Průřezová témata v praxi

Vydáno:

Povinnost začlenit do výuky všechny okruhy průřezových témat vyplývá z rámcového vzdělávacího programu. V naší škole jsme si vypracovali systém, díky kterému žáci většinu témat prožijí v podobě celoškolních projektů - happeningů, které spojujeme se státními svátky, mezinárodními dny a dalšími světově významnými událostmi. Žáci se tak průběžně seznamují s aktuálními problémy globálního rázu a učí se k nim zaujímat angažovaný postoj.

 

Průřezová témata v praxi
PhDr.
Jan
Voda
Ph.D.
katedra primární pedagogiky, PedF UK; ředitel školy
Jak zařazovat průřezová témata
Průřezová témata představují v RVP okruhy aktuálních problémů současného světa. Jsou považovány za důležitý formativní prvek
edukace
, neboť vytvářejí příležitosti pro individuální i společné zapojení žáků do poučeného, uvědomělého a zodpovědného života. Již v názvu jednotlivých průřezových témat je akcentován jejich
výchovný rozměr
a jako takové mají potenciál rozvíjet osobnost žáka především v oblasti postojů a hodnot. Podmínkou účinnosti průřezových témat je jejich propojenost se vzdělávacím obsahem jednotlivých vyučovacích předmětů a přemostění do života školy.
Z hlediska organizace výuky je možné zařadit průřezová témata formou
1)
integrace do jednotlivých vyučovacích předmětů,
2)
samostatného předmětu,
3)
projektu.
Pokud však jde o variantu 1 a 2, domníváme se, že tímto způsobem témata prakticky ztrácejí svou průřezovost, resp. mezipředmětovost a stávají se izolovaným pohledem konkrétního vyučujícího na problematiku. Oproti tomu zařazování ve formě
projektů
umožňuje pojmout probírané téma komplexně, s možností participace více pedagogů, a tedy i pestřejší skladby vzdělávacích oblastí.
Aby však mohla být průřezová témata realizována v plném rozsahu, musejí se projektové dny opakovat systematicky a mít ucelenou a předem dobře promyšlenou strukturu. Tu nám v naší škole poskytuje
kalendář mezinárodních (světových) dnů
, týdnů a roků, vyhlašovaných zpravidla OSN1, UNESCO, EU, WHO (Světová zdravotnická organizace), Greenpeace a podobně. Jejich seznam je dostupný např. na Wikipedii. Ověřili jsme si, že šíře jejich problematiky pokrývá naprostou většinu tematických okruhů průřezových témat podle RVP ZV.
V dalším textu se pokusím ilustrovat, jakým způsobem mezinárodní dny využíváme. Současně jsem přesvědčen, že se průřezová témata podobně vyučují i na jiných školách, takže se jedná spíše o sdílení zkušenosti, než že dělám "díru do světa".
Vlajka pro Tibet
V minulém roce jsem referoval o našem projektu EARTH, který jsme uspořádali ke Dni země v rámci průřezového tématu Environmentální výchova (Řízení školy 5/2016). V tomto čísle si vám dovoluji nabídnout naše zkušenosti s tématem
Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
, jež jsme naplňovali připojením naší školy k mezinárodní iniciativně
Vlajka pro Tibet
2(10. března 2017). Toto průřezové téma je v RVP ZV charakterizováno akcentem na mezinárodní porozumění, hodnoty humanismu, svobodné lidské vůle, morálky a uplatňování práva. Konkrétně jsme si vybrali druhou odrážku z oblasti vědomostí - téma
"prohlubuje porozumění vlivu kulturních, ideologických a sociopolitických rozdílů na vznik a řešení globálních problémů v jejich vzájemných souvislostech"
- a v oblasti hodnot -
"utváří pozitivní postoje k jinakosti a kulturní rozmanitosti"
(RVP ZV, s. 133-134).
Východiskem pro tento jednodenní projekt nám bylo
58. výročí tibetského povstání
. Při okupaci Tibetu čínskou armádou v roce 1959 zemřelo více než 80 000 Tibeťanů, přes milion Tibeťanů zemřelo v následujících letech ve vězeních, pracovních táborech nebo v důsledku hladomoru. Freedom House3 ve své výroční zprávě o svobodě ve světě za rok 2015 zařadil Tibet na druhé nejhorší místo (hned za Sýrii).4 Vyvěšování tibetské vlajky má v západní Evropě tradici od devadesátých let. Je symbolickým aktem, který poukazuje na dlouhodobé porušování lidských práv v Tibetu, a je vyjádřením solidarity s Tibeťany.
Projekt Vlajka pro Tibet jsme uvedli, jako vždy v podobných případech, na
celoškolním shromáždění
v tělocvičně. Bylo důležité, aby žáci věděli, co vyvěšení vlajky znamená, až druhý den budou přicházet do školy (některé děti viděly ráno po cestě tibetskou vlajku i na dalších budovách a upozorňovaly na ni své rodiče). Shromáždění jsme zahájili přehráním tibetské hymny (z Youtube), při níž jsme stáli v pozoru. Tklivá melodie a vážnost situace, kterou děti vycítily z chování nás učitelů, vzbudily pozornost žáků.
