Víte, co je eTwinning?

Víte, co je eTwinning? Projekty mezinárodní spolupráce škol (mateřských, základních a středních), které vytvářejí učitelé dle vzdělávacích potřeb svých dětí pomocí digitálních technologií. Aktivita, která přinese zábavu, energii a hlavně poznání. Dá se taková práce realizovat i s předškoláky v podmínkách českých mateřských škol? Desítky předškolních učitelek aktivně projekty realizujících odpoví, že ano. Ačkoli projekty jsou určeny i pro žáky základních a studenty středních škol, mateřská škola je však stejně skvělým prostředím.

Učitelky, které jsou v eTwinningu aktivní, si chválí zejména časové podmínky a vhodnost projektových metod v předškolním vzdělávání. Protože mateřská škola nemá rozvrh a určené hodinové dotace, je projektová práce snadno realizovatelná. Co však může být pro projektovou práci limitující, je schopnost dětí chápat systematickou práci v projektu a pochopení smyslu. Zkušený předškolní pedagog však už při tvorbě projektu zvládne projektové aktivity rozfázovat do jednoduchých kroků a připravit také motivaci pro děti, aby se do projektu zapojily s nadšením.
Specifikem práce ve školce je však také to, že zpracovávání výstupů je zcela na učitelce, v praxi je to nejčastěji fotografování, zpracování fotografií do filmů nebo prezentací, případně střih krátkých videospotů, výroba aktivit pomocí aplikací nebo online nástrojů a komunikace s partnery ve TwinSpace, virtuální třídě. Komplikací může být nedostatečné technické vybavení školky, spolupráce probíhá online prostřednictvím ICT. V praxi však existují i projekty s využitím minima techniky. A věřme, že i technické vybavení školek a gramotnost předškolních pedagogů v oblasti ICT se stále zlepšuje. Při čtení o ICT vás možná napadne, že mateřská škola má směřovat k jiným cílům a že děti se mají více socializovat a učit samostatnosti, komunikaci a praktickým dovednostem než práci s technologiemi. S tím lze rozhodně souhlasit, ale ani mateřská škola by neměla zavírat oči před životem současné společnosti, který je technologiemi zcela zaplněn. Při dobře sestavených a vytvořených projektech děti nemusí v podstatě ICT techniku mít v ruce, ale prostřednictvím učitelek zjišťovat, co technologie nabízejí a k čemu se dají smysluplně využít. A komunikace a spolupráce, to je oč tu běží, dobré projekty jsou jí plné, ať již na úrovni mezinárodní, tedy mezi více školkami z různých zemí, ale také v každém školním týmu, v každé spolupracující třídě nebo skupině předškolních dětí, doprovázené pedagogem.
První registrace do eTwinningu a další přihlášení probíhá na evropském portálu . Učitelka si vytvoří profil na eTwinning Live. Tato pracovní plocha s rysy učitelské sociální sítě umožňuje komunikaci, sdílení zkušeností a zejména vyhledávání zahraničních partnerů ke spolupráci a také vstupování do existujících projektů nebo zakládání projektů vlastních. Každý projekt má přidělen bezpečné prostředí pro spolupráci TwinSpace, virtuální třídu. Toto prostředí je intuitivní a ovládání je jednoduché i pro učitele „neinformatika“. Zde učitelé a děti fakticky spolupracují – sdílejí výsledky své práce, zadávají si a plní úkoly, zakládají aktivity, mohou uložit materiály v podobě souborů, obrázků, videí nebo odkazů na webové stránky školy. Učitelé si zde také mohou zvolit, která aktivita z projektu bude veřejně přístupná a kterou budou sdílet pouze mezi účastníky projektu nebo registrovanými účastníky Twinspace. Bezpečnost prostředí je v eTwinningu velmi přísně hlídaná.
