Z deníku výchovného poradce, 1. část

Vydáno: 10 minut čtení

Náplň práce výchovného poradce na základní škole zahrnuje mnoho oblastí, které musí výchovný poradce obsáhnout za klusu běžného školního dění. Jako výchovná poradkyně si vedu deník, který mi slouží jako evidence činnosti a také jako podklad ke zlepšení kvality práce - je to takový „nemluvící supervizor“. Vybrala jsem některé pasáže. Určitě podobné situace zažíváte také.

 

Z deníku výchovného poradce
Mgr.
Markéta
Krčmářová,
učitelka a výchovná poradkyně na ZŠ Prokopa Velikého, Kolín, matka dítěte s ADHD
Naše škola má kolem 650 žáků, a proto oblast výchovného poradenství spravují dvě výchovné poradkyně příslušného stupně. Já působím na 2. stupni, kde máme 12 tříd. V každém ročníku zřizujeme speciální třídu pro děti s poruchami učení. Tuto třídu naplňujeme do 14 žáků a každý žák se vyučuje podle individuálního vzdělávacího plánu (dále jen „IVP“). Konzultace s výchovnou poradkyní 1. stupně uskutečňujeme každý den.
Září
První zářijový týden shromažďuji ještě zprávy a doporučení z pedagogicko-psychologických poraden (dále jen „PPP“) a pracuji nad výkaznictvím. Dalším velkým úkolem jsou metodické konzultace k tvorbě IVP - na 2. stupni jich máme 64. Současně i já vypracovávám 25 IVP na své předměty.
Z důvodu odloženého hodnocení a velmi složité rodinné situace svoláváme výchovnou komisi žákyně P. z 9. třídy. P. má odložené hodnocení za 2. pololetí 8. ročníku k 30. 9. z důvodu vysoké absence. Dívka opět v září nedochází a nedostavila se na konzultace ohledně dodatečných zkoušek. Rodinná situace je složitá, rodiče jsou rozvedeni a neustále se o P. přetahují, ona pak této situace zneužívá ve svůj prospěch a rodiči manipuluje. Při nespokojenosti utíká ke druhému rodiči. Má vztah se starším chlapcem a kouří tabák. P. patřila mezi dobré žákyně, ale od 2. pololetí 8. třídy se začala rapidně zhoršovat, o školní práci neměla zájem. Komise se schází ve složení: výchovná poradkyně 2. stupně, metodik prevence, třídní učitel, zástupkyně ředitele, žákyně P. a zákonní zástupci. Řešení jsou navrhována tato:
-
docházka P. do školy a včasné omlouvání zákonnými zástupci telefonicky či elektronicky,
-
složení dodatečných zkoušek, aby byl dokončen 8. ročník,
-
nabídka doučování,
-
intervence školní psycholožky,
-
pomoc při řešení užívání návykových látek.
Při jednání se projevuje nenávist mezi oběma rodiči, nejsou schopni se oprostit od emotivních výlevů a jednat v zájmu dcery. Po 30 minutách „náročného“ jednání rodiče naše návrhy přijímají a vše stvrzujeme zápisem a podpisy zúčastněných.
V září též konzultuji s kolegyní, která vyučuje v 9. třídě pracovní činnosti, jak budeme realizovat oblast volby povolání. Sjednáváme termín návštěvy informačního střediska úřadu práce. Dále nastavujeme spolupráci s metodičkou prevence. Konzultujeme každodenně a spolupráce se nám daří. Dalo by se říci, že si navzájem děláme supervizorky.
Další spolupráci navazuji se školní psycholožkou. Jelikož máme od září opět jinou, stanovujeme si oblasti, na které bychom se chtěly zaměřit. Vytipováváme si děti, kterým budeme poskytovat psychologickou pomoc. Koncem září ještě řešíme oznámení rodičů ohledně kyberšikany na Facebooku. Hovoříme s žákem, zákonnými zástupci. Zákonným zástupcům doporučujeme obrátit se na Policii ČR. Poslední zářijový den uskutečňujeme pracovní dílnu, jejímž tématem je přechod speciální třídy na 2. stupeň. Dílny se účastní třídní učitelka z 1. stupně, třídní učitelka a všichni vyučující na 2. stupni. Zaměřujeme se na charaktery dětí, výchovné a učební styly a na spolupráci rodiny. Toto setkání představuje jeden stavební prvek, jak ulehčit dětem přechod na 2. stupeň. Nám učitelům na 2. stupni usnadňuje práci, neboť na některé skutečnosti, které bychom zjišťovali dlouho, nás učitelka z 1. stupně upozorní a poradí nám, jak na to.
Říjen
Říjen začínám konzultacemi s žáky, kteří mají zájem studovat na uměleckých školách. Konzultuji s rodiči a hledáme vhodná řešení v profesní orientaci. Druhý říjnový týden se objevuje problém skrytého záškoláctví v 9. třídě. S třídní učitelkou stanovujeme kroky k řešení. Připravuji podklady pro jednání s rodiči.
Ještě týž týden se na mě obrací třídní učitelka 8. třídy ohledně zhoršeného chování žáka s diagnózou ADHD. Společně s třídní učitelkou jednáme s matkou. Jednání je klidné a konstruktivní. Matka přiznává, že není v jejích časových možnostech dohlédnout na syna, aby pravidelně užíval medikaci. Nabízíme pomoc, že R. si bude pro léky docházet k třídní učitelce (stvrzujeme to podpisy zúčastněných), čímž zajistíme předepsanou léčbu. Dále matce doporučujeme, aby ve výchově zaváděla řád, aby vyžadovala dodržování pravidel, která si doma stanoví. Ukazujeme jí i návrh bodového systému, který by mohla doma používat. Další schůzku, už jen s třídní učitelkou, stanovujeme na listopadové třídní schůzky.
V polovině října konzultuji se školní psycholožkou. Domlouváme si podrobnosti intervence v kolektivu 9. třídy. Ke konci měsíce kontroluji přihlášky na obory s talentovou zkouškou. Celkem potvrzujeme pět přihlášek.
Listopad
První listopadový týden konzultuji s výchovnou poradkyní z 1. stupně ohledně dítěte s ADHD ve 3. třídě. Po konzultaci se všemi zúčastněnými a po náslechu v hodině sestavujeme plán k řešení vzdělávacích a výchovných problémů dítěte s ADHD zaměřený především na skutečnost, jak pomoci učitelce ve výuce.
Před pedagogickou radou poskytuji poradenství o výši kázeňského opatření v 7. a 9. třídě. Na pedagogické radě společně s metodičkou prevence představujeme projekt Déčka v běžné třídě. Žáci speciální 9. třídy, kteří mají zájem studovat maturitní obory, budou zařazeni na týdenní pobyt do běžné třídy (samozřejmě se souhlasem rodičů). Jsou stanovena pravidla a podmínky pobytu. Cílem je integrace dětí se specifickými poruchami učení (dále jen „SPU“) do běžné třídy vzhledem k profesní orientaci. Pedagogickou radu seznamuji s doporučeními pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami (dále jen „SVP“) z vyšetření v PPP.
Třetí týden v listopadu probíhají třídní schůzky. Konzultuji s rodiči žáků ukončujících povinnou školní docházku. V závěru listopadu se účastním konference DYSKORUNKA 2015, kde nabírám nové informace v oblasti péče o děti se SVP. Ještě v listopadu konzultuji s rodiči a třídním učitelem ohledně selhávání žáka v matematice.
Prosinec
Probíhá den otevřených dveří. Rodičům poskytuji poradenství týkající se školní zralosti a poruch učení a chování. Ve druhém týdnu pomáhám žákům s talentovými zkouškami. Kontroluji evidenci dětí se SVP. Proškoluji třídní učitelky 5. tříd v problematice přijímacího řízení na osmiletá gymnázia. S metodičkou prevence a školní psycholožkou řešíme vztahy v 9. třídě. Plánujeme další intervenci školní psycholožky.
Ve druhé půli prosince řeším potíže dítěte ze 7. třídy, které má vzhledem ke svému zdravotnímu postižení velké psychické obtíže. M. není schopen zvládnout běžné sociální situace v kolektivu. Je plačtivý, úzkostný, uzavírá se do sebe a uniká do lži. Požádali jsme matku o schůzku, abychom mohli M. pomoci. Matka se na schůzku dostavila a potvrdila nám, že stejné obtíže v sociální komunikaci spatřuje i doma. S matkou se domlouváme, že budeme M. více sledovat a matku informovat o situaci. Doporučujeme též skupinovou terapii (nácvik sociálních dovedností) a pomoc školní psycholožky. Terapeutickou pomoc zákonný zástupce odmítá.
Jsou Vánoce - studuji materiály ke společnému vzdělávání.
Leden
První lednový týden věnuji volbě povolání - vydávám zápisové lístky žákům, kteří uspěli v přijímacím řízení na obory s talentovou zkouškou. Rozdávám formuláře přihlášek na střední školy. Společně s třídní učitelkou řešíme konflikt dvou žáků ze 7. třídy. Jednáme s rodiči obou zúčastněných. Pro pedagogickou radu navrhujeme kázeňské opatření. Se školní psycholožkou domlouváme intervenci v této třídě zaměřenou na zmiňované žáky.
Ve druhé polovině ledna řešíme vysokou absenci žáka 9. třídy. Žák má jednodenní až třídenní absence. Pak přijde na dva dny do školy a opět je doma. Vše je omluveno zákonným zástupcem, občas lékařem. Máme výrazné podezření na skryté záškoláctví. Matka přiznává, že D. odmítá do školy chodit, lže, podvádí, vymýšlí lsti apod. Rodině pomáhá i terénní sociální pracovník. Navrhujeme toto:
-
řádná docházka do školy - neexistuje zjevný důvod, proč by nechodil (dobrý zdravotní stav, třída ho přijímá),
-
omlouvání do 48 hodin,
-
pomoc školní psycholožky,
-
upozorňujeme, že D. má za 1. pololetí odložené hodnocení z jednoho předmětu do 28. 2., neuskuteční-li se zkouška v termínu, komplikuje se přijetí na střední školu.
Rodiče s výše popsaným souhlasí a vše stvrzujeme podpisem.
V třetím lednovém týdnu probíhá zápis do 1. tříd. Podávám informace o kurzu Metoda dobrého startu, který naše škola uskutečňuje pro předškoláky. Rodičům dětí, které mají logopedické obtíže, nabízím zařazení do logopedické 1. třídy, kde vyučuje speciální pedagog s logopedickým výcvikem. Konec měsíce věnuji informativní schůzce pro rodiče žáků ukončujících povinnou školní docházku a pro rodiče žáků majících zájem studovat osmiletá gymnázia. Pomocí prezentace probíráme vyplnění přihlášky, podmínky a průběh přijímacího řízení, zápisový lístek, odvolání a následující kola přijímacího řízení. Po prezentaci poskytuji individuální poradenství při výběru střední školy a též radím, jakou strategii zvolit při přihlašování.
Je 28. 1. 2016 - vydáváme vysvědčení za 1. pololetí!!!
POZNÁMKA REDAKCE
Metodě dobrého startu jsme se věnovali v několika příspěvcích ve Školním poradenství v praxi č. 3/2016, včetně rozhovoru s
dr.
Janou Swierkoszovou. Individuální vzdělávací plán (a jak na něj, aby nebyl pouze „cárem papíru“) jsme podrobně představili ve Školním poradenství v praxi č. 1/2016.