovením § 60 odst. 16 a § 183 odst. 1 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění, ředitel střední školy, jejíž činnost vykonává Obchodní akademie a Střední pedagogická škola, Brno, Heršpická 15, zveřejňuje seznam přijatých uchazečů pod přiděleným registračním číslem v prvním kole přijímacího řízení do prvního ročníku oboru vzdělání 63-41-M/02 Obchodní akademie, denní formy vzdělávání, ve školním roce 2012/2013, který obsahuje:
 
seznam přijatých uchazečů pod přiděleným registračním číslem s výsledkem řízení u každého uchazeče;
 
datum zveřejnění seznam přijatých uchazečů pod přiděleným registračním číslem;
 
poučení o právních následcích neodevzdání zápisového lístku.
1 Seznam přijatých uchazečů pod přiděleným registračním číslem s výsledkem řízení u každého uchazeče
 

2 Datum zveřejnění seznamu přijatých uchazečů pod přiděleným registračním číslem
24. duben 2012
3 Poučení o právních následcích neodevzdání zápisového lístku
Svůj úmysl vzdělávat se v dané střední škole potvrdí uchazeč nebo zákonný zástupce nezletilého uchazeče odevzdáním zápisového lístku řediteli školy, který rozhodl o jeho přijetí ke vzdělávání, a to nejpozději do 10 pracovních dnů ode dne oznámení rozhodnutí. Zápisový lístek se také považuje za včas odevzdaný, pokud byl v této lhůtě předán k přepravě provozovateli poštovních služeb. U uchazečů s nařízenou ústavní výchovou nebo uloženou ochrannou výchovou může v nezbytných případech potvrdit úmysl vzdělávat se ředitel příslušného školského zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy (§ 60a odst. 6 zákona č. 561/2001 Sb., v platném znění).
Nepotvrdí-li uchazeč nebo zákonný zástupce nezletilého uchazeče odevzdáním zápisového lístku úmysl vzdělávat se ve střední škole podle § 60a odst. 6 zákona č. 561/2004 Sb., v platném znění, zanikají posledním dnem lhůty podle odstavce 6 právní účinky rozhodnutí o přijetí tohoto uchazeče ke vzdělávání ve střední škole. Zápisový lístek může uchazeč uplatnit jen jednou, to neplatí v případě, že uchazeč chce uplatnit zápisový lístek na škole, kdy byl přijat na základě odvolání (§ 60a odst. 7 zákona č. 561/2004 Sb., v platném znění).
Brno 24. dubna 2012
Mgr. Milan Spurný
ředitel střední školy
Někteří zřizovatelé doporučují nad rámec právní úpravy zveřejnit v seznamu přijatých uchazečů veškeré informace týkající se zápisového lístku6) a poučení o odvolání.
Na závěr komentáře o doručování rozhodnutí o přijetí uchazeče budiž ještě jednou zdůrazněno, že i když je uchazeč na základě výsledků přijímacího řízení přijat, je
nutné vyhotovit rozhodnutí o přijetí a založit jej do spisu.
Současně by měl stejnopis rozhodnutí obdržet zletilý uchazeč nebo zákonný zástupce nezletilého uchazeče, i když o tom školský zákon nehovoří. V tomto případě není nutné
doručovat rozhodnutí do vlastních rukou
(stačí obyčejná poštovní zásilka), předání při odevzdání zápisového lístku, na začátku následujícího školního roku apod.7)Toto „obdržení“ však není
oznámením rozhodnutí o přijetí
a neovlivňuje lhůtu na odvolání a odevzdání zápisového lístku.
Doručení rozhodnutí o nepřijetí
Jestliže uchazeč na základě přijímacího řízení (bez ohledu na konání, nebo nekonání přijímací zkoušky) nebyl přijat, pak ředitel
odešle
zletilému uchazeči nebo zákonnému zástupci nezletilého uchazeče
rozhodnutí o nepřijetí, tj. doručí do vlastních rukou (§ 60 odst. 16 a odst. 17 školského zákona).
ZVEŘEJNĚNÍ POŘADÍ UCHAZEČŮ PODLE VÝSLEDKU HODNOCENÍ PŘIJÍMACÍHO ŘÍZENÍ (ŠKOLSKÝ ZÁKON) A PŘEHLEDU PŘIJATÝCH A NEPŘIJATÝCH (VYHLÁŠKA O ORGANIZACI PŘIJÍMACÍHO ŘÍZENÍ)
V současně době se setkáváme s tím, že jak v novelizovaném školském zákoně, tak ve vyhlášce o organizaci přijímacího řízení se hovoří o
posloupnosti uchazečů. Ve školském zákoně (§ 60 odst. 16 a odst. 17) je uveden „seznam přijatých uchazečů“. Ve vyhlášce o organizaci přijímacího řízení (§ 4) – „pořadí uchazečů podle výsledku hodnocení přijímacího řízení“ a „přehled přijatých a nepřijatých“.
Již tradiční
zveřejnění pořadí uchazečů podle výsledku hodnocení
a přijímacího řízení se v praxi spojuje do jedné posloupnosti uchazečů, ve které je k registračnímu číslu uchazeče připojen počet získaných bodů.
„Nad čarou“
jsou umístěni přijatí uchazeči,
„pod čarou“
jsou umístěni nepřijatí uchazeči.
Zveřejnění rozhodnutí o přijetí uchazeče
podle školského zákona (zavedené novelou) má totožné prvky se zveřejněním pořadí uchazečů podle výsledku hodnocení přijímacího řízení a přehledu přijatých a nepřijatých uchazečů podle § 4 vyhlášky o organizaci přijímacího řízení:
 
zveřejnění na veřejně přístupném místě ve škole a způsobem umožňujícím dálkový přístup;
 
zveřejnění do 3 pracovních dnů po posledním termínu stanoveném ředitelem školy pro konání přijímací zkoušky;
 
zveřejnění pořadí uchazečů pod registračním číslem.
Rozdíl mezi těmito „seznamy“ spočívá v následujícím:
 
podle školského zákona se zveřejňuje
seznam pouze přijatých uchazečů; podle vyhlášky o organizace přijímacího řízení se zveřejňuje pořadí všech uchazečů, přehled jak přijatých, tak nepřijatých uchazečů;
 
pouze
zveřejnění seznamu přijatých uchazečů se všemi náležitostmi zveřejnění
(podle školského zákona) má právní důsledky oznámení rozhodnutí; zveřejnění pořadí všech uchazečů, případně přehled jak přijatých, tak i nepřijatých uchazečů zformulovaný pouze podle vyhlášky o organizaci přijímacího řízení bez náležitostí zveřejnění (o kterých hovoří školský zákon) nemá účinky oznámení rozhodnutí.
Jestliže se ředitelé středních škol včas nedočkají slíbené vyhlášky o organizaci přijímací řízení, v praxi se zřejmě bude vyhotovovat jedna posloupnost, která bude spojovat požadavky školského zákona a vyhlášky. Bude obsahovat pořadí uchazečů (pod přiděleným registračním číslem) podle výsledků hodnocení přijímacího řízení.
U každého uchazeče bude uveden počet bodů, vyjádření „přijat“, nebo „nepřijat“.
Pod tímto seznamem bude datum zveřejnění seznamu přijatých uchazečů pod přiděleným registračním číslem, poučení o právních následcích neodevzdání zápisového lístku a poučení o odvolání. Vůči
nepřijatým uchazečům
však nebude mít právní důsledky doručení rozhodnutí do vlastních rukou.
ZÁPISOVÝ LÍSTEK
Jak stanoví § 60 odst. 20 školského zákona uchazeč (a po novele nově) nebo zákonný zástupce nezletilého uchazeče musí po
oznámení rozhodnutí
potvrdit úmysl uchazeče vzdělávat se v dané střední škole zápisovým lístkem.
Novelou školského zákona se potvrzení tohoto úmyslu
vztahuje pouze na denní studium. Naopak se nevztahuje na nástavbové studium (§ 83 školského zákona), zkrácené studium pro získání středního vzdělání s výučním listem (§ 84 školského zákona), zkrácené studium pro získání středního s maturitní zkouškou (§ 85 školského zákona), večerní formu vzdělávání [§ 25 odst. 2 písm. b) školského zákona], dálkovou formu vzdělávání [§ 25 odst. 2 písm. c) školského zákona], distanční formu vzdělávání [§ 25 odst. 2 písm. d) školského zákona], kombinovanou formu vzdělávání [§ 25 odst. 2 písm. e) školského zákona].
Svůj úmysl vzdělávat se v dané střední škole
potvrdí uchazeč nebo zákonný zástupce nezletilého uchazeče
odevzdání zápisového lístku řediteli školy, který rozhodl o jeho přijetí ke vzdělávání, a to
