Cílem článku je vyčlenit změny nebo očekávané změny právních předpisů, které ovlivní činnost mateřské školy ve zbývajících měsících školního roku 2019/2020 a ve školním roce 2020/2021. V kontextu novel právních předpisů jsou následně shrnuty základní aktivity mateřské školy v prvním pololetí školního roku 2020/2021.
Změny právních předpisů a činnost mateřské školy ve školním roce 2019/2020 a 2020/2021
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph.D.
Odpovědnost za škodu, která vznikla dětem mateřské školy
S účinností od 1. 6. 2020 se mění zákoník práce a nově zakotvuje pravidlo upravující odpovědnost za škodu, která vznikla dětem v mateřských školách při vyučování nebo v přímé souvislosti s ním. Do 31. 5. 2020 stanoví pravidla odpovědnosti za škodu, která vznikla dětem mateřské školy, občanský zákoník.
Existují různé právní výklady ohledně normy občanského zákoníku zakotvující odpovědnost mateřské školy za škodu, která vznikla dítěti. Avšak i tyto různé právní názory lze využít ke zdůraznění odlišných charakteristik odpovědnosti za škodu, která se vztahuje na mateřské školy od 1. 6. 2020.
Dle názoru autorky se odpovědnost za škodu, která vznikla dítěti mateřské školy, vyvozuje z § 2924 občanského zákoníku1).
§ 2924 občanského zákoníku
Kdo provozuje závod nebo jiné zařízení sloužící k výdělečné činnosti, nahradí škodu vzniklou z provozu, ať již byla způsobena vlastní provozní činností, věcí při ní použitou nebo vlivem činnosti na okolí.
Povinnosti se zprostí, prokáže-li, že vynaložil veškerou péči, kterou lze rozumně požadovat, aby ke škodě nedošlo
Dle názoru Mgr. Jana Fialy odpovědnost mateřské školy za škodu, která vznikla dítěti mateřské školy, vyplývá z § 2910 občanského zákoníku ve spojení s § 29 odst. 2 školského zákona2).
§ 2910 občanského zákoníku
Škůdce, který
vlastním zaviněním poruší povinnost stanovenou zákonem
a zasáhne tak do absolutního práva poškozeného, nahradí poškozenému, co tím způsobil. Povinnost k náhradě vznikne i škůdci, který zasáhne do jiného práva poškozeného zaviněným porušením zákonné povinnosti stanovené na ochranu takového práva.
Jak již bylo uvedeno, s účinností od 1. 6. 2020 upravuje odpovědnost za škodu, která vznikla dítěti v mateřské škole, zákoník práce.
§ 391 odst. 2 zákoníku práce
Za škodu, která vznikla dětem v mateřských školách
, žákům základních škol a základních uměleckých škol
při vyučování nebo v přímé souvislosti s ním, odpovídá právnická osoba vykonávající činnost dané školy
; při výchově mimo vyučování ve školském zařízení nebo v přímé souvislosti s ní odpovídá za škodu právnická osoba vykonávající činnost daného školského zařízení.
Škodu, která vznikla dětem v mateřské škole, je nutné chápat jako
*
škodu na majetku dítěte,
*
újmu na zdraví dítěte,
*
újmu na životě dítěte.
Vyučování je nutné chápat jako činnosti, kterými se zajišťuje předškolní vzdělávání podle školního vzdělávacího programu. Jak je známo, předškolní vzdělávání se neorganizuje v rámci vyučovacích hodin a přestávek. Proto se doba poskytování předškolního vzdělávání shoduje s dobou, ve které mateřská škola zajišťuje dohled nad dětmi dle § 5 odst. 1 vyhlášky č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, v platném znění.
§ 5 odst. 1 vyhlášky č. 14/2005 Sb., v platném znění
Právnická osoba, která vykonává činnost mateřské školy, vykonává dohled nad dítětem od doby, kdy je učitel mateřské školy převezme od jeho zákonného zástupce nebo jím pověřené osoby, až do doby, kdy je učitel mateřské školy předá jeho zákonnému zástupci nebo jím pověřené osobě. Předat dítě pověřené osobě lze jen na základě písemného pověření vystaveného zákonným zástupcem dítěte.
