Aktivity nejen do školní družiny

Vydáno:

Cílem každého z nás, kdo pracuje s dětmi, je poskytnout dětem dostatek příležitostí k účelnému využití volného času. Nápady a náměty, které jsou zde níže uvedeny, mají oddechový a rekreační charakter a většina z nich navazuje zábavnou formou na praktické využití již získaných znalostí a dovedností z vyučování.

Aktivity nejen do školní družiny
Naděžda
Kalábová,
vychovatelka, Základní škola Prostějov,
Dr.
Horáka 24
Náměty zde uvedené jsou vyzkoušené s dětmi mladšího školního věku, a proto je nabízím pro inspiraci všem, kteří chtějí připravit dětem rozmanitou náplň volnočasových aktivit. Hry a soutěže lze na základě fantazie, možností a podmínek daného školského zařízení libovolně kombinovat a upravovat. Využít je lze k naplnění volného času dětí v zájmových kroužcích, ve školní družině, na táborech či školách v přírodě.
Obálková hra
Pomůcky: lístečky s čísly, obrázkové obálky, zatavená karta s obrázkem, psací potřeby
Účastníci si vylosují pořadí a rozebírají si obálky s obrázky, které jsou připravené na lavici. Pokud na ně vyjde řada, mohou si vybrat i obrázek souseda a ten jim ho na požádání musí vydat. Jakmile mají všichni svoji obálku, začíná obrázková tvořivá hra. Ten, kdo má ve své obálce zatavenou kartu se stejným obrázkem jako má on, najde si vhodného partnera a společně vytvářejí příběh, pohádku podle obrázku. Text musí obsahovat alespoň 10 vět.
Hra s geometrickými tvary
Pomůcky: lístečky s geometrickými tvary, fixy, pastelky, papíry na kreslení
Každý z nás, kdo pracuje s dětmi, zcela jistě přemýšlí nad tím, jak je zaujmout a jak dětem připravit zajímavou činnost rozvíjející dětské tvůrčí schopnosti. Zkoušíme různé výtvarné techniky a postupy, využíváme zajímavé a neobvyklé materiály, které různě kombinujeme a přetváříme. Děti při námětově bohatých tvůrčích činnostech realizují mnoho svých nápadů, kreativity, využívají vlastní nápady, shánějí nejrůznější materiály k vytváření.
Děti si vyzkouší namalovat obrázek s využitím geometrických tvarů, které jsou zobrazeny na lístečcích.
Hra s fantazií
Pomůcky: lístečky s větami, psací potřeby
Na základě uvedených vět vytvořte zápletku, která se nemusí zakládat na pravdě. Vymyslete vlastní název pohádky či příběhu. Využijte fantazii a vyprávějte vlastní příběh, ve kterém nesmí chybět uvedená věta.
Malování prsty
Pomůcky: temperové barvy, výkres, nůžky, fix
Libovolné tři barvy naneseme na prsty pravé ruky a společně (skupinka 3 osob) vytváříme nejrůznějšími otisky prstů zajímavé obrázky. Jednoduchým způsobem lze vytvořit třeba obrázek motýla.
Malování autíčkem
Pomůcky: temperové barvy, karton, autíčko, výkres
Na karton vytlačíme z tuby temperovou barvu. Děti si vezmou malé autíčko a jízdou autíčka přes barvu ji nanesou na kola. Jakmile mají na kolech barvu, jezdí po výkrese různými směry a vytvářejí zajímavý obrázek. Pro vícebarevný obrázek využijí při vytváření několik barev. Obrázky můžeme vystavit tak, jak je děti vytvořily, nebo s nimi dále pracovat. Například: nalepit na ně vystřižené obrázky z papíru nebo látky.
Prostorová hra
Pomůcky: jednomístná čísla, číselný had
V prostoru rozmístíme (ukryjeme) kartičky s čísly. Podle toho, s jak starými dětmi hru hrajeme, zvolíme počet čísel.
