• Oblíbené
  • Poznámka

Přijímací řízení, maturitní a závěrečná zkouška ve školním roce 2019/2020: Základní momenty zákona č. 135/2020 Sb., o zvláštních pravidlech pro přijímání k některým druhům vzdělávání a k jejich ukončování ve školním roce 2019/2020

Vydáno:

Jedním z důsledků usnesení vlády č. 74/2020 Sb., o přijetí krizového opatření, je zákaz osobní přítomnosti žáků ve středních školách, a proto i potřeba ve školním roce 2019/2020 speciálně stanovit pravidla přijímání uchazečů ke střednímu vzdělávání, konání maturitní a závěrečné zkoušky. Cílem článku je shrnout podstatné momenty zákona č. 135/2020 Sb., o zvláštních pravidlech pro přijímání k některým druhům vzdělávání a k jejich ukončování ve školním roce 2019/2020, a vyčlenit nové povinnosti ředitele školy.

Přijímací řízení, maturitní a závěrečná zkouška ve školním roce 2019/2020: Základní momenty zákona č. 135/2020 Sb., o zvláštních pravidlech pro přijímání k některým druhům vzdělávání a k jejich ukončování ve školním roce 2019/2020
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph.D.
specialistka na školskou legislativu, www.monikapuskinova.cz
Termín a náhradní termín jednotné přijímací zkoušky
Pouze ve školním roce 2019/2020
*
jednotná přijímací zkouška do prvního ročníku oboru středního vzdělání proběhne nejdříve 14 dnů po obnovení možnosti osobní přítomnosti žáků na středních školách (§ 2 odst. 2 zákona č. 135/2020 Sb.),
*
MŠMT stanoví a zveřejní na internetových stránkách termín konání jednotné přijímací zkoušky (§ 2 odst. 4 zákona č. 135/2020 Sb., v platném znění) a náhradní termín jednotné přijímací zkoušky (§ 9 zákona č. 135/2020 Sb.).
Organizace a konání jednotné přijímací zkoušky
Zásadní změna v organizaci a konání jednotné přijímací zkoušky spočívá v omezení počtu konání jednotné přijímací zkoušky, a to ze dvou na jedno konání (§ 6 zákona č. 135/2020 Sb.).
V této souvislosti § 6 zákona č. 135/2020 Sb. vymezuje dvě možnosti – dvě varianty školy, ve které uchazeč jednotnou přijímací zkoušku vykoná:
*
ve škole uvedené na přihlášce v prvním pořadí,
*
uchazeč, který se hlásí na obor vzdělání Gymnázium se sportovní přípravou, koná jednotnou přijímací zkoušku na této škole.
Metodický materiál MŠMT Informace k novému zákonu o přijímacím řízení na střední školy a k ukončování středoškolského vzdělávání ve školním roce 2020 však doplňuje další možné určení školy, ve které uchazeč koná jednotnou přijímací zkoušku: pouze v případě, že v přihlášce v prvním pořadí uchazeč uvedl nematuritní obor vzdělání, skládá zkoušku ve škole uvedené ve druhém pořadí1).
Školní přijímací zkouška
Nový aspekt činností spojených s „řádným“ termínem školní přijímací zkoušky spočívá v následujícím:
1.
Ředitel školy je povinen „nově“ vyhlásit dva termíny školní přijímací zkoušky (§ 7 odst. 1 zákona č. 135/2020 Sb.).
2.
Ředitel školy stanoví nové dva termíny školní přijímací zkoušky v návaznosti na řádný termín jednotné přijímací zkoušky vyhlášený MŠMT (§ 7 odst. 1 zákona č. 135/2020 Sb.). Uvedenou „návaznost“ zákon konkretizuje v § 7 odst. 2: Nejzazší termín pro konání druhého termínu školní přijímací zkoušky je den konání jednotné přijímací zkoušky.
3.
Ředitel školy je povinen zaslat uchazeči pozvánku ke školní přijímací zkoušce nejpozději pět pracovních dnů před termínem konání školní přijímací zkoušky a současně pozvánku zveřejnit na internetových stránkách školy (§ 7 odst. 3 zákona č. 135/2020 Sb.).