Jak je zřejmé z pravidla vymezeného v § 391 odst. 2 školského zákona, jedinou podmínkou odpovědnosti mateřské školy za škodu vzniklou dítěti mateřské školy je pouze
vlastní vznik škody
(majetkové škody i nemateriální újmy), a to
při vyučování nebo v přímé souvislosti s vyučováním
(tj. při předškolním vzdělávání).Naopak podmínkou vzniku odpovědnosti mateřské školy za škodu vzniklou dítěti v mateřské škole při předškolním vzdělávání není (a nezkoumá se)
*
zavinění (ve formě úmyslu nebo nedbalosti),
*
porušení právních povinností mateřskou školou.
Uvedená odpovědnost za škodu se označuje jako „objektivní odpovědnost“, které se nelze zprostit.
Lze si např. představit situaci, kdy při pobytu dětí na školní zahradě
*
bude zajišťovat bezpečnost a ochranu zdraví dostatečný počet učitelů (případně spolu s jinými pedagogickými pracovníky),
*
pedagogičtí pracovníci budou svou činnost vykonávat řádně,
*
všechny objekty, hrací prvky v zahradě odpovídají věku a schopnostem dětí, splňují bezpečnostně technické normy,
a přesto si na skluzavce dítě zlomí ruku a roztrhne bundu.
Jak bylo již uvedeno výše, mateřská škola je v tomto případě odpovědna za škodu, neboť k odpovědnosti mateřské školy za škodu postačuje, že ke škodě (újmě na zdraví dítěte, majetkové škodě) došlo při předškolním vzdělávání v mateřské škole. Zavinění mateřské školy nebo porušení právních povinností mateřskou školou se nezkoumá.
Je samozřejmě vhodné, aby si při popisu uvedených pravidel a popisu povinností zaměstnanců mateřské školy zaměstnavatel (právnická osoba) a zaměstnanec rozuměli. Proto je vhodné zaměstnancům zdůraznit:
*
za škodu vzniklou dítěte při předškolním vzdělávání odpovídá právnická osoba (mateřská škola),
*
avšak za určitých podmínek může být oprávněný nárok dítěte na náhradu škodu uplatněn vůči zaměstnanci (typicky pedagogickému pracovníkovi).
Jaké jsou tyto podmínky a jak se vůči zaměstnanci uplatňuje nárok dítěte na náhradu škody? Pokud zaměstnavatel zaměstnanci prokáže, že zavinil (nedbalostí, úmyslně, po zneužití návykových látek) škodu vzniklou dítěti, a zaměstnanec
*
zavinil škodu z nedbalosti, pak právnická osoba (mateřská škola) může oprávněný nárok dítěte na náhradu škody uplatnit vůči zaměstnanci až do výše 4,5násobku průměrného měsíčního výdělku před porušením povinnosti, kterým způsobil škodu (§ 257 odst. 2 zákoníku práce),
*
zavinil škodu úmyslně nebo ji způsobil v opilosti nebo po zneužití jiných návykových látek, pak právnická osoba (mateřská škola) může oprávněný nárok dítěte na náhradu škody uplatnit vůči zaměstnanci v plné výši (§ 257 odst. 2 zákoníku práce).
Uvedené uplatnění nároku dítěte na náhradu škody vůči zaměstnanci se označuje jako „regresní postih“.
Dále by si zaměstnanci měli být vědomi toho, že vedle odpovědnosti za škodu se na ně může vztahovat trestněprávní odpovědnost. A to tehdy, kdy jejich zaviněné jednání naplní skutkovou podstatu některého trestného činu (např. těžké ublížení na zdraví z nedbalosti).
Mateřská škola není povinna uzavírat pojistnou smlouvu pro případ škody, újmy vzniklé dítěti mateřské školy, která vznikla při předškolním vzdělávání v mateřské škole. Většina mateřských škol však uvedenou smlouvu uzavřela. Proto je vhodné, aby mateřská škola zkontrolovala obsah pojistné smlouvy a zjistila, zda její ujednání vyhovují mateřské škole i v podmínkách změněné právní úpravy.
Dále je účelné, aby ředitel mateřské školy ověřil znění školního řádu a pracovního řádu (pokud je pracovní řád v mateřské škole vydán) v souvislosti s předáváním a přebíráním dítěte a zavedenou praxi předávání a přebírání dítěte.
Škola v přírodě
S účinností od 1. 5. 2020 se mění zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů3). Základní body novely jsou shrnuty v následujících tabulkách.
Vymezení školy v přírodě a druhy školy v přírodě
|
||
Komentář
|
Právní úprava, odkaz na právní úpravu
|
|
Vymezení
školy v přírodě
|
Zákon č. 258/2000 Sb. do 30. 4. 2020 neobsahoval definici školy v přírodě.