Textilní obrázek
Pomůcky: zbytky látek, lepidlo, nůžky
Cílem této činnosti je prohlubovat výtvarné a zobrazovací schopnosti a dovednosti, vést děti k aktivitě, vynalézavosti a tvořivému přístupu.
Úkolem dětí je vytvořit obrázek s podzimní tematikou z textilních zbytků. Na látku větších rozměrů nalepujeme vystřižené tvary stromů, kytiček se stonky a lístky. Obrázek můžeme doplnit textilními mráčky, sluníčkem, travičkou...
Děti hodnotí své úspěchy i neúspěchy společně za přítomnosti vychovatele. Dosažené výsledky i zdařilé práce vystavíme a děti povzbudíme do dalších činností. Na závěr tvořivé hry necháme děti vyjádřit svůj názor a připomínky.
Zajímavé vytváření
Pomůcky: výkres, pastelky, nit, jehla, bonbony
Děti si vyberou z nabídky jeden úkol a snaží se ho splnit.
-
Nakresli šperk, který je tvořen trojúhelníky.
-
Nakresli obdélníkovou číslici.
-
Pomocí geometrických tvarů vymysli nový vzor na látku.
-
Vytvoř náhrdelník šitý z bonbonů.
Maluj, co chceš
Pomůcky: vodové barvy, pastelky, fixy, výkresy, zbytky látek, lepidlo
S dětmi se dohodneme, že si zahrají na malíře. Každý malíř je originální a vyznačuje se vlastním nápadem a technikou. Po úvodním povídání si děti si připraví nejrůznější pomůcky k vytváření libovolného obrázku podle vlastní fantazie.
Hodnocení tvůrčí činnosti provedeme společně s žáky. Po ukončení činnosti hodnotíme výsledek práce a uplatnění vlastního nápadu. Zhodnotíme estetický vzhled, ladění barev a originalitu provedení. Pochválíme snahu, píli a pracovní kázeň, povzbudíme žáky do dalších činností. Hotové výrobky vystavíme ve třídě nebo v prostorách chodby.
Písmenková hra
Pomůcky: kartičky s písmeny abecedy
Hry s písmenky jsou u dětí velmi oblíbené. Cílem těchto her je
 
rozvíjet myšlení, schopnosti pohotového a souvislého vyjadřování.
Úkol 1: Vymysli různá slova, jež začínají písmenkem, které si vylosuješ.
Úkol 2: Nakresli veselé písmenko (fantazie, výtvarný projev).
Kdo zadané úkoly splní, prezentuje je před ostatními. Na závěr společně s dětmi provedeme vyhodnocení a porovnáme, kdo vymyslel nejvíce slov nebo kdo nakreslil nejzajímavější obrázek.
Živočichové
Pomůcky: obrázky živočichů
Tato aktivita rozšiřuje u dětí hravou formou kladný vztah ke zvířátkům, rozšiřuje hravou formou poznatky o přírodě. Nejprve si s dětmi povídáme o nejrůznějších živočiších, kteří žijí ve volné přírodě. Popisujeme, jak vypadají, jakým způsobem se pohybují, zda mají srst či ne, jaké prostředí mají nejraději, jaké potřebují podmínky ke svému životu, jaké vydávají zvuky...
Po úvodním rozhovoru se ponoříme do světa fantazie a představíme si, co by se asi stalo, kdyby zvířátka hovořila lidskou řečí. Vymyslíme si, co by asi vzkázala lidem, jak by asi komunikovala se svým zvířecím kamarádem...
Rozhovor mohou děti doplnit i pohybem a nejrůznějšími zvuky. Na závěr můžou nakreslit zvířecí obrázky.
Ze světa fantazie
Děti mají velké množství fantazie a představivosti, kterou mají možnost využít při plnění úkolů.
-
Vymysli, popiš a nakresli nové stromy: Náladovník, Mudrcovník, Uhlovník, Písmenkovník, Květinkovník aj.
