Vizualizace a prvky strukturovaného učení ve škole (použití režimových karet)

Vydáno:

V současných školách přibývá žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Předškolní zařízení zase stále častěji navštěvují děti s odlišným mateřským jazykem a děti dvouleté, které se třeba zatím samy nedomluví. Vyvstává tedy potřeba předávat informace, ať už se jedná o učivo, nebo o instrukce či program dne, ve vizualizované a strukturované podobě. Jednou z možností, jak dětem pomoci se zorientovat ve školce či škole, je použití režimových karet s piktogramy. Na kartách jsou zobrazeny aktivity během celého dne – od převlékání v šatně, pozdravu a ranního kruhu přes činnosti během dne (malování, svačina, hraní, ve škole pak čtení, psaní, přestávka, družina apod.) až po toaletu a mytí rukou nebo třeba přídavek v jídelně.

Strukturování činností během dne do jednotlivých fází, které jsou vyjádřeny piktogramem, ale také vymezení prostoru pro danou činnost za pomoci režimových karet se velmi osvědčuje např. u dětí s autismem, u mladších dětí či dětí s komunikačními obtížemi (s dysfázií, s odlišným mateřským jazykem). Užívání karet ale pomůže i ostatním dětem ve třídě. Karty rozhodně žádné dítě, ať už zdravé, či s vývojovými potížemi, nikdy nehendikepují.
Používání režimových karet má svá pravidla, se kterými bychom vás rádi seznámili v tomto článku. Na začátku je třeba vysvětlit pojem režimová karta. Jde o karty určené pro pedagogy či rodiče, tedy pro nás, kteří něco oznamujeme dítěti – říkáme, co se bude dít, jaký bude program (režim).1) K tomu využijeme karty šatny, svačiny, práce, hry atd. Dítě do nich nezasahuje, neurčuje, co se odehraje. Může se o to snažit, účel karet je ale takový, že by na výběr jednotlivých činností (tedy toho, co po dítěti aktuálně chceme) dítě nemělo mít vliv. Sami samozřejmě přihlížíme ke stavu a rozpoložení dítěte a dle toho můžeme měnit pořadí jednotlivých činností. Dítě si je však nevybírá, nastavujeme mu je my.
 
Denní režim má nejčastěji podobu jednoho proužku suchého zipu, který je dobré umístit na stálé místo (např. na nástěnku, na tabuli, na lavici, do herny, doma na bok kuchyňské linky, do předsíně). Proužek lze připevnit vertikálně (pak na něj klademe karty shora dolů) nebo horizontálně (karty zde pokládáme zleva doprava). Nahoru či nalevo na proužek můžeme umístit fotografii dítěte. Je to pro něj jasný signál, že následné karty se týkají jeho osoby. Pod fotografii či vedle ní můžeme umísťovat piktogramy těch činností, které budeme chtít s dítětem vykonávat.
Režimové karty můžeme použít i pro celou třídu, pak je umístíme na dobře viditelné místo ve třídě, děti můžeme seznámit s režimem dne v ranním kroužku apod.
Jak denní režim realizovat?
Jednotlivé karty položíme na lavici, připevníme na nástěnku nebo nalepíme na proužek zipu pod fotografii dítěte v pořadí, v jakém budou v ten den následovat jednotlivé činnosti. Po vykonání činnosti pak s dítětem z pruhu příslušnou kartu sejmeme. V případě, že zapomeneme či budeme potřebovat program upravit, ji můžeme sejmout i bez vědomí dítěte.
Pokud to bude dítěti více vyhovovat (např. bude mít potřebu se ujišťovat, co právě dělá), lze kartu činnosti z režimu sundávat i před vykonáním činnosti a nosit ji na místo, kde danou činnost vykonáváme (kartu hraní do herny, kartu mytí rukou a záchodu na toaletu, kartu jídla ke stolu či do školní jídelny). Můžeme také dopředu rozmístit po prostoru školky či třídy ve škole zvětšené piktogramy z denního režimu: do herny umístit piktogram HERNA, do šatny piktogram ŠATNA atd. Piktogramy v místnostech by měly být umístěny na místě, které je pro dítě dobře dostupné a viditelné (bok skříňky, stěna v jídelně atd.). Je to jedna z cest, jak zvýšit samostatnost dítěte a hlavně jeho cílený pohyb v prostoru. Piktogramy poslouží k orientaci všem dětem, nejen těm s hendikepem.
U některých dětí je třeba zavádět režim postupně, nejdřív připravit např. jen karty dvou nebo tří činností za sebou a teprve později postupně režim rozšiřovat (např. u dětí, které ještě nechápou posloupnost činností).
Není nutné nalepovat dítěti na lištu naprosto vše. Můžeme se zaměřit především na činnosti, které jsou pro daný den dominantní.
Kam kartu po sejmutí z režimu odkládat?
Kartu sejmutou z režimu může dítě (nebo my sami) ukládat do speciální krabičky připevněné pod režimem. To je nejčastější způsob. Kartu může dítě také odevzdat do naší ruky. Vše závisí na systému, který se nám nejvíc osvědčí, který nám bude vyhovovat a kterému bude dítě rozumět. Každopádně by si dítě s kartami nemělo hrát. Karty z režimu nejsou hračky, ale prostředek pro lepší porozumění!
V článku jsme se pokusili shrnout některé ze zásad, které je dobré při práci s denním režimem ve školce či škole dodržovat, jež se osvědčily v praxi. Jde ale opravdu jen o základy, využití karet je daleko širší a komplexnější.
1) Využít můžete např. obrázkové karty pro režim dne ve školce a škole od nakladatelství Pasparta.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Strategické řízení a plánování v digitální škole
Bílá kniha
Přehled hlavních strategických a koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Nastavení strategie výuky na dálku
Individuální konzultace na půdě školy
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání

Poradna

Vstupní lékařská prohlídka u pedagoga na DPP
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon
Výuka Aj
Účastníci zájmového vzdělávání ve školním klubu