Délka projektu není nijak stanovena. Projekty zakládají a vytvářejí přímo učitelky, v souladu se vzdělávacími potřebami svých předškoláků. Projekt by měl vždy vést k nějakému výstupu (výtvoru nebo výsledku), který je motivací pro děti i učitele, může jím být prezentace, audiokniha, webová stránka, film, koláž a hlavně nové znalosti a dovednosti, které aktivitami v průběhu projektu získají. Mezinárodní spolupráce v projektech eTwinning u dětí podporuje a rozvíjí kompetence, které jsou v souladu s RVP PV. Neméně významným pozitivním dopadem je profesní rozvoj pedagogů – při práci na projektech rozvíjejí své jazykové a komunikační schopnosti, využívají digitální technologie, sdílejí zkušenosti a osvědčené postupy s pedagogy z jiných zemí Evropy, mohou aktivně zapojit i rodiče dětí, inspirují se.
A jak může eTwinningový projekt vypadat konkrétně? Projekt BEZ PRÁCE NEJSOU KOLÁČE probíhal mezi dvěma mateřskými školami, českou MŠ Kytlická v Praze 9 a slovenskou MŠ Gyňov, po celý školní rok. Během projektu se děti spolu seznámily a pak si postupně během školního roku vyzkoušely sedm různých řemesel, kde spolu vzájemně spolupracovaly. Děti si vyzkoušely práci kominíka, pekaře/cukráře, myslivce, švadleny, spisovatele/ilustrátora, meteorologa a zahradníka. Tato řemesla byla přiřazena k různým měsícům tak, aby vystihovala danou profesí i roční období, a pokud možno i počasí. K seznámení s řemesly se vztahovaly i společné úkoly, na kterých vzájemně spolupracovaly obě partnerské školy. Z každého řemesla děti vytvořily výstup. Spolupráce probíhala nejen na úrovni mezinárodní, ale i ve třídách, v malých skupinách, dvojicích. Největší motivací bylo samotné seznámení s jednotlivými řemesly – každý měsíc dostaly české i slovenské děti dopis od nového řemeslníka (střídala se čeština se slovenštinou), kde bylo vždy prozrazeno řemeslo, které děti samy vyzkoušejí, a přísloví, které se vztahovalo ke slovu práce. Na konci měsíce děti vstupovaly do cechu řemeslníků příslušného řemesla díky medaili, kterou za každou práci získaly.
Vzhledem k výběru profesí a přiřazení k jednotlivým měsícům odpovídala náplň projektu školnímu vzdělávacímu plánu. Vždy jeden týden v měsíci se učitelky s předškoláky věnovali společnému projektu, aby děti zachytily souvislosti a neztratily motivaci pracovat společně na jednotlivých úkolech v delším časovém období. V tomto rozsáhlém celoročním projektu byly u dětí zcela určitě podpořeny všechny klíčové kompetence předškolního vzdělávání. Děti se naučily svoji práci plánovat, organizovat, uplatňovat svoji práci ve svém životě, zlepšily se a zdokonalily ve svých dovednostech, ať už pracovních, nebo komunikativních. Naučily se vzájemně spolupracovat, nehádaly se, společně plánovaly, jak budou pracovat, a naprosto přirozeně si pomáhaly. Když byly kominíky, stavěly komíny a měřily je a porovnávaly je se slovenskými kamarády, pak vyráběly komínové město a dělaly kominické štětky. Jako pekaři upekly děti perníčky, které si poštou poslaly. V lednu byli předškoláci myslivci a vyráběli krmítka, která si vzájemně vyměnili a pověsili na školní zahrady. Jako švadleny vyšívaly a šily, na stroji i v ruce, a ušily vlajku pro partnerskou školku.
