Přijímáme do učení zdravotně handicapovaného žáka

Vydáno:

Ve školním roce 2015/2016 se odehrály významné legislativní změny týkající se vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, které mají vliv i na vzdělávání handicapovaných žáků v oborech středního vzdělání s výučním listem (v učebních oborech). Za žáky se speciálními vzdělávacími potřebami považujeme v souladu s novelou školského zákona1) žáky, kteří k naplnění svých vzdělávacích možností potřebují zabezpečení podpůrných opatření. Mezi různá podpůrná opatření2) patří také úprava podmínek přijímání žáka s poskytnutými podpůrnými opatřeními (především žáka se zdravotním postižením) do odborného vzdělávání. Výsledné rozhodnutí o přijetí/nepřijetí takového žáka do odborné školy může velmi významně ovlivnit jeho další vzdělávací i profesní kariéru a následně i úspěšnost jeho plného začlenění do společnosti.

Přijímáme do učení zdravotně handicapovaného žáka
Jak na to?
PhDr.
Romana
Jezberová,
Ph.D.,
NÚV, oddělení pro kvalitu a evaluaci výsledků vzdělávání
Zde se v praxi Národního ústavu pro vzdělávání dosti často setkáváme s dotazy odborných škol a učitelů působících v učebních oborech na to, co mají dělat, pokud zjistí, že žák se zdravotním postižením, kterého vyučují, nemůže podle jejich názoru určitý obor zvládnout. Navíc jim vadí, že i kdyby jej „se zavřenýma očima“ nechali obor absolvovat a umožnili mu získat výuční list, stejně nebude ze zdravotních důvodů moci kvalifikovaně vykonávat povolání, ke kterému byl ve škole připravován.
Když se tazatelů zeptáme, jak je možné, že žák byl do učebního oboru se svým zdravotním handicapem vůbec přijat, většinou nám sdělí, že žák měl potvrzení od praktického lékaře o zdravotní způsobilosti ke studiu. Takové potvrzení je ovšem v případě učebních oborů často nepostačující. Nemůžeme očekávat, že každý lékař podrobně zná, co vše se žák musí při studiu oboru naučit, aby jako absolvent zvládl veškeré kvalifikační požadavky na výkon profese, pro kterou se vyučil. Neslučitelnost zdravotního stavu žáka s výkonem odborných činností potřebných pro získání odborné kvalifikace se poté projeví právě v průběhu vzdělávání.
Ze svých zkušeností s řešením obdobných problémů si nejvíce vzpomínám na případ žákyně, která byla přijata do učebního oboru aranžér s postižením pohybového aparátu takového stupně, že byla odkázána na invalidní vozík. Paní učitelka odborného výcviku již na začátku prvního ročníku zjistila, že dívka nebude schopna zvládat pracovní úkony spojené s aranžováním výkladních skříní, interiérů, výstavek, nebude moci používat potřebné technické vybavení ani zvládat různé aranžérské techniky. Upozornila na to žákyni i její rodiče, ale profese aranžérky byla dívčiným velkým přáním a její rodina ji v tom zcela nereálně podporovala.
S paní učitelkou jsme se shodly v tom, že vůbec největší chybou bylo již samo přijetí této žákyně do uvedeného oboru. Následovalo naše společné zvažování, jak tuto situaci nejlépe vyřešit, a to zejména s ohledem na psychiku dívky, které bylo zapotřebí nabídnout něco jiného jako náhradu za nemožnost studovat vybraný obor. Naštěstí ve škole zároveň měli obor obchodní škola, k jehož studiu nebyl dívčin zdravotní handicap překážkou. Ta si mezitím po zkušenostech z odborného výcviku uvědomila, že aranžérkou se vážně stát nemůže, a ona i její rodiče souhlasili s návrhem na její rychlé převedení do tohoto na fyzickou práci nenáročného oboru.
V případě přijímání žáků se zdravotním postižením do učebních (ale i některých jiných) oborů si musí vedení školy vždy ověřit, zda žák splňuje podmínky zdravotní způsobilosti uchazeče pro daný obor vzdělání, pokud jsou stanoveny.3) Jedná se o zásadní podmínku pro přijetí uchazeče o studium do daného oboru vzdělání.4) Přitom se řídí zvláštním právním předpisem. Jedná se o přílohu č. 2 nařízení vlády č. 211/2010 Sb., o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání (v platném znění).
Tento dokument nazvaný Onemocnění nebo zdravotní obtíže pro účely stanovení podmínek zdravotní způsobilosti uchazeče ke vzdělávání – Kategorizace5) je závazný pro rozhodování školy o přijetí, respektive nepřijetí uchazeče ke studiu. Stanoví totiž zdravotní omezení pro jednotlivé obory vzdělání, která předurčují, zda může být uchazeč vzhledem ke zdravotnímu stavu vzděláván v konkrétním oboru vzdělání.
PŘÍKLAD
Pro obor 66-52-H/01 aranžér jsou stanovena zdravotní omezení č. 4 a č. 22, která v uvedené příloze obsahující informace o zdravotním omezení znamenají, že do oboru nemůže být přijat/přijata uchazeč/uchazečka, který/která má (dle č. 4) prognosticky závažná onemocnění omezující funkce horních nebo dolních končetin (poruchy hrubé i jemné motoriky) a (dle č. 22) prognosticky závažné poruchy vidění, zorného pole nebo barvocitu v případě činností s vysokými nároky na zrak nebo činností vyžadujících prostorové vidění.
Závěrem bych chtěla připomenout, že převážná většina ředitelů odborných škol o existenci tohoto dokumentu ví a při přijímání uchazečů o studium různých oborů odborného vzdělávání jej také využívá. Takže nelze říci, že by tuto záležitost školy opomíjely běžně, ale přesto se s takovými případy v praxi setkávám a nalézt řešení situace žáka, který již byl přijat do pro něj ze zdravotních důvodů nevhodného oboru, je poměrně náročné. Je pak zapotřebí nabídnout mu nějakou alternativu odborné přípravy, kterou by mohl bez větších problémů absolvovat. Je důležité, aby žáka toto „náhradní“ odborné vzdělávání bavilo a byl tak ušetřen zklamání z nesplněných představ o své budoucí profesi.
1 Zákon č. 82/2015 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (dále „školský zákon“).
2 Jejich podrobný výčet uvádí § 16 odst. 2 školského zákona.
3 Ustanovení § 60 odst. 15 školského zákona.
4 Informace o podmínkách přijetí do konkrétních oborů vzdělání jsou vždy uvedeny v příslušném rámcovém vzdělávacím programu.
5 Dostupné z: http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2010-211;prilohy.

Související dokumenty