Děti v dnešní době tráví nejvíce času v různých interiérech, ať již ve škole, na kroužcích, nebo v domácím prostředí. Mnohdy jsou děti již v předškolním věku přetěžovány velkými nároky dospělých, kteří ve snaze zajistit jim úspěch organizují jejich čas i volné činnosti a hru. Avšak mozek dětí se nejvíce aktivuje při pobytu venku, volné hře, a to jim můžeme umožnit my, dospělí – rodiče, učitelé a další vychovatelé. Pobyt venku utužuje fyzické zdraví dětí a rovněž psychickou pohodu.
Pobyt a pohyb dětí venku
Mgr.
Miroslava
Strakatá
ředitelka MŠ Slunečnice Maršovice, lektorka DVPP
Období vtisku aneb rodinné zvyklosti
Předškolní období je tzv. období vtisku, to znamená, že dítě automaticky napodobuje a „přebírá“ chování a postoje rodičů a osvojuje si základní (hygienické, stravovací, pracovní a další) návyky. Rodičovský vzor v tomto období hraje daleko důležitější roli než slovní vysvětlování. Dítě kopíruje, opisuje modely chování dospělých, ty pozitivní, ale i ty negativní. Proto je v tomto věku nesmírně důležité být dítěti dobrým příkladem a ukázat mu správnou cestu ve všech směrech jeho vývoje. Návyky, které si dítě osvojí v předškolním věku, jej zpravidla provázejí po celý jeho život. Jedním z nejdůležitějších faktorů pro zdravý vývoj dítěte je pohyb a pobyt na čerstvém vzduchu, pokud možno v přírodě. Dostatek pohybu a získávání fyzické zdatnosti je spolu se zdravou a vyváženou stravou, duševní rovnováhou a dalšími aspekty součástí zdravého životního stylu.
Vzor dospělého a motivace dítěte