Online zdroje pro výuku dějin 20. století

Vydáno:

K pochopení toho, kdo jsme, jaká je naše pozice a kterým směrem kráčíme, je nesmírně důležité orientovat se v tom, odkud přicházíme a z jakých kořenů vyrůstáme. Jedině tak se můžeme v našem komplikovaném světě neztratit. Znalost dějin 20. století se proto čím dál tím více ukazuje jako klíčová pro pochopení složité, stále rychleji se vyvíjející globalizované společnosti. V opačném případě budeme náchylní ke zjednodušeným, pokřiveným, jednostranným, ahistorickým a propagandistickým manipulacím.

Když před 10 lety začal vznikat portál www.moderni-dejiny.cz, šlo o reakci na do té doby nevyslyšené stesky učitelů dějepisu na zastaralé učebnice a nedostatek kvalitních vzdělávacích materiálů, okomentovaných a uspořádaných pramenů a příkladů dobré praxe, především pro období dějin 20. století. Proto se členové občanského sdružení PANT (nyní zapsaný spolek) rozhodli nabídnout učitelům základních a středních škol společné webové prostředí, ve kterém budou moci jednoduše a přehledně získat výukové materiály (prezentace, metodické listy). Základní myšlenkou celé koncepce portálu byl a je rychlý a snadný přístup pedagogů k výukovým materiálům pro každé dílčí historické téma, fenomén či období.
Od té doby je na portále dostupných 397 výukových prezentací, 388 pracovních listů, 461 studií historiků, 826 souborů pramenů a 191 svědectví pamětníků na kanálu YouTube. Učitelé, žáci a zájemci z řad veřejnosti je mohou zdarma využívat po jednoduché registraci.
Během posledních 10 let se mnohé změnilo. A to nejen díky existenci portálu moderní-dějiny.cz. Online prostředí v současnosti nabízí velké množství materiálů, které mohou sloužit učitelům ve výuce moderních dějin. Není jednoduché se v nich pro vzhledem k jejich značnému množství orientovat.
Následující text je krátkým zamyšlením nad možnostmi, které online prostředí učitelům nabízí, a může posloužit jako stručný návod a jednoduchý přehled nejen pro učitele dějepisu. Není a nemůže jít o komplexní výčet, rozsah tohoto textu to ani neumožňuje.
Jeden svět na školách (https://www.jsns.cz/)
 
je jedním ze vzdělávacích programů organizace Člověk v tísni. Prostřednictvím filmů, diskusí a výukových aktivit přináší do škol důležitá témata a konkrétní příběhy. Věnuje se lidským právům, a mediálnímu vzdělávání. Nabízí audiovizuální lekce založené na sledování dokumentárních filmů a následně práci s metodickými materiály.
Dějepis v 21. století (http://dejepis21.cz/dejepis-v-21-stoleti) jsou webové stránky oddělení vzdělávání Ústavu pro studium totalitních režimů zaměřené na výuku dějepisu a dějepisné vzdělávání. Portál spojuje práci výzkumníků z oboru historie a didaktiky, kteří vyvíjejí výukové materiály a metodiky. Pracují na rozvoji historického myšlení spíše než na sběru historických dat a vycházejí ze zásad konstruktivistického dějepisu.
Web České televize a jeho iVysílání poskytují velké množství dokumentárních a dramatických filmů vlastní produkce. Pouze část z nich je opatřena metodikou. Za pozornost rozhodně stojí projekt České století, které tuto metodiku obsahuje.
Slavné dny – Stream.cz (https://www.televizeseznam.cz/porad/slavnedny) nabízí krátké audiovizuální reportáže o dnech, které změnily tvář tohoto světa. K vybraným reportážím byly ve spolupráci s Občankáři.cz vypracovány metodické listy.
Paměť národa (https://www.pametnaroda.cz/cs) je jednou z nejrozsáhlejších sbírek vzpomínek pamětníků v Evropě. Sbírku Paměť národa spravuje obecně prospěšná společnost Post Bellum. Archiv obsahuje příběhy pamětníků, které vycházejí z audio - či videozáznamu vyprávěných vzpomínek. E-badatelna umožňuje přístup k celým, nesestříhaným nahrávkám, protokolům a dalším archiváliím.
Metodický portál RVP (https://rvp.cz/) byl realizován Národním ústavem pro vzdělávání. Materiály k výuce dějin 20. století jsou zveřejněny ve dvou odkazech: Moderní doba I – situace v letech 1914–1945 a Moderní doba II – soudobé dějiny.
IWitness (https://iwitness.usc.edu/sfi/) je digitální vzdělávací platforma vytvořená USC Shoah Foundation – Institutem pro vizuální historii a vzdělávání. Poskytuje přístup k více než 2 500 celoživotním filmovým vzpomínkám očitých svědků dvacátého století, zejména přeživších holokaustu a dalších genocid. Nabízí celou řadu různých typů e-learningových lekcí pro žáky. Kromě mnoha jiných jazyků jsou v IWitness k dispozici téměř dvě stovky rozhovorů v češtině.
Naši nebo cizí? (http://www.nasinebocizi.cz/) je projekt Židovského muzea v Praze v partnerství s Institutem Terezínské iniciativy, který se snaží měnit náhled na dějiny a soužití Židů, Čechů a dalších etnických skupin. Klade si za cíl zvýšit kvalitu vzdělávání o moderních židovských dějinách, otvírat nová či málo známá témata a umožnit vzdělávací využití nových dokumentů a výpovědí pamětníků.
Totalita.cz (http://totalita.cz/) mapuje historii Československa v letech 1945–1989 se zvláštním důrazem na mechanismy uchopení moci komunistickou stranou a způsob jejího uplatňování.
Mnoho učitelů se velmi často obrací i na volně dostupné materiály na YouTube, Wikipedii a otevřených či uzavřených facebookových skupinách. Nutno konstatovat, že jejich kvalita je značně proměnlivá a učitelé by měli být velmi pozorní při jejich výběru.
Pouhé memorování dat asi nebude ideálním přístupem k výuce dějepisu. Zdá se, že spíše debata nad pestrým výběrem zajímavých a relevantních pramenů, různé výukové postupy a schopnost zformulovat svůj postoj a názor jsou cesta, jak žákům pomoci najít svůj vztah k historii. K tomu, aby výuka dějepisu mohla být pro žáky poutavá, srozumitelná a žádoucí, patří i přehled, odkud čerpat inspirativní podněty.