S účinností od 1. 5. 2020 je tato definice obsažena v § 8 odst. 1 zákona č. 258/2020 Sb.
|
§ 8 odst. 1
Školou v přírodě se pro účely tohoto zákona rozumí zotavovací pobyt bez přerušení vzdělávání dětí mateřské školy nebo žáků základní školy, který organizuje mateřská nebo základní škola.
|
Druhy
školy v přírodě
|
Do 30. 4. 2020 nebyla v zákoně č. 258/2000 Sb. vymezena škola v přírodě, a proto zákon ani neobsahoval charakteristiky druhů školy v přírodě.
Nově se v zákoně č. 258/2000 Sb. vyčleňují dva druhy školy v přírodě
- škola v přírodě na dobu 5 dnů a kratší,
- škola v přírodě na dobu delší než 5 dnů.
|
Škola v přírodě na dobu 5 dnů a kratší je uvedena v § 12 zákona č. 258/2000 Sb.
Škola v přírodě na dobu delší než 5 dnů je uvedena v § 8 odst. 3 a odst. 4, § 9 odst. 1 a odst. 3, § 11 odst. 1 zákona č. 258/2000 Sb.
|
Povinnosti školy vysílající děti na školu v přírodě delší než 5 dnů
|
||
Komentář
|
Právní úprava, odkaz na právní úpravu
|
|
Hlášení orgánu ochrany veřejného zdraví
|
Pro mateřskou školu je důležité zejména oznámení
- místa konání školy v přírodě s uvedením adresy nebo názvu katastrálního územní a zeměpisných souřadnic a
- jména a příjmení zodpovědné osoby přítomné na škole v přírodě, telefonního čísla na ni.
|
§ 8 odst. 3 zákona č. 258/2000 Sb.
Pořádající osoba nebo škola, která vysílá děti na školu v přírodě na dobu delší než 5 dnů, je povinna jeden měsíc před zahájením zotavovací akce nebo školy v přírodě ohlásit příslušnému orgánu ochrany veřejného zdraví
a) termín a místo jejího konání, a to s uvedením adresy nebo názvu katastrálního území a zeměpisných souřadnic,
b) počet zúčastněných dětí; jedná-li se o zotavovací akci, počet dětí zúčastněných v každém běhu s uvedením data jeho zahájení a ukončení,
c) způsob jejího zabezpečení pitnou vodou,
d) způsob zajištění stravování účastníků a
e) jméno a příjmení odpovědné osoby přítomné na škole v přírodě nebo zotavovací akci, a to pro každý běh zotavovací akce, a telefonní číslo na ni.
|
Hlášení orgánu ochrany veřejného zdraví v souvislosti se zabezpečením pitné vody
|
Uvedená povinnost byla zakotvena v § 8 odst. 4 zákona č. 258/2000 Sb. do 30. 4. 2020. Nově se však s účinností od 1. 5. 2020 výslovně vztahuje na školu v přírodě na dobu delší než 5 dnů.
|
§ 8 odst. 4 zákona č. 258/2000 Sb.
Jako součást ohlášení podle odstavce 3 předloží pořádající osoba nebo škola, která vysílá děti na školu v přírodě na dobu delší než 5 dnů, v případě, že pitná voda není zabezpečena osobami uvedenými v § 3 odst. 2, protokol o kráceném rozboru jakosti pitné vody. Rozsah kráceného rozboru jakosti pitné vody stanoví prováděcí právní předpis. Protokol nesmí být starší než 3 měsíce . |
Podmínky účasti dětí na škole v přírodě na dobu delší než 5 dnů
|
||
Komentář
|
Právní úprava, odkaz na právní úpravu
|
|
Výčet podmínek zdravotní způsobilosti dítěte
|
Změna právní úpravy účinné do 30. 4. 2020 a právní úpravy účinné od 1. 5. 2020 spočívá v následujícím: Od 1. 5. 2020 nepatří k podmínkám účasti dítěte na škole v přírodě na dobu delší než 5 dnů skutečnost, že se dítě podrobilo stanoveným pravidelným očkováním nebo má doklad, že je proti nákaze imunní nebo že se nemůže očkování podrobit pro trvalou kontraindikaci.
|
§ 9 odst. 1 zákona č. 258/2000 Sb.