nejpozději do 10 pracovních dnů ode dne oznámení rozhodnutí
(lhůta začíná běžet den následující po dni oznámení rozhodnutí). Zápisový lístek se také považuje za včas odevzdaný, pokud byl v této lhůtě
předán k přepravě provozovateli poštovních služeb.
U uchazečů s nařízenou ústavní výchovou nebo uloženou ochrannou výchovou může v nezbytných případech potvrdit úmysl vzdělávat se ředitel příslušného školského zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy (§ 60a odst. 6 školského zákona).
Jak již bylo uvedeno v souvislosti s oznámením rozhodnutí o přijetí,
nepotvrdí-li uchazeč
nebo zákonný zástupce nezletilého uchazeče odevzdáním zápisového lístku úmysl vzdělávat se ve střední škole podle § 60a odst. 6 školského zákona,
zanikají posledním dnem lhůty podle odstavce 6 právní účinky rozhodnutí o přijetí
tohoto uchazeče ke vzdělávání ve střední škole. Zápisový lístek může uchazeč uplatnit jen jednou, to neplatí v případě, že uchazeč chce
uplatnit zápisový lístek
na škole, kdy byl přijat na základě odvolání (§ 60a odst. 7 školského zákona).
Podle předchozího znění školského zákona si mohl uchazeč nejvýše jednou požádat o zpětné vydání zápisového lístku. Nově je v § 60a odst. 7 školského zákona stanoveno, že
zápisový lístek může uchazeč uplatnit jen jednou.
Opakovaně (zřejmě dvakrát) může uchazeč odevzdat jeden a tentýž zápisový lístek jen tehdy, když jej chce odevzdat na škole, kde
byl přijat na základě odvolání
(§ 60 odst. 7 školského zákona).
Z textu § 60a odst. 7 byla odstraněna pasáž, podle které uchazeč mohl
písemně požádat ředitele střední školy o zpětné vydání zápisového lístku.
Uchazeč si však musí požádat o zpětné vydání zápisového lístku, pokud byl přijat v rámci odvolacího řízení a může uplatnit již odevzdaný zápisový lístek ještě jednou.
ODVOLÁNÍ A PŘIJETÍ UCHAZEČŮ „POD ČAROU“
Jestliže byl uchazeč přijat, ale neodevzdal ve lhůtě 10 dnů ode dne oznámení rozhodnutí řediteli střední školy zápisový lístek, pak počínaje desátým dnem ode dne oznámení rozhodnutí
zaniká jeho oprávnění vzdělávat se v prvním ročníku
oboru a střední školy, ve které byl do prvního ročníku přijat.
Tuto pro ředitele nepříjemnou situaci umožňuje řešit § 183 odst. 3 školského zákona, a to
bez vyhlášení dalšího kola přijímacího řízení.
Musí být však splněno současně několik podmínek:
 
O přijetí do prvního ročníku určitého oboru vzdělání musí být takový zájem, že někteří uchazeči zůstali „pod čarou“. Splnili podmínky přijímacího řízení, ale pro velký počet uchazečů a omezený počet přijímaných nebyli přijati (§ 60 odst. 14 školského zákona).
 
