Reforma financování střední školy

Cílem článku je popsat základní pravidla financování středních škol, a to pedagogické a nepedagogické práce, která se od 1. 1. 2020 uplatní v rámci reformy financování regionálního školství. Text je věnován „běžným“ středním školám, a to gymnáziím a středním odborným školám. Informace o reformě financování středních škol nebo tříd zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona (PHmax, PHAmax) jsou zveřejněny v Řízení školy online.

Reforma financování střední školy
Ing.
Petra
Schwarzová
ředitelka gymnázia a lektorka se zaměřením na financování škol
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph.D.
právnička, specialistka na školskou legislativu, www.monikapuskinova.cz
Základem je PHmax
Je obecně známo, že PHmax vyjadřuje počet hodin výuky (včetně nezbytného dělení) ve třídě v oboru vzdělání v závislosti na počtu žáků ve třídě. Hodnoty PHmax pro střední školy jsou stanoveny v nařízení vlády č. 123/2018 Sb., o stanovení maximálního počtu hodin výuky financovaného ze státního rozpočtu pro základní školu, střední školu a konzervatoř zřizovanou krajem, obcí nebo svazkem obcí, v platném znění, dle
*
oboru vzdělání,
*
struktury třídy (jednooborové, víceoborové třídy).
Přitom je hodnota PHmax v každém oboru vzdělání ve třídě strukturované určitým způsobem (jednooborové, víceoborové) diferencována v závislosti na průměrném počtu žáků ve třídě.
Další skutečnost, která má vliv na stanovení výše PHmax, je určitá forma vzdělávání (denní, večerní, dálková, distanční, kombinovaná).
Z uvedeného je zřejmé, že v souvislosti s určením PHmax se projeví, zda jsou ve střední škole zřízeny víceoborové třídy v souladu s § 2a, § 2b, § 2c vyhlášky č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, v platném znění. Uvedená ustanovení regulující zřízení víceoborových tříd musely střední školy akceptovat již při organizaci školního roku 2018/2019.
PHmax – gymnázia
V případě víceletých gymnázií se stanoví PHmax samostatně pro nižší a vyšší stupeň víceletého gymnázia (výjimkou jsou obory vzdělání 79-43-K/61 Dvojjazyčné gymnázium a 79-41-K/610 Gymnázium – vybrané předměty v cizím jazyce1)).
Dále je nutné připomenout, že se na nižším stupni víceletého gymnázia poskytuje vzdělávání podle RVP pro základní vzdělávání, a proto se v tomto případě hodnoty PHmax určují dle části přílohy 1 pro základní vzdělání.
Příklad
 

Obor vzdělání  

Počet žáků  

Počet tříd  

Průměrný počet žáků ve třídě  

PHmax  

Celkem PHmax   

79-41-K/61 Gymnázium šestileté (nižší stupeň) 

59

2

29,5

48

96

79-41-K/61 Gymnázium šestileté (vyšší stupeň)

110

4

27,5

57

228

79-41-K/41 Gymnázium  

104

4

26

52

208

 
PHmax – střední odborné školy
Základem určení PHmax středních odborných škol je nejen určení jednotlivých oborů vzdělání, ale i rozdělení do oborů vzdělání z pohledu jednooborových nebo víceoborových tříd.
Příklad
Ve střední odborné škole se žáci vzdělávají jak v jednooborové, tak ve víceoborových třídách. Přitom žáci vzdělávající se v oboru 26-41-M/01 se v jednom případě vzdělávají v jednooborové třídě a ve druhém případě ve dvouoborové třídě.
 

Obor vzdělání jednooborový  

Počet žáků  

Počet tříd  

Průměrný počet žáků ve třídě

PHmax

Celkem PHmax   

26-41-M/01 Elektrotechnika 

34

2

17

43

86

Obor vzdělání dvouoborový

26-41-M/01 Elektrotechnika 

24

2

12

33

66

36-47-M/01 Stavebnictví 

24

2

12

29

58

Obor vzdělání tříoborový

33-56-H/01 Truhlář 

5

1

5

26

26

36-64-H/01 Tesař 

14

1

14

58

58

36-67-H/01 Zedník 

4

1

4

8

8

Celkem PHmax   

 

