Ředitelky mateřských škol mají své povinnosti a odpovědnost nejen za řízení pedagogického procesu v mateřské škole, za oblast vedení lidí, ale vystupují zároveň i v roli vykonavatele, tedy plní přímou pedagogickou činnost s dětmi jako každý jiný učitel, i když v menší časové míře. Stále častěji si vážím každé chvíle strávené s dětmi, neboť mi pomůže mnohdy se odreagovat od běžných povinností ředitelky školy.
Vánoční pozdravy – Christmas greetings
Mgr. et Mgr.
Jana
Kovářová
ředitelka MŠ V Lukách Rakovník, lektorka DVPP, členka realizačního týmu MAS Rakovnicko, o. p. s.
Loňský adventní čas, dobu čekání na Vánoce, jsme ve školce s nejstaršími dětmi trávili nejen běžnými činnostmi, ale také vytvářením „Vánočních pozdravů“, a stali jsme se autory mezinárodního eTwinningového projektu „Christmas greetings“. eTwinning je aktivita Evropské komise zaměřená na online mezinárodní spolupráci mezi školami a vzájemnou komunikaci učitelů realizovanou na portálu
www.etwinning.net
. Spolupráce může probíhat na několika úrovních: mezi učiteli, skupinami učitelů, řediteli, žáky i celými třídami. Je to možnost pro děti, žáky, studenty a učitele evropských zemí účastnit se projektů dalších zemí. Současně je to skvělá příležitost, jak nejen zpestřit běžný výchovný a vzdělávací program či obohatit učební látku o jiné informace, ale také zkušenost, při níž je rozšiřováno nejenom povědomí dětí, žáků, ale i učitelů o různorodosti multilingvální a multikulturní společnosti. Hlavní cílem našeho projektu bylo prostřednictvím povídání, her a výtvarného vytváření seznámit se s tradicemi Vánoc nejen v České republice, ale i v jiných evropských zemích. Tento krátkodobý projekt byl zaměřen nejen na vytváření vánočních pozdravů různými výtvarnými technikami, ale také na společné povídání o tom, jaké vánoční tradice a zvyky přetrvávají v České republice dodnes.![](http://portal.aspi.cz/portal/tablet/aspigetpic?section=7&pictype=2&EagriUserAddr=0.0.0.0&Id=8299.jpg)
V průběhu každý partner vytvořil pro všechny ostatní obrázky s vánoční tematikou (technika malování, kreslení, lepení, stříhání či jiné výtvarné techniky) a všem ostatním zaslal na adresu školy. Každá škola tak dostala od každého zahraničního partnera jiný vánoční obrázek – pozdrav. Projektu se účastnily děti ve věku od šesti do osmi let z mateřských i základních škol z Itálie, Řecka, Litvy, Rumunska, Slovenska a Polska.
Jaká byla tematika „Vánočních pozdravů“?
Vánoční pozdravy z naší školky byly zaměřené především na adventní období, které jsme si krátili právě povídáním a tvořením na téma očekávání příchodu Ježíška a také na tradice českých Vánoc.
Při společném tvoření ve skupinkách děti vyrobily pomocí různých výtvarných technik Martina na bílém koni, seznámily se s legendou a různými selskými tradicemi a pranostikami, mezi kterými nechyběla legenda o červeném plášti ani o tradiční svatomartinské huse.
Období čekání na příchod Vánoc nám také zpestřila návštěva Mikuláše, čerta a anděla v naší školce. Zážitky ze setkání s nimi děti také výtvarně ztvárnily, a byly tak připraveny další vánoční pozdravy pro zaslání našim evropským kamarádům.
![](http://portal.aspi.cz/portal/tablet/aspigetpic?section=7&pictype=2&EagriUserAddr=0.0.0.0&Id=8310.jpg)
K dalším tradičním okamžikům českých Vánoc patří pečení cukroví. Pravidelně každý rok společně s dětmi vykrajujeme tvary z lineckého těsta. Tentokrát jsme si však na základě předchozí zkušenosti z podzimního projektu (Jak chutná podzim) těsto sami den předem připravili – těsto linecké světlé i tmavé, těsto na ořechové kuličky. Další den děti samy vykrajovaly tvary z lineckého těsta a samy tvarovaly ořechové kuličky. Vše nám ve školní kuchyni upekla paní kuchařka, a my jsme tak měli připravené skvělé a chutné občerstvení na vánoční posezení s rodiči.
![](http://portal.aspi.cz/portal/tablet/aspigetpic?section=7&pictype=2&EagriUserAddr=0.0.0.0&Id=8292.jpg)
Mezi tradice naší školy patří již pravidelné rozsvěcení vánočního stromu na naší školní zahradě a nadělování dárků v každé třídě naší školky. I zážitky z těchto akcí jsme v prostředí Twinspace zprostředkovali evropským partnerům. K posledním předvánočním pozdravům patřily české vánoční tradice – pouštění ořechových lodiček a krájení jablka.
![](http://portal.aspi.cz/portal/tablet/aspigetpic?section=7&pictype=2&EagriUserAddr=0.0.0.0&Id=8325.jpg)
Co vše nám projekt přinesl nového?
V rámci našeho tvoření se děti seznámily i s tím, jakým způsobem jsou naše „vánoční pozdravy“ doručovány do jiné země. Díky ochotě vedoucí pošty v Rakovníku se nám naskytla jedinečná možnost vidět na vlastní oči a vyzkoušet si, čím vším musejí poštovní zásilky projít, jak se s nimi nakládá, aby dorazily na správné místo, a také, jakým dopravním prostředkem se na požadované místo dostanou.
![](http://portal.aspi.cz/portal/tablet/aspigetpic?section=7&pictype=2&EagriUserAddr=0.0.0.0&Id=8316.jpg)
Od evropských kamarádů jsme ještě před Vánocemi, ale také počátkem ledna, dostali různá vánoční přání, která děti tvořily. Mezi nimi byli například krásní sněhuláci, které vyráběly děti se speciálními vzdělávacími potřebami. I další partneři nám zprostředkovali jejich společné hry, tvoření a předvánoční zpívání z jejich škol.
![](http://portal.aspi.cz/portal/tablet/aspigetpic?section=7&pictype=2&EagriUserAddr=0.0.0.0&Id=8341.jpg)
Se zahraničními partnery jsme si v prostředí Twinspace zprostředkovali naše malování, kreslení, dokonce i přípravu těsta a pečení vánočního cukroví. Během projektu byla vytvořena videa, která zachycovala naše praktické činnosti a nové zkušenosti při výtvarných činnostech, ale také při přípravě a tvoření vánočního cukroví. S partnery jsme si také vzájemně zprostředkovali atmosféru vánočních dnů zpíváním vánočních koled. Děti se také prostřednictvím her a povídání seznámily s vánočními tradicemi jiných evropských zemí, zároveň dostaly možnost pracovat ve skupině, učily se vzájemné toleranci a respektu. Sama jsem se nejen zdokonalila v oblasti informačních technologií, ale také příjemně a smysluplně strávila čas s dětmi.