Tito uchazeči „pod čarou“ včas podají odvolání, tj. ve lhůtě 3 pracovních dnů od doručení rozhodnutí o nepřijetí (doručuje se do vlastních rukou).
 
Marně uplyne lhůta desetidenní lhůta pro odevzdání zápisového lístku přijatého uchazeče (tj. od zveřejnění seznamu přijatých uchazečů). Lhůta se začíná počítat den následující po dni zveřejnění seznamu a ředitel střední školy ještě musí brát v potaz, že ve lhůtě poštou odeslaný zápisový lístek bude za nějakou dobu doručen do školy.
 
Ředitel v rámci odvolacího řízení rozhodne o přijetí uchazečů, bude však respektovat pořadí výsledků přijímacího řízení.
Začátek ustanovení § 183 odst. 2 školského zákona zní:
„Ředitel vyhoví odvolání proti rozhodnutí.“
Z toho lze dovodit, že jestliže jsou splněny všechny výše uvedené podmínky, ředitel střední školy
uchazeče přijmout musí.
Rozhodnutí o přijetí na základě odvolání se již doručuje do vlastních rukou, nikoli zveřejněním seznamu přijatých uchazečů.
1 Jedinou výjimkou je
upozornění na rozpor
mezi ustanoveními § 60 odst. 17 a § 183 školského zákona na jedné straně (oznámení rozhodnutí o přijetí vyvěšení seznamu přijatých uchazečů) a ustanovením § 62 odst. 2 školského zákona na straně druhé (doručení rozhodnutí do vlastních rukou). V Informacích o změnách v přijímacím řízení na střední školy ze dne 12. ledna 2012, č.j. 41 118/2011-20 je však uvedeno, že „vydání rozhodnutí o přijetí podle § 62 odst. 2 věta třetí školského zákona je i jeho zveřejnění na veřejně přístupném místě ve škole a též způsobem umožňujícím dálkový přístup v souladu s § 183 odst. 2 školského zákona.“ Viz
Informace o změnách v přijímacím řízení na střední školy
[on-line]. [cit. 2012-02-15]. Dostupný z WWW: http://www.msmt.cz/file/19699
2 V textu budou použity odkazy na zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění (dále jen „školský zákon“), a na vyhlášku č. 671/2004 Sb., kterou se stanoví podrobnosti o organizaci přijímacího řízení ke vzdělávání ve středních školách, v platném znění (dále jen „vyhláška o organizaci přijímacího řízení“).
3 Viz
Informace o změnách v přijímacím řízení na střední školy
ze dne 12. ledna 2012, č.j. 41 118/2011-20. [on-line]. [cit. 2012-02-15]. Dostupný z WWW: http://www.msmt.cz/file/19699
4 Ochranná výchova je upravena v § 21 a násl. zákona č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů (zákon o soudnictví ve věcech mládeže), v platném znění. Ústavní výchova je upravena v § 46 zákona č. 94/1963 Sb., o rodině, v platném znění. Výkon je upraven v zákoně č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a preventivně výchovná péče ve školských zařízeních, platném znění.
5 Podrobněji o vydání rozhodnutí ve správním řízení viz PUŠKINOVÁ, M., MIKÁČ, J.
Rozhodování ředitele školy a školského zařízení ve správním řízení a mimo správní řízení.
Praha: Wolters Kluwer ČR, 2010.
6 Viz
Přijímací řízení ke vzdělávání ve středních školách pro školní rok 2012/2013
. [on-line]. [cit. 2012-01-30]. Dostupný z WWW: http://www.jmskoly.cz/organizace/org-1270/43edf21c-fbc3-11e0-bf81-18a905489179
7 Viz tamtéž

Související dokumenty