Význam tandemové výuky při práci se žáky s výukovými obtížemi

Vydáno: 12 minut čtení

V lednovém čísle časopisu Školní poradenství v praxi vyšlo odborné sdělení, které prezentovalo výsledky výzkumu mezi žáky po odkladu školní docházky (Štefánková, Bílková a Páchová, 2023). Autorky sledovaly školní úspěšnost i celkový vývoj žáků ve druhých a třetích třídách a v některých vzdělávacích oblastech konstatovaly přetrvávající obtíže navzdory odkladu. Jednalo se o závěry, které zkušenosti z praxe často potvrzují. Ve shodě s autorkami lednového článku je třeba konstatovat, že pro mnohé děti samotné odložení školní docházky o rok nic nevyřeší. Klíčová je systematická podpora školních dovedností a někdy také dalších psychických procesů, které tvoří východiska pro zvládání nároků školy – sociálních, emocionálních i kognitivních. V následujícím článku představujeme mezinárodní projekt, který nabízí náměty i konkrétní materiály pro žáky, kteří potřebují intenzivnější podporu na počátku školní docházky.

Význam tandemové výuky při práci se žáky s výukovými obtížemi
Doc. PhDr.
Lenka
Krejčová
Ph.D.
ZŠ Poznávání, s. r. o.;DYS-centrum®Praha, z. ú.
Projekt CoTIC (Collaborative Teaching in the InclusiveClassroom) realizují v rámci projektu Erasmus+ školy a poradenská zařízení ze sedmi evropských zemí (Bulharsko, Lotyšsko, Itálie, Portugalsko, Malta, Česká republika, Turecko). Za Českou republiku se ho účastní základní škola Poznávání v úzké spolupráci s brněnskou základní školou Labyrinth. Cíle projektu lze popsat ve dvou rovinách. Jednou z nich je podpora žáků s výukovými obtížemi na počátku školní docházky. Druhá významná oblast, kterou se zabýváme, je spolupráce vyučujících nebo vyučujícího a asistenta pedagoga, případně vyučující a poradenského pracovníka – pracují ve výuce společně, a kontinuálně tak podporují žáky, u nichž se objevují nějaké rizikové faktory ve vývoji. V obou sférách, které projekt řeší, se objevuje mnoho inspirativních momentů. Spolupráce se zahraničními partnery napříč Evropou nám ukazuje, že školy v řadě zemí řeší podobné obtíže a hledají podobné formy podpory pro žáky. Na druhou stranu výměna zkušeností a nápadů obohacuje a přináší podněty, na něž nemusíme být v ČR zvyklí, přitom mohou naše profesní
kompetence

Související dokumenty

Pracovní situace

Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
Zařazování do platových tříd - asistent pedagoga
Žádost o souhlas k využití asistenta pedagoga
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga
Individuální vzdělávací plán v mateřské škole
Individuální vzdělávací plán v základní škole
Individuální vzdělávací plán ve střední škole, konzervatoři a vyšší odborné škole
Individuální vzdělávací plány a plány pedagogické podpory pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Výchovný poradce a žáci s SVP
VP a speciálně pedagogické centrum
Individuální vzdělávací plán – obecná charakteristika
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (2. část)
Individuální výchovný plán
Adaptační koordinátor
Praktické tipy, náměty z oblasti ICT
Legislativní rámec vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami daný školským zákonem
Podpora implementace novely školského zákona z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání
Odborná kvalifikace asistenta pedagoga
Vybrané aspekty implementace společného vzdělávání

Poradna

Prodloužení zkušební doby
Odborná kvalifikace asistenta pedagoga
Mimořádná lékařská prohlídka při dlouhodobé pracovní neschopnosti
Odpolední vyučování 1. stupeň
Bezúhonnost před uzavřením pracovního poměru
Doprovod do školy
Asistent pedagoga
Doplnění pedagogické kvalifikace; asistent pedagoga
Asistent pedagoga
Úvazek asistenta
Pracovní smlouva
Asistent pedagoga, pedagog
Nárok na příplatek za suplované hodiny u vychovatelek nebo asistentek
Povinnost zaměstnavatele dát výpověď zaměstnanci pro nesplnění předpokladu odborné kvalifikace
Asistent v roli třídního učitele
Pracovní poměr na dobu určitou a souběžný pracovní poměr učitele a asistenta pedagoga
Asistent pedagoga jako vyučující v rámci PSPP
Úvazek
Kvalifikace
Důchod