Co je pro školu důležitější než příjemné klima, dobré lidské vztahy, motivovaní, spokojení žáci a rozvíjející se učitelé? Právě existence školního poradenského pracoviště (ŠPP) je prostředkem, jak se k harmonii ve škole přiblížit. Na stránkách tohoto časopisu se budeme postupně v rámci nepravidelného cyklu článků věnovat aktivitám ŠPP na GYMNÁZIU JANA PALACHA PRAHA 1, s. r. o., (GJP) tak, abychom inspirovali další školy. Čerpáme z třináctileté existence ŠPP, což jsou léta sice pubertální a značně nezkušená, ale v našem kontextu jsme již k jistému rozumu a životní zkušenosti došli.
Školní poradenské pracoviště – významný prvek pro dobrou atmosféru a rozvoj školy
PhDr.
Nora
Jakobová
školní psycholožka, kariérová poradkyně, vedoucí ŠPP na GYMNÁZIU JANA PALACHA PRAHA 1, s. r. o.
Jak to všechno začalo?
Pan ředitel Mgr. Michal Musil inicioval a zásadním způsobem podpořil vznik ŠPP na GJP po absolvování pracovní stáže v USA v roce 2006. Díky tomuto impulzu ŠPP zahájilo v tomtéž roce svoji činnost v rámci celorepublikového projektu Poradenství – škola – povolání. ŠPP si následně prošlo fází počátečního vyjasňování, hledání, budování pozice a upevňování důvěry mezi studenty, rodiči i učiteli. Později jeho fungování zastřešily další projekty (VIP, VIP II, několik projektů ESF) a v současné době také šablony MŠMT. Podoba ŠPP se postupně vyvíjí, rozšířila se poptávka, rozrůznily se zakázky, kterými se zabývá, a rozrostl se tím i jeho tým. Díky nebývalé podpoře vedení školy ŠPP rok od roku rozkvétá. Troufáme si tvrdit, že nyní je již ŠPP nedílnou součástí života našeho gymnázia.
„Jsme toho názoru, že školní poradenské pracoviště by mělo být součástí každé školy v ČR, což ani zdaleka není. Pro naši školu je to nejen její nedílná a velmi potřebná součást, ale zároveň i moderní a rozdílový prvek, který opakovaně oceňuje i Česká školní inspekce,“ míní pan ředitel Musil.
Sedm statečných
„Máte česko-polský slovník a přinesete si jej na přijímačky?“ „Jaké jsou vaše silné stránky?“ „Můžu přijít natočit tvoji výuku zítra do 2 alfa?“ „Co vám při učení funguje?“ „Co se vám od minula podařilo?“ „Co by vás zajímalo dozvědět se o stresu?“ „Co vám ještě v rámci CTM zbývá?“ „Jaké testy si má ještě Karel dopsat?“ „Co ti ve třídě funguje?“ „Kde vidíte sebe sama za dva roky?“

Tyto zdánlivě nesourodé střípky jsou ukázkou širokého záběru práce našeho ŠPP. Je tvořeno týmem odborníků, kteří různými formami podporují studenty, učitele a rodiče. ŠPP vede školní psycholožka, kariérová poradkyně a metodička prevence v jedné osobě. Působí zde poradkyně pro nadané studenty, dále výchovná poradkyně, stejně jako dvojjazyčná asistentka a tento rok také školní speciální pedagožka a poradkyně pro vzdělání učitelů, opět v jedné osobě. Nedílnou součástí jsou také asistenti pedagoga ve třídách integrovaných studentů. Jeden školní rok u nás působila i školní asistentka, takže ŠPP bylo kompletní.
Co je pro dobrou práci ŠPP potřeba?
Pro vybudování a hlavně udržení ŠPP je podstatné být aktivní v hledání finanční podpory z grantů, šablon, podpůrných opatření aj. Zejména šablony umožní jednoduchým a administrativně nezatěžujícím způsobem plnit poslání ŠPP, zajistit materiální zázemí a inovovat aktivity. Klíčem ke kvalitnímu týmu je také umožnit zaměstnancům ŠPP se dále vzdělávat a rozvíjet v rámci jejich odbornosti, sledovat poslední trendy, být propojen se ŠPP v jiných školách, účastnit se školení, konferencí a výměn dobré praxe. Významná je taktéž spolupráce ŠPP s externími organizacemi (SPC, PPP, Talnetem, odbornými sdruženími, jinými školami aj.).
Nejdůležitější je však kooperace a otevřená komunikace mezi jednotlivými členy týmu, jasně vymezené role a kompetence a společná vize a hodnoty. Nedílnou součástí je také propojenost s vedením školy a učitelským sborem. Právě osvícenost a otevřenost učitelů zkoušet nové věci je významným předpokladem pro činnost ŠPP. Stejně tak ochota vzdělávat se a reflektovat svoji praxi. Nepostradatelnou součástí je i spolupráce s rodiči a jejich informovanost o počínání ŠPP.
Jak systém vypadá?
Základem našeho systému práce ŠPP je kontinuální podpora od přijímacích zkoušek do maturity. Jako stěžejní chápeme komunikaci se žáky a jejich rodiči již v době, kdy se o studium na GJP teprve ucházejí. Můžeme pak podchytit specifické potřeby pro přijímací řízení, následně po přijetí aplikovat podpůrná opatření od začátku studia. K tomu nám slouží zejména dny otevřených dveří.
V prvním ročníku pracujeme s adaptací studentů na školu, s mapováním jejich schopností, nadání a potenciálu. Zaměřujeme se také na práci s učebními styly a strategiemi učení. Dále klademe důraz na motivovanost studentů ke studiu, rozvíjíme jejich vize do budoucna tak, aby měli zakotvené i další profesní směřování. Podchycujeme talentované a nadané studenty, poskytujeme jim možnosti svůj potenciál realizovat a rozvíjet ať již v delších online kurzech Centra pro talentovanou mládež (CTM), nebo v rámci dílčích akcí a soutěží.
Stejně tak velmi dobře funguje podpora studentů s odlišným mateřským jazykem (OMJ) či žáků bilingvních, studentů se speciálními potřebami (zdravotním postižením, psychickými či fyzickými nemocemi, specifickými poruchami učení aj.). Inkluzi odlišných žáků je možné realizovat díky tomu, že rozvíjíme atmosféru přijetí ve třídách, a to prostřednictvím třídnických hodin, práce s třídním kolektivem i pomocí volnočasových aktivit. Naši asistenti pedagoga jsou nedílným pomyslným článkem skládanky, který inkluzi umožňuje, zejména poskytováním individualizované podpory učitelům, inkludovaným žákům i jejich spolužákům.
Pozornost také věnujeme studentům, kteří jsou ohroženi neúspěchem, či studentům s výchovnými problémy. Vždy se snažíme pochopit příčiny dané situace, následně hledáme řešení ve spolupráci s rodiči. Společně usilujeme o to, abychom probudili vnitřní motivaci ke studiu a našli lepší způsob fungování.
Další významnou oblastí, kterou na GJP rozvíjíme, je kariérové poradenství. Vnímáme jej jako kontinuální proces od prvního ročníku, na kterém participují učitelé i absolventi GJP. Je to oblast, která přesahuje do existenciální roviny. Jsme přesvědčeni, že každý může být autorem svého života a mít jej naplněný. Naše ŠPP bylo několikrát za svoji existenci (2009, 2010, 2012, 2016) oceněno Národní cenou kariérového poradenství. V roce 2016 jsme dostali cenu za trvalý přínos a trvalou kvalitu kariérového poradenství na GJP.
Klademe důraz na dobré vztahy mezi studenty. Posílili jsme proto roli třídního učitele, který se třídou prostřednictvím třídnických hodin pracuje na pozitivním klimatu. Tento školní rok jsme také zavedli třídnické snídaně nebo obědy, na kterých se na neformální bázi třída a třídní učitel setkávají. Prostor věnujeme i preventivním aktivitám s aktuálními tématy pro celé třídy (duševní zdraví, poruchy příjmu potravy aj.).
V období maturity také podporujeme psychickou stránku studentů tak, aby dokázali zvládat stres a plánovat si svůj čas. Dbáme na respektování uzpůsobených podmínek u maturitní zkoušky.
Rozvíjíme nejen žáky, ale i pedagogy prostřednictvím vzdělávacích programů, vzájemného tutorování či pomocí metody videotréninku interakcí. Těmto tématům se budeme podrobněji věnovat v následujících vydáních časopisu.
Co nám dává v naší práci největší smysl?
V každodenním pracovním shonu je někdy dobré zpomalit, pokusit se o nadhled a uvědomit si, co je pro činnost jednotlivých členů ŠPP hnacím motorem a smyslem. Čtenáři tím ukážeme, jak přemýšlíme, co nás naplňuje a zprostředkovaně čím se zabýváme.
„Největší smysl mi dává pomoc studentům najít si cestu k tomu, co je baví, zajímá a v čem jsou dobří. Mám radost z jejich úspěchů. A taková práce mě zpětně obohacuje,“ říká poradkyně pro nadané studenty Anna Koktová.
„Moje práce je pro mě smysluplná v momentě, kdy vidím, že studenti rozvíjejí svou individualitu, znají své silné stránky i rezervy a vědí, jak s nimi pracovat. Je velkým uspokojením vidět, že jsou studenti schopni se lépe vypořádat s problémem, překonat nesnáze, krize a traumata, vážit si sebe sama a plout s větší lehkostí svým životem. Také mě naplňuje, když studentům pomohu najít směřování v jejich životě tak, aby jej naplnili co nejlépe. Mám radost, když vztahy ve třídě fungují nejen mezi žáky samotnými, ale i mezi žáky a učitelem. Výborný pocit je také, když při práci s učiteli vidím pokroky v jejich interakcích se studenty i v jejich profesním rozvoji. V neposlední řadě mě těší, když i v rámci pedagogického sboru jsou dobré vztahy, tvůrčí a kooperativní atmosféra,“ uvádí školní psycholožka, kariérová poradkyně a vedoucí ŠPP Nora Jakobová.
„Největší smysl mi dává, že mohu pomoci jednotlivě každému člověku s věcmi, které se zdají jasné a pochopitelné, ale daným žákům brání v tom, aby se cítili dobře,“ zmiňuje dvojjazyčná asistentka Marie Hodinková. „Musím říci, že jazyková bariéra není ten největší problém, mnohem větším problémem je přivyknout jinému systému. Cizinci, kteří sem přijíždějí, často nevědí nic konkrétního o našem vzdělávacím systému, jsou ztracení. Nevědí kudy kam, a protože většina žáků se v těchto věcech naprosto samozřejmě pohybuje, cizinci se cítí velmi sami. Nemyslím, že by společnost mladých lidí byla xenofobní a že by jim nechtěli pomoci, ale občas se stává, že se tyto snahy minou účinkem. Jsem ráda za každého žáka, který si řekne o pomoc, ráda ho přijmu a nabídnu řešení,“ uzavírá Hodinková.
„Speciálně pedagogická péče má podle mě své místo na všech typech a stupních škol. Největší smysl ve své práci vidím tehdy, když zjistím, že nastavená podpůrná opatření skutečně pomohou studentovi dojít až k maturitě a tu zdárně zvládnout i přes znevýhodnění, se kterými se potýká,“ říká školní speciální pedagožka a poradkyně pro vzdělávání učitelů Veronika Vitošková. „Jsem ráda, že naše ŠPP věnuje potřebnou podporu také pedagogickému týmu. Práce s mladými lidmi v náročných podmínkách současné školy vyžaduje specifické dovednosti od učitelů a považuji za smysluplné poskytovat podporu těm, kteří tuto práci dnes a denně vykonávají. Baví mě participovat na dalším vzdělávání pedagogických pracovníků v rámci témat, která považujeme ve škole za stěžejní v daných obdobích, stejně tak věnovat se podpoře učitelů v aplikaci nových metod, technik a postupů do vzdělávání na GJP.“
„Naplňuje mě možnost pomoci studentům přeprat jejich různá znevýhodnění a umožnit jim vynést na světlo jejich dovednosti a schopnosti. Posilovat jejich sebedůvěru a sebevědomí, ukázat jim, že dokážou daleko více, než si myslí,“ uvádí asistentka pedagoga Šárka Joklová. „Studenti, se kterými se při práci potkávám, jsou pro mě velkou školou, nevyčerpatelným zdrojem inspirace, nových znalostí, dovedností a neobvyklých způsobů vnímání světa. Když jim člověk pečlivě naslouchá, nezakrní.“
„V této práci mě těší možnost úzkého vztahu ke studentům, dále také že studijní omezení, která přináší postižení, lze překonat a že já k tomu účinně přispívám. Těší mě, když studenti vnímají mou podporu jako smysluplnou a když vidím jejich zájem zlepšit své studium,“ doplňuje asistentka pedagoga Iva Pánková.
Co dále?
Naše ŠPP se chce dále rozvíjet, zdokonalovat aktivity a programy, které se nám osvědčily, i zařadit prvky nové. V budoucnu bychom rádi ještě více rozvíjeli pevnější spolupráci s aktivními absolventy GJP v rámci kariérového poradenství. Stejně tak se chceme zaměřit na užší kooperaci s dalšími školami pro výměnu dobré praxe ve všech oblastech působení ŠPP tak, abychom se inspirovali zejména praktickými postupy. Jak uvádí naše výchovná poradkyně Klára Thámová, nyní také provázející učitel v projektu Učitel na živo: „Teorie jsi, v praxi se obrátíš.“
Máme v plánu i zahraniční výjezdy některých členů ŠPP za účelem získání přehledu v mezinárodních trendech a moderních metodách. O mnohém se dozvíte více v některém z dalších vydání Školního poradenství v praxi.