-
Popiš, jak vypadá, kde roste.
-
Nakresli berušku, jak sedí na tomto stromě.
-
Vymysli, jak bude vypadat latinský název.
-
Řekni ostatním, co potřebuje ke svému životu, jaké může mít využití.
-
Výtvarné ztvárnění pomocí dostupného materiálu.
Kvetoucí květiny
Úkoly pro děti:
a)
Jmenuj, jaké kytičky rostou v blízkosti vašeho domu.
b)
Vymodeluj kytičku z plastelíny.
c)
Jmenuj názvy alespoň tří květin, které rostou na louce.
Úkoly v prostoru
Napište odpovědi na jednoduché otázky
Co nosí krtek? Kalhotky s kapsami
Kolik je trpaslíků? Sedm
Kdo bydlel v perníkové chaloupce? Ježibaba
Jak se jmenoval syn Rumcajse a Manky? Cipísek
Která princezna se píchla o trn a usnula? Růženka
Manipulační hra
Pomůcky: stavebnice
Cílem této hry, při které si děti hrají na stavitele, je využít fantazii a vlastní nápady. Dítě manipuluje, experimentuje s určitými předměty (hry se stavebnicemi - přepracovávají detaily). Dítě prostřednictvím těchto her rozvíjí jemnou motoriku, pozornost, hry vedou děti k trpělivosti, vytrvalosti, pozitivně ovlivňují tvořivost a fantazii. Dítě realizuje svoje nápady, schopnosti, neverbálně komunikuje s okolím.
Otázky a odpovědi
Pomůcky: nastříhané lístečky
Cílem této hry je rozvíjet komunikační schopnosti dětí. Děti tuto hru hrají celé odpoledne, například na výletě. Každý hráč má v kapse stejný počet lístečků (20). Děti si vzájemně kladou otázky, na které odpovídají. Nesmějí však odpovídat slovy „ano, ne“. Pokud takto odpoví, odevzdají lísteček tomu, kdo otázku vymyslel. Po ukončení hry zjistíme, kolik kdo má lístečků, a určíme pořadí.
Putující kamínek
Pomůcky: kamínek
Hráči sedí v kruhu, podávají si kamínek z ruky do ruky a dělají přitom klamné pohyby. Jeden hráč stojí uprostřed a ostře všechny sleduje. Když vedoucí hry pískne nebo řekne „stop“, musí všichni položit sevřené pěsti na kolena. Dítě uprostřed musí uhodnout, kdo má v ruce kamínek. Jestliže uhodne, vymění si místa. Jestliže neuhodne, všichni rozevřou dlaně, aby hadač věděl, kde kamínek je, a hra začíná znovu.
Házení do plechovek
Pomůcky: plechovky, míčky
Děti se postaví na vyznačenou čáru a snaží se trefit třemi pokusy dovnitř připravených plechovek.
Číselná hra
Pomůcky: kartičky s čísly
Vedoucí hry si připraví nastříhané kartičky z barevných papírů a napíše na ně čísla od 1 do 10. Děti rozdělíme do družstev a každému družstvu přidělíme jednu barvu. Jakmile zahájíme hru, mají členové družstva za úkol najít co nejdříve všechny kartičky určené barvy a přinést je vedoucímu hry. Které družstvo najde všechna čísla nejdříve, vyhrává.
Podle seznamu
Pomůcky: dle možností různé předměty
Dětem připravíme na papíře napsaný seznam věcí, které mají za úkol najít a přinést. Vyhrává ten, kdo první úkol splnil.
Barevná čísla
Pomůcky: kartičky s čísly
Připravíme si kartičky s čísly napsanými modře a červeně. Kartičky připevníme v terénu na stromy. Úkolem dětí je vyznačenou trať proběhnout a při běhu čísla napsaná modře sčítat a čísla napsaná modře odečítat.