Jak inovovat svůj ŠVP podle požadavků aktuálního RVP pro předškolní vzdělávání

Vydáno:

Již téměř 10 let pracují mateřské školy povinně podle vlastního školního vzdělávacího programu (dále ŠVP). Za tu dobu jej minimálně 2x v tříletém cyklu inovovaly a upravovaly. Nyní před nimi leží nová výzva - přizpůsobit jeho obsah požadavkům aktualizovaného Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (dále RVP PV).

 

Jak inovovat svůj ŠVP podle požadavků aktuálního RVP pro předškolní vzdělávání
Mgr.
Lucie
Štěpánková
lektorka, spoluautorka metodických materiálů pro MŠ
Opatřením ministryně školství byl RVP PV novelizován v aktuálním školním roce (2016/2017) hned dvakrát. První, rozsáhlejší úprava reagovala na novelu školského zákona č. 82/2015 Sb. a vyhlášku č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, druhá doplňuje podmínky vzdělávání dětí od dvou let věku. V souladu s právními předpisy je potřeba upravit ve svém ŠVP terminologii, například nahradit označení "dítě se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním a sociálním znevýhodněním". Nově, je užíván termín
"dítě se speciálními vzdělávacími potřebami s přiznanými podpůrnými opatřeními prvního až pátého stupně"
.
RVP PV také zpřesňuje označení, a tím i úlohu jednotlivých pedagogických pracovníků. Reaguje tím na změnu vyhlášky č. 197/2016 Sb., část 3, s účinností od 1. září 2016, která mimo jiné upřesnila označením "učitel mateřské školy" jeho úlohu a povinnosti. Proto je potřeba i v ŠVP upravit jejich označení tak, aby nemohlo dojít k záměně s dalšími pedagogy, např. v tom, kdo má odpovědnost za to, jakým způsobem je vedeno vzdělávání, jaké odborné činnosti je povinen učitel vykonávat atp. Zásadní změnou jsou nově přidané kapitoly. Dvě v novele ze srpna 2016 -
Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami; Vzdělávání dětí nadaných,
a jedna v novele z ledna 2017 -
Vzdělávání dětí od dvou do tří let.
V celém dokumentu došlo také k částečným úpravám textu. Formulace jsou díky tomu jednoznačnější, lze lépe dovodit, co je od práce v MŠ vyžadováno. Ve znění klíčových kompetencí, dílčích cílů a očekávaných výstupů byly také provedené drobné úpravy, které však zpravidla nemění jejich smysl. Je důležité se se všemi změnami v dokumentu důkladně seznámit, jejich dodržování budou jistě vyžadovat i kontrolní orgány.
Výše uvedené změny v RVP PV jsou školy povinny implementovat do své vzdělávací činnosti již v tomto školním roce. Závazný termín, do kterého je nutné je zapracovat do svého ŠVP, je stanoven na 1. září 2017. Požadavky na obsah ŠVP jsou přehledně popsané v kapitole
12. Zásady pro zpracování školního vzdělávacího programu
.
Co je tedy potřeba do září 2017 do svého ŠVP doplnit?
V části
Identifikační údaje o škole
je potřeba k informacím, které požadoval již původní RVP PV, doplnit údaje o zřizovateli, číslo jednací a platnost dokumentu. Zpracování
obecné charakteristiky školy
by se nemělo lišit od předchozích verzí. Je třeba mít na mysli, že tato část by měla být přehledem základních informací, zejména těch, které ji odlišují od jiných mateřských škol.
Velkou pozornost je potřeba věnovat úpravě
podmínek vzdělávání
. Přestože jejich jednotlivé názvy nejsou pro zpracování vlastního ŠVP závazné, je dobré zachovat jejich znění, protože částečně charakterizují jejich obsah. Školy například často používají název
"Spolupráce s rodiči"
namísto
"Spoluúčast rodičů"
. Zpracování této podmínky je pak velmi formální, tak, jak použitý název napovídá. Dále je potřeba provést analýzu nově přidaných podmínek vzdělávání a zapracovat je do ŠVP. Jedná se o podmínky pro vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a podmínky vzdělávání dětí nadaných. Pokud škola vzdělává i děti mladší tří let, měla by při zpracování této kapitoly provést analýzu podmínek i vzhledem k jejich potřebám. RVP PV také zpřesňuje požadavek na způsob zpracování této části v ŠVP. Vyžaduje, aby byl co nejvýstižněji popsán skutečný stav naplňování požadavků RVP PV v konkrétní MŠ, ale také aby škola identifikovala případné rezervy v této oblasti a k jednotlivým podmínkám vypracovala návrhy na jejich úpravu, včetně časového harmonogramu pro jejich efektivní a systematické zlepšování.
Organizace vzdělávání
je část, ve které školy často chybovaly při zpracování svých ŠVP. Zaměňovaly ji za podmínku s podobným názvem
(Organizace)
, čímž docházelo k tomu, že některé požadované informace scházely nebo některá z těchto částí nebyla vůbec zpracována. ŠVP by měl v této části informovat o vnitřním uspořádání školy a způsobu organizace vzdělávání na úrovni školy i tříd. Nově je zde potřeba doplnit:
-
pravidla pro zařazování do jednotlivých tříd (věkově homogenní/heterogenní uspořádání, sourozenecké vazby, zohledňování přání rodičů apod.);
-
výčet činností, při kterých je zajištěno souběžné působení dvou učitelů v každé třídě;
-
kritéria pro přijímání dětí do mateřské školy (forma zveřejnění, odpovědná osoba; není nutné uvádět konkrétní podobu kritérií - mohou se měnit);
-
v případě, že mateřská škola uskutečňuje individuální vzdělávání dle § 34b školského zákona, může v ŠVP popsat pravidla organizace tohoto vzdělávání.
Charakteristiku vzdělávacího programu
je potřeba doplnit o části týkající se průběhu vzdělávání dětí od dvou do tří let, vzdělávání dětí se SVP a dětí nadaných. Škola by zde měla specifikovat vnitřní pravidla pro tvorbu, realizaci a vyhodnocení
plánu pedagogické podpory
a
individuálního vzdělávacího plánu
. Popis uplatňovaných metod a forem práce byl požadavkem i předchozích verzí RVP PV a i v dříve zpracovaných ŠVP to byl pro školy velmi těžký úkol. Ani v současné verzi RVP PV není tato problematika podrobněji zpracovaná, proto je potřeba vycházet zejména z oborné pedagogické literatury a prezentované metody a formy přizpůsobit možnostem předškolního vzdělávání.
Upřesněny jsou i požadavky na zpracování
vzdělávacího obsahu
v ŠVP. Uvedený hlavní smysl integrovaných bloků by měl charakterizovat jeho záměry a přiblížit, jak bude podporovat vzdělávání dětí. Dále by měl obsahovat výčet klíčových kompetencí, které budou rozvíjeny. Rozhodně není vhodné uvádět
kompetence
, popřípadě očekávané výstupy opakovaně v několika integrovaných blocích, ale rozdělit je podle témat do jednotlivých integrovaných bloků. Jejich obsah je také potřeba přiblížit prostřednictvím možných dílčích témat, která však mohou být také plánována až v průběhu školního roku. Vždy je však potřeba popsat, jak bude škola s integrovanými bloky pracovat při vytváření vzdělávacího obsahu na úrovni tříd.
Jak napovídá rozšířený název kapitoly
Autoevaluace mateřské školy a hodnocení výsledků vzdělávání,
je více akcentována pedagogická diagnostika. Je proto nutné nastavit pravidla promyšleného sledování a vyhodnocování pokroků v rozvoji a učení dítěte tak, aby měl učitel dostatek podkladů pro individualizovanou podporu dětí v rámci jejich osobních možností. V popisu
evaluačního systému
je třeba stanovit reálný způsob vyhodnocování podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání, včetně jasně určené odpovědnosti učitelů za jednotlivé kroky.
Inovaci ŠVP a doplnění všech nových částí musí vždy předcházet důkladná analýza současného stavu a spolupráce celého pedagogického sboru. Bez toho by sebekrásnější ŠVP byl jen formálním dokumentem, který neplní svou hlavní funkci - základ kvalitního předškolního vzdělávání v konkrétní MŠ.
ZDROJE
-
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2004.
-
Příloha č. 1 k
Opatření ministryně školství, mládeže a tělovýchovy, kterým se mění Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, č. j. MSMT 32405/2004-22, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
Praha, srpen 2016.
-
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, úplné znění k 1. září 2017.
Praha.

Související dokumenty