• Oblíbené
  • Poznámka

Družiny venku - nová publikace pro družiny

Vydáno:

Ve Vzdělávacím centru TEREZA se během tohoto roku vyklubala nová publikace DRUŽINY VENKU, která se zaměřuje na práci s dětmi po vyučování. Publikace nese podtitul Pro družiny, které se nebojí objevovat, tvořit, řádit a žasnout venku. V programu Les ve škole jsme se doposud věnovali spíše podpoře pedagogů ve výuce. Zároveň jsme si ale také vědomi toho, že i paní vychovatelky a páni vychovatelé v družinách občas potřebují někam sáhnout pro inspiraci k pobytu venku. Proto vznikla nová publikace se spoustou krásných fotek, která je od června k dispozici i v tištěné podobě.

Družiny venku - nová publikace pro družiny
Bc.
Petra
Vaňková,
Vzdělávací centrum Tereza, program Les ve škole
Chcete s dětmi v družině trávit více času venku? Nevíte, jak začít? Představte si družinu, ve které jsou děti většinu roku venku, objevují okolní přírodu, les, budují vlastní zahradu, a přitom stihnou opakovat a navazovat na to, co se učily dopoledne. Taková může být družina. Někdo tomu dokonce říká "lesní družina" a ve školách postupně takové družiny vznikají.
Proč?
Venkovní prostředí přináší dětem řadu výhod. Kromě rozvoje psychického i fyzického zdraví nabízí učení venku dětem zlepšení pozornosti i vzdělávacích výsledků, motivace k učení a vztahů ve třídě. Všechny benefity učení venku jsme popsali v knize Tajemství školy za školou, která je volně ke stažení na www.ucimesevenku.cz/tajemstvi-skoly-za-skolou a v TEREZE k dispozici už také tištěná.
Jak?
Cest ven je mnoho. Můžete začít krátkými aktivitami, vyráběním jednoduchých pomůcek, využít zkušenosti kolegů, kteří již ven chodí, nebo otestovat celou lekci na konkrétní téma. Stačí si jen vybrat, kterým tématem chcete začít. Mnoho inspirace najdete i v dalších on-line publikacích (např. Laboratoř venku, Čísla venku, Ateliér venku, Oživlá historie, Jazyky venku a další) k volnému stažení na www.ucimesevenku.cz/stahuji.
Publikace Družiny venku je rozdělena podle čtyř ročních období a najdete tu pestrý výběr aktivit na ven. Na podzim si můžete s dětmi zahrát třeba listové divadlo, vytvořit listové leporelo nebo poletuchy. V zimě děti určitě ocení zamrzlé bubliny, malování do sněhu, ledová lízátka a na jaře můžete zapojit všechny smysly a ochutnávat přírodu. Znáte "kinder vajíčko"? Z přírodnin si můžete takové vyrobit. Také výroba korálků z proutí a kouzelných hůlek děti hodně baví. S neposednými tyčkami se dá užít hodně legrace a procvičit koordinaci celého těla.
Spoustu takových aktivit najdete v této nové publikaci, jejíž pokračování na vás čeká ke konci tohoto roku.
UKÁZKOVÁ LEKCE: POLETUCHY
Cíl lekce: Uvolnit mysl. Provětrat tělo. Zapojit vlastní fantazii a vymyslet nové hry.
Pomůcky: šátky, kusy starých látek (záclony, gáza, juta), přírodniny
Místo: okolí školy
Čas: 10 min. příprava + hra, dokud to děti baví
Rychlá výroba: Stačí málo. Šátky, stará látka či záclony, pár šišek a provázků. A hurá do hry. Děti baví vyrábění i vymýšlení her s poletuchami. Výroba je jednoduchá. Do jednoho rohu látky stačí zavázat bezpečný předmět - šišku, kus látky, ponožky atd. Je možné si pomoci gumičkou. Pak ovázat látkou a provázkem upevnit.
Pohyb: A už jen stačí chytat, házet, poletovat po venku. Děti vymyslí mnoho vlastních her na body, rychlost nebo i záchranu létacích draků.
Tip na bádání (ŠD při ZŠ Kunratice): Zkoumejte s dětmi závislost šířky - délky - hustoty látky a hmotnosti závaží (hlavičky) na let poletuchy. Badatelé mohou vytvořit protokol s měřením a tabulkami. Co chtějí zkoumat, by si měly děti vymyslet samy, stačí je povzbudit několika "šťouravými" otevřenými otázkami.
Les ve škole v družině
Družiny také často pracují i s dalšími publikacemi programu Les ve škole, které jsou rozděleny podle jednotlivých ročníků. I když jsou vytvořené především do výuky, lze z nich čerpat spoustu inspirativních aktivit. Paní vychovatelky a páni vychovatelé si metodiky často upravují podle svých potřeb nebo z nich vybírají jen to, co chtějí využít. Příkladem je Petr Adamec z pražské školy Heřmánek: "Letos jsme ve školní družině využili metodiky pro druhou a pátou třídu Lexikon lesních skřítků a Pod nebem Země. Používali jsme metodiku jako pomoc a vybírali jsme vhodné aktivity. Nejvíc děti zaujaly lekce Lesní borci a já ocenil návaznost na zdravovědu. Z lexikonu lesních skřítků lekce Kdo kde bydlí a kdo co jí, což je hezký úvod do ekologie lesa."
Úžasnou praxi v družině má také Zoja Zlonická z pražské kunratické školy. Zoja nám pomáhá lektorovat některé naše semináře a sdílet tak své zkušenosti s ostatními. "V lese jsem pozorovala, jak některé děti neví, co si počít, bloumají. Pohled na třeťáka bušícího deset minut klackem do stromu mi připadal smutný. Hochu, cos dělal, když ti byly tři? Některé děti se neuměly pohybovat v terénu, jiné nebyly zvyklé chodit pěšky vůbec. Tak jsem začala chodit do lesa častěji, aby si děti mohly hrát s klacky, hrabat se v hlíně, listí. To často nemohou ani doma na zahradě - nejčastěji anglický trávník, trampolína, bazén. Pozorovala jsem, co to s dětmi dělá. Viděla jsem posun ke spontánnosti, radosti, oblibě lesa. A objevování přírody. Umět se zabavit a cítit se dobře v přírodě se některé děti musí naučit - chce to čas. Děti v lese ze začátku lítají a křičí, není to pro mě moc pohoda. Trvá tak dva měsíce (při režimu les jedenkrát týdně), než se děti trochu zklidní a jsou vnímavější."
Potřebujete další argumenty, proč je pro děti zásadní čas venku? Přečtěte si knihu Děti venku v přírodě: ohrožený druh? Proč a jak je přínosné učení venku, najdete v knize Tajemství školy za školou (obě volně ke stažení na www.ucimesevenku.cz/stahuji). Vyzkoušejte i řadu aktivit a her z: www.ucimesevenku.cz.
Zapojte se do programu Les ve škole. Kromě publikací pro každý ročník i družiny od nás získáte také metodickou podporu, konzultace a semináře zdarma a pravidelný měsíčník nabitý zajímavostmi, novinkami a tipy na aktivity. Více najdete na www.lesveskole.cz.
Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí České republiky na základě rozhodnutí ministra životního prostředí.

Sdílení dokumentu

Poznámka k dokumentu