Mezi hlavní priority Evropské unie v souvislosti s rozvojem společnosti založené na znalostech patří vzdělávání. Jednou z možností, jak získat z Evropské unie finanční prostředky na realizaci projektu zaměřeného na podporu odborného a dalšího profesního vzdělávání, je podat žádost o grant v rámci programu Leonardo da Vinci.
Program LEONARDO DA VINCI
Mgr.
Helena
Slivková
vedoucí odboru odborného vzdělávání Domu zahraničních služeb
CO JE PROGRAM LEONARDO DA VINCI?
Jedná se o program, který se zaměřuje na
mezinárodní spolupráci v oblasti odborného vzdělávání a přípravy.
Umožňuje organizacím působícím v oblasti odborného vzdělávání
rozvoj spolupráce s partnery z celé Evropy. Nabízí možnost finanční podpory vzdělávacích projektů jak pro veřejné, tak soukromé subjekty.
JAKÉ JSOU CÍLE PROGRAMU?
Mezi cíle programu
Leonardo da Vinci
patří především podpora mobility osob v odborném vzdělávání a přípravě, podpora dalších aktivit pro získávání a používání znalostí, dovedností, kvalifikací podporujících osobní rozvoj, zaměstnanost a účast na evropském trhu práce. Dále pak podpora zvyšování kvality a inovace v systémech, institucích a programech odborného vzdělávání či přípravy.KDO MŮŽE PODÁVAT ŽÁDOST?
Jedná se o poměrně široké spektrum typů subjektů. Mezi organizace, které jsou oprávněnými předkladateli projektů a poté příjemci grantů, patří
právnické osoby, zejména střední odborné školy a učiliště, malé a střední podniky, profesní asociace a vzdělávací agentury, neziskové organizace, občanské a obecně prospěšné společnosti, úřady státní, veřejné nebo městské správy a samosprávy i další instituce, které se podílejí na odborném vzdělávání a přípravě.
SE KTERÝMI ZEMĚMI JE MOŽNÉ NA PROJEKTECH SPOLUPRACOVAT?
27 členských států EU
Island, Lichtenštejnsko, Norsko, Švýcarsko
Turecko, Chorvatsko
JAKÉ JSOU AKTIVITY PROGRAMU?
Finanční prostředky jsou určeny na následující aktivity:
1.
Decentralizované
(administrativní proces je řízen Národní agenturou v České republice)Projekty mobility
– jsou zaměřeny na odborné vzdělávání a přípravu v zahraničí, a to především formou odborných pracovních stáží v podnicích a vzdělávacích institucích pro osoby v počátečním odborném vzdělávání, odborných pracovních stáží absolventů, osob na trhu práce a výměny zkušeností pracovníků v odborném vzdělávání a přípravě.Projekty partnerství
– jsou zaměřeny na rozvoj spolupráce a vzájemnou výměnu zkušeností a informací mezi organizacemi působícími v oblasti odborného vzdělávání a přípravy. Organizace činné v odborném vzdělávání a přípravě spolupracují na tématech v oblasti svého zájmu a zaměření.Multilaterální projekty/přenos inovací
– jsou zaměřeny na zavádění inovativních obsahů a výstupů z předchozích projektů Leonardo da Vinci nebo z jiných informačních zdrojů do systému odborné přípravy na národní, místní, regionální nebo oborové úrovni.Přípravné návštěvy
– umožňují organizacím a podnikům účastnit se pracovního setkání nebo kontaktního semináře za účelem přípravy projektu, popř. nalezení vhodného zahraničního partnera.2.
Centralizované
(administrativní proces je řízen Evropskou komisí)Multilaterální projekty/vývoj inovací
– specializují se na vývoj zcela nových ještě neexistujících inovačních obsahů, metod a postupů v rámci odborného vzdělávání a přípravy.Tematické sítě odborníků a organizací
– jsou zaměřeny na identifikaci, zdokonalování a šíření inovací a osvědčených postupů.Doprovodná opatření
– zahrnují informační a komunikační aktivity podporující zlepšení průhlednosti činností a výsledků programu, tematický monitoring projektů pracujících na podobné téma, šíření a využívání výsledků jednotlivých projektů.„MOBILITA“ V ODBORNÉM VZDĚLÁVÁNÍ A PŘÍPRAVĚ
Mobilita ve smyslu studijní nebo pracovní cesty je podporována zejména v rámci aktivity programu Projekty mobility. Na tuto aktivitu poskytuje program Leonardo da Vinci více než 100 milionů Kč ročně. Finanční prostředky slouží k podpoře odborných praktických stáží v zahraničí pro žáky ze středních odborných škol a středních odborných učilišť, pro absolventy a další osoby na trhu práce. Dále jsou určeny k podpoře mezinárodních mobilit s výměnou zkušeností pro pracovníky v odborném vzdělávání a přípravě. Délka „mobility“ závisí na typu cílové skupiny a je v rozmezí od 1 do 39 týdnů.