302

Stanovení PHmax v závislosti na formě vzdělávání
PHmax v jiné formě vzdělávání než denní formě vzdělávání se stanoví podle určitého násobku PHmax uvedeného v příloze č. 1 nařízení vlády č. 123/2018 Sb., v platném znění:
*
večerní forma vzdělávání: 0,3násobek,
*
kombinovaná forma vzdělávání: 0,26násobek,
*
dálková forma vzdělávání: 0,2násobek,
*
distanční forma vzdělávání: 0,05násobek.
Příklad
 

Obor vzdělání jednooborový  

Počet žáků  

Počet tříd  

Průměrný počet žáků ve třídě  

PHmax

   Celkem PHmax  

PHmax po úpravě pro formu vzdělávání   

26-41-M/01 Elektrotechnika forma vzdělávání: večerní 

34

2

17

43

86

86 x 0,3 = 25,8

Obor vzdělání dvouoborový

 

26-41-M/01 Elektrotechnika forma vzdělávání: dálková 

24

2

12

33

66

66 x 0,2 = 13,2

36-47-M/01 Stavebnictví forma vzdělávání: dálková 

24

2

12

29

58

58 x 0,2 = 116

Celkem PHmax   

 

 

 

 

 

50,6

PHmax a PH školy
Stejně jako v případě základní škol i v případě středních škol představuje PHmax maximální týdenní počet hodin teoretického a praktického vyučování financovaný ze státního rozpočtu (§ 1 odst. 1 nařízení vlády č. 123/2018 Sb., v platném znění). PH školy je konkrétní zajišťovaná vyučovací povinnost školy, jež je odrazem organizace školního roku (rozvrh hodin).
Z daného vyplývá, že v případě, kdy škola organizuje vzdělávání takovým způsobem, že PH školy dosahuje maximálně hodnoty PHmax, je zajištěno financování pedagogické práce ze státního rozpočtu, a to takto:
*
jestliže škola zorganizuje vzdělávání takovým způsobem, že PH školy bude totožné s PHmax, budou jí poskytnuty ze státního rozpočtu finanční prostředky v hodnotě PHmax,
*
jestliže se škola bude chovat „úsporně“ a výuku zorganizuje takovým způsobem, že hodnota PH školy bude nižší než hodnota PHmax, pak obdrží prostředky odpovídající skutečně vykázanému rozsahu přímé pedagogické činnosti ve výkazu P1c-01.
Pokud škola hodnotou PH školy hranici PHmax překročí, pak jí budou ze státního rozpočtu přiděleny prostředky pouze do výše PHmax. Následně závisí na škole (potažmo řediteli školy), z jakých zdrojů bude „schodek“ mezi PH školy a PHmax financovat.
Financování nepedagogická práce
Reforma financování regionálního školství upraví i financování nepedagogické práce. V gymnáziích a středních odborných školách bude nepedagogická práce financována prostřednictvím normativů:
*
na školu (ředitelství),
*
na další pracoviště,
*
na třídu (v určitém oboru vzdělání s určitým průměrným počtem žáků).
Při výpočtu limitu počtu nepedagogických pracovníků se dále použijí opravné koeficienty pro večerní, dálkovou, distanční a kombinovanou formu vzdělávání2):
*
večerní forma vzdělávání 0,30,
*
kombinovaná forma vzdělávání 0,26,
*
dálková forma vzdělávání 0,20,
*
distanční formě vzdělávání 0,05.
Součet uvedených tří normativů (normativ na školu, další pracoviště, třídu) představuje limit nepedagogických pracovníků (tzv. úvazků), na které škola obdrží ze státního rozpočtu finanční prostředky.
Pokud škola zaměstnává méně nepedagogických pracovníků, než je limit nepedagogických pracovníků získaný výše uvedeným součtem, bude mít k dispozici všechny nárokované prostředky podle normativů. Na rozdíl od financování pedagogické práce nejsou finanční prostředky poskytnuty podle skutečného počtu nepedagogických pracovníků.
Jestliže škola zaměstnává větší počet nepedagogických pracovníků, než je limit nepedagogických pracovníků získaný výše uvedeným součtem, pak musí rozdíl mezi limitem nepedagogických pracovníků a skutečným stavem financovat z jiných zdrojů, tj. odlišných od státního rozpočtu.
Příklad
 

