Společně s rodiči se to lépe táhne

Vydáno:

S příchodem do mateřské školy vstupují děti z výhradně domácího prostředí do nového prostoru s určitým řádem a pravidly. Nezřídka se stává, že rodič dítě nepoznává, když ho vidí se chovat v kolektivu. Naopak to ale platí stejně. Učitelé, kteří v mateřských školách praktikují metodu Dobrý začátek, se setkávají s tím, že nepoznávají děti, když si je převezmou a začnou s nimi komunikovat rodiče. V nové metodice Kurikulum Dobrý začátek, kterou vydala nezisková organizace Schola empirica, je proto připojeno i osm vzorů dopisů rodičům, aby se zlepšila spolupráce mezi nimi a pedagogy.

Společně s rodiči se to lépe táhne
Dipl.-Pol.
Bára
Procházková
novinářka, vedoucí vydání ČT24.cz na rodičovské dovolené
Prvním krokem je informace pro rodiče, že mateřská škola pracuje s programem Dobrý začátek, který dětem pomáhá, aby se co nejdříve cítily v mateřské škole v bezpečí a spřátelily se s ostatními dětmi. Jednou ze součástí metodiky je i využití velkých maňásků, které se využívají pro nastavení společných pravidel, k vysvětlení, jak řešit konflikty, či k naučení zpracovávání vlastních emocí u dětí. Mateřská škola rodiče v dopise nejen o metodice informuje, ale nabízí i osobní představení této konkrétní pomůcky.
Během roku pak učitelé mohou spolupráci s rodiči zintenzivnit a posílat i další dopisy. Protože v mateřské škole fungují určitá pravidla, je vhodné rodiče s těmito pravidly seznámit a v dopise je například požádat o spolupráci. Rodiče mohou doma své dítě požádat, aby jim pravidla ukázalo. Zde je konkrétní příklad: Metodika Dobrý začátek pracuje s pěti pravidly, která se znázorňují rozevřenou dlaní s pěti prsty. Jedno z nich zní, že se ve třídě chodí pomalu; cílem přitom je, aby běhání, rychlost a hluk zůstaly venku a uvnitř ve třídě panovalo klidné prostředí. V dopise je proto možné rodiče požádat, aby doma rozevřeli dlaň, zeptali se dítěte, co to znamená, a požádali ho o vysvětlení. Dále ho mohou požádat, aby jim pravidla dítě předvedlo – tedy ať doma ukáže, jak se chodí ve třídě.
Pro podporu rozvoje přátelství může učitel v dopise rodiče požádat, aby se doma zeptal na jména kamarádů svého dítěte a celkově přátelské chování u dítěte podpořil. Jednou z cest je pochvala v momentě, když si rodič všimne, že se dítě například dělí o hračky. V dopise může být i konkrétní návod, jak pochvalu vyslovit: „Děkuji, že ses se mnou podělila o své hračky a že si s tebou můžu hrát.“
Metodika Dobrý začátek pracuje mimo jiné s takzvaným „odpočinkovým časem“. Pokud některé z dětí opakovaně porušuje pravidla, ubližuje druhému nebo ničí věci, nabízejí mu učitelé tento „oddychový čas“. To znamená, že si dítě může jít sednout na „tichou židli“, která je umístěna stranou. Poblíž nejsou žádní kamarádi ani hračky, které by rozptylovaly, jde tedy opravdu o tiché místo, kde dítě dostává tři až pět minut na uklidnění. Pozor, nejde o koutek hanby ani o trestnou lavici. Jedná se o to, že když se dítě dostane do afektu, který přestane ovládat, je vhodné nabídnout zklidnění. Důležité je při oddychovém čase nerozebírat, co dítě udělalo špatně a proč, to už slyšelo, než si na židli šlo sednout. Rodičům je vhodné detailně písemně vysvětlit, v čem metoda spočívá, aby nedošlo k nedorozumění. Zároveň samozřejmě i oni mohou mít doma místo, které bude pro dítě fungovat jako chvilka klidu ve chvíli vypjatých emocí.
Jedním z dalších pravidel je v metodě Dobrý začátek vzájemné naslouchání, protože umět naslouchat druhému je důležitá schopnost, kterou člověk rozvíjí po celý svůj život. Cílem je, aby se dítě dokázalo soustředit na to, co se po něm chce, a podpořit rozvoj empatie a trpělivosti. Jak například formulovat dopis pro rodiče? Zde je příklad, jak požádat rodiče o spolupráci a domácí procvičování:
Jak můžete jako rodiče pomoct:
Požádejte své dítě, aby vám ukázalo, jak správně naslouchat:
*
sedí tiše,
*
má zavřenou pusu,
*
dívá se na vás (na učitelku / na toho, kdo mluví).
Pochvalte děti, když si s nimi doma povídáte a ony bedlivě naslouchají. Všímejte si, když naslouchají nejen vám, ale také sourozencům, prarodičům, kamarádům nebo návštěvě.
*
„Líbí se mi, že se na mě díváš, když na tebe mluvím.“
*
„Jsem rád, že jsi mě nechal domluvit.“
Pochvalte je také, když správně splní váš pokyn. Zároveň se snažte dávat pokyny jasně, srozumitelně a vlídně.
*
„Ukliď si, prosím tě, to modré tričko do šuplíku.“
*
„Už sis dohrál, tak prosím vrať ty kostky do krabice.“
Podobně může mateřská škola informovat rodiče a požádat je o spolupráci i v dalších pravidlech, která se v rámci metodiky Dobrý začátek dodržují. Cílem je vždy detailně a srozumitelně vysvětlit, jak funguje komunikace v mateřské škole s dětmi, a následně v dopise dát tipy rodičům, jak mohou podpořit dítě oni v domácím prostředí, aby rodiče a pedagogové táhli společně za jeden provaz.
Rodiče tak zároveň mohou dostat srozumitelný návod, jak pomoci dítěti ve stresových situacích, aby se předcházelo konfliktům. Klíčem je přitom rodičům připomenout, že dítě se nejlépe učí tím, že pozoruje, jak se chovají dospělí. Je proto možné rodičům poradit, aby říkali nahlas, co jim samým ve stresových situacích běží hlavou, když například čekají na parkovišti a někdo vjede na už vyhlídnuté místo: „Ten mě teda naštval, zabral nám místo! No co, tak se zhluboka nadechnu a představuju si, jak zalézám do krunýře jako želva. Docela mi to pomáhá, už se cítím klidnější. Tak jo, poohlédneme se po jiném místě, kde se dá zaparkovat.“ Stejně tak můžeme rodičům v dopise nabídnout návod, jak se modelově chovat v domácím prostředí, když nastane problém. Dětem to bude pomáhat, aby příště samy našly řešení situace. Když se tedy například rozlije pití na podlahu, rodič může říci: „Pití je rozlité. Jak to můžu vyřešit? Zastavím se a zhluboka se nadechnu. Uklidním se a začnu rozumně uvažovat. Nic strašného se nestalo. Co udělám? Vezmu si hadr a utřu to.“
Zmíněné příklady vycházejí z metodiky Dobrý začátek, nicméně podle vzorů se dopisy pro rodiče dají formulovat jakýmkoliv způsobem. Osm vzorů dopisů pro rodiče si mohou pedagogové objednat zdarma u neziskové organizace Schola empirica na e-mailové adrese info@scholaempirica.org.

