Projekt pro učitele gymnázií skončil

Vydáno:

Koncem listopadu se v Praze konala konference, která uzavřela tříletý projekt na podporu učitelů gymnázií nazvaný KURIKULUM G. Tento Individuální projekt národní MŠMT realizoval od roku 2009 Výzkumný ústav pedagogický v Praze (VÚP, od 1. 7. 2011 sloučen s NÚOV a s IPPP). Ačkoliv se aktivity projektu staly mezi učiteli gymnázií velmi populární a byly hojně využívané, projekt skončil koncem roku 2011 bez náhrady.

Projekt pro učitele gymnázií skončil
Mgr. Ing.
Jarka
Kovaříková
PR manažerka projektu KURIKULUM G
PROČ PROJEKT VZNIKL
Zavádění ŠVP na gymnáziích nebylo jednoduché.
Učitelé i koordinátoři ŠVP
se potýkali jak s určitými pochybnostmi o smysluplnosti svého konání, tak s organizačními a kompetenčními problémy. Proto bylo potřeba je podpořit.
„Projekt KURIKULUM G přišel s aktivitami a službami, které u gymnaziálních učitelů a koordinátorů podpořily rozvoj kompetencí potřebných pro kvalitní realizaci ŠVP. Také šlo o to, aby učitelé získali více příležitostí ke svému profesnímu rozvoji, k setkávání s kolegy a k výměně praktických zkušeností,“
říká k tomu
Mgr. Zdeňka Švecová, manažerka projektu.
Součástí projektu bylo také
monitorování zavádění kurikulární reformy
na gymnáziích. Za tímto účelem proběhl rozsáhlý výzkum nazvaný Kvalitní škola,  na němž VÚP spolupracoval s Institutem výzkumu školního vzdělávání Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně.
CO UČITELÉ NEJVÍCE VYUŽILI
Pedagogové z gymnázií velmi pozitivně hodnotili v rámci projektu
KURIKULUM G
zejména skutečnost, že na ně vůbec někdo myslí, že se objevil projekt, který je určený právě jim a chce jim pomoci s jejich problémy. Velmi rádi využívali
možnost osobních setkání s kolegy
z jiných škol, ochotně si vyměňovali zkušenosti i praktické materiály do výuky.
Vysoké obliby dosáhly například oborové seminářeurčené vždy učitelům stejného oboru a zaměřené na určité téma z výuky. Hojně byly využívány i vzájemné návštěvy koordinátorů ŠVPna školách a regionální konference. Na všechny tyto akce se pořadatelé z VÚP vždy snažili pozvat nějaké další odborníky, kteří učitelům přinášeli důležité informace přímo od pramene – z ČŠI, MŠMT apod.
Po počátečním váhání vzbudilo velký zájem také koučování, které dosud nebylo ve školství využíváno. Bylo určeno především koordinátorům ŠVP a vedoucím pracovníkům gymnázií, kteří potřebovali zdokonalit svoje komunikační a řídící dovednosti. Protože byl projekt spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR, bylo koučování klientům poskytováno zdarma. Díky tomu koučovaní učitelé i jejich školy ušetřili – nemuseli vynaložit nemalé finanční prostředky, které koučové za svoje služby klientům účtují v komerční sféře.
Zajímavou novinkou byly také natočené reálné vyučovací hodiny, tzv.
virtuální hospitace. Čtyřicet odvážlivců nechalo během tříletého trvání projektu nahlédnout do svých hodin profesionální kameramany. Díky tomu mohou učitelé
prostřednictvím internetu
sledovat na Metodickém portálu
www.rvp.cz
videozáznamy z jejich výuky. Cenným obohacením každé virtuální hospitace (a to jak pro vyučujícího, tak pro diváky) je i
odborný posudek vysokoškolského didaktika, který se specializuje na daný předmět.
KONFERENCE SHRNULA VÝSLEDKY PROJEKTU
Na závěrečné konferenci byly představeny jednotlivé realizované aktivity i
výsledky výzkumu Kvalitní škola. Se svými referáty vystoupil jak
vedoucí výzkumného týmu
doc. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed., tak i RNDr. Jiří Kuhn, předseda Asociace ředitelů gymnázií (AŘG ČR), RNDr. Dag Hrubý, člen rady AŘG, a PaedDr. Jan Tupý z Národního ústavu pro vzdělávání, divize VÚP. Na téma
virtuálních hospitací
a jejich přínosu pohovořila PaedDr. Monika Černá, Ph.D. z Univerzity Pardubice. V odpoledních hodinách se účastníci
zapojili do workshopů, které byly tematicky zaměřeny na virtuální hospitace, koučování, model vzájemných řízených návštěv na školách a na výzkumnou aktivitu
Kvalitní škola
.
CO BUDE DÁL?
Zájem učitelů o vzdělávací nabídku v průběhu projektu neustále rostl. Nebylo výjimkou, že se například na
oborové semináře
hlásilo mnohem více zájemců, než byla kapacita akcí. Trvale se zvyšoval také zájem o koučování a virtuální hospitace. Účastníci často uváděli, že jsou rádi, že se mohou sejít s kolegy a
vyměňovat si zkušenosti, protože se cítí se svými problémy osamocení. Nejednou také konstatovali, že
od ukončení vysokoškolského studia
neměli prakticky vůbec žádnou možnost setkat se s metodikem či didaktikem, s nímž by mohli diskutovat o profesních otázkách, které je zajímají. Proto přítomnost těchto odborníků na akcích projektu velice vítali.
V rámci projektu byla gymnáziím poskytována systematická podpora na všech úrovních – pro vedení škol i učitele.
„Je škoda, že takováto systematická podpora nepokračuje dál a není tímto způsobem poskytována všem druhům škol,“
konstatuje bývalá ředitelka VÚP v Praze,
PhDr. Stanislava Krčková, která stála u zrodu projektu.
„Byly by to určitě užitečně využité peníze z ESF. To, že se tříští na nejrůznější miniprojekty bez předem promyšlené koncepce, jejichž výstupy nelze nikde ani dohledat, není nejšťastnější,“
dodává.
Většina z učitelů, kteří se našich akcí zúčastňovali, také uvádí, že by podobné služby a metodickou podporu uvítali i v budoucnu.
Prodloužení projektu
však na MŠMT schváleno nebylo a ani se aktuálně nepočítá s realizací podobného projektu. VÚP byl v létě 2011 sloučen se dvěma dalšími vzdělávacími institucemi a od ledna 2012 de facto i de iure zanikl, projektový tým byl rozpuštěn. Učitelé tedy s podobnými službami a aktivitami, jaké nabízel projekt KURIKULUM Gdo budoucna počítat nemohou. Musí se smířit také s tím, že bude z rozhodnutí MŠMT razantním způsobem omezena činnost Metodického portálu www.rvp.cz, který pro ně byl jedním z mála míst profesního setkávání, komunikace a výměny zkušeností. Na něm byly umístěny všechny výstupy projektu
 KURIKULUM G.

Související dokumenty