Cílové skupiny:
osoby v počátečním odborném vzdělávání
(žáci středních a vyšších odborných škol, středních odborných učilišť a učilišť);osoby na trhu práce
(osoby pracující, osoby samostatně výdělečně činné nebo osoby, jež mohou být zaměstnány, nezaměstnaní, absolventi škol);pracovníci v odborném vzdělávání a přípravě
(učitelé, školitelé, pracovníci v odborné přípravě, poradci, osoby odpovědné za plánování a organizaci odborného vzdělávání, kariéroví poradci, personalisté/manažeři lidských zdrojů v podnicích a další).PŘÍNOS MOBILITY
Realizace projektů přináší nové podněty, zkušenosti a dovednosti jak pro samotné účastníky stáží, tak i pro zapojené organizace a jejich partnery. Zahraniční mobilita je pro každého účastníka cennou životní zkušeností, která má vliv na jeho další profesní i osobnostní rozvoj. Stážisté si rozšíří odbornou slovní zásobu, seznámí se s novými postupy, technologiemi a materiály, musí zvládnout pobyt v cizím prostředí a starat se sami o sebe.
Získají zkušenosti z reálného pracovního prostředía tím i sebevědomí a motivaci k dalšímu studiu, sebevzdělávání a další práci. Pracovní stáž s programem
Leonardo da Vinci
přispívá nepochybně k prohloubení znalostí, zvýšení dovednostía lepší orientaci na evropském trhu práce.Přínos zaznamenaly i zapojené organizace a jejich partneři. Dochází k výměně cenných zkušeností a navazování nových kontaktů. Vytváří se sítě spolupráce mezi jednotlivými organizacemi a sociálními partnery.
Ze strany škol lze přínosy spatřovat v rozvoji spolupráce s odbornými firmami, se zřizovateli a dalšími nadřízenými orgány. Nové metody se stávají součástí vyučovacích osnov v odborných předmětech. Školy si vytváří nový systém vzdělávání, zvyšuje se jejich prestiž a odborné stáže jsou motivačním prvkem při náboru nových žáků. Získané zkušenosti se stávají podnětem k vybudování nových odborných učebennebo pro změnu interiéru škol. Odborné stáže jsou také zahrnovány do plánu celoživotního vzdělávání pedagogických pracovníků.
PŘÍKLAD REALIZOVANÉHO PROJEKTU MOBILITY
Vybrané nejkvalitnější projekty získávají každoročně certifikát
a slouží jako příklad dobré praxe a inspirace pro širší veřejnost i organizace, které se dosud nezapojily do programu
„Pečeť kvality“
Leonardo da Vinci.
Zajímavým příkladem oceněného projektu je
, který realizovala Střední škola, základní škola a mateřská škola pro sluchově postižené v Praze 5.
„Odborná praxe skupiny sluchově postižených studentů 3. ročníku hotelové školy“
Odborné 14denní praxe v Německu se zúčastnilo celkem 8 sluchově postižených žáků a studentů SOŠ oboru hotelnictví a turismus. Sluchově postižení studenti pracovali v luxusním hotelu na pozicích číšníků a obsluhovali zařízení restaurace.
Po absolvování stáže získali dva studenti práci v podobném zařízení v Anglii.
Posílená sebedůvěra
podpořila několik studentů podat si přihlášku k dalšímu studiu na vysoké škole. Jeden student získal několikaměsíční pracovní výjezd s filmovým štábem do zahraničí, kde pracoval v cateringové společnosti. Do práce byl přijat na základě potvrzení zahraniční praxe a získané pracovní zkušenosti.
Odborné praxe v zahraničí měly také přínos pro školu.
Studenti z nižších ročníků začali mít větší zájem o studium.Výsledky stáže
inspirovaly k otevření provozovny po vzoru hostitelské instituce – Tichá kavárna v Praze Ládví, kde pracují právě sluchově postižení a mezi nimi i bývalí stážisté programu Leonardo da Vinci. Významným přínosem je, že sluchově postižení žáci SOŠ se prostřednictvím zahraniční praxe přesvědčili, že jejich handicap není překážkou pro získání pracovního uplatnění.KDE SE DOZVĚDĚT VÍCE O AKTIVITÁCH PROGRAMU?
Bližší informace o uvedených aktivitách programu
Leonardo da Vinci
lze získat na webových stránkách
www.naep.cz
pod odkazem příslušného programu.