Centrum fiktivních firem slaví dvacet let od svého založení

Vydáno:

Fiktivní firma je v současné době na více než stovce středních odborných škol běžnou součástí přípravy budoucích absolventů pro praxi. Ročně tímto předmětem projde přes 3 500 žáků. Za uplynulých 20 let si práci ve fiktivní firmě vyzkoušelo více než 50 tisíc středoškoláků.

Centrum fiktivních firem slaví dvacet let od svého založení
Mgr.
Alžběta
Polzová
 
tisková mluvčí, Národní ústav pro vzdělávání
Do České republiky pronikla myšlenka tohoto praktického předmětu díky prof. Slanařovi z Vídně a doc. Miloslav Rotport ji přivedl k životu tím, že založil
Centrum fiktivních firem
(dále také „CEFIF“). To zahájilo svou činnost 16. listopadu 1992 na Vysoké škole ekonomické a středoškoláci po celé České republice získali možnost nejen zakládat své fiktivní firmy, ale také obchodovat mezi sebou. Fiktivní firma totiž simuluje činnost reálného podnikatelského subjektu, díky čemuž si žáci mohou vyzkoušet, jak uplatnit nově nabyté teoretické znalosti v praxi.
Dnes je výuka ve fiktivní firmě jednou ze dvou celorepublikově působících aktivit zaměřených na
rozvoj podnikatelských dovedností studentů
středních škol (druhou je Junior Achievement Czech Republic) a pomáhá tím naplňovat záměr Evropa 2020.
FIKTIVNÍ FIRMA V KURIKULU
Fiktivní firmy byly původně určeny především pro žáky obchodních akademií, ale své nezastupitelné místo dnes mají na středních školách s jiným zaměřením a také na některých vyšších odborných školách a nástavbách. Začínají se objevovat první
zájemci o výuku fiktivní firmy
ve tříletých učebních oborech.
Do kurikula byla fiktivní firma zařazována jako výběrový předmět pro žáky třetích a čtvrtých ročníků, ale v posledních letech bývá čím dál častěji vyučována jako povinný předmět.
„Tento předmět má tu výhodu, že práce ve fiktivní firmě žáky obvykle velmi baví a jsou mnohem lépe motivovaní naučit se i nezáživnou, ale pro reálný život nepostradatelnou administrativu,“
vysvětluje Ing. Lukáš Hula, současný vedoucí Centra fiktivních firem.
Ke konci roku 2012 evidoval CEFIF celkem zhruba 3 500 žáků, z toho cca 70 % dívek, což je dlouhodobě konstantní poměr. Tato disproporce je dána skutečností, že fiktivní firma je vyučována hlavně na středních školách s ekonomickým zaměřením, kde se vzdělávají především dívky. Fiktivní firma pozitivně působí také na rozvoj podnikatelských dovedností handicapovaných žáků. V síti CEFIF jsou zaregistrovány dvě školy, které mají fiktivní firmy složené jenom z handicapovaných žáků, a jedna, kde se také podílejí na chodu firmy.
„KRYSTAL“ - PRVNÍ FIKTIVNÍ FIRMA
Vůbec
první fiktivní firmu
„Krystal“
založili žáci z pražské Českoslovanské akademie obchodní v roce 1993 a tradice fiktivních firem se na škole drží dodnes. Mezi žáky patří tento předmět k oblíbeným a pozitivně ho hodnotí i sami vyučující:
„Ve fiktivkách leckdy příjemně překvapí právě ti žáci, kteří v odborných předmětech příliš dobré známky nemají. Předmět totiž v žácích podporuje podnikavost a podněcuje je k tomu, aby sami přicházeli s nápady, které chtějí realizovat,“
říká Ing. Lenka Kociánová, která fiktivní firmu na ČAO učí.
Mezi současnými fiktivními firmami figurují nejčastěji prodejci oblečení, elektroniky a kosmetiky, cestovní kanceláře, pohostinství, knihkupectví, reklamní agentury. V historii se ale objevily i
ne příliš obvyklé společnosti
(např. prodejce zbraní, letiště, nemocnice či pohřební služba).
Pokud se žáci rozhodnou, v jakém oboru budou podnikat, a mají zájem si založit firmu, musejí napřed provést všechny úkony, jako by šlo o skutečný podnik. Musejí se tedy rozhodnout, jakou zvolí pro své podnikání právní formu, zažádat si o živnostenský list nebo koncesní listinu,
poslat žádost o otevření běžného účtu
do některé z fiktivních bank, přihlásit se k placení zdravotního pojištění atd.
CEFIF A MEZINÁRODNÍ SPOLUPRÁCE
Všechny tyto úkony již 20 let administruje právě Centrum fiktivních firem, které je od roku 2002
součástí Národního ústavu pro vzdělávání.
CEFIF simuluje činnosti živnostenského a finančního úřadu, obchodního rejstříku, zdravotní, sociální a komerční pojišťovny a mnoha dalších institucí. Dále pak připravují pracovníci Centra metodické školení pro vyučující a poskytují také individuální konzultace na školách. Zároveň podporují organizátory veletrhů fiktivních firem, na kterých mají žáci šanci předvést, jak jsou schopni své firmy prezentovat a uspět ve srovnání s konkurencí.
Veletrhy fiktivních firem
se konají nejen na regionální, ale také na mezinárodní úrovni.
„Nejvíce českých firem se z ekonomických důvodů účastní mezinárodních veletrhů v Praze a na Slovensku, ale své zástupce jsme v loňském roce měli i na veletrzích ve Finsku, Nizozemsku a Rakousku,“
informuje referentka Centra fiktivních firem Dana Batelková.
Také naše metropole každoročně vítá studenty ze zahraničí a dává prostor k obchodování na mezinárodní úrovni. Letos tento „vrchol sezony“ proběhne už podevatenácté. Pokud vás zajímá, jak mezinárodní veletrh fiktivních firem probíhá, přijďte ve dnech
19.-21. března 2013
na Výstaviště v pražských Holešovicích (Incheba Expo Praha). Vystavovat zde bude 142 firem z jedenácti zemí Evropy. Jedním z hlavních sponzorů veletrhu je právě CEFIF, pod záštitou MŠMT ho pořádá fiktivní firma Antre, s. r. o. z OA Heroldovy sady Praha 10. Podrobné informace naleznete na
Práce ve fiktivní firmě:
 
vhodně integruje obsah ekonomických předmětů,
 
vede ke zvýšení samostatnosti v práci žáků,
 
učí spolupráci a odpovědnosti za „tým“,
 
vede ke zlepšení komunikačních dovedností žáků,
 
vede k aplikaci teoretických vědomostí při řešení praktických úloh v jednotlivých odděleních firmy,
 
vede k rozvoji jazykových kompetencí žáků (prostřednictvím komunikace se zahraničními fiktivními firmami),
 
vede k osvojení odpovědnosti za svoji práci,
 
je plně v souladu se strategickým záměrem Evropské unie „Rozvoj podnikatelského myšlení“,
 
je výukovou metodou rozšířenou po celém světě.

Související dokumenty