Svobodná hra

Vydáno:

„Ve hře dítě vždy překračuje svůj věk, překračuje své běžné chování. Ve hře se dítě chová, jako by samo sebe o hlavu přerostlo.“ Citát Lva Vygotského je úvodem knihy „Svobodná hra“, kterou na základě mnoha vlastních zkušeností napsali manželé Justina a Petr Danišovi. Kniha, kterou Justina doplňuje velmi zajímavými semináři na totožné téma, je erudovanou inspirací a zároveň jakýmsi mottem, že bychom na význam hry neměli zapomínat.

Svobodná hra
Mgr.
Miroslava
Strakatá
Vedla rozhovor, ředitelka MŠ Slunečnice Maršovice, lektorka DVPP.
Napsali jste velmi zajímavou a inspirativní knihu „Svobodná hra“. Přibližte čtenářům, co si mohou představit pod pojmem „svobodná hra“.
Petr:
Svobodná hra je spontánní a nestrukturovaná hra, kterou si řídí děti samy. Největší důraz bych dal právě na to, že si děti v maximální míře řídí hru samy a dospělí do ní nezasahují – nebo jen minimálně, aby hru podpořili nebo aby zajistili základní bezpečí. Jde v podstatě o to, co bývá v odborné literatuře označováno jako „volná hra“. Termín svobodná hra nám připadá lepší, výstižnější, bližší běžnému jazyku. Skutečně tady jde o svobodu dětí. Děti, kterým nedovolíme svobodně si hrát, nejsou svobodné. A také je pojmenování svobodná hra mnohem blíže anglickému „free play“, jak se tato hra označuje v cizojazyčné odborné literatuře.
Justina:
Krásně to ilustrují anglické pojmy – game – hra s pravidly a play – svobodné hraní.
Co bylo impulzem k napsání zmíněné knihy? Kde jste čerpali inspiraci?
Justina:
Inspirací pro nás byly naše děti. Ty nám ukázaly, jak velkou sílu, kreativitu, energii i rozvoj má svobodné hraní. Díky nim jsme začali objevovat, co vše hra dětem nabízí.
Petr:
V naší současné společnosti děti příliš kontrolujeme. My dospělí, rodiče a učitelé, děti velmi často řídíme, rozhodujeme za ně, určujeme, co mají dělat. Někdy je to pochopitelné a v pořádku. Ale zašlo to příliš daleko. A přestáváme si uvědomovat hluboký význam tak běžných činností, jako je svobodná hra, pro zdravý a všestranný rozvoj dětí. Pokud dětem bereme svobodu i v jejich hře, nemají se jak naučit stát se samostatně se rozhodujícími a zodpovědnými jedinci. To byl pro mě hlavní impulz. Inspiraci jsme vedle vlastní rodičovské zkušenosti hledali také v literatuře. Když jsem se ponořil do prozkoumávání významu hry z hlediska vývojové psy

Související dokumenty

Pracovní situace

Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v MŠ
VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Podmínky požární ochrany v objektech mateřské školy
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Evidenční list dítěte nepřijatého k předškolnímu vzdělávání
Rovný přístup k předškolnímu vzdělávání - Doporučení veřejné ochránkyně práv
Školní stravování „předškoláka“ – vymáhání úhrady a prominutí dluhu
Poskytování dietního stravování v MŠ
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
Některé problémy spojené s pořádáním „školky v přírodě“
Právo na informace o dítěti partnera (nevlastním dítěti)
Šablony od A do Z
Podpora implementace novely školského zákona z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání
První kroky při vymáhání dlužného školného
Finanční gramotnost - modelové úlohy

Poradna

Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Dítě se zlomenou rukou v MŠ
Adaptační období v MŠ a bezpečnost
Přijetí dítěte do MŠ
Pracovní zařazení učitelky MŠ vyučující žáka-cizince českému jazyku
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Nerovnoměrně rozvržená pracovní doba v MŠ
Vzdělávání předškoláků mimo MŠ
Povinnost plnění spotřebního koše v soukromé MŠ, pokud nepobíráme dotace na stravu
Ochranné pomůcky učitelky MŠ při stravování
Školení hygienického minima
Akce v mateřské škole přes noc
Výuka Aj
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Předškolák a očkování
Pedagogické koncepce
Směrnice