Syndrom vyhoření u středoškoláků

Vydáno:

Často se stává, že dnešní středoškoláci ztrácejí chuť a motivaci ke studiu. I úkoly, které je ještě před nedávnou dobou bavily, zůstávají nedokončené. Z dobrých a nadšených studentů se stávají cyničtí, odtažití adolescenti, kteří si nevěří a nechtějí studovat. Kde je problém? Mohl by být odpovědí syndrom vyhoření?

Syndrom vyhoření u středoškoláků
Mgr.
Jana
Pechancová
speciální pedagožka, DYS-centrum Praha o. s.
SYNDROM VYHOŘENÍ
Syndrom vyhoření není mezi lidmi pracujícími
v pomáhajících profesích
neznámým pojmem. Doposud se tento pojem týkal pracovního prostředí a nejčastěji postihoval pracovníky, kteří musejí jednat s dalšími lidmi (učitelé, psychologové, zdravotníci, právníci, policisté, telefonní operátoři atd.).
Pokud se však podíváme na studium očima studenta, zjistíme, že syndrom vyhoření zde není tolik vyloučený.
Škola je prostředí, kde student pracuje a musí také jednat s lidmi
– učiteli, rodiči. Teoreticky ho tedy může postihnout tento syndrom stejně jako pracovníky v jakékoliv společnosti.
Syndrom vyhoření u studentů
se jeví jako poměrně nový fenomén, který je prozatím nejvíce zkoumán ve Finsku. Finští výzkumníci jej u studentů popisují jako
prožívané pocity napětí ze školy, zejména v důsledku
chronické únavy z práce
a množství úkolů/učiva.
Stanovují tři pilíře, podle kterých můžeme syndrom vyhoření definovat:
znechucení školními požadavky;
cynický a odtažitý přístup ke studiu;
pocit neadekvátnosti v roli studenta.
Syndrom vyhoření u studentů se projevuje zejména jako
selhávání, neúspěch a znechucení. Pro školu je podstatné to, že vede ke
zvýšené absenci, nízké motivaci
k plnění úkolů. Studenti se mnohdy ani nepokusí úkol vypracovat.
SYNDROM VYHOŘENÍ A DEPRESE U ADOLESCENTŮ
Podívejme se nyní na
rozdíly mezi depresí a syndromem vyhoření
u studentů. Poměrně důležitým aspektem je to, že vyhoření je spojené pouze s pracovním/školním prostředím, kdežto deprese (depresivní symptomy) je delší dobu přetrvávající nastavení člověka prolínající se všemi oblastmi jeho života – tedy nejen školou nebo pracovním prostředím.
Výzkumy ukazují zajímavé výsledky:
Syndrom vyhoření jednoznačně vede k depresi.
Duševní zdraví je jakousi ochranou proti syndromu vyhoření.
Čím větší míru vyhoření člověk zažívá, tím je blíže k depresi.
Kdo je v depresi, má větší těžkosti splnit nároky své práce, a tedy velmi snadno „vyhoří“.
Kdo je v depresi, hodnotí svou situaci v práci/škole více negativně.
Z výzkumů vyplývá, že
během adolescence míra deprese vzrůstá. Zároveň jí častěji trpí dívky než chlapci a mladé ženy než mladí muži. Velmi náročným a také velmi křehkým obdobím v životě adolescenta je
přechod ze střední školy
na vyšší odbornou školu nebo univerzitu či vstup do pracovního procesu.
Další z finských výzkumů ukázal, že
výkonově orientovaní (success-oriented) studenti trpí syndromem vyhoření více
než studenti zaměření za získání dovednosti, nebo znalosti (mastery or learning oriented). Mimo jiné se prokázalo, že na míru vyhoření mají poměrně
velký vliv spolužáci
a že
studenti na akademické dráze
(gymnázia, vysoké školy) jsou více vyčerpaní než jejich kolegové na středních a vyšších odborných školách či maturitních nástavbách.
GENDER A SYNDROM VYHOŘENÍ
Ve školním prostředí jsou patrné
rozdíly v přístupu ke školní práci dané pohlavím. Víme například, že dívky mají tendenci dosahovat lepších výkonů ve škole a přikládají větší význam studijním výsledkům než chlapci.
Dívky však také zakoušejí větší míru stresu.
Velmi zajímavá je
souvislost mezi syndromem vyhoření u rodičů a dětí. Rodiče, kteří trpí syndromem vyhoření z práce, mají často děti, které také trpí
syndromem vyhoření – ze školy. Syndrom vyhoření je prožíván mezi adolescenty a rodiči stejného pohlaví, tedy mezi matkou a dcerou a mezi otcem a synem.
SYNDROM VYHOŘENÍ A TYP ŠKOLY
Další otázkou, kterou si výzkumníci kladli, bylo, zda souvisí
typ školy, jež si studenti volí při přechodu ze základní školy,
s mírou vyhoření
.
Bylo zajímavé sledovat, zda si studenti volí spíše střední odborná učiliště (řemeslo), nebo střední školy s maturitou/gymnázia (znalosti a věda).