10 tříd ve složení  

 

Obor vzdělání  

Počet žáků  

Počet tříd

Průměrný počet žáků   

79-41-K/61Gymnázium šestileté, nižší stupeň, denní forma vzdělávání 

59

2

29,5

79-41-K/61Gymnázium šestileté, vyšší stupeň, denní forma vzdělávání 

110

4

27,5

79-41-K/41 Gymnázium, denní forma vzdělávání 

104

4

26

Výpočet
*
normativ na ředitelství (10 tříd) 2,81466
*
normativ na další pracoviště 0
*
na třídu (průměrný počet žáků na třídu větší než 24)
*
79-41-K/61 (Gymnázium šestileté, nižší stupeň) 0,39143 × 2 = 0,78286
*
79-41-K/61 (Gymnázium šestileté, vyšší stupeň) 0,39143 × 4 = 1,56572
*
79-41-K/41 (Gymnázium) 0,39143 × 4 = 1,56572
Celkem limit nepedagogických pracovníků 6,72896
Příklad

5 tříd  ve všech třídách se vzdělávají žáci v denní formě vzdělávání  

 

1. ročník   

 

Obor vzdělání (třída jednooborová)

Počet žáků 

Počet tříd 

Přepočtený podíl třídy  

26-41-M/01 Elektrotechnika 

17

1

1

Obor vzdělání (třída dvouoborová) 

 

26-41-M/01 Elektrotechnika 

12

1

12/24=0,5

36-47-/M/01 Stavebnictví 

12

12/24=0,5

2. ročník   

 

 

 

Obor vzdělání (třída jednooborová) 

 

26-41-M/01 Elektrotechnika 

17

1

1

Obor vzdělání (třída dvouoborová) 

 

 

 

26-41-M/01 Elektrotechnika 

12

1

12/24=0,5

36-47-M/01 Stavebnictví 

12

12/24=0,5

3. ročník   

 

Obor vzdělání (třída tříoborová) 

 

33-56-H/01 Truhlář 

5

1

5/23=0,22

36-64-H/01 Tesař 

14

14/23=0,61

61   36-67-H/01 Zedník 

4

4/23=0,17

Výpočet
*
normativ na ředitelství (5 tříd) 1,60000
*
normativ na další pracoviště 0
*
na třídu

obor vzdělání 

třídy

žáci

průměrný počet žáků ve třídě 

normativ

26-41-M/01 Elektrotechnika

1 + 0,5 + 1 + 0,5 = 3 

17 + 12 + 17 + 12 = 58 

58 / 3 = 19,3 (menší než 24)

  3 × 0,31543 = 0,94629  

36-47-M/01 Stavebnictví 

0,5 + 0,5 = 1

12 + 12 = 24

24 / 1 = 24 (24 a více) 

1 × 0,59001 = 0,59001  

    33-56-H/01 Truhlář  

0,22 

5

5 / 0,22 = 22,73 (menší než 24) 

0,22 × 0,53547 = 0,11780  

36-64-H/01 Tesař 

0,61 

14

14 / 0,61 = 22,95 (menší než 24) 

0,61 × 0,57502 = 0,35076  

36-67-H/01 Zedník

0,17

4

4 / 0,17 = 23,53 (menší než 24)

0,17 × 0,58138 = 0,09883  

4    Celkem za třídu 

2,10369     

Celkem limit nepedagogických pracovníků 3,70369
Příklad
 

5 tříd   

 

1. ročník   

 

Obor vzdělání (třída jednooborová) 

Počet žáků 

Počet tříd

Přepočtený podíl třídy  

26-41-M/01 Elektrotechnika večerní forma vzdělávání 

17

1

1

Obor vzdělání (třída dvouoborová) 

 

26-41-M/01 Elektrotechnika dálková forma vzdělávání 

12

1

12/24=05

36-47-/M/01 Stavebnictví dálková forma vzdělávání 

12

12 / 24 = 0,5     

2. ročník         

 

 

 

Obor vzdělání (třída jednooborová)

 

 

 

