ECVET v projektech mezinárodní mobility v programu Erasmus+

Vydáno:

Přínosy odborných stáží v zahraničí jsou dlouhodobě kladně hodnoceny jak ze strany samotných účastníků stáží, žáků středních odborných škol a odborných učilišť, tak ze strany škol a v neposlední řadě i zaměstnavatelů. Jejich pozitiva spočívají zejména v osvojení si nových odborných znalostí a dovedností, ve zlepšení schopnosti komunikovat v cizím jazyce a také v rozšíření všeobecného rozhledu účastníků stáže. Výsledků stáží se pak může využívat ve prospěch vysílající organizace, proto stojí za to stáže, respektive mobilitu podporovat.

ECVET v projektech mezinárodní mobility v programu Erasmus+
PhDr.
Alena
Tříšková,
členka Národního týmu expertů ECVET při Domu zahraniční spolupráce
Jedním z evropských nástrojů na podporu rozvoje mobility je Evropský systém přenosu kreditů v odborném vzdělávání a přípravě (ECVET). Ten mimo jiné požaduje, aby organizace, která hodlá své studenty vyslat na stáž do zahraničí, co nejpřesněji specifikovala znalosti a dovednosti, jež si mají účastníci prostřednictvím stáže osvojit. Jeho dalším přínosem je zjednodušení způsobu ověřování a uznávání znalostí a dovedností získaných na stáži. Uplatňuje se v něm totiž zásada, že jejich osvojení na závěr stáže ověří přijímající organizace (a vystaví o tom příslušný dokument) a vysílající organizace tak již nemusí toto osvojení znovu ověřovat.
Zatímco v letech 2012 a 2013 se u nás zásad systému ECVET využívalo jen v několika málo pilotních projektech, od roku 2014 se začaly aplikovat v širším měřítku. Tento rok byl prvním rokem implementace evropského programu na podporu vzdělávání Erasmus+, v jehož rámci se také podporují a realizují projekty mezinárodní mobility žáků odborných škol (Klíčová akce 1 - Projekty mobility osob). Výsledkem bylo, že ze 147 schválených projektů mobility osob v odborném vzdělávání a přípravě z Výzvy 2014 se v 63 projektech (to jest asi ve 43% celkového počtu projektů) jejich předkladatelé rozhodli použít zásady ECVET. Ve Výzvě 2015 jejich počet vzrostl na 75% a v dalších obdobích lze předpokládat, že postupně stále více projektů bude tyto zásady také uplatňovat.
Mezi příklady úspěšné implementace zásad ECVET v projektech mobility osob patří Střední škola strojní, stavební a dopravní v Liberci se svým projektem Za zkušenostmi a dovednostmi do Evropské unie, ve kterém byly stáže zaměřeny na technické obory z oblasti strojírenství. Další školou je Integrovaná střední škola ve Vysokém nad Jizerou a její projekt Odborné stáže techniků v Evropě.
Projekt Za zkušenostmi a dovednostmi do Evropské unie byl realizován ve spolupráci se dvěma partnery z Německa a jedním z Velké Británie. Žáci absolvovali třítýdenní stáže určené žákům tříletých učňovských oborů a žákům oborů maturitních. Účastníci měli možnost absolvovat část vzdělávání v podmínkách materiálně lépe vybavených dílen nebo firem, pod vedením odborníků z praxe, navíc v jiné zemi EU a v cizím jazyce. Převažovala angličtina, která je hlavním dorozumívacím jazykem v Evropě i mimo ni, částečně také němčina, která je jazykem našich sousedů. Na základě rozhovorů s účastníky, pedagogickým dohledem a zástupci zaměstnavatelů bylo vyhodnoceno, že byly splněny všechny dílčí cíle:
1.
profesní rozvoj účastníků stáží a zvýšení jejich šancí na trhu práce - účastníci získali nové poznatky ze studovaného oboru a prohloubili své dosavadní znalosti a dovednosti, získali poznatky a zkušenosti v oblasti kultury práce, jednání a vztahů v pracovním procesu;
2.
osobní rozvoj žáků - zvýšila se jejich samostatnost, schopnost rozhodovat se, sebevědomí;
3.
žáci se dobře adaptovali na pobyt v cizí zemi;
4.
rozvinula se schopnost komunikovat v cizím jazyce;
5.
účastníci si ověřili, že zvládají úkoly související s výkonem povolání v jiné zemi EU a někteří z nich jsou připraveni se po skončení studia o takové zaměstnání ucházet.
Projektu Odborné stáže techniků v Evropě se účastnili žáci z Integrované střední školy ve Vysokém nad Jizerou.
Přijímacími organizacemi byly partnerské školy v Polsku a na Slovensku. Stáže na Slovensku se zúčastnili žáci učebního oboru opravář lesnických strojů a stáže v Polsku se zúčastnili žáci učebního oboru mechanik-opravář motorových vozidel. Stáže se zaměřily na rozvoj odborných kompetencí žáků v oblasti opravárenství automobilové a speciální lesní techniky, diagnostiky závad a jejich odstraňování, na speciální svářecí metody využívané v opravárenské praxi, simulaci závad na cvičných panelech a základy práce s diagnostickými přístroji.
Jelikož byly obě stáže realizovány dle zásad ECVET, splnili také všichni účastníci kromě úkolů daných programem stáže také dvě učební jednotky profesně zaměřené na jejich odbornost. Díky zapojení do systému ECVET a společnému stanovení jednotek výsledků učení se žáci vrátili ze stáží s potvrzenými dovednostmi a znalostmi a toto hodnocení je žákům uznáno a započítáno do jejich běžné klasifikace. Hmatatelným výstupem je certifikát a Europass - Mobilita, kde má každý stážista zaznamenány získané znalosti a dovednosti, které si osvojil.
Výsledkem obou stáží byly zpracované jednotky výsledků učení, které mohou být úspěšně využity při realizaci příštích stáží v oboru a dále zapojeny do systému vzdělávání školy. Každá jednotka výsledků učení by měla mít shodný formát a obsahovat tuto strukturu:
-
název jednotek výsledků učení,
-
určení kvalifikace, k níž se jednotka vztahuje,
-
stupeň EQF,
-
formulace očekávaných výsledků učení,
-
specifikace způsobů ověření očekávaných výsledků učení.
Střední škola strojní, stavební a dopravní v Liberci v rámci svého projektu vytvořila jednotku výsledků učení pro stáž v Německu s názvem Tesařské spoje dřev. Tato jednotka splňuje všechny náležitosti doporučené systémem ECVET.
V projektu Integrované střední školy ve Vysokém nad Jizerou byly vytvořeny čtyři jednotky výsledků učení vztahující se k oborům vzdělání v oblasti opravárenství. Těmito jednotkami jsou: výměna oleje, výměna pneumatik, výměna řetězu motorové pily, koutový svar - obloukové svařování. Jednotky jsou zpracovány velmi kvalitně a jistě budou využity při dalších stážích. Jsou příkladem dobré praxe a mohou být inspirací pro odborné školy se shodnými nebo příbuznými obory vzdělání.
Předpokládáme, že i v příštím roce se bude systém ECVET zdárně rozvíjet díky projektům mobilit a jeho zásady budou sloužit ke zkvalitnění stáží, aby byly větším přínosem pro žáky, školy i zaměstnavatele díky transparentnímu definování výsledků učení a jejich hodnocení.
Více informací na www.naerasmusplus.cz.
Za obsah sdělení odpovídá výlučně autor. Sdělení nereprezentuje názory Evropské komise a Evropská komise neodpovídá za použití informací, jež jsou jeho obsahem.