Ukázalo se, že
u studentů středních škol a gymnázií
se častěji objevuje
znechucení školními požadavky
než u studentů učilišť.
U studentů učilišť
se naopak častěji objevovala
vysoká míra cynismu. Vzhledem k průběhu studia byla zaznamenána vzrůstající míra cynismu u studentů středních škol a gymnázií.
Vysvětlujeme to tím, že
teoretická příprava studentů
tohoto typu škol nemusí vyhovovat těm, kteří jsou zaměřeni spíše na práci než na čtení a studium, a tudíž se hodí spíše na střední odborná učiliště, kde je menší podíl teoretického vzdělávání a větší podíl praxe.
S tím souvisí také předpoklad, že
studenti středních odborných učilišť
zažívají méně pocitu neadekvátnosti v roli studenta. Pokud už student s tímto pocitem na střední odborné učiliště přichází, jeho míra se postupem času snižuje.
Na středních školách a gymnáziích
se tento pocit naopak prohlubuje. Nejen typ školy, ale také
prostředí, které ve škole panuje, může školní vyhoření ovlivnit.
Na středních školách a gymnáziích hrají nejdůležitější roli tři komponenty:
školní klima;
podpora ze strany školy (učitelů);
pohlaví studenta.
Negativní školní klima
obvykle kladně korelovalo se školním vyhořením, na druhou stranu podpora ze strany školy nebo učitelů korelovala s vyhořením záporně. To lze shrnout takto: Čím je školní klima nepříznivější a čím méně podpory ze strany školy student má, tím větší míru školního vyhoření zažívá.
Na středních odborných učilištích se ukázaly jako významné zcela jiné proměnné:
pozitivní motivace od učitelů;
struktura rodiny;
pohlaví studentů.
Projevilo se, že čím méně
pozitivní motivace dostávají studenti od učitelů, tím vyšší úroveň vyhoření mají. Studenti nepocházející z nukleárních rodin trpí syndromem vyhoření častěji. Poměrně pochopitelné je, že
čím horší jsou studijní výsledky
, tím více trpí studenti školním vyhořením.
SYNDROM VYHOŘENÍ A ANGAŽOVANOST PRO ŠKOLU
Jedním z dalších problémů, kterými se vědci zabývali, bylo, zda
angažovanost pro studium a vyhoření
v průběhu středoškolského vzdělávání bude predikovat další vzdělávací aspirace studentů. Výsledky ukázaly, že školní
vyhoření predikuje nízké aspirace
mezi dívkami, ne však mezi chlapci.
ZÁVĚR
Pokud bych měla na závěr sestavit základní rady, jak dát pozor na studenty, sestavila bych je takto:
Učit studenty, jak pečovat o své duševní zdraví.
Zaměřovat studenty více na získávání dovedností a znalostí, méně na výkon.
Na gymnáziích a středních školách více pečovat o dobré klima ve třídě a škole, podporovat studenty a napomáhat především dívkám, ačkoliv ani na chlapce nesmíme zapomínat.
Na SOU je spíše potřeba studenty pozitivně motivovat a více pečovat o studenty z neúplných rodin.
Cílem tohoto článku bylo seznámit odbornou veřejnost s aktuálními výzkumy na poli sekundárního vzdělávání a informovat o nově pojmenovaném jevu – syndromu vyhoření u středoškoláků.
LITERATURA
AYPAY, A., ERYILMAZ, A. Relationships of High School Student’ Subjective Well-Being and School Burnout. In International Online Journal of Educational Sciences, 3, 1, 2011. pp. 181–199.
SALMELA-ARO, K. et al. The role of educational track in adolescents’ school burnout: A longitudinal study. In British Journal of Educational Psychology, 78, 2008. pp. 663–689.
SALMELA-ARO, K. et al. Does School Matter? The Role of School Context in Adolescents’ School-Related Burnout. In European Psychologist, 13, 3, 2008. pp. 12–23.
SALMELA-ARO, K. et al. Depressive Symptoms and School Burnout During Adolescence: Evidence from Two Cross-lagged Longitudinal Studies. In Youth Adolescence, 38, 2009. pp. 1316–1327.
SALMELA-ARO, K. et al. School Burnout Inventory (SBI) Reliability and Validity. In European Journal of Psychological Assessment, 25, 1, 2009. pp. 48–57.
TUOMINEN-SOINI, H., et al. Achievement goal orientations and well-being. In Learning and Instruction, 18, 2008. s. 251–266.
VASALAMPI, K. et al. Adolescents’ Self-Concordance, School Engagement, and Burnout Predict Their Educational Trajectories. In Europe

Související dokumenty