Fantastické karty: Originální česká hra, která probouzí zvídavost

Vydáno:

Karty, se kterými se dá hrát mnoho originálních vzdělávacích her o různé obtížnosti, jsou ve světě chytrých hraček novinkou. Fantastické karty v sobě spojují tradici karetních her i moderní dobu, kdy lze jeden nástroj, například chytrý telefon, využít pro nespočet rozličných aktivit. Karty v sobě ukrývají celý svět. Nadšený bude každý, kdo má rád hlavolamy, logické rébusy a postřehové hry. Na své si přijdou i kreativci, vypravěči a příznivci znalostních soutěží. Fantastické karty jsou cennou pomůckou pro studenty při přípravě na maturitu i jiné zkoušky a pro učitele při suplování všech předmětů. Že to zní příliš fantasticky? Pojďme se společně podívat do světa her, kde jsme limitováni jen vlastní fantazií, dovednostmi a znalostmi.

Co jsou Fantastické karty

Balení obsahuje celkem 100 karet, z nichž každá je jedinečná svým designem i obsahem. Na každé kartě jsou „čísloobrázky“ - symboly, v nichž jsou ukryta čísla. Díky nim se s kartami dají hrát matematické, dějepisné a logické hry. Konkrétní symboly na jednotlivých kartách jsou pečlivě vybrány tak, aby významově obsáhly co nejvíce ze světa, ve kterém žijeme. Jsou tak vhodným nástrojem ke vzdělávacím hrám, při nichž je kladen důraz na rozvoj vyjadřovacích schopností v mateřštině i cizích jazycích. Uživatelé se přirozeně dostávají od málo exaktního sdělování k pregnantnímu vyjádření myšlenky a k obhajobě vlastního názoru. Karty jsou také ideální platformou pro vědomostní hry - jednotlivé symboly jsou chápány jako indicie pro pojmy například z oblasti literatury, dějepisu, zeměpisu či umění. Symboly na kartách navíc vytvářejí logický systém, zapamatovat si přiřazení čísel k obrázkům tedy není nijak obtížné.
Fantastické karty jako cenná pomůcka při suplování
Komenského škola hrou bývá vysokou metou. Přesto (anebo právě proto) bychom se s vámi rádi podělili o několik návodů, jak vzdělávací hry včlenit do výuky. Představte si, že vaší doménou je čeština a literatura a že suplujete matematiku v 1. ročníku. Mission Impossible? Nikoliv! Potrénujete se žáky schopnost počítat z hlavy: sáhněte po osmi kartách, přiložených k časopisu. Žákům dejte do ruky šest vybraných karet (všechny karty kromě karty se psem a karty s býkem). Psa a býka vyložte vedle sebe, sestavte z nich dvojciferné číslo 94. Je na žácích, aby ze všech zbylých karet vytvořili příklad, jehož výsledkem bude právě 94. Ano, nesmí jim zbýt ani jedna karta. Z karet stejného druhu lze tvořit víceciferná čísla, tedy například kočka (8) + lev (0) = 80. [Možné řešení: 80 + 5 + 7 + 6 - 4 = 94]
Jakmile budou hotovi, požádejte je, ať vymyslí další možné řešení. [Například: 85 + 6 + 4 - 70] Pokud budou někteří z nich lační po složitějším zadání, vyzvěte je, ať zkusí vymyslet příklad, jehož výsledkem bude jedno z trojciferných čísel, které lze z osmi přiložených karet (cifer) složit. Nyní je vše jinak: učitel matematiky supluje dějepis. Nemožné? Ne tak docela. Nabídněte žákům, že budou hrát dějepisné Prší. Jejich úkolem je na kartu na odhazovacím balíčku přikládat z ruky tak, aby vznikl letopočet, který jsou schopni pojmenovat. Pracuje se jen s posledním dvojčíslím (tedy například 1492 je 92, 1993 je 93, 2016 je 16). Dejme tomu, že na odhazovacím balíčku leží pro ilustraci karta s číslem 8 a jedna skupina žáků má v ruce karty s čísly 6, 7, 9. Vybaví si, že v roce 1789 byla dobyta Bastila. Odhodí proto kartu s číslem 9 a letopočet pojmenují. Na vrchu odhazovacího balíčku je tedy nyní karta s číslem 9 a na řadě je druhá skupina, která má v ruce mimo jiné nulu, tak ji odhodí a řekne: „První polistopadové volby v Československu v roce 1990.“ Učitel matematiky, pokud je nadšený historik, jim může prozradit, že on sám by řekl 1890, kdy byly při sčítání lidu v USA poprvé použity děrné štítky. Když skupina neví (tj. nemůže hrát), „lízne si“ kartu. Vyhrává ta skupina, která se jako první zbaví karet. 
 