Škola může na školu v přírodě na dobu delší než 5 dnů vyslat jen dítě, které
a) je zdravotně způsobilé k účasti na ní,
b) nejeví známky akutního onemocnění (například horečky nebo průjmu), a
c) ve 14 kalendářních dnech před odjezdem do školy v přírodě nepřišlo do styku s fyzickou osobou nemocnou infekčním onemocněním nebo podezřelou z nákazy ani mu není nařízeno karanténní opatření.
|
Osoba posuzující zdravotní způsobilost dítěte
|
Změna právní úpravy účinné do 30. 4. 2020 a právní úpravy účinné od 1. 5. 2020 spočívá v následujícím: Posouzení zdravotní způsobilosti dítěte a vydání posudku se vztahuje na účast na škole v přírodě na dobu delší než 5 dnů. Dále se nově doplňuje osoba vydávající posudek v případě, kdy dítě nemá registrujícího poskytovatele.
|
§ 8 odst. 3 zákona č. 258/2000 Sb.
Zdravotní způsobilost dítěte pro účast na škole v přírodě na dobu delší než 5 dnů nebo zotavovací akci posuzuje a posudek vydává registrující poskytovatel zdravotních služeb v oboru praktické lékařství pro děti a dorost. Nemá-li dítě registrujícího poskytovatele, vydává posudek poskytovatel v oboru praktické lékařství pro děti a dorost.
|
Povinnosti školy, která vysílá děti na školu v přírodě na dobu delší než 5 dnů
|
||
Komentář
|
Právní úprava, odkaz na právní úpravu
|
|
Druh školy v přírodě, se kterým jsou spojeny povinnosti školy
|
S účinností do 30. 4. 2020 v zákoně č. 258/2000 Sb. nebyla definována škola v přírodě a stejně tak nebyly vyčleněny dva druhy školy v přírodě. Proto povinnosti školy, která vysílá děti na školu v přírodě, byly spojeny s vysíláním na „jakoukoli“ školu v přírodě. S účinností od 1. 5. 2020 se tyto povinnosti vztahují pouze na školu v přírodě na dobu delší než 5 dnů.
|
§ 11 odst. 1 zákona č. 258/2000 Sb.
Škola, která vysílá děti na školu v přírodě na dobu delší než 5 dnů, a pořádající osoba jsou povinny zajistit …
|
Povinnosti školy, která vysílá děti na školu v přírodě na dobu 5 dnů nebo kratší
|
||
Komentář
|
Právní úprava, odkaz na právní úpravu
|
|
Druh školy v přírodě, se kterým jsou spojeny povinnosti školy
|
S účinností do 30. 4. 2020 v zákoně č. 258/2000 Sb. nebyla definována škola v přírodě a stejně tak nebyly vyčleněny dva druhy školy v přírodě. Povinnosti stanovené § 12 zákona č. 258/2000 Sb. se do 30. 4. 2020 vztahovaly na „jiné podobné akce pro děti“, kdy počet dětí byl menší než 30 dětí a počet dnů akce byl 5 dnů a menší počet dnů. S účinností od 1. 5. 2020 se uvedené ustanovení výslovně vztahuje na školu v přírodě na dobu 5 dnů nebo kratší.
|
§ 12 zákona č. 258/2000 Sb.
Škola, která vysílá děti na školu v přírodě na dobu 5 dnů nebo kratší, musí zajistit hygienicky nezávadný stav zařízení a zásobování akce pitnou vodou v rozsahu stanoveném prováděcím právním předpisem pro zotavovací akce.
|
Přijímání k předškolnímu vzdělávání
Novela zákona č. 258/2000 Sb., která nabyla účinnosti 1. 5. 2020, má také částečně vliv na přijímání uchazeče k předškolnímu vzdělávání v mateřské škole. Pro názornost jsou „časové řezy“ právní úpravy uvedeny v následující tabulce.
Účinnost do 30. 4. 2020
|
Účinnost od 1. 5. 2020
|
Poskytovatel služby péče o dítě v dětské skupině a dále právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba, která provozuje v provozovně živnost nebo v případě právnické osoby též jinou činnost, v jejíž náplni je péče o děti do 3 let věku, nebo mateřská škola, s výjimkou zařízení uvedených v § 46 odst. 4 větě druhé a zařízení, do nichž je docházka povinná, mohou přijmout pouze dítě, které se podrobilo stanoveným pravidelným očkováním, má doklad, že je proti nákaze imunní nebo se nemůže očkování podrobit pro trvalou kontraindikaci.