V březnu se z dětí stali spisovatelé a ilustrátoři. Češi i Slováci společně vymysleli dva krátké příběhy, ilustrovali, vytiskli a nakonec si každý svázal a odnesl vlastní knížku. Předškoláci se stali také meteorology. Měřili teplotu, zapisovali počasí a pak porovnávali s dětmi na Slovensku. Pracovali s pranostikami, pomocí iPadů vytvořili kalendář pranostik. Jako zahradníci sázeli, zalévali, pěstovali. Navštívili také zahradnictví, zakoupili stromky, které si poslali a na svých školních zahradách zasadili. Projekt byl atraktivní pro děti i učitelky. Ačkoli byl časově velmi náročný, přispěl ke skvělému třídnímu klimatu, soudržnosti, získání mnohých nových znalostí a zkušeností. Škola získala nové kontakty a příležitosti pro spolupráci, rodiče práci bedlivě sledovali a velmi pozitivně hodnotili. Projekt získal ocenění kvality v obou zemích a také evropský certifikát kvality. Ačkoli to byl projekt založený na mezinárodní spolupráci pomocí technologií, přivedl děti k řemeslu, k praktickým zkušenostem, ke znalosti okolí své školky, konkrétních lidí, k poznání práce a také získání úcty k práci.
Jako příklad praxe mezinárodní spolupráce více založené na digitálních technologiích může sloužit také Projekt Princess Bee-Bot, rovněž oceněný národním i evropským certifikátem kvality. Realizován byl v rakovnické MŠ V Lukách v říjnu 2017. Hlavním cílem projektu bylo kreativní využití moderní pomůcky pro vzdělávání předškoláků – robotické programovatelné včelky Bee-Bot. Pomocí práce s touto včelkou došlo k rozvoji logického myšlení a seznámení se základy programování, motivace k vyjadřování, smyslu pro spolupráci, ale i jemné a hrubé motoriky a dalších kompetencí. Pro děti i učitelky byla včelka Bee-Bot novou pomůckou. Dalšími projektovými partnery byli předškoláci ze slovenské Bratislavy, chorvatského Zábřehu a estonského Tallinu.
Partneři spolu komunikovali hlavně pomocí videí a fotografií, zadávali si a vzájemně plnili jednoduché úkoly – v první fázi se se včelou seznámili a děti ji převlékly do vyrobeného princeznovského kostýmu. Poté se učily programovat pohyb včelky po průhledné podložce – síti, kde s její pomocí vytvořily pohádku, zaznamenanou na podcastu. Dalším krokem projektu děti včelce vytvářely program, z nějž byl výstupem obrázek, a učily se také zapisovat program pomocí čtyř šipek. Nejtěžší fází projektu bylo, když krátký program pohybu, který včelce děti zadaly, musely také samy „zatancovat“. Pohybová paměť a koordinace celého těla, včetně pravolevé orientace, byly úkolem náročným, předškoláci však vše zvládli. Všechny úkoly sdíleli s partnerskými týmy na TwinSpace a plnili je vzájemně. Mimo jiné děti ve všech spolupracujících zemích také volily nejkrásnější včelku – Miss Princess Bee-Bot. Na konci projektu si týmy vyrobily drobné dárky a vánoční přání, vše donesly na poštu a těšily se na pozdravy a dárky ze zahraničí. Projekt splnil svůj účel – děti se atraktivní formou seznámily se základy jednoduchého programování a tuto moderní hračku si oblíbily a běžně ji užívají ve volné hře v mateřské škole. Je třeba říci, že i všechny zúčastněné učitelky se naučily tuto moderní pomůcku smysluplně a kreativně ve vzdělávání využívat. Další příklad získávání nových kompetencí a sdílení postupů ve vzdělávání, tedy profesního rozvoje učitelek.
Zaujalo vás, co vše eTwinning nabízí? Zapojte se do něj. Dům zahraniční spolupráce v Praze, který je také Národním podpůrným střediskem pro eTwinning, nabízí informační a metodické semináře. Po celé republice jsou také ambasadoři – učitelé z praxe, kteří pomáhají se zapojením nových učitelů a škol do mezinárodní spolupráce. V eTwinningu se také můžete účastnit různých webinářů, konferencí, kontaktních seminářů, a to i zahraničních. Veškeré informace hledejte na www.etwinning.cz nebo u autorek článku. (Obě autorky působí jako ambasadorky programu eTwinning v České republice.)