Nové závěrečné zkoušky budou brzy povinné

Vydáno:

Od roku 2014/2015 by měla být v učebních oborech povinně zavedena nová závěrečná zkouška, která sjednotí požadavky na znalosti a dovednosti absolventů stejných učebních oborů na různých školách. Přibližně tři čtvrtiny škol už toto nové pojetí zkoušek přijaly dobrovolně.

Nové závěrečné zkoušky budou brzy povinné
 
Zoja
Franklová
Národní ústav pro vzdělávání
Pro každý učební obor se
vytváří jednotné zadání, které mohou školy využít při svých závěrečných zkouškách. Na tvorbě jednotných zadání spolupracují odborníci z různých oborů vyslaní Hospodářskou komorou ČR. Díky nim jsou
zadání v souladu s potřebami praxe
a současnou úrovní daného oboru.
„Očekáváme, že jednotné zadání využije v tomto školním roce ještě více škol než loni,“
uvádí hlavní manažerka projektu Dana Kočková z Národního ústavu pro vzdělávání, který má reformu závěrečných zkoušek na starosti. Školy doufají, že nové závěrečné zkoušky pomohou
zvýšit prestiž učebních oborů.
Dokončení reformy proběhne v projektu Nová závěrečná zkouška 2,který byl zahájen 1. dubna a navazuje na projekt NZZ ukončený k 31. březnu.
Oba projekty podporuje Evropský sociální fond.
Projekt Nová závěrečná zkouška 2
Doba trvání:
duben 2012 – červen 2014
Projekt řídí:
MŠMT
Řešitel:
Národní ústav pro vzdělávání
Financování:
Evropský sociální fond a státní rozpočet ČR
CO PŘINÁŠÍ NOVÉ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠKY ŠKOLÁM A ŽÁKŮM
V dotazníkovém šetření ve školním roce 2010/2011 uvedlo 95 % škol, že jednotné zadání přispívá ke srovnatelnosti výsledkůvzdělávání na různých školách. Stejný podíl škol si myslí, že využití jednotných zadání zvyšuje prestiž oborů s výučním listem. Tři čtvrtiny škol se domnívají, že jednotné zadání přispělo ke spolupráci se zaměstnavateli, což je pro rozvoj odborné školy velmi důležité. 90 % škol oceňuje také fakt, že už si učitelé nemusejí sami vytvářet zadání pro závěrečné zkoušky. Jednotné zadání jim tedy usnadnilo práci.
Podle předsedy Sdružení učňovských zařízení Karla Dvořáka je pozitivní také to, že žáci i učitelé věnují zkouškám větší pozornost. Učitelé stojí o to, aby se obnovila prestiž výučního listu, začínají tedy chystat zkoušky dříve a lépe s nimi seznamují své žáky. Ti pak mají větší motivaci a na závěrečné zkoušky se pečlivě připravují, aby dosáhli dobrých výsledků.
Tvorbě jednotných zadání pro školní rok 2011/2012 se věnovalo téměř 600 odborníků ze škol a praxe, kteří připravili celkem 113 jednotných zadání pro tříleté učební obory(kategorie H) i pro učební obory, v nichž se připravují žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (kategorie E). Školám vyučujícím učební obory jsou zadání
přístupná vždy od března
v informačním systému NZZ.
NOVÝ PROJEKT UMOŽNÍ DOKONČIT REFORMU ZÁVĚREČNÝCH ZKOUŠEK
Hlavním úkolem projektu
Nová závěrečná zkouška 2
bude
vytvořit jednotná zadání
tak, aby už
odpovídala rámcovým vzdělávacím programům.
Závěrečná zkouška by měla v roce 2015 odpovídat skutečnosti, že ji budou skládat žáci, kteří se již učili podle školních vzdělávacích programů. Zároveň bude podstatně
rozšířena databanka témat
pro jednotná zadání oborů kategorie H i E. Nová témata už se pak budou vyvíjet, pokud dojde k nějaké technologické změně nebo se bude inovovat rámcový vzdělávací program. Databanka témat by měla být natolik bohatá, že bude každý rok při zkouškách možné generovat pro žáky jiné zadání.
PÍSEMNÉ ZKOUŠKY SE BUDOU SKLÁDAT NA POČÍTAČI
„Systém pro písemnou zkoušku bude nastaven tak, aby si škola mohla vybrat, zdali budou žáci písemnou zkoušku realizovat na počítači, nebo ji budou jako doposud psát na papír,“
říká zástupce manažerky projektu Libor Berný a dodává, že zájem škol o elektronickou formu písemné zkoušky stoupá spolu s tím, jak se zkvalitňuje vybavení počítačových učeben.
Dalším krokem vpřed bude
zavedení e-learningového vzdělávání pro členy autorských týmů. Ti se díky tomu naučí distančně vytvářet jednotná zadání v informačním systému a dále s nimi pracovat.
NUTNÁ JE ÚPRAVA LEGISLATIVY
Pro povinné zavedení nové závěrečné zkoušky do všech škol, které vyučují učební obory, bude třeba
novelizovat školský zákon. Podle současné legislativy totiž není možné
generování témat písemné zkoušky na počítači
a nepočítá se v ní ani se samostatnou odbornou prací, která se v některých oborech žákům zadává. Zatím se to řeší tak, že na ní žáci pracují v rámci určitého předmětu a její výsledky pak u závěrečné zkoušky prezentují.
Standardní provoz závěrečných zkoušek
podle jednotného zadání by měl být po skončení projektu relativně levný a efektivní. Přitom by zavedení nové závěrečné zkoušky mělo přispět ke
zvýšení kvality učebních oborů
i prestiže jejich absolventů.

Související dokumenty