Analogicky jsou vymezeny nové povinnosti ředitele školy v souvislosti s náhradním termínem školní přijímací zkoušky:
1.
Zákon č. 135/2020 Sb. výslovně uvádí závěr období, do kterého spadá náhradní termín školní přijímací zkoušky, tj. nejzazší termín pro konání náhradního termínu školní přijímací zkoušky, a to den konání náhradního termínu jednotné přijímací zkoušky (§ 7 odst. 2).
2.
Ředitel školy je povinen zaslat uchazeči pozvánku ke školní přijímací zkoušce nejpozději pět pracovních dnů před termínem konání školní přijímací zkoušky a současně pozvánku zveřejnit na internetových stránkách školy (§ 7 odst. 3 zákona č. 135/2020 Sb.).
Záznamové archy a hodnocení výsledků testů jednotné přijímací zkoušky
Změny stanovené § 13 zákona č. 135/2020 Sb. speciálně upravují den, ve kterém musí dojít k předání údajů ze záznamových archů Centru pro zjišťování výsledků vzdělávání (dále jen „Centrum“), a lhůtu stanovenou Centru ke zpřístupnění hodnocení uchazeče škole:
*
škola převede záznamové archy jednotné přijímací zkoušky do elektronické podoby a odešle je Centru v den konání jednotné přijímací zkoušky,
*
Centrum zpřístupní střední škole, na níž se uchazeč hlásí k přijetí do prvního ročníku středního vzdělávání, hodnocení uchazeče, a to v návaznosti na řádný termín jednotné přijímací zkoušky (do sedmi kalendářních dní po řádném termínu jednotné přijímací zkoušky) nebo v návaznosti na náhradní termín konání jednotné přijímací zkoušky (do tří kalendářních dní po náhradním termínu jednotné přijímací zkoušky).
Ukončení hodnocení přijímacího řízení, zveřejnění seznamu přijatých uchazečů a odeslání rozhodnutí o nepřijetí
Povinnosti ředitele školy související s ukončením přijímacího řízení a zveřejněním seznamu přijatých uchazečů je vhodné rozdělit v závislosti na tom, zda ředitel vykonává svou činnost v rámci přijímacího řízení „s jednotnou přijímací zkouškou“, nebo „bez konání jednotné přijímací zkoušky a bez konání školní přijímací zkoušky“.
V zákoně č. 135/2020 Sb. není vymezen časový okamžik, od kterého může ředitel školy začít vyhodnocovat přijímací řízení. Určení uvedeného okamžiku je důležité zejména pro střední školy, které vyhlásily přijímací řízení bez konání jednotné přijímací zkoušky a bez konání školní přijímací zkoušky. V tomto ohledu MŠMT v materiálu Informace k novému zákonu o přijímacím řízení na střední školy a k ukončování středoškolského vzdělávání ve školním roce 2020 uvádí: „Pokud se jednotná přijímací zkouška ani školní přijímací zkouška v prvním kole přijímacího řízení nekoná, to znamená typicky u oborů středního vzdělání s výučním listem, nemusí se s vyhodnocováním přijímacího řízení čekat na konání jednotné přijímací zkoušky a lze jej učinit i s předstihem (např. v průběhu dubna či května).“2)
Nepřípustnost odvolání
Naprosto zásadní zásah do standardního průběhu správního řízení představuje § 18 zákona č. 135/2020 Sb., neboť vylučuje odvolání jako opravný prostředek.
§ 18
Proti rozhodnutí ředitele školy o žádosti o přijetí ke vzdělávání na střední školu není odvolání přípustné.
Ve smyslu § 18 zákona č. 135/2020 Sb. je nutné připravit písemné vyhotovení rozhodnutí o přijetí a nepřijetí ke vzdělávání ve střední škole. To znamená, že v písemném vyhotovení rozhodnutí bude uvedeno, že proti rozhodnutí ředitele školy o žádosti o přijetí ke vzdělávání na střední školu není odvolání přípustné.
Zápisový lístek
Ustanovením § 19 zákona č. 135/2020 Sb. se mění vymezení okamžiku, ve kterém končí lhůta určená pro uplatnění zápisového lístku. Dále se opakované uplatnění zápisového lístku nově spojuje s přijetím uchazeče na základě nového rozhodnutí vydaného na základě § 101 písm. b) správního řádu.
§ 19
Právní úprava o zápisovém lístku podle § 60g školského zákona se použije obdobně s tím, že uchazeč nebo zákonný zástupce nezletilého uchazeče svůj úmysl vzdělávat se v dané střední škole potvrdí odevzdáním nebo odesláním zápisového lístku řediteli školy, který rozhodl o jeho přijetí ke vzdělávání, a to nejpozději do 5 pracovních dnů po nejzazším termínu pro zveřejnění seznamu přijatých uchazečů, a s tím, že uchazeč může uplatnit zápisový lístek opakovaně i tehdy, pokud je přijat na základě nového rozhodnutí vydaného podle správního řádu.
Podle výkladu MŠMT uvedeného v materiálu Informace k novému zákonu o přijímacím řízení na střední školy a k ukončování středoškolského vzdělávání ve školním roce 2019/20203)
*
je nutné chápat lhůtu pro odevzdání zápisového lístku jako lhůtu pěti pracovních dnů,
*
lhůta začíná běžet od nejzazšího termínu pro zveřejnění seznamu s výsledky uchazečů, tj. od konce osmidenní lhůty (lhůty osmi kalendářních dnů po dni konání jednotné přijímací zkoušky na středních školách s maturitní zkouškou), a to i v případě, že ředitel školy zveřejnil seznam s výsledky dříve.
Uvedenou nově vymezenou informaci o lhůtě odevzdání, odeslání zápisového lístku je nutné připojit k seznamu přijatých uchazečů pod přiděleným registračním číslem, který správní orgán zveřejňuje dle § 183 odst. 2 školského zákona.
Ze skutečnosti, že uchazeč může uplatnit zápisový lístek opakovaně i tehdy, pokud je přijat na základě nového rozhodnutí vydaného podle správního řádu, pro školu plyne nová povinnost: Pokud uchazeč, který již ve střední škole odevzdal zápisový lístek (škola A), v této škole (ve škole A) předloží nové rozhodnutí jiné střední školy (školy B) [nové rozhodnutí ve smyslu § 101 písm. b) správního řádu], střední škola (škola A) uchazeči již uplatněný zápisový lístek vydá.
Zahájení maturitní zkoušky a závěrečné zkoušky
Ustanoveními § 20 a § 36 zákona č. 135/2020 Sb. se odlišně vymezuje okamžik, ve kterém je zahájena maturitní zkouška v jarním zkušebním období 2020 a závěrečná zkouška ve školním roce 2019/2020. Období, do kterého uvedený okamžik spadá, je ohraničeno dvěma událostmi:
a)
nejdříve 21 dnů po obnovení možnosti osobní přítomnosti žáků na středním vzdělávání ve škole,
b)
nejpozději do 30. června 2020.
Zákon nestanoví konec období, ve kterém se může maturitní zkouška nebo závěrečná zkouška konat. Je možné, že maturitní zkoušku v jarním zkušebním období 2020 nebo závěrečnou zkoušku ve školním roce 2019/2020 budou žáci konat i v červenci 2020.
Žáci, kteří mohou konat maturitní zkoušku v jarním zkušebním období 2020 a závěrečnou zkoušku ve školním roce 2019/2020
Pro jarní zkušební období 2020 a závěrečnou zkoušku ve školním roce 2019/2020 jsou stanovena speciální pravidla vymezující skupinu žáků, kteří mohou konat maturitní nebo závěrečnou zkoušku.
Maturitní zkouška
§ 21 zákona č. 135/2020 Sb.
Závěrečná zkouška
§ 37 zákona č. 135/2020 Sb.
žák, který podal přihlášku k maturitní zkoušce podle školského zákona
žák, který je ke dni účinnosti zákona č. 135/2020 Sb. (tj. ke dni 27. 3. 2020) žákem posledního ročníku střední školy oboru vzdělání, který se ukončuje závěrečnou zkouškou
ten, kdo podal přihlášku k náhradní maturitní zkoušce nebo k opravné zkoušce
ten, který je oprávněn konat náhradní nebo opravnou zkoušku
Zkoušky a dílčí zkoušky společné části maturitní zkoušky, zkoušky závěrečné zkoušky, možnost náhradního způsobu hodnocení a konání zkoušek
Odlišnost konání a hodnocení zkoušek maturitní zkoušky v jarním zkušebním období 2020 spočívá v následujícím:
*
ve společné části žáci nekonají jedná dílčí zkoušku z českého jazyka a literatury a cizího jazyka, a to dílčí zkoušku ve formě písemné práce (§ 22 zákona č. 135/2020 Sb.), celkový výsledek zkoušky bude vycházet pouze z výsledku didaktického testu a ústní zkoušky, váhu dílčích zkoušek na celkovém výsledku stanoví vyhláška,
*
ředitel školy má možnost stanovit náhradní způsob konání a hodnocení v případě profilové zkoušky ve formě praktické zkoušky a ve formě maturitní práce s obhajobou před zkušební komisí (§ 26 zákona č. 135/2020 Sb.).
K náhradnímu způsobu konání může patřit např. změna zadání/tématu práce, omezení dříve zadaného tématu, změna činností vykonávaných v rámci zkoušky. Náhradní způsob konání zkoušky bude zřejmě vyžadovat změnu kritérií hodnocení.
V případě, kdy ředitel školy využije možnosti stanovit náhradní způsob konání a hodnocení praktické zkoušky a maturitní práce s obhajobou, seznámí žáka, vedoucího a oponenta maturitní práce i ostatní členy zkušební komise s uvedenou změnou s dostatečným předstihem před konáním této zkoušky.
Odlišnost konání závěrečné zkoušky ve školním roce 2019/2020 spočívá v následujícím: v případě praktické zkoušky má ředitel školy možnost stanovit náhradní způsob konání a hodnocení (§ 40 zákona č. 135/2020 Sb.). Dále je vhodné upozornit, že v rámci závěrečné zkoušky ve školním roce 2019/2020 žáci konají písemné části zkoušky (např. písemná zkouška v oborech vzdělání, v nichž se dosahuje středního vzdělání s výučním listem) a náhradní způsob konání a hodnocení uvedenou část zkoušky neovlivňuje.
Jako možná změna stanovení náhradního způsobu konání praktické zkoušky se jeví např. konání zkoušky v prostředí školy. I v tomto případě je pravděpodobné, že změna způsobu konání praktické zkoušky vyvolá změnu kritérií hodnocení zkoušky. V případě, kdy ředitel školy využije možnosti stanovit náhradní způsob konání a hodnocení praktické zkoušky, seznámí žáka a členy zkušební komise s uvedenou změnou s dostatečným předstihem před konáním dané zkoušky.
První opravná a náhradní zkouška
Pro první opravnou a náhradní maturitní zkoušku a závěrečnou zkoušku platí následující:
první opravná a náhradní zkouška maturitní zkoušky
§ 28 zákona č. 135/2020 Sb.
– koná se v podzimním zkušebním období
– na zkoušku se použijí ustanovení zákona č. 135/2020 Sb. obdobně
to znamená, že žák
– nebude konat dílčí zkoušku z českého jazyka a literatury a cizího jazyka, a to písemnou práci,
– ředitel školy má možnost stanovit náhradní způsob konání a hodnocení v případě profilové zkoušky ve formě praktické zkoušky a ve formě maturitní práce s obhajobou
první opravná a náhradní závěrečná zkouška
§ 39 zákona č. 135/2020 Sb.
použijí se obdobně ustanovení zákona č. 135/2020 Sb.
to znamená, že ředitel školy má možnost stanovit náhradní způsob konání a hodnocení praktické zkoušky
Žádost o přezkoumání (přezkum) průběhu a výsledků, vyloučení z maturitní zkoušky a závěrečné zkoušky
Zákonem č. 135/2020 Sb. je zachována vlastní lhůta (20 dnů) pro podání žádosti o přezkoumání (žádosti o přezkum) průběhu a výsledků zkoušky nebo vyloučení ze zkoušky. Mění se však určení okamžiku, od kterého začíná lhůta plynout.
Podle § 32 odst. 2 zákona č. 135/2020 Sb. lze podat žádost o přezkum krajskému úřadu nebo MŠMT do 20 dnů po dni konání poslední části maturitní zkoušky. Porovnání uvedené právní úpravy s pravidlem daným školským zákonem je uvedeno dále.
Podle § 41 odst. 2 zákona č. 135/2020 Sb. lze podat žádost o přezkum krajskému úřadu do 20 dnů po dni konání poslední části závěrečné zkoušky. Porovnání uvedené právní úpravy s pravidlem daným školským zákonem je uvedeno dále.
Vykonání maturitní zkoušky a závěrečné zkoušky náhradním způsobem
Vykonání maturitní zkoušky a závěrečné zkoušky náhradním způsobem představuje institut speciálně zavedený § 35 a § 42 zákona č. 135/2020 Sb. Použití uvedeného speciálně vymezeného institutu je podmíněno tím, že se k 1. 6. 2020 neobnoví osobní přítomnost žáků na středním vzdělávání ve škole.
Porovnání pravidel vykonání maturitní a závěrečné zkoušky náhradním způsobem je uvedeno dále.
 
Maturitní zkouška
Závěrečná zkouška
vymezení okruhu žáků, kteří v rámci vykonání zkoušky náhradním způsobem vykonají zkoušku, vykonají zkoušku úspěšně
(podmínky musejí být splněny současně)
§ 35 odst. 1, § 42 odst. 1 zákona č. 135/2020 Sb.
ke dni nabytí účinnosti zákona č. 135/2020 Sb. (tj. ke dni 27. 3. 2020)
– osoba je žákem posledního ročníku střední školy oboru vzdělání s maturitní zkouškou
– žák podal přihlášku k maturitní zkoušce
– žák prospěl na konci prvního pololetí posledního ročníku
ke dni nabytí účinnosti zákona č. 135/2020 Sb. (tj. ke dni 27. 3. 2020)
– osoba je žákem posledního ročníku střední školy oboru vzdělání, který se ukončuje závěrečnou zkouškou
– žák prospěl na konci prvního pololetí posledního ročníku
ten, kdo podal přihlášku k opravné nebo náhradní zkoušce
ten, kdo koná opravnou nebo náhradní zkoušku
žák nebyl v prvním pololetí posledního ročníku hodnocen nebo neprospěl
§ 35 odst. 2, § 42 odst. 2 zákona č. 135/2020 Sb.
škola má povinnost žákovi umožnit komisionální přezkoušení před hodnocením zkoušky
pravidlo vlastního hodnocení maturitní a závěrečné zkoušky
§ 35 odst. 3, § 42 odst. 3 zákona č. 135/2020 Sb.
– vychází z hodnocení žáka z předmětů, které jsou obsahově shodné nebo mají přímou vazbu na zkušební předměty či zkoušky
– je průměrem ze tří posledních vysvědčení, ve kterých byl žák v těchto předmětech hodnocen
– do uvedených tří vysvědčení se nezapočítává vysvědčení za druhé pololetí posledního ročníku, s výjimkou případů, kdy se jedná o zkoušku opravnou, náhradní zkoušku nebo opakování zkoušky konané náhradním způsobem
vymezení subjektu, který provede vykonání maturitní a závěrečné zkoušky náhradním způsobem
§ 35 odst. 4, § 42 odst. 4 zákona č. 135/2020 Sb.
provádí škola
možnost v následujícím zkušebním období konaném podle školského zákona konání zkoušky „standardně“ podle pravidel daných školským zákonem
§ 35 odst. 5 zákona č. 135/2020 Sb.
žákovi se umožní na jeho žádost v následujícím zkušebním období konaném podle školského zákona konání maturitní zkoušky
přezkoumání průběhu a výsledků zkoušky
§ 35 odst. 6, § 42 odst. 5 zákona č. 135/2020 Sb.
přezkoumání průběhu a výsledků zkoušky se nepřipouští
Komisionální přezkoušení žáka a jeho důsledky
Jednou z podmínek, které musí splnit žák, který úspěšně vykoná maturitní zkoušku nebo vykoná závěrečnou zkoušku náhradním způsobem, je skutečnost, že prospěl na konci prvního pololetí posledního ročníku.
V případě, že na konci prvního pololetí posledního ročníku „nebyl hodnocen“ nebo „neprospěl“, § 35 odst. 2 a § 42 odst. 2 zákona č. 135/2020 Sb. zakotvuje postup, pomocí kterého může žák tuto podmínku splnit ještě před hodnocením maturitní nebo závěrečné zkoušky.
Shrnutí podmínek, za kterých žák vykoná úspěšně maturitní zkoušku nebo vykoná závěrečnou zkoušku náhradním způsobem, a důsledky komisionálního přezkoušení žáka jsou schematicky shrnuty výše.
V souvislosti s komisionálním přezkoušením žáka je důležitá informace obsažená v materiálu MŠMT Informace k novému zákonu o přijímacím řízení na střední školy a k ukončování středoškolského vzdělávání ve školním roce 2019/20204) vyslovená ve vztahu k maturitní zkoušce – v krajním případě lze konat komisionální přezkoušení i distančním způsobem.
Shrnutí
Nové povinnosti ředitele školy (školy) spojené s přijímacím řízením ve školním roce 2019/2020 jsou následující: nové vyhlášení termínů školní přijímací zkoušky, zaslání pozvánky ke školní přijímací zkoušce a její zveřejnění na internetových stránkách školy, předání záznamových archů Centru v den konání jednotné přijímací zkoušky, zveřejnění seznamu přijatých uchazečů v nově vymezené lhůtě, písemné vyhotovení rozhodnutí reflektující nepřípustnost odvolání, zveřejnění seznamu přijatých uchazečů včetně nově stanovené lhůty určené pro uplatnění zápisového lístku, vydání uchazeči již uplatněného zápisového lístku, pokud uchazeč předloží nové rozhodnutí vydané dle § 101 písm. b) správního řádu.
Nové povinnosti ředitele školy spojené s maturitní zkouškou v jarním zkušebním období 2020 a závěrečnou zkouškou ve školním roce 2019/2020 jsou následující: vymezení skupiny žáků, kteří mohou konat maturitní zkoušku nebo závěrečnou zkoušku; vymezení okruhu žáků, kteří v rámci vykonání zkoušky náhradním způsobem vykonají zkoušku úspěšně; umožnění žákovi komisionálního přezkoušení před hodnocením zkoušky; určení předmětů a vysvědčení, ze kterých bude vycházet vykonání maturitní nebo závěrečné zkoušky náhradním způsobem; případné přijetí přihlášky k maturitní zkoušce konané „standardně“ dle školského zákona.
Nové oprávnění ředitele školy spočívá ve stanovení náhradního způsobu konání a hodnocení maturitní zkoušky ve formě maturitní práce s obhajobou před zkušební komisí a praktické maturitní zkoušky závěrečné zkoušky.
Při plánování jednotlivých činností a určení jejich konkrétních termínů je důležité, aby ředitel školy důsledně sledoval, v jakých „časových jednotkách“ se počítá každá jednotlivá lhůta – zda se počítá v kalendářních, nebo pracovních dnech.
1) Informace k novému zákonu o přijímacím řízení na střední školy a k ukončování středoškolského vzdělávání ve školním roce 2020 [online]. 2020, s. 2 [cit. 2020-04-03]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/dokumenty-3/zakon-o-zvlastnich-pravidlech-pro-prijimani-k-nekterym.
2) Informace k novému zákonu o přijímacím řízení na střední školy a k ukončování středoškolského vzdělávání ve školním roce 2020 [online]. 2020, s. 3 [cit. 2020-04-03]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/dokumenty-3/zakon-o-zvlastnich-pravidlech-pro-prijimani-k-nekterym.
3) Tamtéž, s. 3 a 4.
4) Informace k novému zákonu o přijímacím řízení na střední školy a k ukončování středoškolského vzdělávání ve školním roce 2020 [online]. 2020, s. 6 [cit. 2020-04-03]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/dokumenty-3/zakon-o-zvlastnich-pravidlech-pro-prijimani-k-nekterym.

Sdílení dokumentu

Poznámka k dokumentu