Prevence na SOŠ a SOU Mladá Boleslav

Vydáno:

Když jsem začala pracovat jako školní metodik prevence, neuměla jsem si dost dobře představit, co taková práce obnáší. Proto jsem při zaměstnání absolvovala dvouleté studium prevence při krajském úřadu, což mi velmi pomohlo proniknout do složité problematiky, která se stala náplní mé práce. Postupně jsem se také zúčastnila různých odborných kurzů a seminářů, abych se své práci mohla co nejlépe věnovat. Od té doby už uplynulo pět let, mnohé se v naší škole posunulo k lepšímu, ale stále se potýkáme s nežádoucími jevy, zejména u učňovské mládeže.

Prevence na SOŠ a SOU Mladá Boleslav
Mgr.
Dana
Balounová
 
školní metodik prevence SOŠ a SOU Mladá Boleslav, Jičínská 762
Vypracovali jsme dlouhodobý preventivní program školy, který je součástí výchovy a vzdělávání žáků po celou dobu školní docházky. Účastní se ho pedagogický sbor, žáci, rodiče i odborníci. Jeho efektivitu je ale mnohdy možné zjistit, až když žáci opustí školu a dokáží, že se umí uplatnit v konkurenci svých vrstevníků, a to bez různých opor. Je velice těžké měřit efekt našeho preventivního působení bez následných informací o žácích. Také na každého žáka působí a platí něco jiného. Program je realizován tak, aby respektoval i tato fakta. Naší snahou a přáním je co nejvíce žáků vybavit schopností, vůlí a rozumovými předpoklady ubránit se bezohledným negativním psychologickým vlivům a nátlakům part, sekt i jednotlivců.
Snažíme se žáky vést ke správnému sebehodnocení, stanovení si reálných cílů v životě, poznání sebe sama, zvládnutí stresů, k dovednostem řešit své problémy bez pomocí návykových látek, a tím zvýšit jejich sebevědomí, poskytovat žákům informace o sociálně negativních jevech, shromažďovat dostupné informace o institucích, organizacích a odbornících v regionu a využívat jejich znalosti a odbornost. Po vzájemné dohodě s výchovnou poradkyní si vhodně rozdělujeme vzdělávací akce, sledujeme individuální potřeby žáků, snažíme se včas odhalovat problémy a poskytovat rychlou a účinnou pomoc. Učíme studenty ohleduplnosti, toleranci, přístupu k hendikepovaným spolužákům, snažíme se být osobním příkladem pro žáky, motivovat učitele k aktivnímu zapojení se do realizace programu ve svých hodinách i na neformální bázi při komunikaci se žáky, ke spolupráci s kolegy a ke vzájemné informovanosti o chování žáků. Dále dbáme na vytváření příznivého pracovního klimatu a zdravý pracovní režim žáků a učitelů, optimalizaci vztahů mezi žáky a učiteli a jejich vzájemnou důvěru.
Každoročně také provádíme hodnocení prevence v naší škole za uplynulý školní rok, jehož součástí je i dlouhodobý výzkum Drogy a volný čas. Tento výzkum probíhá ve dvou liniích. První sleduje vývoj sociálně nežádoucích jevů mezi všemi žáky naší školy, a to od roku 2009, kdy jsme s výzkumem poprvé začali. Druhá linie výzkumu porovnává studijní a učňovské obory. Z výzkumu je možné vysledovat nejen problémy týkající se drog, ale také ostatních sociálně nežádoucích jevů. Z evaluace pak vycházíme v dalším směřování prevence na naší škole a při plánování a organizování preventivních akcí.
Vzniklé problémy na půdě školy řeší výchovná komise. V souvislosti s řešením těchto problémů byl také vypracován sankční řád, který se nám velmi osvědčil. Je podrobně rozpracován do několika bodů a přesně stanovuje sankce za jednotlivá provinění. Se sankčním řádem jsou vždy na začátku školního roku seznámeni nejen žáci, ale také rodiče.
Velkým pomocníkem v oblasti prevence v naší škole je také krizový plán, který mapuje postupy, jak řešit případné nežádoucí jevy a jak si poradit v jednotlivých situacích. Krizové plány jsou k dispozici centrálně ve sborovnách školy, ale také v jednotlivých kabinetech, aby všichni vyučující měli možnost podle krizového plánu v dané situaci postupovat.
Velké plus v oblasti prevence na naší škole spatřuji také v získání
souhlasného prohlášení od rodičů nezletilých žáků a žáků zletilých k možnému testování na přítomnost nežádoucích látek ve výjimečných případech
(v souladu s metodickým pokynem MŠMT).
I když se v naší škole v oblasti prevence mnoho věcí posunulo kupředu, stále máme rezervy. Nedaří se navázat užší spolupráci s rodiči a širokou veřejností, z finančních důvodů nemůžeme realizovat mnohé efektivní preventivní akce a programy a doposud se nám nepodařilo zavést do školního prostředí peer program.
Přestože práce školního metodika prevence není jednoduchá, je velmi potřebná. Vyžaduje velkou dávku empatie, trpělivosti, ale také důslednosti. Největší odměnou za práci bývají spokojení bezproblémoví žáci a rodiče, jimž byla v rámci této činnosti poskytnuta pomoc.

Související dokumenty