Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „MŠMT“) je v rámci péče o náležitou právní úpravu věcí patřících do jeho působnosti povinno posuzovat také stanovená procesní pravidla rozhodování ředitelů škol, a to v širokých souvislostech. Zabývá se tedy rovněž otázkami administrativní náročnosti správních agend ředitelů škol.
Vyjádření MŠMT k nadměrné administrativní zátěži v souvislosti s přijímáním k předškolnímu vzdělávání
Mgr.
Patrik
Kubas
tiskový mluvčí, odbor vnějších vztahů a komunikace MŠMT
Podle stávající právní úpravy v § 165odst. 2 písm. b) zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ŠZ“), rozhoduje
ředitel mateřské školy
zřizované státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí při přijímání dětí k předškolnímu vzdělávání o právech a povinnostech v rámci výkonu státní správy. Na rozhodování ředitele se v takovém případě vztahuje zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů. Právě působnost správního řádu (viz § 1 a § 9) a formální struktura správního řízení a rozhodnutí je podstatou
administrativní zátěže.
MŠMT shledává, že přijímání ke vzdělávání, kdy se pravidelně ředitelé škol musejí vyrovnat s jednorázovým náporem řádově desítek až stovek žádostí, je
formálně i časově náročné. Za účelem snížení administrativní zátěže zařadilo MŠMT do vládního návrhu novely ŠZ projednaného vládou dne 13. dubna 2011 též některé změny v přijímacím řízení.
Návrh novely ŠZ po zapracování připomínek z meziresortního připomínkového řízení a stanovisek pracovních komisí Legislativní rady vlády obsahuje speciální úpravu
oznamování rozhodnutí o přijetí ke vzdělávání
v § 183 odst. 2.Nově by § 183 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb. měl stanovit:
„Rozhodnutí, kterým se vyhovuje žádosti o přijetí ke vzdělávání, se oznamuje zveřejněním seznamu uchazečů pod přiděleným registračním číslem s výsledkem řízení u každého uchazeče. Seznam se zveřejňuje na veřejně přístupném místě ve škole a v případě základní, střední a vyšší odborné školy též způsobem umožňujícím dálkový přístup, a to alespoň na dobu 15 dnů, obsahuje datum zveřejnění a v případě středních škol též poučení o právních následcích neodevzdání zápisového lístku podle § 60a odst. 7. Zveřejněním seznamu se považují rozhodnutí, kterými se vyhovuje žádostem o přijetí ke vzdělávání, za oznámená.“
K citovanému ustanovení lze poznamenat následující:
Znění § 183odst. 2 se vztahuje také na
přijímání k předškolnímu vzdělávání, neboť používá pojem „vzdělávání“ obecně. (Výjimku tvoří pravidla, která jsou v § 183 odst. 2 výslovně vztažena na jiné druhy škol.)
Odchylka od správního řádu se týká výhradně
kladných rozhodnutí
(pouze v těchto případech lze slevit z nároků na formální náležitosti rozhodnutí, poněvadž se nepředpokládá, že se účastník bude proti kladnému rozhodnutí odvolávat).Kladná rozhodnutí
se oznamují zveřejněním seznamu přijatých uchazečů (pojem „uchazeč“ je vztažen i na děti v řízení o přijetí k předškolnímu vzdělávání).Zveřejněním seznamu
se nahrazuje doručování kladných rozhodnutí jednotlivým účastníkům. Nebude proto nutné vyhotovovat a doručovat zákonným zástupcům do vlastních rukou obvyklá správní rozhodnutí pro přijaté děti.V seznamu přijatých uchazečů se nebudou uvádět
osobní údaje
– uchazeči budou označeni pořadovými čísly, která jim přidělí ředitel školy například při podání přihlášky.Doručování
zamítavých rozhodnutí
bude probíhat podle dosavadních pravidel, což se při projednávání návrhu novely ukázalo jako nezbytné k ochraně práv neúspěšných uchazečů.Návrh vychází ze záměru MŠMT snížit administrativní zátěž ředitelů škol při rozhodování o přijetí ke vzdělávání podle správního řádu a zároveň dostát níže uvedeným ústavněprávním požadavkům.
Rozhodování o přijetí ke vzdělávání řediteli škol zřizovaných státem, krajem, obcí a svazkem obcí je na prvním místě nutné vnímat jako
rozhodování o právu fyzické osoby využívat veřejných služeb.
Pro utváření právní úpravy pravidel rozhodování jsou dána tato ústavněprávní východiska:Výkon veřejné moci
(zde rozhodování o právech a povinnostech) se musí uskutečňovat jen způsoby stanovenými v zákoně (čl. 2 odst. 3 Ústavy a čl. 2 odst. 2 Listiny základních práv a svobod).Zaručuje se právo na spravedlivý proces. Každý se může domáhat svého práva „stanoveným postupem“ (čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod). Součástí práva na spravedlivý proces je tedy také právo každého, aby pro rozhodování o jeho právech a povinnostech byl zákonem stanoven postup, který zaručí spravedlivé rozhodnutí, a to včetně opravných prostředků.
Je proto zřejmé, že i přijímání k předškolnímu vzdělávání musí mít
zákonem stanovená pravidla, která účastníkům řízení zaručí mimo jiné:
rozhodnutí odpovídající skutečnému stavu věcí,
respektování zásady rovnosti před zákonem,
možnost vyjádřit se k podkladům rozhodnutí,
přezkum rozhodnutí použitím opravných prostředků.
Tyto záruky jsou realizovatelné v zásadě jen tehdy, podléhá-li rozhodování formalizovanému postupu ústícímu v písemné rozhodnutí s náležitým odůvodněním, které umožní přezkoumatelnost rozhodnutí. Odpovídající pravidla stanovuje správní řád. Případné odchylky od obecné úpravy ve správním řádu jsou přípustné pouze do té míry, v níž jsou ještě zachovány výše uvedené záruky.