Následně jsme rozvinuli tibetskou vlajku a vysvětlili její symboliku - bílá zasněžená hora a nad ní slunce s paprsky, symbolizujícími radost ze svobody a duchovní štěstí a blahobyt všech bytostí žijících v Tibetu, šest červených pásů na modrém nebi, zastupujících šest původních kmenů, pár sněžných lvů vpředu (sjednocení duchovního a světského života), dva drahokamy (hodnoty buddhistické víry) a žlutý lem (zlato Buddhova učení). Už sama vlajka otevřela aktivní diskusi, v níž jsme porovnávali (s pomocí promítání mapy a fotografií) reálie České republiky a Tibetu - geografickou polohu, hlavní město, náboženství, způsob života, státní představitele (prezident-dalajláma; některé děti si vybavily zprávu z médií o návštěvě dalajlámy v Praze v říjnu 2016).
Takto výrazné kontrasty nám pomohly přemostit diskusi k otázkám (ne)svobody (demokracie v ČR a čínská svrchovanost/ diktatura v Tibetu). I nejmenší děti již mají nějaký prekoncept lidských práv, dokážou si úměrně svému věku uvědomit utlačování, ubližování, ponižování, zotročování, donucování, zatýkání a odsoudit takové chování jako morálně nepřijatelné.
S tímto povědomím přišli žáci druhý den do školy a to už nad hlavním vchodem vlála tibetská vlajka. Každý příchozí žák, rodič i učitel si mohl u vchodu pověsit na provázek barevný papír A6 s fotokopií tibetského
modlitebního praporku
(lungty). Lungta je tibetským symbolem dobrého osudu a pohody, doslovně znamená větrný kůň nebo kůň ve větru, a Tibeťané je rozvěšují na významných buddhistických místech, v horských průsmycích a na vrcholech. My jsme jich rozvěsili přes 200 a poslali tak po větru tibetskému lidu naše přání míru a svobody. Vedle samotné vlajky byly modlitební praporky vizuálně výrazným prvkem celé akce. Pro rodiče jsme ve vstupní hale s dětmi připravili výběr fotografií a vysvětlujících textů a rozezvučili jsme prostor nahrávkou tibetských rohů (dung čen) a tibetské mísy. Konečně jsme halu provoněli vonnými tyčinkami. Účinek akce byl tedy umocněn zapojením více smyslů - zrak, sluch, čich a hmat.
Během dne pak žáci společně nakreslili křídami na chodník před školou
mandalu
o průměru přibližně 10 metrů. Ten den se o Tibetu ve škole hodně mluvilo a četlo (
Tibet
- Petr Sís, 2005;
Himalájské pohádky
- nakladatelství Verzone, 2012;
Tibetské pohádky z oblasti Amdo
- nakladatelství Malvern, 2011). Konečně jsme k propagaci celé akce a k rozšíření povědomí o situaci v Tibetu využili i naše sociální sítě, školní web a Facebook.
Ačkoli akce Vlajka pro Tibet měla jen symbolický charakter a nevyústila do žádné konkrétní formy pomoci (petice,
memorandum
, finanční sbírka apod.), věříme, že byla intenzivní připomínkou, že na světě jsou stále národy, pro které není svoboda samozřejmost a které musejí za svá práva bojovat. Stejně tak jsme přesvědčeni, že to nejmenší, co může škola v otázce lidských práv udělat, je zprostředkovávat toto poznání žákům. Na chodbě školy máme ostatně velkým písmem v délce sedmi metrů napsaný tento citát:
"Vzdělání je nejmocnější zbraň, kterou můžete změnit svět."
(Nelson Mandela)
Nenáročné projekty
Investice vynaložené v rámci tibetského projektu byly pro školu zanedbatelné - tibetská vlajka z e-shopu Lungta nás stála 350 Kč, k tomu několik desítek kopií a pár krabiček venkovních kříd. Tři hodiny práce koordinátora projektu. Z hlediska poměru nákladů a výsledků jednoznačně efektivní. Některé projekty mohou být ještě nenáročnější. Např. 25. duben je vyhlášen
Světovým dnem tučňáků
(začíná migrace tučňáků kroužkových z Antarktidy na sever, odkud se vracejí až s příchodem tamějšího jara). Pojďme se domluvit, že celá škola přijde v černobílém. Nic víc, nic míň. Možná se sami žáci začnou zajímat a doptávat svých učitelů na podrobnosti související s ochranou životního prostředí, změnami klimatu, táním ledovců apod.
1 Dostupné z: http://www.osn.cz/wp-content/uploads/sdgs_pro_deti_4-1.pdf
2 Viz http://www.lungta.cz/projekty/vlajka-pro-tibet/
3 Freedom House je americká nevládní nezisková organizace placená vládou USA, jejímž cílem je hájení demokracie, politické svobody a lidských práv.
4 Viz https://freedomhouse.org/report/freedom-world/freedom-world-2015; hodnoceno bylo 195 zemí podle 25 ukazatelů.

Související dokumenty

Pracovní situace

Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Pedagogičtí pracovníci a pracovní poměr na dobu určitou od 1. 9. 2023 (1. část)
Školský zákon a jeho vyhlášky
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Novela maturitní vyhlášky
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Jak „číst“ nový občanský zákoník – povaha jeho právních norem
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Blíží se lhůta pro změnu stanov SRPŠ
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Prosinec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Srpen a září 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Říjen 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení

Poradna

Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volby do školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost