• Oblíbené
  • Poznámka

Logopedická depistáž a kompetence logopedických asistentů

Vydáno:

Co je logopedická depistáž? Orientační vyšetření vývoje řeči, které se provádí většinou v mateřských školách pro vybranou skupinu dětí. Jaký je cíl depistáže? Včasné zahájení odborné logopedické péče a tím snížení následků narušené komunikační schopnosti po nástupu do základní školy. Závěrem bývá shrnutí: vývojově v normě, doporučena logopedická prevence nebo návštěva logopeda, případně SPC. Jaké jsou podmínky depistáže? Žádost školy na odborném pracovišti, nabídka rodičům vybraných dětí a jejich souhlas s vyšetřením. Samozřejmě zajištění prostoru a organizace v den vyšetření ve škole.

Logopedická depistáž a kompetence logopedických asistentů
Mgr.
Ilona
Hulínová
ředitelka MŠ Škola hrou, Milánská 472, Praha 10; SPC pro děti a žáky s vadami řeči při ZŠ LOPES, Praha 8
Řeknete si, to je jednoduché, jasné a potřebné. O jaké téma se tedy jedná?
Začneme v roce 2009. V té době jsem již mnoho let pracovala jako logoped v různých zařízeních a s celým věkovým spektrem dětí a žáků včetně lektorování kurzů dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (dále DVPP). V uvedeném roce došlo ve školské logopedii k důležité změně, kterou si vyžádal nárůst logopedických vývojových vad především u předškolních dětí. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále MŠMT) vydalo Metodické doporučení č. j. 14 712/2009-61 k zabezpečení logopedické péče ve školství. Tím byla mimo jiné obnovena funkce logopedických asistentů, jejich odborné předpoklady a tím i jejich kompetence. Vzdělávací organizace začaly pořádat kurzy pro logopedické asistenty a v roce 2016 bylo toto vzdělávání zahrnuto i do takzvaných „šablon“. Bohužel ne všechny kurzy v této oblasti jsou kvalitní a připravují absolventy na praktickou logopedickou prevenci.
Kdo všechno může být logopedickým asistentem a jakou činnost v oblasti školské logopedie může vykonávat? Stručně shrnuto podle zmíněného dokumentu je logopedickým asistentem:
*
pedagogický pracovník, který si doplní odborné vzdělání v bakalářském studiu speciální pedagogiky zakončeném státní zkouškou z logopedie;
*
učitel, který absolvuje program celoživotního vzdělávání zaměřený na logopedii pořádaný vysokou školou;
*
učitel, který si v rámci DVPP doplní kurz logopedické prevence akreditovaný MŠMT.
Kompetence logopedického asistenta v praxi se odvíjejí od jeho kvalifikace. Širší možnosti uplatnění v oblasti logopedické prevence mají první dvě vzdělání získaná na vysoké škole. Podrobný popis naleznete v textu Doporučení ve Věstníku MŠMT č. 10/2009. Podmínkou pro vykonávání logopedické prevence je pro všechny asistenty metodické vedení logopedem. Tím může být speciálně pedagogické centrum pro vady řeči (dále SPC), školský či klinický logoped.
V současné době společného vzdělávání najdeme v mnoha mateřských školách logopedického asistenta nebo logopeda. Logoped je často externím spolupracovníkem školy, zatímco logopedický asistent je většinou učitel a zaměstnanec školy s doplněnou kvalifikací. Ještě si upřesněme, že se jedná o školy běžné, ne zřizované podle § 16 odstavec 9 školského zákona. Tam je situace s kvalifikací pedagogů a zajišťováním speciálně pedagogické péče úplně jiná. A jak jsou na tom školská poradenská zařízení z hlediska poskytování preventivní péče a výjezdů do škol? Myslím, že nemusím příliš rozvádět to, že se především zaměřují na vyšetřování, konzultace, diagnostiku vzdělávacích potřeb a vydávání zpráv a doporučení ke vzdělávání. V celé šíři poskytovaných služeb podle vyhlášky č. 72/2005 Sb. v aktuálním znění zbývá na návštěvy škol z důvodů prevence minimum času.
V těchto souvislostech se vraťme k logopedické depistáži a funkci logopedického asistenta v mateřské škole. Jistě vás napadne to, co nás. Základní logopedickou depistáž je oprávněn udělat samozřejmě školní logoped, ale i vyškolený logopedický asistent. Některé odchylky ve vývoji řeči může odhalit také rodič, pediatr nebo ve škole učitel, který sleduje vývoj dítěte a vyhodnocuje jednotlivé oblasti předškolního vzdělávání. Podle mých zkušeností je optimální depistáž ta, kterou provádí zkušený logopedický asistent (nebo logoped) přímo ve škole v průběhu vzdělávacího procesu. Děti zná a ony jeho, má možnost je sledovat delší dobu, konzultovat vývoj a podmínky s rodiči a učitelem. Jeho závěry se jeví komplexnější a přesnější než zprávy z depistáže objednaného logopeda, který se s dítětem vidí poprvé a má na vyšetření cca 20 minut včetně podkladů od rodičů, učitele a zapsání záznamu. Jedním z úkolů logopedického asistenta je také informování rodičů o možnostech logopedické péče, předání kontaktů a v rámci své působnosti vysvětlení zjištěných odchylek, aniž by diagnostikoval či uváděl konkrétní názvy poruch. To je současně popis posledního kroku po depistáži.
Logopedický asistent na rozdíl od logopeda (speciálního pedagoga) není pracovní pozicí uváděnou v katalogu prací. Záleží na řediteli školy a finančním rozpočtu školy, v jakém režimu logopedický asistent svou činnost může vykonávat. Ohodnocení za práci je pak buď součástí platu, nebo jinou formou pracovního vztahu a platu, nebo jako odměna. V případě služeb externisty je možná i fakturace škole nebo přímá úhrada rodiči.
Příklady zajištění logopedické prevence:
*
přímá pedagogická činnost zařazená do úvazku učitele (např. dvě hodiny týdně na individuální či skupinovou práci mimo třídu);
*
přespočetné hodiny;
*
dohoda o provedení práce;
*
aktivity v rámci rozvojových programů;
*
výjimečně pracuje logopedický asistent jako samostatná osoba, která má IČ a nabízí externí služby škole nebo přímo rodičům.
Ředitel školy může, i v podmínkách nového systému financování regionálního školství od ledna 2020, zajistit různými způsoby činnost speciálního pedagoga – logopeda pro individuální či skupinovou práci s dětmi, příp. konzultace s rodiči. Variantou je buď většinou částečný úvazek jako zaměstnanec školy, nebo pravidelná spolupráce s externím odborníkem.
Příklady zajištění speciálně pedagogické – logopedické péče:
*
v rámci PHmax;
*
z personální podpory v „šablonách“;
*
z podpůrných opatření speciálně pedagogická péče pro děti s SVP;
*
zaměstnance lze hradit i z jiných zdrojů (ostatní osobní náklady, sponzorské dary, školné, rezervy, fond odměn, dofinancování zřizovatele atd.);
*
externista může vystavit dodavatelskou fakturu na služby a může být placen ze školného či provozu;
*
varianta je i to, že škola externistovi pronajme prostor a on nabízí služby přímo rodičům.
Možnosti péče logopedického asistenta či logopeda by měly vycházet z podmínek školy, potřeb dětí a konkrétní implementace speciálně pedagogické péče v ŠVP.
Logopedický asistent by měl každou svou aktivitu konzultovat s dohlížejícím logopedem či SPC. V žádném případě nemůže škola nabízet nápravu řeči, pokud nemá zajištěného logopeda. Logopedický asistent může provádět pouze logopedickou prevenci a sledování vývoje, s podporou logopeda i depistáž, příp. individuální procvičování. Rodiče nesmí nabýt dojmu, že za ně škola vše vyřeší a oni nemusí vyhledat logopeda. V případě nejistoty nebo obav ze závažnější poruchy musí logopedický asistent vždy rodiče s dítětem odkázat na odborné pracoviště. Samozřejmě v rámci své kompetence s vysvětlením vývoje a obtíží při vzdělávání, nikdy však s vlastní diagnózou! Pokud logopedický asistent vede skupinový preventivní program, měl by výběr dětí a plán činností ve skupině také projednat s logopedem. Odborný dohled má zabránit nesprávnému zásahu do vývoje dítěte nebo zanedbání individuální terapie, obojí má negativní dopad mimo jiné při nástupu a výuce na základní škole.
Má zkušenost z depistáže letos v říjnu v mateřské škole
Tuto školu navštěvuje přes 100 dětí a já za dopoledne mohu zodpovědně orientačně vyšetřit zhruba 15 dětí. Ve škole je logopedická asistentka. Ptala jsem se, proč neudělá depistáž ona. Netroufá si na to. Domluvily jsme, že alespoň vybere děti, které mají podle jejího sledování ohrožený vývoj řeči tak, že nestačí logopedická prevence, a které zároveň ještě nejsou v péči logopeda. V případě nedostatku mé časové kapacity upřednostní předškoláky. Další dohoda proběhla ohledně rodičů. Poslala jsem do školy formulář o depistáži prováděné naším SPC, aby rodiče mohli podepsat souhlas. Dohodly jsme s paní ředitelkou, jak bude služba rodičům prezentována. Možnost přihlášení dítěte jim bude nabídnuta na třídních schůzkách s vysvětlením podmínek vyšetření. Požádala jsem, aby akce nebyla prezentována plošně a hromadně, ale spíš osloveni rodiče konkrétních vybraných dětí, které patří do rizikové skupiny.
V den depistáže jsem na seznamu měla skoro 20 dětí, asi tři nebyly přítomny. V průběhu vyšetření jsem zjistila:
*
některé děti již logopeda navštěvují, rodiče si jen ověřují odborný postup svého logopeda (u prvních dětí byl můj závěr shodný a další jsem odmítla vyšetřit);
*
že škola doporučila i děti s evidentně jinými obtížemi, například poruchy chování nebo neznalost češtiny u cizinců (důvodem je nespolupráce s rodiči, odkázala jsem je na příslušné odborné pracoviště a postup při nespolupráci rodičů);
*
že rodiče chtějí konzultaci například k odbornému zákroku (odkázala jsem je na komplexní vyšetření logopeda a dalších odborníků, můj závěr je pouze orientační);
*
že je přihlášené dítě jen pro kontrolu, i když je čtyřleté a nevykazuje žádné známky vývojových diferencí (učitelka na to rodiče upozornila, zkrátila jsem vyšetření a zapsala do zprávy důvod).
Zbývajících asi 8 dětí bylo přihlášeno oprávněně. I tak jsem měla pocit zbytečné činnosti. Při části vyšetření byla přítomna paní asistentka, která se projevila velmi schopně a kvalifikovaně. U většiny dětí měla přehled nejen o vývoji řeči, s některými pracovala v programu logopedické prevence a jednala i s rodiči. Chtěla jsem, aby depistáž viděla v praxi a nebála se příště realizovat sledování vývoje řeči sama. Předala jsem jí záznamový formulář a vysvětlila jsem další postup péče o děti pro ni i pro rodiče podle výsledku (stavěly jsme na jejích znalostech z kurzu). Domluvily jsme supervizi naším SPC, možnost konzultace pro ni i pro rodiče. Jako lektoři kurzů DVPP pro logopedické asistenty víme, že tyto činnosti jsou uvedeny mezi standardy MŠMT z roku 2013 pro kurzy DVPP v oblasti primární logopedické prevence. Není důvod, proč by zkušený logopedický asistent neměl tuto činnost vykonávat, proč by se neefektivně zatěžovalo SPC či jiný odborný pracovník, kterých je potřeba na kvalifikovanější intervence. A to nemluvím o neekonomičnosti, protože prevence se provádí dublovaně.
Při rozhovoru s paní ředitelkou se však ještě další důvody pro depistáž kvalifikovaným logopedem našly:
*
rodiče chtějí vyšetření odborníkem, závěry učitelky neberou vážně;
*
rodiče dítě přihlásit chtějí, i když jim byly vysvětleny podmínky a kritéria depistáže;
*
rodiče chtějí využít službu jako kontrolní konzultaci.
A škola chce využít přítomnost speciálního pedagoga k projednání postupu u dětí s jinými speciálními vzdělávacími potřebami, než jsou vady řeči. Tyto důvody nelze považovat za relevantní. V praxi jsou však časté a vycházejí z nesprávně nastavené komunikace s rodiči.
Jak depistáže řešit, aby SPC i škola plnily své povinnosti odborně, efektivně, ekonomicky, a především zajišťovaly zdárný vývoj dětí ve spolupráci s odborníky a rodiči? Je potřeba si uvědomit význam pedagogické kvalifikace a kompetence. Z toho vychází jednání s rodiči, které by mělo být vedeno laskavě, ale důsledně a s oboustranným respektem ve smyslu „to je můj taneční prostor, a to zase tvůj“. Odborné kompetence školy a pedagogů dát do souladu s přirozenými kompetencemi rodičů. Je na nás, pedagogických pracovnících, aby rodiče i veřejnost pohlíželi na učitele už v mateřské škole jako na odborníky, kteří jsou vyškoleni mimo jiné k základní pedagogické diagnostice nebo si ještě specificky rozšířili kvalifikaci. Vzájemný respekt a spolupráci bychom měli začít budovat na tom, že máme s rodiči společný cíl – vzdělávání a vývoj dítěte. Pak už záleží, jakou formou a kdo bude depistáž zajišťovat. Jestliže ve škole není přítomen odborný pracovník, musí logopedickou depistáž ředitel objednat externě (samozřejmě, pokud ji chce pro děti nabídnout).
*
Depistáž provádí logoped z SPC, o zařazení do seznamu pro depistáž rozhoduje škola podle kritérií domluvených s SPC (posouzení rizika ve vývoji kvalifikovaným pedagogem). Je to služba školského poradenství, je zdarma a je poskytována potřebným dětem a žákům v případě, že ve škole nepracuje logopedický odborník.
*
Depistáž zajišťuje např. soukromý logoped, bývá to služba placená, kdy škola nedisponuje odborným pracovníkem. Záleží na domluvených podmínkách a rozsahu mezi logopedem a školou. Rodiče si objednají a zaplatí tak, jak to škola zorganizuje. Obecně mohu říci, že o to, co si rodiče zaplatí, se více zajímají.
*
Depistáž realizuje zaměstnanec školy (logopedický asistent či logoped) jako součást školního vzdělávacího programu, služba je většinou zdarma a v rozsahu podle potřeb dětí a možností provozu školy. Doporučuji zprávu psát na hlavičkový papír školy s podpisem ředitele, logopedické asistentky se zněním kvalifikace a s odkazem na garantujícího logopeda. V případě pochybností je vhodné nabídnout rodičům konzultace přímo v SPC či u jiného odborníka.
Považuji za velice chvályhodný a zodpovědný profesní přístup, že mnoho mateřských škol podporuje logopedickou prevenci a snaží se zajišťovat odborné služby. Forma péče by však neměla přebírat odpovědnost a povinnost za rodiče. Domácí prostředí a čas strávený s rodiči je pro vývoj dítěte na prvním místě. Z hlediska depistáže jsem se zde snažila podpořit odbornost logopedických asistentů, ale i pedagogů obecně. Bohužel se setkávám i s překračováním svých kompetencí nejen v oblasti logopedie. Vážím si proto všech škol i pedagogů, kteří rozumně a profesionálně přistupují k této odborné péči, nejde jim jen o odškrtnutí kolonky logopedie. Uvádím pár příkladů o rozmanitém zajišťování logopedických depistáží z praxe mateřských škol z celé republiky. Nebudu komentovat formu ani obsah, je na vás, zda a jak tuto součást vzdělávání zařadíte ve vaší škole.
Z webových stránek škol:
Státní mateřská škola:
Odpovídá řeč a výslovnost věku dítěte? To zjistí naše logopedická asistentka, která bude s dětmi pracovat individuálně formou jednoduchých úkolů a her. Výsledek bude konzultován s rodiči včetně doporučení k zajištění vhodné logopedické péče.
Státní mateřská škola:
Vážení rodiče, můžete podepsat souhlas s provedením logopedické depistáže vašeho dítěte. Depistáž je vyšetření řeči logopedkou, od které dostanete zprávu s doporučením, jak dále postupovat. Depistáž organizujeme zdarma, proto neváhejte nechat své dítě vyšetřit.
Z rozhovoru s kolegyněmi:
Soukromá mateřská a základní škola:
Nabízí placenou depistáž zásadně za přítomnosti rodičů, kdy logopedka má na každé dítě 15 min. a přitom vše projedná i s rodičem, zprávu nevystavuje. Rodiče se přihlašují na vyvěšenou přihlášku ve školce, depistáž avizuje ředitelka v mailech. Po depistáži logopedka požaduje absolvování náslechů logopedické asistentky s konkrétním dítětem, se kterým ve škole bude dále pracovat. Se školou logopedka uzavře supervizní smlouvu o konkrétních dětech a spolupráci s asistentkou a rodiči. Rodiče docházejí na nápravu k logopedce a kopie materiálů ke cvičení předávají asistentce ve škole. Návštěvy u logopedky nemusí být tak časté, asistentka je v případě nejistoty ve spojení s logopedkou.
Podniková mateřská škola:
Jednou za rok po dohodě s logopedem nabízí rodičům dětí s nedostatky ve vývoji řeči depistáž. Děti vybere logopedická asistentka. Rodiče je přihlašují na formulář souhlasu, vyplní základní údaje a informace. Při depistáži je přítomna logopedická asistentka, která následně předá a vysvětlí rodičům závěry logopeda. Služba je placená.

Sdílení dokumentu

Poznámka k dokumentu