Zkušenosti z praxe opakovaně a dlouhodobě ukazují, že postavení žáků se specifickými poruchami učení (dále také „SPU“) na druhém stupni ZŠ nebývá jednoduché. Stále se setkáváme s mýtem, že SPU se týkají jen jazyků, takže vyučující přírodovědných i jiných odborných předmětů nepotřebují o tématu tolik vědět. S některými našimi klienty se dokonce bavíme o tom, že „když přežijí druhý stupeň ZŠ, nic moc horšího už je při vzdělávání asi nečeká“. Považovat školu za místo, které je potřeba přežít, ne za místo k učení je ovšem dost smutné.
Žáci se specifickými poruchami učení na 2. stupni ZŠ
Mgr. et Mgr.
Zuzana
Hladíková
DYS-centrum Praha, z. ú.; ZŠ Poznávání, s. r. o.
V roce 2017 jsme se dočkali již druhého, aktualizovaného vydání tří příruček, které jsou určeny pro učitele druhého stupně (vydavatelem je DYS-centrum Praha, z. ú.). Poprvé byly vydány v roce 2015 v rámci projektu Poradenská podpora žáků se specifickými poruchami učení na 2. stupni základních škol a metodická podpora jejich učitelů, který byl podpořen Operačním programem Praha adaptabilita (OPPA), financovaným Evropskou unií. Projekt jsme bezmála dva roky realizovali v DYS-centru Praha, z. ú. Při realizaci projektu byly příručky distribuovány do všech pražských základních škol, které vyučují žáky na druhém stupni ZŠ.
Když jsme o projekt žádali, vedla nás právě myšlenka na žáky druhého stupně se specifickými poruchami učení, které známe ze své praxe. Mnozí naši klienti s námi začali spolupracovat na počátku školní docházky a postupně je doprovázíme až na střední školu. Rozhodně platí, že čím jsou starší, tím je naše pomoc specifičtější, nicméně je stále aktuální. V mnoha ohledech je možná také pestřejší a zajímavější a jedním z cílů je připravit dospívající se specifickými poruchami učení na středoškolské studium i na každodenní život. Chceme ukázat, jak s těmito poruchami mohou žít bez omezení, jak se mohou dokonce radovat z učení, a to i z učení jazyků.
Z praxe víme, že tito žáci často čelí výukovým trablům ve všech školních předmětech, snad s výjimkou tělesné a výtvarné výchovy či pracovních činností. S jinými obtížemi se potýkají ve výuce českého jazyka, jiným způsobem ovlivňují projevy specifických poruch učení osvojování poznatků v dějepise nebo zeměpise. Z tohoto důvodu vznikly tři příručky a každá z nich se zaměřuje na určitou oblast výuky: Český jazyk a cizí jazyky, Společenskovědní vyučovací předměty aPřírodovědné vyučovací předměty.
Do jednotlivých kapitol jsme se pokusily shrnout své dosavadní znalosti i zkušenosti z praxe s klienty ve věku druhostupňových žáků se SPU. Učitelé v nich naleznou tipy a doporučení, která se dlouhodobě osvědčují při práci s druhostupňovými žáky. V úvodu je prostor věnován stručnému vymezení specifických poruch učení a jejich projevům. Další kapitola se zaměřuje na postupy při výuce – při osvojování nového učiva – a následně na postupy při prověřování znalostí.



Doufáme, že v příručkách naleznou čtenáři inspiraci, náměty i porozumění pro žáky, jejichž obtíže nejsou vidět, projevují se trochu nepředvídatelně, nepravidelně a mnohdy kontrastují s jejich dalšími dovednostmi a schopnostmi.