26-41-M/01 Elektrotechnika večerní forma vzdělávání 

17

1

1

Obor vzdělání  (třída dvouoborová) 

 

26-41-M/01 Elektrotechnika dálková forma vzdělávání 

12

1

12 / 24 = 0,5  

36-47-M/01 Stavebnictví dálková forma vzdělávání 

12

 

12 / 24 = 0,5     

3. ročník   

 

Obor vzdělání (třída tříoborová) 

 

33-56-H/01 Truhlář distanční forma vzdělávání 

5

1

5 / 23 = 0,22  

36-64-H/01 Tesař distanční forma vzdělávání 

14

14 / 23 = 0,61  

14  36-67-H/01 Zedník distanční forma vzdělávání 

4

4 / 23 = 0,17     

Výpočet
*
normativ na ředitelství (5 tříd) 1,60000
*
normativ na další pracoviště 0
*
na třídu

obor vzdělání 

třídy

žáci 

průměrný počet žáků ve třídě 

normativ

krácení normativu koeficientem  

26-41-M/01 Elektrotechnika večerní forma vzdělávání 

1 + 1 = 2 

17 + 17 = 34 

34 / 2 = 17(menší než 24)

2 × 0,31543 = 0,63086 

0,63086 × 0,3 = 0,189258  

26-41-M/01 Elektrotechnika dálková forma vzdělávání 

0,5 + 0,5 = 1 

12 + 12 = 24 

24 / 1 = 24(24 a více) 

1 × 0,59200 = 0,59200 

0,59200 × 0,2 = 0,1184  

36-47-M/01 Stavebnictví dálková forma vzdělávání 

0,5 + 0,5 = 1 

12 + 12 = 24 

24 / 1 = 24 (24 a více)

1 × 0,59001 = 0,59001 

0,59001 × 0,2 = 0,118002  

33-56-H/01 Truhlář distanční forma vzdělávání 

  0,22 

5

5 / 0,22 = 22,73 (menší než 24) 

  0,22 × 0,53547 = 0,11780 

0,11780 × 0,05 = 0,00589  

36-64-H/01 Tesař distanční forma vzdělávání 

0,61 

14

14 / 0,61 = 22,95 (menší než 24) 

0,61 × 0,57502 = 0,35076 

0,35076 × 0,05 = 0,017538  

36-67-H/01 Zedník distanční forma vzdělávání 

0,17 

4

4 / 0,17 = 23,53 (menší než 24) 

0,17 × 0,581138 = 0,09883 

0,09883 × 0,05 = 0,0049415  

Celkem za třídu 

 

0,4540295      

 
Celkem limit nepedagogických pracovníků 2,0540295
Shrnutí
Specifickými faktory, které musejí střední školy brát v potaz při aplikaci pravidel reformy financování regionálního školství, jsou následující: PHmax oborů vzdělání ve víceoborových třídách, krácení PHmax v závislosti na formě vzdělávání odlišné od denní formy vzdělávání a krácení normativu na třídu při určení limitu nepedagogických pracovníků v závislosti na formě vzdělávání odlišné od denní formy vzdělávání.
1) Viz poznámka 9 v příloze č. 1 nařízení vlády č. 123/2018 Sb., v platném znění.
2) Viz materiál MŠMT Normativy pro stanovení limitu počtu nepedagogických zaměstnanců SŠ zřizované krajem, obcí nebo svazkem obcí [online]. [cit. 2019-11-16]. Dostupné z: Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/50700/.

Související dokumenty

Pracovní situace

Školská rada - základní údaje
Účetní závěrka vybraných (příspěvkových) organizací
BOZP - přehled základní legislativy
Volba ZŠ a postup v případě neshody rodičů
Školský rejstřík
Založení pracovního poměru jmenováním – zástupce ředitele
Školy a cestování žáků: školní zájezdy
Voucher místo zrušeného zájezdu
Co mění lex voucher pro školní zájezdy?
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Způsob poskytování poradenských služeb školským poradenským zařízením
Duben 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Květen 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
2022/2023: Plán činnosti střední školy v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Činnost školní družiny a školního klubu v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Činnosti školní jídelny v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Činnost základní umělecké školy v 1. pololetí školního roku

Poradna

Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volba člena školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost