Proč vytváříme pravidla v mateřské škole?

Vydáno:

Pokud budeme vycházet z širších souvislostí, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (2004) pedagoga nabádá k vedení vzdělávání tak, aby „děti měly možnost vytvářet a rozvíjet vzájemné vztahy a cítit se ve skupině bezpečně“. Organizace činností v mateřské škole je postavena na opakujících se „rituálech“, určitém řádu a výsledkem toho je prostředí, které v dítěti vzbuzuje pocit jistoty.

Proč vytváříme pravidla v mateřské škole?
Mgr.
Michaela
Kuběnová
 
ředitelka MŠ U Uranie
Úspěšná socializace je dlouhodobý proces, učitel je také v roli pomocníka na této cestě, kdy i stanovení společných hranic napomáhá k budování osobnosti dítěte s pozitivním hodnotovým systémem. Záleží ovšem na způsobu provedení.
Z osobní zkušenosti vím, že zásadní je
společná tvorba pravidel
(ne jejich striktní stanovení pedagogem), aby mohlo nastat vlastní přijetí ze strany dítěte, tzv. interiorizace. Bezpodmínečné je
dodržování pravidel všemi, tedy nejen dětmi, ale také pedagogy
a ostatními zaměstnanci školy. Vhodná je jejich vizualizace a celoroční přístupnost také pro rodiče dětí.
Každoroční tvorba pravidel v naší škole byla na začátku školního roku podpořena zájmem ze strany zřizovatele. V rámci cesty za dobrými příklady organizované městskou částí Praha 7 jsme se inspirovali jiným pojetím pravidel ve vzdálenější základní škole, ale také vzájemným porovnáním mezi spolupracujícími mateřskými školami na Praze 7.
Konkrétní realizace pravidel v Mateřské škole U Uranie upřednostňovala jejich pozitivní formulaci. Každá třída si zvolila své zástupné symboly, ať formou motivačních obrázků či vlastního výtvarného zpracování dětí. Tematický blok „Ahoj, školko!“ se tedy proměnil v jedné třídě v „námětovou mapu Brumdy a Čmeldy“, jinde vznikaly osobité obrazy dětí, v neposlední řadě tvořily děti také společné piktogramy.
Tvorbu pravidel třídy vnímám jako prostředek, který může přispět k pozitivní atmosféře dané skupiny, a tím vytvářet dlouhodobější kladné klima.

Související dokumenty