|
Poskytovatel služby péče o dítě v dětské skupině a dále právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba, která provozuje v provozovně živnost, v jejíž náplni je péče o děti do 3 let věku nebo výchova dětí nad 3 roky věku v předškolních zařízeních, nebo mateřská škola, s výjimkou zařízení uvedených v § 46 odst. 4 větě druhé a zařízení, do nichž je docházka povinná, mohou přijmout pouze dítě, které se podrobilo stanoveným pravidelným očkováním, má doklad, že je proti nákaze imunní nebo se nemůže očkování podrobit pro kontraindikaci. Doklad o provedení pravidelného očkování nebo doklad o tom, že je dítě proti nákaze imunní nebo se nemůže očkování podrobit pro kontraindikaci, vydá poskytovatel zdravotních služeb v oboru praktické lékařství pro děti a dorost na žádost zákonného zástupce dítěte, pěstouna nebo fyzické osoby, které bylo dítě soudem svěřeno do osobní péče.
|
Pro mateřské školy je proto důležité, že s účinností od 1. 5. 2020:
*
doklad vydaný dítěti již není dokladem o tom, že se dítě nemůže očkování podrobit pro „trvalou kontraindikaci“, ale pro „kontraindikaci“,
*
je jednoznačně vymezeno, kdo vydá doklad o provedení pravidelného očkování nebo doklad o tom, že je dítě proti nákaze imunní nebo se nemůže očkování podrobit pro kontraindikaci, a které osoby mají o uvedené doklady požádat.
Očekávaná změna právního předpisu
Očekávané změny právních předpisů, které mohou ovlivnit činnost ve školním roce 2019/2020 a následně činnosti od začátku školního roku 2020/2021, jsou důsledkem dosud probíhajícího legislativního procesu.
Z tohoto úhlu pohledu je vhodné, aby ředitel mateřské školy věnoval pozornost návrhu vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 280/2016 Sb., kterou se mění vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, a některé další vyhlášky, ve znění pozdějších předpisů, jehož účinnost je navržena na 1. července 2020. Navrhuje se zrušit ustanovení vyhlášky č. 14/2005 Sb., které má nabýt účinnosti 1. 9. 2020 a které ukládá, aby ve třídě, kde se vzdělávají pouze děti ve věku od 2 do 3 let, nebo kde jsou čtyři a více těchto dětí, vykonával pracovní činnost souběžně nepedagogický pracovník s určitou odbornou způsobilostí.
Provoz mateřských škol v období do konce školního roku 2019/2020
Soubor hygienických a bezpečnostních pokynů, které MŠMT zpracovalo pro mateřské školy a které se vztahují na provoz mateřských škol do konce školního roku 2019/2020, je obsažen v dokumentu
Provoz mateřských škol v období do konce školního roku 2019/2020.
4)Podstatné momenty plánu činnosti na 1. pololetí školního roku 2020/2021
V září 2020 je nutné věnovat dostatečnou pozornost platné a účinné právní úpravě stanovující snížení počtu dětí ve třídě. S účinností od 1. 9. 2020 se dle § 2 odst. 6 a odst. 7 vyhlášky č. 14/2005 Sb. upravuje snížení počtu dětí ve třídě v závislosti na zařazení do třídy dítěte mladšího 3 let. Pro přehlednost je dále uveden i text § 2 odst. 5 vyhlášky č. 14/2005 Sb., který již od 1. 9. 2018 upravuje snížení počtu dětí ve třídě v závislosti na poskytování některých podpůrných opatření.
§ 2 vyhlášky č. 14/2005 Sb.
(5) Za každé ve třídě zařazené dítě s přiznaným podpůrným opatřením čtvrtého nebo pátého stupně se nejvyšší počet dětí ve třídě podle odstavce 3 snižuje o 2 děti; to platí i v případě dítěte s přiznaným podpůrným opatřením třetího stupně z důvodu mentálního postižení. Nejvyšší počet dětí podle odstavce 3 se dále snižuje o 1 za každé dítě s přiznaným podpůrným opatřením třetího stupně, které není uvedeno ve větě první. Postupem podle věty první a druhé lze snížit nejvyšší počet dětí ve třídě nejvýše o 5.
(6) Za každé ve třídě zařazené dítě mladší 3 let se do doby dovršení 3 let věku dítěte nejvyšší počet dětí ve třídě podle odstavce 3 snižuje o 2 děti. Postupem podle věty první lze snížit nejvyšší počet dětí ve třídě nejvýše o 6.
