Nelíbila se mu učebnice matiky, tak si napsal vlastní

Vydáno:

Matematika je jedním z předmětů, kterých se studenti občas přímo děsí. Marek Liška si ale řekl, že to změní. Během studia na Gymnáziu J. K. Tyla v Hradci Králové začal doučovat matematiku své spolužáky. Dával dohromady své poznámky a příklady, až nakonec z malé sbírky příkladů s návodem na řešení vznikla regulérní učebnice matematiky pro střední školy. Je v mnoha ohledech přelomová a na první pohled jiná než běžné knížky. Studentům například tyká a vysvětluje jim, jak učivo použijí v běžném životě. V tuto chvíli je na trhu učebnice „Matika pro spolužáky 1“ pro první ročník střední školy, které se do dneška prodalo přes 16 000 kusů učebnic a pracovních sešitů. A mladý autor se svým týmem píše další díly.

Učebnice

Nelíbila se mu učebnice matiky, tak si napsal vlastní
Aneta
Hanousková,
studentka Univerzity Palackého v Olomouci, členka týmu učebnice Matiky pro spolužáky
Učebnic matematiky existují desítky. Ani s jednou ale nebyl Marek Liška jako běžný středoškolák stoprocentně spokojený. „Když nám náš učitel matematiky zadal nějakou úlohu na doma, všichni se doma danou látku učili. Pak ale přišli do školy a vůbec to neuměli. Tak jsem si říkal, že někde musí být problém. Nakonec mi došlo, že učivo z učebnice absolutně nikdo nechápe,“ říká mladý matematik. Sám s příklady nikdy problém neměl, řada jeho kamarádů ale s výpočty bojovala. Ve druhém ročníku gymnázia tak Marek Liška začal dávat do kupy vlastní sbírku příkladů s okomentovanými výpočty. Cílem bylo doučit matematiku spolužáky ve třídě pomocí webové stránky, kde najdou k jednotlivým příkladům i návody. V té době se k němu přidal kamarád Marek Fanderlik a cíle se o dost zvětšily. Dva Markové si řekli, že vytvoří plnohodnotnou učebnici matematiky.
Před čtyřmi lety vznikla první verze, kterou celý školní rok testovali sami studenti a pedagogové na mateřském Gymnáziu J. K. Tyla. Oba Markové si pravidelně chodili nejen pro slova chvály, ale samozřejmě i kritiky. „Bez odborné garance, podpory a hlavně spolupráce s pedagogy bychom daleko nedošli,“ nezapomíná dodat autor Marek Liška, dnes student Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy. Učebnice se stále vyvíjela. Vznikla originální grafika, seřadily se kapitoly, sjednotil se text. V maturitním ročníku Markové vytvořili webové stránky, sehnali první sponzory a vyhráli regionální soutěž Rozjezdy roku.
V létě 2015 vznikla finální podoba učebnice. „Text v učebnici jsme převedli do druhé osoby, tzv. na tykačku, u každé kapitoly se studentovi snažíme vysvětlit, jak danou látku využije v běžném životě a proč je pro něj důležitá z hlediska matematických souvislostí,“ vysvětluje Liška. Příklady ze života jsou základem, zapomeňte na počítání vzdálenosti vozidel A a B, v učebnici se jezdí z Hradce do Košic, průniky intervalů nejsou strohé definice, ale počítá se, kdy firma může udělat poradu zaměstnanců, když má každý zaměstnanec čas v jiný den a hodinu. Učebnici nechybí vtip. „To je ale blbec na druhou,“ začíná například kapitola Mocniny, „zde si konečně uvědomíš, co přesně to znamená.“ Knížka obsahuje i moderní prvky. Příklady k procvičení mají QR kódy, které po načtení chytrým telefonem uživatele odkážou na webové stránky, kde najde postupy řešení.
Učebnice od nového roku prošla řadou změn. Už není jedna, ale je rozdělena na dvě části. Navíc se přidaly i pracovní sešity ke každé části zvlášť. „Upravujeme je opět díky poznatkům z praxe. S několika pomocníky jsme v zimě objížděli školy nejen ve východních Čechách, ale například i v Praze nebo v Ústeckém kraji. Sesbírali jsme obrovské množství reakcí a názorů od dalších pedagogů i studentů,“ dodává autor. Celý tým nyní slaví úspěch. Matika zaujala už několik desítek škol po celé České republice. „Jsme nadšeni, protože nás samy školy začaly ke konci školního roku oslovovat, že by chtěly podle našich učebnic učit. V září 2016 tedy poprvé míříme do několika stovek školních lavic, konkrétně do 30 středních škol napříč republikou. A to rozhodně není konečné číslo,“ usmívá se Marek Liška.
Celý tým neustává v tvrdé práci. Marek Liška zastává pozici odborného dohledu nad středoškolskými studenty, kteří se podílejí na tvorbě dalších dílů učebnice. Cílem je pokrýt komplexně středoškolské učivo matematiky, tzn. vytvořit další tři díly včetně pracovních sešitů. Projekt tedy nejen že pomáhá studentům zvládnout učivo, zároveň je podporuje i materiálně. „Studentům dáváme možnost podílet se na tvorbě naší knížky, samozřejmě formou brigády. Chtěli jsme jim nabídnout možnost mít jinou práci než jen v nějakém fastfoodu,“ uzavírá Liška. Tím mladí matematici pro tuto věkovou skupinu vytvořili jedinečnou možnost brigády v Královéhradeckém kraji. Projekt tím potvrdil svou filozofii: matika pro spolužáky, studenti studentům.
Matika pro spolužáky už se dostala silně do povědomí středoškoláků a také jejich rodičů. O učebnici přineslo článek celostátní vydání deníku Mladá fronta DNES, Marek Fanderlik byl hostem internetové televize DVTV a spolu s Markem Liškou také vystoupil v pořadu České televize Fokus Václava Moravce. Informace o celém projektu najdete na webu www.matikaprospoluzaky.cz, kde je také možnost učebnici zakoupit v našem e-shopu. Najdete nás i na Facebooku jako Matika pro spolužáky. V případě, že se vám náš projekt líbí a měli byste zájem zapojit se do něj, kontaktujte nás na e-mailu a.hanouskova@matikaprospoluzaky.cz.
Martin Liška

Související dokumenty