Přijmout vlastní identitu, to je oč tu běží

Vydáno:

Pexeso s fotkami chlapců a děvčat při různých činnostech (dívka jako řidička bagru, chlapec při vyšívání polštáře), pastelky v odstínech různých barev pleti, obrázky dětí s jejich prarodiči, panenka na vozíčku - i to jsou pomůcky, které mohou napomoci dětem zamyslet se nad svou vlastní identitou a být otevřenější ke svému okolí.

Přijmout vlastní identitu, to je oč tu běží
Mgr.
Jana
Randa
 
školitelka, metodička projektu Síť multikulturních otevřených klubů
V 80. letech 20. století vznikl v USA pedagogický přístup, jehož cílem je vytvářet svět, který bude respektující a otevřený pro všechny bez rozdílu barvy pleti, náboženství, pohlaví, tělesných, zdravotních predispozic či věku. Tento přístup se jmenuje anti-bias. A v současné době se se stále větší intenzitou dostává do České republiky. V tomto roce se konalo několik školení pro pedagogické pracovníky a vznikla metodika tímto přístupem inspirovaná.
Přístup anti-bias sleduje 4 základní cíle:
 
posílení vlastní identity
(sebevědomí, sebereflexe, sounáležitost) - tj. každý je schopen rozvinout stabilní sebevědomí, sounáležitost s blízkými skupinami bez pocitu nadřazenosti nebo podřazenosti vůči ostatním
 
respekt k druhým
(výměna zkušeností/perspektivy) - tj. každý přijímá a respektuje lidskou diverzitu, umí se citlivě vyjadřovat o rozdílnostech, je empatický
 
kritická reflexe
(předsudků/diskriminace) - tj. každý rozpozná nespravedlnost (neférovost), umí popsat nespravedlnosti a ví, že nespravedlnost bolí, tedy se vůči ní staví kriticky
 
aktivizace
(jednání proti diskriminaci) - tj. každý umí využít své možnosti a postavení, aby mohl sám nebo s ostatními působit proti diskriminaci
Cíl první, jakožto základní stavební kámen celého přístupu, si vyžaduje speciální pozornost a budeme se věnovat právě jemu. Právě ze sebereflexe a přijetí sebe samého vychází respekt k druhým a k jejich jedinečnosti. Jak to může pedagogický pracovník podpořit? Cest je mnoho - od vybavení prostoru, v němž se děti pohybují, po volbu vhodných pomůcek a aktivit k reflexi vlastní identity a pozice ve společnosti.
Pojďme se podívat na jednu aktivitu ze zmiňované metodické příručky, která vznikla v tomto roce v rámci projektu Síť multikulturních otevřených klubů, a jmenuje se „Objevování aneb sbírka inspirací z přístupu anti-bias“:
Příběh mého jména
Cílem aktivity je dát prostor každému, aby se představil, a zvolil si způsob, jak mu budou ostatní říkat. Zároveň může dojít i k uvědomění, že v různých kontextech mohou být lidé nazýváni různě. Aktivitu je možné provádět v jakkoli velké skupině. Je třeba počítat cca 1-2 minuty na člověka. Cvičení vyžaduje atmosféru důvěry.
Postup
Děti jsou pozvány, aby představily svoje jméno - jeho historii, co znamená. Co znamená pro ně? Jak ho získaly? A také aby řekly, jak chtějí, aby je ostatní oslovovali. Dostanou 5 minut čas, aby si to promyslely. Představují se i pedagogové, také říkají příběh svého jména. Ideálně začnou, aby ukázali, jak lze postupovat.
Otázky:
Jak ti říkají ve škole, v jiném kolektivu a proč? Jak ti říkají doma a proč? Jaké oslovení máš nejraději?
Reflexe a vyhodnocení
Lze zmínit, že jméno vyjadřuje něco o rodině, jejích hodnotách, jsou zde kulturní vlivy. Jsou to také nějaká sdělení, která dává jedna generace té druhé. Mělo by být jasné, že nerespektování jmen ostatních, nebo dokonce posměšky, mohou být negativně zažívány a mohou poškozovat sebevědomí. Jména jsou důležitou součástí naší identity. Uznání a respekt ke jménu jsou důležitou součástí tvorby stabilní identity.
A jak je to s názvem anti-bias? Pojem
bias
se překládá jako nerovnost, předpojatost, jednostrannost, předsudek, zároveň znamená zkreslení dat ve statistice nebo upřednostňování jedné perspektivy na úkor alternativ. Anti ukazuje, že tento přístup se snaží o napravení zkreslených informací. Interpretuje se také jako aktivní působení proti nerovným podmínkám, proti diskriminaci.
Pokud vás téma zaujalo, více můžete objevit v metodice, která bude od prosince volně dostupná na stránkách
Sítě multikulturních otevřených klubů
(smok.askcr.cz). Nebo se můžete přihlásit do některého ze vzdělávacích kurzů, které na toto téma nabízí Varianty společnosti Člověk v tísni (www.varianty.cz).

Související dokumenty