• Oblíbené
  • Poznámka

Činnost střední školy - aktuální činnosti a některé očekávané změny

Vydáno:

Článek vyčleňuje některé činnosti uskutečňované v přípravném týdnu, prvním čtvrtletí školního roku 2016/2017 a některé očekávané změny vztahující se k této době.

Přípravný týden
Základní činnosti realizované v průběhu přípravného týdne jsou popsány v článku publikovaném ve Speciálu pro střední školy č. 4/2015. Jako novou činnost související s poskytováním podpůrných opatření lze doporučit kontrolu platnosti doporučení vydaných školskými poradenskými zařízeními do 31. 8. 2016 a informování nezletilých žáků a jejich zákonných zástupců a zletilých žáků o možnosti poskytovat podpůrná opatření podle uvedených doporučení nejdéle do 1. 9. 2018 (viz § 32 odst. 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných).
Maturitní zkouška v podzimním zkušebním období roku 2016
Shrňme základní termíny zaznamenané v pomyslném pracovním diáři ředitele střední školy, které jsou spojeny s maturitní zkouškou v podzimním zkušebním období roku 2016:
-
MŠMT určilo konkrétní termíny konání didaktických testů a písemných prací společné části maturitní zkoušky v podzimním zkušebním období roku 2016 od čtvrtka 1. září 2016 (od 12:00 hodin) do středy 7. září 2016. Jednotné zkušební schéma určí ministerstvo nejpozději do 15. srpna před konáním maturitní zkoušky a zveřejní je způsobem umožňujícím dálkový přístup.
-
Ústní zkoušky společné části v podzimním zkušebním období roku 2016 se konají v období od 11. září do 20. září a zkoušky profilové části maturitní zkoušky v období od 1. září do 20. září.
-
Výsledky didaktických testů zpřístupní Centrum ředitelům škol prostřednictvím informačního systému nejpozději 10. září 2016.
-
Hodnocení písemných prací z českého jazyka a literatury předává ředitel školy Centru prostřednictvím informačního systému do 13. září 2016.
-
Centrum zpřístupní výsledky písemných prací z cizího jazyka řediteli školy do 3 pracovních dnů od shromáždění hodnocení všech písemných prací z cizího jazyka žáků příslušné třídy.
-
Centrum zpřístupní výsledky celkového hodnocení nejpozději do 2 pracovních dnů od shromáždění výsledků jednotlivého žáka řediteli školy.
-
Centrum zpřístupní Protokol o výsledcích společné části maturitní zkoušky žáka řediteli školy nejpozději do 2 pracovních dnů od shromáždění výsledků jednotlivého žáka.
Maturitní zkouška v jarním zkušebním období roku 2017
Tradiční úkol ředitele střední školy, který plní již na podzim, je určení nabídky povinných a nepovinných zkoušek profilové části maturitní zkoušky pro jarní zkušební období roku 2017. Uvedené zkoušky ředitel školy určí podle rámcového a školního vzdělávacího programu, včetně formy a témat těchto zkoušek. Zveřejní toto své rozhodnutí na veřejně přístupném místě ve škole a současně též způsobem umožňujícím dálkový přístup, a to nejpozději 7 měsíců před konáním první zkoušky profilové části maturitní zkoušky.
Relativní „novinku“ spojenou s profilovou částí maturitní zkoušky - nahrazující zkoušku z cizího jazyka - spojuje s jarním zkušebním obdobím 2017 Informace o standardizovaných jazykových zkouškách nahrazujících zkoušku z cizího jazyka profilové části, které ředitel školy může zvolit pro konání maturitní zkoušky v jarním a podzimním zkušebním období 20171). Uvedenou informaci MŠMT zveřejnilo na webových stránkách 31. března 2016.
Průběh vzdělávání
Důležitou informací pro některé žáky středních škol je Vyhlášení pokusného ověřování znalostí středoškolské matematiky podle katalogu požadavků pro výběrovou zkoušku z matematiky (dále jen „Matematika+“) na školní rok 2016/2017 a další.2) Důvodem je skutečnost, že některé vysoké školy zohlední výsledek zkoušky Matematika+ ve svých kritériích pro přijímací řízení ke studiu na vysoké škole či ve svých stipendijních programech. Způsoby zohlednění zkoušky Matematika+ jednotlivými fakultami vysokých škol zveřejní Centrum způsobem umožňujícím dálkový přístup nejpozději do 15. listopadu školního roku 2016/2017.
Praktické vyučování
Pro průběh praktického vyučování ve školním roce 2016/2017 je důležité Doporučení k zabezpečení jednotného postupu při uzavírání smlouvy o obsahu, rozsahu a podmínkách konání praktického vyučování realizovaného na pracovištích fyzických či právnických osob, které mají oprávnění k činnosti související s daným oborem vzdělání3), které vydalo MŠMT. Z uvedeného doporučení (doplněného vzorem smlouvy) vybírám:
-
Součástí smlouvy má být vždy prohlášení poskytovatele, že má oprávnění k podnikatelské činnosti v oboru, ve kterém bude realizováno praktické vyučování, doložené u právnické osoby předmětem podnikání ve výpisu z obchodního rejstříku a u fyzické osoby živnostenským listem.
-
