Seznámení s nově vydanou českou verzí čtvrté revize Woodcockova-Johnsonova testu

Na podzim roku 2019 obohatila český psychodiagnostický trh další významná metoda. Čtvrtá revize Woodcockova-Johnsonova testu byla převedena do českého prostředí a standardizována na české populaci. Vydané Woodcock-Johnson IV Testy kognitivních schopností (známé pod zkratkou WJ IV COG) slouží k diagnostice rozumových schopností a školních dovedností dětí i dospělých a jsou určeny pro diagnostiku osob od předškolního věku až do 60 let. Čeští psychologové tak mají k dispozici další erudovaný nástroj pro testování inteligence.

Seznámení s nově vydanou českou verzí čtvrté revize Woodcockova-Johnsonova testu
Mgr. et Mgr.
Monika
Víchová
Ph.D.
Psychiatrická nemocnice Jihlava
Struktura WJ testů a teorie CHC
Testy WJ se dlouhodobě (na rozdíl od jiných baterií testujících inteligenci, které jsou v tuto chvíli dostupné v ČR) vyznačují pevným ukotvením v teorii. Jsou postaveny na tzv. teorii CHC a spolu s vývojem této teorie jsou vyvíjeny i jednotlivé testy WJ (Mather, Wendling, 2019; Urbánek, 2019). Teorie CHC, jejíž název je odvozen od počátečních písmen příjmení výzkumníků R. B. Cattella, J. Horna a J. Carrolla, kteří se na jejím vypracování podíleli, vychází z konceptu fluidní a krystalizované inteligence a orientuje se na posuzování dílčích kognitivních schopností (McGrew, 2009; Ortiz, 2014). Tyto schopnosti se dělí na úzké a široké a společně vytvářejí skór obecné inteligence (tzv. GIA), který prakticky odráží teoretický koncept obecného faktoru
g
. WJ IV kromě GIA obsahuje navíc i nový, kombinovaný skór Gf-Gc, který například filtruje vliv poruch učení, jež mohou negativně zkreslit celkový výkon v testu. WJ IV COG umožňuje měření sedmi širokých schopností CHC a množství schopností úzkých, včetně kognitivní efektivity (viz obr. 1).
Například široká schopnost Rychlost kognitivního zpracování (Gs) odráží schopnost rychle vykonávat jednoduché i složité kognitivní úkoly, v nichž je důležité zaměření pozornosti a výdrž soustředění. Oproti tomu třeba úzká schopnost Rozsah auditivní paměti (
Gwm
-MS) je schopnost udržet slyšené informace v bezprostředním vědomí (Mather, Wendling, 2019, s. 24; McGrew, 2009). Metoda WJ se snaží, aby testování bylo co nejméně unavující a frustrující pro testovanou osobu (a vlastně i testujícího) a za co nejmenší možnou dobu se získalo co nejvíce informací. Proto nejsou všem probandům zadávány všechny položky, ale každý test má jasná pravidla pro počátek testování a ukončení testu dle odhadovaných či reálných schopností probanda.
Obr. 1: Přehled širokých a úzkých schopností a testů ve WJ IV COG, kterými jsou měřeny.
Obr. 2: Uspořádání testů WJ IV COG (převzato z Mather, Wendling, 2019, s. 4)
Charakteristika české verze WJ IV
WJ IV sestává ze dvou baterií – standardní a rozšířené verze – a nabízí celkem 18 různých testů, některé z nich se dělí ještě na dva či tři subtesty. Na rozdíl od předešlé verze WJ IE tak je nabízen uživateli až dvojnásobek testů, díky čemuž mohou psychologové v praxi lépe přizpůsobit testování zakázce vyšetření. Standardní baterie obsahuje deset testů, rozšířená pak testů osm, přičemž všechny testy lze mezi sebou libovolně kombinovat. Každá z baterií je umístěna na stojánku, takže examinátor může ukazovat testované osobě stranu s podněty a sám zároveň sledovat stranu s instrukcemi a správnými odpověďmi. U sedmi testů je doporučeno administrovat je ze zvukových nahrávek (ideálně přímo do sluchátek probanda), na nichž jsou jednotlivé položky namluveny. K dispozici je také pracovní sešit, který používá proband u čtyř testů k poznámkám či zaškrtávání odpovědí. Ve třech testech a jednom subtestu má testovaná osoba na vyřešení úlohy časový limit (přehledně viz obr. 2).