Související dokumenty

Pracovní situace

2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Návrat dítěte do MŠ po nemoci
Neočkované dítě v mateřské škole
Dohled v předškolním vzdělávání
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Přijímací řízení na MŠ a ZŠ a časté chyby v ochraně dat
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v MŠ
Podmínky požární ochrany v objektech mateřské školy
Doporučení MŠMT pro mateřské školy k problematice pozdního vyzvedávání dítěte z mateřské školy po ukončení provozu
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Některé problémy spojené s pořádáním „školky v přírodě“
Šablony od A do Z
Podpora implementace novely školského zákona z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání
První kroky při vymáhání dlužného školného
Vztah rodičů a školy pohledem práva
Základní povinnosti rodičů (zákonných zástupců) podle školského zákona
Kam sahá působnost rodičů
Spolupráce rodiny a školy
Děti-cizinci v MŠ
Podmínky přístupu cizinců ze třetích států k předškolnímu vzdělávání

Poradna

Akce v mateřské škole přes noc
Ochranné pomůcky učitelky MŠ při stravování
Školení hygienického minima
Povinnost plnění spotřebního koše v soukromé MŠ, pokud nepobíráme dotace na stravu
Nerovnoměrně rozvržená pracovní doba v MŠ
Předškolák a očkování
Pedagogické koncepce
Směrnice
Dobrovolnická práce
Jmenování ředitelky
Vychovatelka ŠD
Ukončení pracovního poměru
Míra vzdělávací povinnosti
Zdravotní průkaz
Lesní školka
Provoz MŠ
Sloučení škol
Zápis do MŠ
Předpoklad odborné kvalifikace pro pedagogickou činnost
Přijímací řízení - předčasné podávání žádostí