(7) Snížení počtu podle odstavců 5 a 6 nelze za 1 dítě uplatnit souběžně. Snížení počtu dětí podle odstavců 5 a 6 se neuplatní u mateřské školy, které v jeho plnění brání plnění povinného předškolního vzdělávání dítěte nebo dojde-li ke změně stupně podpůrného opatření u dítěte zařazeného ve třídě v průběhu školního roku.
Stejně tak je nutné v
září 2020
postupovat podle platné a účinné právní úpravy a zajistit odpovídající personál pro zajištění péče a ochrany zdraví dětí do 3 let věku (viz výše upozornění na očekávanou právní úpravu).Dále od
září 2020
bude mateřská škola pokračovat v činnostech, které začala vykonávat již v průběhu školního roku 2019/2020 a které navazují na změněnou právní úpravu organizace školy v přírodě a odpovědnost za škodu vzniklou dítěti mateřské školy.V
říjnu 2020
lze předpokládat, že mateřská škola v době podzimních prázdnin přeruší provoz dle § 3 odst. 2 vyhlášky č. 14/2005 Sb., v platném znění. Podzimní prázdniny jsou MŠMT stanoveny na čtvrtek 29. října a pátek 30. října 20205). Dále se mateřská škola v
říjnu
typicky zaměří na odeslání statistického výkazu S 1-01 o mateřské škole nebo S 4-01 o mateřské – základní škole při zdravotnickém zařízení, a to do 12. 10. 20206), a výkazu P1c-01.V
listopadu
a
prosinci 2020
v mateřských školách proběhne ověření úrovně osvojování očekávaných výstupů individuálně vzdělávaného dítěte.Dále v
prosinci 2020
mateřské školy obvykle přerušují provoz po dobu vánočních prázdnin. Vánoční prázdniny budou zahájeny ve středu 23. prosince 2020 a skončí v neděli 3. ledna 2021. Vyučování začne v pondělí 4. ledna 2021.7)Od
listopadu 2020
do
ledna 2021
(v závislosti na tom, kdy mělo proběhnout ověření úrovně osvojování očekávaných výstupů individuálně vzdělávaného dítěte) v případě, že zákonný zástupce dítěte nezajistil účast individuálně vzdělávaného dítěte u ověřování úrovně osvojování očekávaných výstupů v jednotlivých oblastech, a to ani v náhradním termínu, mateřská škola rozhodne o ukončení individuálního vzdělávání dítěte.Shrnutí
Do konce školního roku 2019/2020 mateřské školy postupují podle hygienických a bezpečnostních pokynů stanovených MŠMT.
Zásadní změny právní úpravy, které ovlivní činnost mateřské školy ve zbývajících měsících školního roku 2019/2020, jsou spojeny s odpovědností za škodu, která vznikla dítěti mateřské školy při předškolním vzdělávání v mateřské škole, a s organizací školy v přírodě. Uvedené změny budou brát mateřské školy v potaz i ve školním roce 2020/2021.
Organizaci předškolního vzdělávání od 1. 9. 2020 ovlivní snižování počtu dětí ve třídě v závislosti na zařazení do třídy dítěte mladšího 3 let.
1) PUŠKINOVÁ, M. Odpovědnost za újmu, škodu způsobenou dítěti v mateřské škole.
Řízení školy.
2014, č. 12.2) FIALA, J. Bezpečnost v mateřských školách.
Řízení školy.
2017. č. 12.3) Viz zákon č. 205/2020 Sb., kterým se mění zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.
4)
Provoz mateřských škol v období do konce školního roku 2019/2020
. [online]. [cit. 2020-05-03]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/soubor-hygienickych-pokynu-pro-ms-zs-a-ss5) Viz
Organizace školního roku 2020/2021 v ZŠ, SŠ, ZUŠ a konzervatořích
. [online]. [cit. 2020-05-03]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/organizace-skolniho-roku-2020-2021-v-zakladnich-skolach?highlightWords=podzimn%C3%AD+pr%C3%A1zdniny6) Viz
Termíny odevzdávání výkonových výkazů v roce 2020.
[online]. [cit. 2020-05-03]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/statistika-skolstvi/terminy-odevzdavani-vykonovych-vykazu-v-roce-20207) Viz
Organizace školního roku 2020/2021 v ZŠ, SŠ, ZUŠ a konzervatořích.
[online]. [cit. 2020-05-03]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/organizace-skolniho-roku-2020-2021-v-zakladnich-skolach?highlightWords=podzimn%C3%AD+pr%C3%A1zdniny