Pokud někdo pojme podezření, že protivník neříká pravdu (ať už omylem, či proto, že blafuje), může si vzít tzv. jestřábí oko (podívat se do encyklopedie a tak ověřit správnost odpovědi). Pokud se ukáže, že si ho vzal neoprávněně, bere si trestnou kartu. Pokud oprávněně, tak si dvě karty navíc bere naopak autor nesprávného údaje.
 
Další nápady, jak využít karty ve výuce matematiky na střední škole, výuce jazyků a procvičování faktografických znalostí (například z dějepisu, literatury či základů společenských věd), si můžete přečíst na našem webu www.fantastickekarty.cz. Žáky bude určitě zajímat, jak se připravit na maturitu z literatury a z dějepisu bez stresu. Učitelé zase ocení, že karty mohou posloužit jako tzv. krabička poslední záchrany při výuce. Podnítí zájem o předmět a poslouží i jako téměř nevyčerpatelný zdroj smysluplných výplňových aktivit pro talentované studenty. V neposlední řadě je dobré zmínit, že ztráta jedné či několika karet takřka neomezuje využití tohoto českého vynálezu. Budeme rádi, když karty pomůžou i vám a vašim studentům ve škole a možná i mimo ni. Závěrem nechme promluvit zkušené uživatele.
Zkoušel jsem hrát s kamarády. Nápad se jim líbil a překvapilo mě, jaké souvislosti někteří dokázali vytvořit. Symboly jsou jednoduché a lze k nim asociovat spoustu věcí. Zkoušeli jsme vždy vybrat několik karet a vymýšlet spojitosti jako na facebookových stránkách a dost jsme se bavili. Ptal jsem se jich, jestli by je doporučili a jestli se jim líbí nápad jejich využití ve škole, a shodli jsme se, že karty určitě stojí za vyzkoušení a ve škole by se mohly uplatnit například při psaní slohových prací - příběh, úvaha, volné téma -, ale i v jiných předmětech.
Ondřej Motlíček, student na Gymnáziu Šumperk, trojnásobný vítěz Logické olympiády
Fantastické karty jsou parádním zpestřením výuky konverzací v angličtině stejně jako nástrojem podporujícím kreativní myšlení, plynulost projevu a propojení více myšlenkových procesů naráz. Variabilita a kombinační možnosti hry vám zaručí nikdy nekončící originální zábavu, která jen tak lehce nezevšední. Karty jsou skvělé nejen z pedagogického hlediska, ale i jako příjemné zpestření party s přáteli u piva nebo pro zahnání dlouhé chvíle při cestování. Propojování prvků numeriky, obrázků a barev je originální, u menších podpoří kognitivní vývoj a nám dospělým zajistí veselou zábavu.
Martin Kalivoda, pedagog výchovy prožitkem, Mensa gymnázium, o. p. s.
Nejvíce děti nadchlo vyprávění příběhů pomocí karet, u toho jsme se hodně nasmáli. Skvělé na podporu tvořivosti, vyjadřovacích schopností, stmelení rodiny či jiné skupiny.
Lenka Marková, speciální pedagožka, Rokytnice nad Jizerou
Největší přínos Fantastických karet pro (nadané) žáky spatřuji v boření navyklých hranic a podpoře kreativity. Svou podstatou karty nabízejí možnost narušit stereotypní pohled na hry (včetně těch didaktických), protože otevírají obrovský prostor pro tvorbu vlastních her (aktivit) podle vlastních pravidel. Což zaprvé vybočuje ze schématu „vysvětlení pravidel“ - „aktivita“ -„vyhodnocení/určení vítěze“, zadruhé nenásilnou formou žáky nutí k zodpovědnosti za vlastní pravidla a zatřetí je to zábavné.
Mgr. Štěpán Peterka, Národní institut pro další vzdělávání, metodik specialista pro podporu talentovaných, Praha
POZNÁMKA REDAKCE
Součástí tohoto čísla časopisu je dárkový balíček s několika kartami.

Související dokumenty