Examinátor si odpovědi testované osoby značí do záznamového sešitu, který obsahuje i skórovací tabulku věkových ekvivalentů, díky čemuž lze porovnat, jak si testovaný ve svém výkonu „stojí“ v porovnání s probandy stejného věku. Součástí celé metody je pochopitelně i příručka, v níž si zájemci mohou přečíst o historii a teoretických východiscích WJ, pravidlech administrace a skórování či doporučeních při interpretaci získaných skórů. Volně ke stažení je technický manuál, kde jsou uvedeny podrobné informace o převodu baterie a procesu standardizace, včetně výsledků provedených statistických analýz. Vyhodnocení testu probíhá prostřednictvím online vyhodnocovacího programu.
Průběh převodu WJ IV COG do českého prostředí
Jelikož jde o test původem z USA, všechny instrukce, položky či správné odpovědi v originální verzi jsou v anglickém jazyce a normy platí pro osoby, které byly vychovávány a vzdělávány ve Spojených státech, a proto test v jeho původní podobě nebylo možné použít u nás. Vzhledem k povaze metody nebylo také možné při převodu americké verze WJ do češtiny položky pouze přeložit, ale často bylo nezbytné vytvořit nové podněty a úkoly, vhodnější pro české jazykové a kulturní prostředí. Postup tak byl v mnohém podobný postupu při vytváření úplně nového testu, s tím rozdílem, že zároveň bylo nutné do co největší míry ctít originál, aby vydavatel originální verze uznal srovnatelnost adaptované verze a „jeho“ metody. Adaptace do českého prostředí tak znamenala náročný proces, který trval přes pět let a podílely se na něm vedle pětičlenného autorského týmu desítky spolupracovníků.
Samotnému vydání hotového testu předcházely dvě pilotní studie a poté standardizace. Pilotní studie byly nezbytné jednak pro ověření srozumitelnosti instrukcí přeložených do češtiny, ale hlavně z toho důvodu, aby se ověřila použitelnost nově vytvořených položek či příslušenství. Ve WJ IV jsou totiž (stejně jako v některých jiných výkonových testech) položky řazeny podle obtížnosti od nejjednodušších po nejobtížnější. V rámci jednoho testu by položky na stupnici obtížnosti měly být rozvrženy pravidelně (tedy postupně se ztěžovat), avšak daná položka nemusí být stejně obtížná pro amerického i českého probanda. Z tohoto důvodu bylo nutné ke stávajícím položkám vytvořit podle stejného principu položky nové (v některých testech až dvojnásobek), které byly administrovány menšímu souboru probandů, a poté byla vypočtena jejich obtížnost. Obzvláště jazykové testy vyžadovaly větší úpravy, jelikož slovní zásoba, pravidla tvoření slov či vět jsou v češtině výrazně odlišné od angličtiny. Také bylo nutné vytvořit zvukové nahrávky, tedy namluvit v češtině konkrétní položky, či k některým testům nakreslit nové obrázky.
Až po provedení pilotních studií bylo možné provést výpočty, jejichž výsledky ukázaly, nakolik je daná položka náročná a vhodná pro zařazení do testu. Posouzením vhodnosti na základě výsledků statistických analýz i kvalitativního posouzení vznikla finální podoba všech testů. Tato podoba poté byla administrována téměř tisícovce probandů napříč věkovým spektrem. Z dat získaných ze standardizace byly vypočteny normy pro českou populaci. Jelikož jde o moderní test, používá k výpočtu norem moderní statistické postupy, z nichž nejhlavnější je tzv. Raschův model měření (čili teorie odpovědi na položky, Item Response Theory, IRT), který odráží schopnosti probanda a obtížnost položky (de Ayala, 2009; Raykov, Marcoulides, 2011; Urbánek, Denglerová, Širůček, 2011). Zjednodušeně řečeno, díky Raschově modelu lze popsat úroveň schopnosti každé testované osoby vzhledem k obtížnosti položek, a tedy určit, s jakou pravděpodobností dotyčný danou položku vyřeší správně (Jelínek, Květoň, Denglerová, 2006; Urbánek, 2019, s. 16).
