Nová metodika zlepšuje klima ve třídě a snižuje počet konfliktů

Vydáno:

Výzkumy ukazují, že až deset procent dětí v mateřských školách vykazuje znaky agresivního chování. U znevýhodněných skupin to je až 30 procent. Nová metodika „Dobrý začátek“ podporuje rozvoj socioemočních dovedností dětí a nabízí tak jasné návody, jak se učitelé mohou v konkrétních situacích chovat a tím snížit i rizika problémového chování.

Nová metodika zlepšuje klima ve třídě a snižuje počet konfliktů
Dipl.-Pol.
Bára
Procházková
novinářka, vedoucí vydání ČT24.cz na rodičovské dovolené
Učitelka čte pohádku a všechny děti napjatě poslouchají, ale jedna holčička neustále ruší tím, že odbíhá, ostatní stále tahá za ruku a chce si s nimi hrát. Učitelka může určitě holčičku neustále usměrňovat, ale tím bude rušit všechny ostatní a ze čtení nebude mít nikdo nic. Nebo může zmíněné nežádoucí chování ignorovat a holčička sama rušit přestane. A v ideálním případě příště už ani rušit nezačne a všichni si pohádku užijí. Jak toho docílit?
Metodika
Dobrý začátek
je postavena na několika základních principech a jedním z nich je i popsané „vědomé přehlížení“. Pedagog nechává negativní chování bez povšimnutí a dítě pochválí až ve chvíli, když dítě chování změní.
„Děti často vyžadují pozornost a jsou zvyklé, že když zlobí, tak tu pozornost ihned získají. My pracujeme s tím, že pozornost dítěti dáváme v momentech, když se chová žádoucím způsobem. Zkušenosti ukazují, že pak dítě zlobí výrazně méně,“
říká ředitelka neziskové organizace Schola empirica Egle Havrdová. A protože se metodu přehlížení v rámci nastavení několika základních pravidel učí ve školce i děti, umí pak na rušivý element reagovat a nenechají se vytrhnout třeba právě od koncentrovaného poslechu pohádky.
Čtyřikrát pochval
Na pozitivním přístupu je postavena celá metodika a ukazuje to i jedno ze základních pravidel 4 + 1, tedy čtyřikrát pochval a jednou kritizuj.
„Pakliže je komunikace nastavena způsobem, že pozitivních zmínek je čtyřikrát více než negativních, tak se celkově změní atmosféra ve třídě,“
potvrzuje učitelka v MŠ Albrechtova v Hradci Králové Eva Hrubá. S metodikou
Dobrý začátek
ve své školce pracuje už několik let:
„Zavedení novinek sice stojí energii, ale díky metodice ubylo ve třídě konfliktů. Tím pádem nemusím tolik energie věnovat sporům mezi dětmi a jejich urovnávání,“
doplňuje Hrubá.
Manuál dále pracuje například s velkými loutkami, které s dětmi komunikují. Ty se používají k řešení sporů či k nastavování nových společných pravidel chování. Zkušenosti ukazují, že pakliže přijde s problémem loutka-kamarád, děti ochotně samy nabízejí řešení konfliktu a rady přijmou lépe než od dospělého člověka a rychleji změní své chování.
Metodika
Dobrý začátek
je už zavedená v desítkách mateřských škol v Česku, například v Mateřské škole Sluníčko v Roudnici nad Labem nebo v Mateřské škole Poupě ve Štětí. Svým obsahem plně navazuje na Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání a je slučitelná se školními vzdělávacími programy.
Systém je postavený na čtyřech základních principech – věnování pozitivní pozornosti, stanovení jasných hranic, principu chválení a vědomého přehlížení a vedení dítěte k samostatnosti a odpovědnosti. Metodika dále podporuje sociální dovednosti a přátelství či porozumění emocím.
„To vše najdeme v Rámcovém vzdělávacím programu, nicméně někdy chybí přesné postupy, jak dosáhnout těch konkrétních kompetencí. A přesně tady navazuje metodika Dobrý začátek. Pro učitele a učitelky jsme proto připravili manuál plný konkrétních postupů v konkrétních situacích,“
říká Egle Havrdová. Kurikulum
Dobrý začátek
tedy nabízí nejen teoretický základ, ale především konkrétní návody a podklady pro práci s dětmi. Učitelé si mohou objednat materiály zdarma na adrese info@scholaempirica.org.