V rámci vymezení časového rozvrhu praktického vyučování a vymezení počtu žáků, kteří se účastní praktického vyučování, se doporučuje v případě dělení žáků na skupiny, např. lichý týden / sudý týden, dělení žáků na konkrétní termín apod., tuto skutečnost ve smlouvě uvádět včetně počtu žáků. Dále se doporučuje uvádět i termíny, ve kterých se praktické vyučování neuskuteční např. z důvodu prázdnin.
-
V článku Závazky poskytovatele se mimo jiné doporučují ujednání přímo nebo zprostředkovaně související se zajištěním bezpečnosti a ochrany zdraví žáků:
a)
doporučuje se sjednat povinnost poskytovatele přijmout opatření k zajištěné bezpečnosti a ochrany zdraví při praktickém vyučování, včetně ochranných opatření, která musejí být přijata, zejména s uvedením osobních ochranných pracovních prostředků a k zajištění hygienických podmínek při praktickém vyučování; povinnost ve spolupráci s pověřeným pracovníkem školy zajistit prošetření příslušnými orgány případné úrazy žáků a zajistit nápravná opatření; povinnost neprodleně oznámit škole pracovní úraz žáka a zaslat škole kopii záznamu o úrazu;
b)
doporučuje se nepřipustit možnost dohledu na žáky jiné osoby, než je instruktor;
c)
doporučuje se sjednat důležité oprávnění poskytovatele: v případě závažných okolností je poskytovatel oprávněn rozhodnout o tom, že žák nebude pokračovat v praktickém vyučování, a to zejména v případech, kdy žák závažným způsobem poruší platné a účinné právní předpisy, interní předpisy, s nimiž byl seznámen, pravidla slušného chování, docházku v době praktického vyučování a ostatní náležitosti upravené smlouvou o zajištění praktického vyučování.
-
V článku Závazky školy se mimo jiné doporučuje:
a)
sjednat činnost koordinátora; dále pedagogického pracovníka školy, který úzce spolupracuje s instruktorem;
b)
sjednat (ve spolupráci s poskytovatelem) zajištění prokazatelným způsobem seznámení instruktorů žáků z oblasti vzdělávání žáků a zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví;
c)
sjednat povinnost školy (ve spolupráci s poskytovatelem) zajistit základní poučení žáků o obecných principech zachovávání mlčenlivosti a ochrany dat poskytovatele, se kterými se při výkonu praktického vyučování u poskytovatele setkají; zajistit poučení žáků o jejich právech a povinnostech při praktickém vyučování na pracovištích poskytovatele.
Očekávaná legislativně-technická změna vyhlášky č. 13/2005 Sb.
V návaznosti na novelu školského zákona se očekává legislativnětechnická změna v § 21 vyhlášky č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, kdy se slova „se zdravotním postižením“ nahradí slovy „uvedeného v § 16 odst. 9 školského zákona“. Proto se očekává, že § 21 bude s účinností od 1. září 2016 znít: V případě uvolnění žáka uvedeného v § 16 odst. 9 školského zákona z vyučování ředitel školy na základě doporučení školského poradenského zařízení zajistí náhradní způsob vzdělávání žáka nebo náhradní činnosti v době vyučování příslušného předmětu. Na první nebo poslední vyučovací hodinu lze žáka uvolnit bez náhrady.
Očekávaná novela vyhlášky č. 177/2009 Sb.
Obdobné legislativně-technické změny se s účinností od 1. září 2016 očekávají i v případě vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou [§ 1 písm. c), § 20 odst. 2, § 20 odst. 6, Příloha č. 2, Příloha č. 3].
V ustanoveních § 20 odst. 1, 3 až 5 vyhlášky se s účinností od 1. října 2016 očekává změna, na základě které se uzpůsobení podmínek pro konání maturitní zkoušky bude podmiňovat doporučením školského poradenského zařízení, nikoliv posudkem.
Shrnutí
V přípravném týdnu je účelné se mimo jiné zaměřit na kontrolu doby platnosti doporučení vydaných školským poradenským zařízením do 31. srpna 2016 a možnost poskytovat podpůrná opatření podle uvedených doporučení.
V prvním čtvrtletí školního roku 2016/2017 je účelné se zaměřit na činnost související s informováním žáků a spoluprací se sociálními partnery, a to jak v tradičních činnostech (maturitní zkouška v podzimním a jarním zkušebním období), tak v relativně nových činnostech (zkouška Matematika+, nahrazující zkouška z cizího jazyka, nová formulace smlouvy o praktickém vyučování).
Očekávané změny vyhlášky č. 13/2005 Sb. a vyhlášky č. 177/2009 Sb. mají většinou legislativně-technický charakter.
1 Viz Informace MŠMT o zkouškách určených k nahrazování zkoušek z cizího jazyka profilové části maturitní zkoušky konané v roce 2017 [online]. [cit. 2016-06-05]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/stredni-vzdelavani/informace-msmt-o-zkouskachurcenychk-nahrazovani-zkousek-z-1.
2 Viz Zkouška Matematika+ od roku 2017 [online]. [cit. 2016-06-05]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/stredni-vzdelavani/pokusne-overovani-vyberove-zkousky-ze-stredoskolske-1.
3 Viz Metodické doporučení k zabezpečení jednotného postupu při uzavírání smlouvy o obsahu, rozsahu a podmínkách konání praktického vyučování [online]. [cit. 2016-06-05]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/stredni-vzdelavani/metodicke-doporu ceni-k-zabezpeceni-jednotneho-postupu-pri.

Sdílení dokumentu

Poznámka k dokumentu