Výhody WJ IV v porovnání s jinými dostupnými metodami pro testování inteligence
Jak již bylo uvedeno v článku, WJ IV oproti jiným testům intelektových schopností dostupných v současné době ČR má tu výhodu, že je postaven na propracované CHC teorii, díky níž se do co největší možné míry snaží eliminovat vliv natrénovaných dovedností či osobnostního nastavení nebo emočního rozpoložení testovaného jedince, a zjišťuje tak jeho bazální potenciál. Díky zvukovým nahrávkám a online vyhodnocovacímu programu je jeho administrace a vyhodnocení mnohem pohodlnější a časově úspornější. Na rozdíl od Wechslerovy inteligenční škály WJ IV není baterií v pravém slova smyslu, není nutné jej proto administrovat celý ani v ustáleném pořadí, ale naopak si examinátor může vybrat ty testy, které nejvíce vyhovují zakázce vyšetření. Výjimečný je WJ IV COG i tím, jak široké věkové spektrum pokrývá. Žádná jiná dostupná metoda takové rozpětí norem nemá, díky WJ IV je tak možné při rediagnostice sledovat individuální vývoj jedince za užití shodného nástroje.
Jednou z největších výhod WJ IV (i oproti Woodcock-Johnson IE) je ale jednoznačně jeho aktuálnost. Například v Česku hojně používaný WISC-III byl vydán v roce 2002, kdy se však jednalo o adaptaci americké verze z roku 1991 (srov. Wechsler, 1991). Za těchto téměř 30 let se výzkum inteligence a kognitivních schopností samozřejmě posunul o velký krok kupředu, máme k dispozici nové neurokognitivní poznatky i technologie a také modernější statistické metody. Čtvrtá revize WJ byla v USA vydána v roce 2014, lze tedy říci, že čeští psychologové mají její adaptaci k dispozici v době, kdy jde i v rámci zahraničního srovnání o stále živou a aktuální metodu, kterou lze účinně používat ve školských poradenských zařízeních i klinických praxích. Nyní navíc vznikají výkonové testy, které WJ IV COG doplní, čímž psychologové společně se speciálními pedagogy získají propracovaný a ucelený diagnostický systém.
Metodu vydalo české nakladatelství Propsyco, s. r. o., kde si ji zájemci mohou i s veškerým příslušenstvím zakoupit (dostupné na https://shop.propsyco.cz/product.php?id_product=41). Společnost Propsyco ve spolupráci s DYS-centrem také připravuje kurzy pro administrátory WJ IV COG, v nichž se mohou posluchači seznámit s teoretickými východisky metody i praktickým nácvikem administrace, včetně vyhodnocování výsledků pomocí online programu a jejich interpretace (bližší informace jsou k dispozici na webových stránkách společnosti Propsyco www.propsyco.cz).
Používáním v praxi či ve výzkumných studiích tak můžeme společně těžit z této moderní metody, provádět cílenější a přesnější testování probandů a zlepšovat úroveň české psychodiagnostiky.
ZDROJE
*
DE AYALA, R. J. The theory and practice of item response theory. New York, NY: Guilford Press, 2009.
*
JELÍNEK, M., KVĚTOŇ, P. a D. DENGLEROVÁ. Adaptivní testování – základní pojmy a principy. Československá psychologie. 2006, roč. 50, č. 2, s. 163–173.
*
MATHER, N. a B. J. WENDLING. Woodcock-Johnson IV Testy kognitivních schopností – příručka [český překlad].
 
Otrokovice: Propsyco, s. r. o., 2019.
*
McGREW, K. S. CHC theory and the human cognitive abilities project: Standing on the shoulders of the giants of psychometric intelligence research. Intelligence. 2009, roč. 37, č. 1, s. 1–10.
*
ORTIZ, S. O. CHC theory of intelligence. In: GOLDSTEIN, S., PRINCIOTTA, D. a J. NAGLIERI (eds.). Handbook of intelligence. New York, NY: Springer, 2015, s. 209–227.
*
RAYKOV, T. a G. A. MARCOULIDES. Introduction to psychometric theory. New York, NY: Routledge, 2011.
*
SCHRANK, F. A., McGREW, K. S. a N. MATHER. Woodcock-Johnson IV Tests of Cognitive Abilities. Rolling Meadows, IL: Riverside, 2014.
*
URBÁNEK, T. (ed.). Technický manuál k české verzi Woodcock-Johnson IV. Otrokovice: Propsyco, s. r. o., 2019.
*
URBÁNEK, T., DENGLEROVÁ, D. a J. ŠIRŮČEK. Psychometrika: Měření v psychometrii. Praha: Portál, 2011.
*
WECHSLER, D. Manual for the Wechsler Intelligence Scale for Children – Third Edition. San Antonio, TX: Psychological Corporation, 1991.